رواية وقعت في حب مجنونة كاملة بقلم شهد محمود عبر مدونة دليل الروايات
رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الخامس 5
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«عند ملك في المكتب»
حور و هي تذهب الي مكتب ملك: انتي ملك صح
ملك ببتسامه هاديه: اه انا
حور ببتسامه: مش عرفه انا ليه حبيتك كده
ملك بضحك: وانا كمان حبيتك وللهي وشكل كده هنبقا اصحاب
حور: اه اكيد بس هو ممكن اسائل سؤال بصراحه شاغل تفكيري من ساعة ما جيت الشركه دي
ملك: اكيد اسألي
حور: هو مش انتي سكرتيرة زين
ملك بستغراب: اه بس ليه بتسائلي
حور: طب لو انتي سكيرتيرة زين ليه هو بقا عوز سكيرتيره جديده
ملك: لاء انتي فهمه غلط انا اول ما اشتغلت كنت شغاله مع الاستاذ قاسم بس من شهر تقريباً السكيرتيره الي كانت شغاله مع الاستاذ زين مشيت ف انا استلمت شغل مكتب الاستاذ زين مع شغلي الاساسي وبس يا ستي عوزي تعرفي حاجه تاني
حور ببتسامه: لاء خلاص بس لو ممكن تعرفيني علي نظام الشغل وكده
ملك: اه طبعاً بصي يا ستي اول حاجه الاستاذ زين بيحب اول ما يجي الشركه تكون القهوه بتعتو جهزه وتجيبيهالو علي المكتب وبعد كده تكوني محضرا جدول المواعيد وتقوليلو لو في مواعيد مهمه او اجتماع مهم وبس كده ولو عوزي اي حاجه مش عرفها في الشغل قوليلي وانا هسعدك فيها تمام
حور: تمام
«صوت رن تلفون الشركه»
حور: ايه الصوت ده
ملك: ده اكيد زين بيه ردي شوفيه عوز ايه
حور و هي تجيب علي التلفون: الو
زين: حور تعالي علي مكتبي دلوقتي
حور: تمام
«بعد انتهاء حور من التلفون»
ملك: في ايه كان عوز ايه
حور: مش عرفه بس قالي تعلي علي المكتب
ملك: طيب روحي شوفي عوز ايه وانا هروح علشان عندي شغل ولو عوزتي اي حاجه في الشغل ابقي قوليلي
حور: طيب انا هروح اشوف هولاكو الي جوه ده عوز ايه
ملك بستغراب: هولاكو مين
حور: قصدي زين
ملك بضحك: طيب انتي ليه بتقولي عليه كده
حور: لاء دي قصه طويله هبقا احكيهالك بعدين
ملك: طيب روحي شوفي عوز منك ايه
حور: ماشي
«حور وهي تدق باب مكتب زين»
زين بجديه: ادخل
حور: عوز ايه يا زين
زين: أستاذ زين وبعدين ايه زين دي هو انا بلعب معاكي
حور بعصبيه: اتفضل قول عوز حاجه يا استاذ زين
زين ببتسامة نصر:اه انا عوز اعرف كل الموعيد بتاعت النهارده
حور: وانا هاعرف منين
زين بنفاز صبر: هو انتي اما رحتي عند ملك علشان تعرفك الشغل ماشي ازي قالتلك ايه
حور: قالت ان انت بتحب تشرب قهوتك اول ما تدخل مكتبك وان ارتب جدول موعيدك ولو فيه اي موعيد مهمه اقولك عليها و…
زين: باااس يعني ملك قالتلك ان المفروض تقوليلي علي الموعيد المهمه امال اما بسألك دلوقتي يتقوليلي مش عرفه ليه
حور: ما هو اكيد بذكائك الخارق ان الاكيد ان انا لسه معرفش اي موعيد
زين: ماهو انتي لو كونتي بتسائلي كان زمانك عرفتي
حور: ماهو انت ما سبتنيش لما اعرف
زين: طيب اتفضالي اطلعي باره واعرفي شغلك كويس
ومتستهتريش في شغلك علشان انا مش با حب الاهمال في الشغل
حور بعصبيه: اتكلم بأسلوب احسن من كده وعلي فكره انا كنت هطلع من عير ما تقول
«ذهبت حور خارج المكتب دون ان تسمع اي رد من زين»
زين: انا هعلمك الادب يا حور وانا ونتي والزمن طويل
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
نسيب حور و زين شويه كده ونروح مكان اول مره نروحو تحديداً في الروضه
في موعد تناول طعام الغداء خرجة طفله صغيره الي الحديقه الخاصة بل روضة
لتشاهدها روفان من بعيد وتذهب إليها: ممكن اقعد معاكي
ابتسمت ملاك تحرك راسها بنعم
روفان بهدواء: ماخلصتيش اكلك ليه
ملاك ببرأة اطفال: انتي كمان يا ميس روفان بتقوليلي علي الاكل
روفان ببتسامه: ايوا لازم تخلصي اكلك كله علشان تكبري بسرع
ملاك: ماما علطول بتقولي كده
روفان: ايوا مامتك بتتكلم صح ولازم تبقي شطره وتسمعي كلام مامتك
ملاك: حاضر يا ميس روفان انا هسمع الكلام وهخلص اكلي كله
روفان ببتسامه: شطره
ملاك ببرأة اطفال: عرفه يا ميس روفان انا ماكنتش بحب اجي ال school
روفان: ليه يا حبيبتي هو فيه حد بيديقق
ملاك و هي تهمس بل قرب من اذن روفان: لاء يا ميس كان في ميس وحشه كانت بتض*رب اصحابي وتزعلهم
هي الميس الوحشه مش هتيجي تاني صح
روفان بنفس الهمس: ما تخفيش الميس الوحشه مش ها تيجي تاني
ملاك بفرحه: يعني اصحابي مش هيزعلو تاني
روفان: اكيد محدش هيزعل اصحابك تاني وبعدين قوليلي دلوقتي باقيتي بتحبي ال school ولا لسه
ملاك: انا بقيت احب اجي الschool كل يوم علشان اشوفك لان انتي بتوحشيني اوي انتي عرفه انا بحبك اوي يا ميس روفان
ورفان ببتسامه: وانا كمان بحبك اكتر يا كوكي
ملاك: انتي عارفه انا نفسي تعيشي في البيت معانا
روفان: بس مش هينفع
ملاك ببرأة اطفال وحماس في نفس الوقت: انتي عارفه يا ميس انا هقول لعاصم علشان تتجوزو وتعيشي معانا
علي طول
روفان بصدمه لما قالتو الطفله الي لم تتخطا الخمس اعوام: ومين عاصم ده بقا
ملاك: ده اخويا الكبير بس مش متجوز انتي عارفه يا ميس ماما علطول بتقوله امتا تتجوز علشان ارتاح منك شويه فا انا قولت ان انتي وعاصم تتجوزو علشان تعيش معانا في البيت و كده حتي بعد اما ال school تخلص تبقي معايا وعلشان ماما ترتاح من عاصم الي بيزهقها
اردفت روفان وهي تحول تغير مجرا الحديث: طيب ايه رأيك نروح نتزحلق دلوقتي وبعدين نبقا نتكلم في الموضوع ده
اومأت ملاك بحماس: ايوا ايوا
حملتها روفان واتجهات نحو الزحلوقه ومن ثم بدأت في العب معها حتي انتهاء موعد الروضه
ليأتي السائق ليوصل ملاك الي المنزل بعد ان ودعة روفان وكذلك غادرة روفان المكان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في شركه زين و تحديداً خارج مكتبه خلف مكتب السيكيرتيره “حور” كانت تعبث بهاتفها بملل الي ان انتبهت لظل احدهم يقف من امامها فرفعت وجهها تنظر الي التي يقف امامها مردفة.. خييير
زين بسخريه: الله الله اجبلك عصير لمون كمان
حور بستفزاز: ياريت وللهي اصل عوزا اشرب حاجه
زين بعصبيه: انتي جايه هنا علشان تشتغلي ولا جايه علشان تقعدي لا شغله ولا مشغله
حور ببرود واستفزاز: يا عم روق كده ما فيش حاجه تستهل تتعصب علشانها كده ولو علشان عصير المون الي كنت هتجبهولي يا هم انا مش عوزا ابقا اشربه انت علشان تهدي اعصابك
زين و هو يمسك حور من ملابسها: بت انتي مستفزه كده ليه انا عملت ايه علشان ربنا يبتليني بيكي
حور: طب سيب الجكت بتاعي يا عم سيب بقا هتبوظو وهو غالي اصلاً
زين: بكام يعني
حور: ده ب150 جنيه بعد فصال نص ساعه انت تسدق ان الراجل كان عوز يضحك عليه و يدهولي ب 200 جنيه ليه يعني شايفني عيده صغيره علشان يضحك عله
زين بصدمه: انتي بتتكلمي جد
حور: اه وللهي وانا هاهزر معك ايه يعني
زين: حور امشي من وشي ومش عوز اشوف وشك طول اليوم
حور: علي فكره انت الي في مكتبي و يلا بقا من غير مطرود
زين بصدمه: انتي بتطرديني
حور: ما انت طردتني من مكتبك الصبح علفكره لونسيت
زين بعصبيه: انا المدير علي فكره لو نسيتي واعمل الي انا عوزه وعلي فكره مخصوم منك يومين علشان تعرفي تكلميني معايا كده تاني
ذهب زين الي مكتبه بعد الانتهاء من الحديث مع حور
حور بسخريه: علي فكره مخصوم منك يومين اوووف
انسان مغرور… امتا بقا اليوم ده يخلص انا تعبت
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية وقعت في حب مجنونة ) اسم الرواية