Ads by Google X

رواية غلطة ولكن الفصل السادس 6 - بقلم حبيبة ممدوح

الصفحة الرئيسية

  رواية غلطة ولكن كاملة بقلم حبيبة ممدوح عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية غلطة ولكن الفصل السادس 6

نمت من كتر التفكير وصحيت تانى يوم روحت على بيتى..

خبطت وفتح محمد..

حط ايدة ع الباب وسند راسة عليها وقال

_الله الله الله الأستاذة ليلى بجلالة قدرها جاية..

بصلى وقال

_جاية لقدرها

بلعت ريقى بصعوبة وقولت وانا برفع صبعى ف وشى

_وحيات أمى لو قربت منى يمحمد لهصوت وألم عليك الناس..

قولت بعد مفكرت

_ولا اصوت لى مانت مجربنى

حطيت ايدى ع خدة وقولت

_مش الزرقان دا منى بردو صح ولاااى

اتعدل بعصبية وقال

_بتتت انتِ زوديتها ع الاخررر معايا وانا مستحملك بس لدرجة انك تيجى لحد بيتى يبجحة…بس ودينى ما هسيبك انااا خلصصصص جبت اخرى منكك..واخرىىىىى جاب اخروو


بصتلة ببرود وضحكت ضحكة مستفزة

_بـ أمانة يعنى بتصعب عليا

زقيتة ودخلت

دبدب ف مكانة وقال

_انتِ جايبة البرود دا منين يبت

بصتلة بطرف عينى وقولت مش هقولكك..

علشان متروحش تجيب زيةة..اصل مبحبش حد يجيب نفس حجاتى كدا..زي ما مش بحب ابقا مكان حد..غمزت وقولت

_بديل يعنى يبشمهندس

_انتِ عرفتى منين انى مهندس!

بلعت ريقى وقولت

_انا قولت كدا

_اةة قولتى

_عادى بهبد مانا بقول لعم مدحت البواب يبشمهندس وعم حشمت البقال يشبمهندس وعمم أحمد المكوجى بقولة يبشمهندس اما بقااا عم عادل الخياط داا بقولة يــ….

شخط فيا جامد وقال

_بسسسسس انتِ اي مبتفصليش

بصتلة ببرود وقولت

_استنا بس كنت هقولك بقول لعم عادل اى

_مش عاوز اعرف

قولت وانا رايح اقعد ه الكنبة

_أحسن بردو وفرت

مسكت ريموت التلفزيون وقولت

_الا فين طننط صحيح

قاللل بعصبية

_يبار…دةةةةة ارحمينىىىى

بصتلة بلاموبلاة

فكمل وقال وهو بيعد ع صوابعة

_يعنى البت ال بحبها وبعدتينى عنها..وضربتينى ف نص الشارع يالى متربتيش لا وكمان لما روحت اتقدمت اترفضت..لا وقولتى انك حا…

برق عيونة وقال

_ينهااار ابوكى اسودددد…

قرب منى جامد ورفعنى من التيشيرت بما ان ليلى دي معصعصة أصلا ف قدر يرفعنى وقال

_انتِ اتبليتى عليا؟

زقيتة اتنطر اخر الصالة تقريباً

وقفت عدلت هدومى وقولت

_اة..وعلفكرا بقا انا اعمل ال انا عايزو..قصدى عايزاة ، وتتلم وايدك دى متتمدش عليا علشان مقطـ.عهلـ.كش

امين ؟

كان واقف ساكتت وباصللى وسبتة ودخلت الأوضة ال المفروض بتاعتى

وقفت شوية فيها وعمال افتكر سبت الكتاب فين اخر مرة..

وقفت وهرشت ف دماغى وقولت بدندنة

_سبت الكتاب فين يواد يمحمد..ياترى سبتة فين

بصيت ع المكتب لقيتة ف اخدتة وطلعت

فقال

_رايحة فين؟

والكتتااب دا انتِ وخداة من غير استاذااان لىىىىى

انتِ عاارفة دا بتاع مين

بصتلة وقولت

_اصل طنط تقريباً كدا مش موجودة ف مقدرش اقعد اكتر من كدا.

قولت بصوت واطى

_اصل عيب..والشيطاننن شاااطر

بصلى وقال

_شيطانن اى بقااا دا انتِ الشيطان يقولك يستى

_ستك قــرعة..

اما بالنسبة للكتاب

ف….ف هاخدة اقراة وارجعهولك..

_لا بتتتت دا بتاع جدى…بتت

سبتة وقفلت الباب وطلعت اجرى

نزلت وروحت اتمشي شوية ف الشوارع..زهقت من النوم وقعدة ف البيتت الكئيب دا..

بقالى أسبوعين عايش ف الحياة دى..مستغرب من ثباتى الانفعالى وهدوءى رغم إن كنت من اقل حاجة بتعصب..

روتين يومى كلة اتغير محمد كان بصحا الصبح ينزل الشغل يهلك تعب يرجع يكلم مريم وينام..

اما وانا ف حياة ليلى يومى عبارة عن اصخى الضهر وانام ف اي وقت واي حتة بيعجبونى..

وقفت ف نص الشارع وانا بحاول االقى اجابة للسؤال دااا

قعدت ع الرصيف ومسكت الكتاب ال ف ايدى بسرعة ال كان عنوانة

“موتديبا”

انا فاكر كويس وصلت لى ف الصفحة الكام قعدت افرر ف الصفحات لحد ما وصل لصفحة 45 وكان معملول عليها علامة ب الأحمر كبيرة..

حاولت افتكر اي ال حصل بعد ما قريتها..ولكن…

google-playkhamsatmostaqltradent