رواية اسيرة البدر الفصل السادس 6 - بقلم ملك شكري
رواية اسيرة البدر الفصل السادس 6 - بقلم ملك شكري
روايه/اسيره البدر
الفصل/السادس
للكاتبه/ملك شكري
قمر بهستيريه وبكاء: ايههه ازاي بااباااا
بدر بخضه: ق قمر اهدي مالك ياحبيبتي
قمر ببكاء: ب بابا بابا ف المستشفى ودخل ف غيبوبه
بدر قام من مكانه بسرعه: طب يلا نروح المستشفى بسرعه
____________________________________________
راحو المستشفى بسرعه دخلت قمر وهي بتجري ف ممرات المستشفى وهي بتبكي بهستيريه: ب بابا بابا فين
شافت مريم بتعيط قدام اوضه وجمبها سماح مامتها
قمر وبتكدب تفكيرها: ب بتعيطو ليه وفين بابا
مريم طبطبت على كتف قمر: هو ف مكان احسن ياقمر ادعيله بالرحمه ياحبيبتي
قمر بطبقه شفافه من الدموع تلمع ف عينها: لاااا لااا يامريم ونبي متقوليش كده بابا كويس ان شاء الله
مريم ببكاء:ده قضاء ربنا ياقمر هنعترض عليه يعني لا ياحبيبتي البقاء لله ياحبيبتي
قمر لفت وشها وبصت ل بدر: بدر انا داخله اشوف بابا
مدتهوش فرصه يرد ودخلت ل والدها وبصت عليه لقتهم غطو وشه قمر بصتله والدموع تتلئلئ في عيونها: ب بابا حبيبي هما الي بيقولو ده صح يلا قوم ل قمر حبيبتك عشان نروح البيت واعملك القهوه الي بتحبها من ايدي قوم ياحبيبي يلا
طبعا باباها لارد
قمر بهدوء مرعب: يبقا الي بيقولو صح يبقا انت سبتني زي ماما واخواتي بس الفرق ان شوفتهم بيموتو قدام عيني لكن انت موت حتى من غير ما اودعك
دخلو الممرضين عشان ياخدو والدها على تلاجه الموتا حتى تتم تصاريح الدفن
قمر وقفتهم وحضنت والدها وبتمنع دموعها تنزل: هتوحشني اوي يابابا
خدو والدها وهي خرجت من الاوضه بهدوء مميت وباين ان ممكن يحصلها حاجه لو فضلت ف الهدوء ده
بدر: عيطي ياقمر عيطي ياحبيبتي مينفعش تكتمي جواكي
قمر: بصوت مهزوز من كتم بكائها ب بابا مش بيحب النكد والعياط انا مش هعيط لان مش هزعل بابا عشان اخرج الي جوايا والصراخ على الميت حرام تعالى نروح نكمل تصاريح الدفن وانتي يامريم روحي انتي وطنط سماح وتعالو على الدفنه كانت لسه هتعارضها اتكلمت قمر: ارجوكي يامريم ارجوكي
مشيت هي وبدر وتممو تصاريح الدفن وبعد وقت مش قليل ومش كتير اتصل بدر عرف عمر الي حزن جدا وقال انه هيجيلهم على المستشفى وبالفعل جالهم ونقلوه على الترب وابتدا بدر وعمر ينزلو والد قمر للتراب وقمر بتبص ل والدها النظره الاخيره وكأن نفسها تصرخ وتقولهم لا خلوه معايا وبتودعو ف نفس الوقت نظره خاليه من الروح كأن في جسد واقف بلا روح وبلا قلب دموعها حبساها ف عنيها ورافضه رفض تام انها تنزل او بمعنى اصح تنزل قدام حد طلع بدر بمساعده عمر من التراب وخلصو وكلو قعدت قمر وفضلت تقرأ ل والدها ف قرأن لحد ما الغروب قرب يظهر والناس كلها روحت معادا بدر وعمر الي بيقنعوها تروح وتقريبا ع الساعه 5 المغرب اقتنعت بالعافيه وقامت معاهم وودعتو
قمر وهي باصه قدامها زي المجنونه وبنظره خاليه من الحياه: بابا مش بيحب الضلمه ليه خلتوني امشي واسيبه هو كان بيقول ان انا ونسو الوحيد وانا الي سبتو ف عز الضلمه لوحده
بدر بشفقه على حالتهاا: ياقمر اهدي بس وادعيله بالرحمه قعدتك مش هتفيده ب حاجه
قمر هزت دماغها وركبو العربيه ووصلو لحد قصر بدر وصلهم عمر لحد جوا واستأذن ومشي
قمر طلعت بدون اي كلمه على اوضتها وكأنها مصدقت ان اتقفل عليها باب وقعت على الارض ولا اقول لكم مهما كتبت سطور ل شرح انهيارها وحالتها لن يكفي هل اكتب عن كسرتها ولا كسره قلبها ولا شعور الفقدان ولا شعور ان مبقاش لها ضهر ف الدنيا او او او (حقيقي شعور صعب جدا ربنا ما يكتبه عليا ولا على اي حد ربنا يبارك ف ابهاتنا ويرحم كل موتانا)
قمر صوت شهقاتها علي وازداد احمرار وجهها من كثره البكاء كان صوت شهقاتها يسمعو الي ف اخر القصر مابالك بدر الي كان يفصل بين اوضتها واوضته حيطه
قمر كان شعورها صعب شعور كسرتها صعب وكل الي ف دماغها ان بدر السبب
فضلت تكرر بهستيريه: م مات هو السبب ه هو السبب هو الي خلاني اسيره عنده و وابويا م مات ب بسببه اهههه ياحرقه قلبي اهههه يااارب صبرني ياااارب
بدر كان سامع كل عياطها ومش قادر يتحرك لحد ما قرر وقام فتح باب اوضته ودخل اوضتها فتح الباب وهي كانت منهاره ل درجه ان حتى لما شافتو مقدرتش توقف بكائها
بدر بدموع: قمر اهدي ارجوكي
قمر بهستيريه: ابعد عنييي بقولك ابعددد مش عايزه اشوفك انت السبب ف موتو انت انت الي خلتني محبوسه عندك زي الكلاب ومعرفش اذا كان خد دواه الي لو مخدهوش هيموت ولا لأ انت السبب مش مسمحاك انا بكرهك يابدر بكرهك وهفضل طول عمري اكرهك وعمري ما هنسى انك السبب ف موته صرخت بهستيريه: بكرهكككك
بدر كانت كل كلمه بتقولها كأنه خن*جر بيغرس ف قلبه مع كل كلمه بيطلع ب شهقه طالعه من قلبه ويغرس مره تانيه شعوره هو كمان كان صعب شعور مابين انه حاسس نفسه اناني ومستغل وانه ندمان وانه مقهور وزعلان
قمر وقامت من مكانها: انا همشي والمرادي مش هرجع يابدر مش هرجع
مشيت وبدر حاول يلحقها ولكن للأسف كان بيجري وراها بسرعه رهيبه لحد ما وصل عند مكان ميقدرش يميز بيه هو فين هو حافظ كل شبر بين محيط القصر بتاعه ولكن باين من صوت العربيات انه خرج بره المحيط ده حتى صوت قمر مش ظاهر معرفش يتحرك يروح فين قطع كل تفكيره خبطه قويه من عربيه كانت ماشيه بسرعه عاليه وقع بدر على الارض بينذف بطريقه ترعب كان بينذف دم كتير جدا الي كان سايق العربيه وقفها بسرعه ونزل يشوف خبط مين بس اتسمر مكانه لما شافه: بدررررر
ودي كانت كلمه سليم صاحب بدر الي كان مسافر من سنتين ولسه راجع وكان رايح القصر عند بدر ولكن الصدفه جمعتهم بطريقه مش لطيفه ابدا
سليم شال بدر بسرعه وسنده على كتفه ودخله العربيه وطلع بسرعه على المستشفى
سليم سابو ف العربيه ودخل ينده ب اعلى صوته على دكتور جابو الترولي ودخلو اوضه العمليات سليم اتصل ب عمر ده الي بيقفل المثلث بتاعهم ف هم سليم الانصاري وعمر العزيزي وبدر المحمدي كانو ف كل حاجه يتجمعو مع بعض دايما مع بعض من وهما اطفال ولكن سليم بحكم شغله ك دكتور حب يبني ليه مستشفى تانيه برا البلد وخدت وقت كبير وعلى مدار السنتين دول فضل سليم ف فرنسا وكان بيتصل ب عمر وبدر كل فتره بسبب انشغاله القوي
سليم(عيونه بني شعره بني كثيف طويل جسمه رياضي وسيم وزي ماعرفتو دكتور 29سنه)
اتصل سليم ب عمر وعرفو الي حصل وجيه عمر بسرعه على المستشفى خرج الدكتور من العمليات وقال: الحمدالله هو حاليا مرحله الخطر عدت وكشفنا عليه وعرفنا انه كان فاقد بصره
سليم. اتصدم لانه مكانش يعرف وبص ل عمر الي مبانش على ملامحه الصدمه وعرف انه عارف
كمل الدكتور كلامه: ومن خلال فحصنا على عينه عرفنا ان نظره رجع
سليم وعمر بصدمهه: بجددد
•تابع الفصل التالي (رواية اسيرة البدر) اضغط على اسم الرواية