رواية ظننا انه باب الامل كاملة بقلم ملك ناصر عبر مدونة دليل الروايات
رواية ظننا انه باب الامل الفصل السادس 6
مليكه خرجت من الجامعه وكانت لوحدها في شارع
مفيهوش ناس كتير وفجأه لقت شخص واقف اودامها
بصتلوا وبعدت خطوتين ولقت شابين غيروا وراه بيقربوا
منها.. ايوة هو نفس الشخص اللي مليكه كبت عليه القهوه
مليكه بصتلوا وابتسمت بخبث: ايه انت جاي تشرب القهوه انت وصحابك المره دى ولا ايه..
الشاب واسموا حسن: هه لا جاي عشان انا اللي اشربك القهوه
ولسه هيرفع ايدوا علشان يضربها نزلت لتحت والقلم جه
على الهوا.. مليكه رمت الشنطه على الارض وعملت شعرها كحكه
وقالت: تؤتؤ مش مليكه المهدى اللي تضرب بالقلم وفجأه لقا قلم ثلاثى الابعاد نازل على وشو..
حسن شاور لصحابوا علشان يعلموها الادب بس ميعرفوش ان هما اللي هيتعلموا الادب ومليكه بتعرف تدافع عن نفسها كويس جدا..
قرب شاب ولسه هيمسكها من دراعها راحت مليكه مسكت دراعوا ولوتوا ورا ضهره كسرتوا..
الشاب اتألم جدا ورجع لورا..
قرب التانى وكان هيجيبها من شعرها راحت مليكه اديتوا
بالبوكس ومسكتوا من شعروا وفضلت تجيبوا ورا واودام
ويمين وشمال وكانت هتقكع شعروا في اديها.. ومليكه بقا
بتعجن الشاب ده جه من وراها حسن ومعاه الآه حاد.ه ولسه هيضربها في ضهرها جه شخص ومسك ايدوا بقوه وكانت الشخص ده دكتور انس..
شال انس من ايدوا السك.ينه وضربوا بالبوكس وقعوا ومليكه لفت تشوف في ايه ولقت انس واقف..
انس بغضب: انت هتمشى انت وصحابك دول من هنا ولو شفتك بس قربت منها تانى او كلمتها هندمك وهتفصل من
الجامعه انت فااااهم.. وضربوا بوكس تانى.. حسن وشو بقا بين. زف راحت مليكه بعدت انس عنو..
خلاص يا دكتور انس يالا نمشى من هنا وخدت شنطتها وخرجت ووراها انس..
انس: انتى كويسه..
مليكه: الحمدلله..
انس: انتى ازاي كنتى بتضربيهم بالاحترافيه دي كلها لوحدك..
مليكه: دانت كنت واقف من بدري بقا.. عموما انا كنت بلعب
كراتيه وبوكس واعرف ادافع عن نفسي كويس اوى وهما اصلا مخدوش في ايدي غلوه..
: بس حضرتك ايه اللي جابك المكان ده انا مشوفتكش فيه قبل كده؟!
انس بارتباك: ها.. لا عادى كنت معدى من هنا وشوفتك..
مليكه: اممم تمام.. عموما شكرا.. ومشيت من اوداموا وظهرت
عربيه اودامها وكانت عربيه السواق ركبت واتجهت على القصر………
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عند جاسر كان اخد روز وراحوا على القصر
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
كانت شروق خارجه من كليتها ومعاها عدي..
شروق بضحك: هههه البنت دي مسخره اوى… طب وهي البنت اللي اسمها اسيل دي حلوه
عدي: ايه اللى حلوه دي قمر.. بس انا حاسس انها شبه حد اعرفه..
شروق: ازاي يعني
عدي: مش عارف بس هي شبه حد قبلتوا قبل كده بس مش فاكر مين..
شروق: اممم طيب يا خويا يالا نروح..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في قصر كيان كان الكل متجمع على السفره علشان ياكلوا..
مليكه كانت بتحكى اللى حصلها بعد ما خرجت من الجامعه..
مليكه: بس كده..
اسيل: لا بس البوكس والكراتيه جاب نتيحه يابت يا لي لي انا
لو مكانك كنت مت من قبل ما حد يقربلي..
دهب بخوف: طب ما ممكن الولد ده يرجع يضايقك تانى ولا يعملك حاجه يا بنتى..
كيان بهدوء: مين الشاب ده..
مليكه: معرفش.. مش عارفة حتى اسموا..
كيان بغموض: امممم تمام..
دهب: كيان ياحبيبتى بالله متدخليش انتى احنا مش ناقصين انا عارفاكى..
كيان: ههه متخفيش انتى يا دهب..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡في قصر الجارحى كان الكل متجمع ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
امينه: عيد ميلاد ميلاد مين بعد بكره..
روز رفعت اديها بطفوله: انااا
امينه: كل سنه وانتى بخير يا حبيبتى.. الكل هناها بعيد ميلادها معادا داليا..
شروق: هنعمل عيد ميلاد كبييير لروز..
روز بفرحه: بجد يا عمتو..
شروق: طبعا يا روح عمتو احنا عندنا كام روز.. ولا ايه يا ابيه
جاسر: طبعا يا حبيبتى..
روز: انا هعزم كل ثحابى في الحضانه..
الكل ضحك بخفه على مدلله العيله..
شروق: ابيه جاسر انا عايزه اروح معاكم بكره الشركه..
جاسر: ليه؟
شروق: عادى مش ورايا غير محاضره واحده ومش مهمه..
جاسر: تمام..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
تانى يوم ♡♡♡♡♡
كيان صحيت وعملت روتينها زي كل يوم وكذلك جاسر وشروق راحت كمان معاه..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عند كيان ♡
♡♡♡♡♡♡♡♡♡
كيان: مروه قوليلي كل المواعيد اللي ورايا النهارده..
مروه ابتدت تقولها على كلو..
مروه: وقبل كل ده هنبعت فاكس لشركه الجارحى جروب نبلغهم بنجاح الثفقه واننا اخدناها..
كيان: لا عايزاكى تبلغى جاسر الجارحى انو يجي النهارده الساعه حداشر الشركه هنا..
مروه: بس…
كيان: مفيش بس انا مش هجيبوا على حاجه هايفه اكيد ده شغل…
مروه: تمام..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
مروه عملت اللي كيان قالتلها عليه وقالت لكسرتيره جاسر الجارحى..
هدير: جاسر بيه.. كيان المهدى صاحبه شركه KN بتبلغك ان
الثفقه تمت واخدناها وكمان على الساعه حداشر المفروض حضرتك في شركه KN..
عدي بفرحه: بجد اخدنا الثفقه الجديده..
هدير: ايوة يا فندم..
احمد: فعلا كيان المهدى دى مطلعتش سهله..
جاسر بهدوء: تمام..
خرجت هدير واتكلمت شروق..
: مين كيان المهدى دي
عدي: دي بنت هتكون شريكه معانا قريب وذكيه جدا..
احمد: وجميله جدا برضو..
جاسر اتعصب من جمله احمد ومدحوا في كيان وهو مش عارف السبب (بس طبعا كلنا عارفين )
شروق: عندى فضول اشوف البنت دي..
احمد: تعالي معانا الساعه حداشر..
جاسر: تيجي فين هي رحله وبعدين انا بس اللى هروح..
عدي: اشمعنا؟!
جاسر: علشان انا عايز كده …..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ظننا انه باب الامل ) اسم الرواية