Ads by Google X

رواية بنت العز الفصل الثامن 8 - بقلم ميرفت السيد

الصفحة الرئيسية

 رواية بنت العز كاملة بقلم ميرفت السيد عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العز الفصل الثامن 8

صحيت علا مبسوطه انها رجعت لبيتها هي وعلاء مع خالها اللي بتحبه وحضرت فطار وصحتهم يفطروا
شويه وجالها تليفون من قمر وورد بيقولوا لها تجهز نفسها عشان ينزلوا يشتروا الحاجة زي ما اتفقوا قفلت معهم واستاذنت خالها وعلى ماجهزت ولبست كانوا هما وصلوا
طلعوا سلموا على خالها اللي سألهم هو انتم لوحدكم يا بنات  
قالوا له: لا طبعا ما فيش عندنا الكلام ده معانا حراسة 
علا قالت له خلاص كده اطمنت يا خالو  
وقالت لعلاء ما تتعبش خالك
قال لها هاتي لي حاجة حلوه وانتي جاية  
البنات ركبوا العربيه علا لسة بترفع راسها لقيت عزيز بيسوق وعلي جنبه
علي سلم عليها وقال لها: وحشتينا يا بنت عمي قالت :الله يسلمك يا علي عقبالك  
قال لها :اعوذ بالله ليه كده
ضحك الجميع علا ما بصتش لعزيز هو كان عمال يبص لها في المراية وهي متجهلاه لانها شايفاه مغرور قمر قالت له مش هتسلم على بنت عمك يا عزيز قال لها بصوت هادي :ازيك ياعلا
قالت له بدون ما تبص له: الله يسلمك ياعزيز ازيك
والله الحمد لله
اول ما وصل المول وقبل ما ينزلوا عزيز زعق في البنات ما تبعدوش على المكان اللي هنكون موجودين فيه
علا قالت له انت بتكلم مين كده 
قال لها باكلم اخواتي  
قالت له اه بحسب  
ونزلوا قعدوا في الكافيه شربوا حاجه وبعدين البنات اتحركوا على المحلات وكل شويه عزيز بيتصل باخواته يطمن عليهم
عدى الوقت والبنات بدأت تجوع يروحوا يتغدوا
وهما خارجين من المحل اللي كانوا فيه قمر خبطت في ولد كان معاه شلة اولاد
اعتذرت له الولد وقبل مايمشوا قال لها انا مش هاقبل الاعتذار كده تعالوا نشرب حاجة سوا
علا قالت له احترم نفسك ولسه بيمشوا
واحد من الشله شد علا من ا ايديها راحت ضرباه بالقلم وسحبت ايدها وزقته وقع
وبدأت تزعق لهم والناس بدأت تتلم في ثواني لقيت بتمسك يد الولد ده وتلفها ورا ضهره وتكسرها
كان عزيز وبدا يضرب في الشلة هو وعلي لحد ماطلعوا يجروا وامن المول كان جه والناس حكت الي حصل والأمن جري ورا الشلة الفاسدة دي
عزيز اخدنا وقرر نروح مكان تاني عشان نتغدا فيه ونكمل
وطول السكه بيطمئن على اخواته البنات وعلي احد اذاكم انتم كويسين
واحنا بنقوله احنا كويسين
قلتله مكانش المفروض نمشي من المكان عشان دول عيال سف..لة ماتربوش
علي قاله الحمد لله انها خلصت على كده
عزيز قالي: لا كان لازم نمشي ونروح مكان محترم دة مول لامم كل الأشكال
علي قال: خلاص ياجماعة مش هاننكد على نفسنا عشان موقف تافه اطلع بينا على مول تاني
طلعنا على مكان تاني واتغدينا وكملنا الشرا واشتريت حاجات ليا وحاجة حلوة لعلاء  وروحوني لحد البيت
الصبح بابا جه ياخدني انا وعلاء وصمم انه يعزم خالي على الحنه والفرح وانا اقنعت خالي روحنا البيت بين عيلة عز لقينا النور والزينه ماليه المكان وفي ناس كثير قوي معزومه سلمت على الجميع وباركت لهم وعمرو اخويا فهمني ان قاعة الحريم ما بتخرجش منها بيحتفلوا ويرقصوا ياكلوا وكل حاجه بعيده عن الرجاله طلعت الشنط انا وخالي وعلاء وعمرو كان معانا وبعد كده عمرو اخد خالي وعلاء عشان يحضروا الذبا….ئح وانا نزلت مع التوأم لقيتهم لابسين ساري هندي   عشان نحتفل هناك كانت حنه جميله وكان يوم جميل
المعازيم الستات كلهم كانوا بيبصولي ويسألوا مين دي واول مايعرفوا انا مين يسلموا عليا ويسألوني متجوزة ولا لا لحد ماتعبت منهم  
عدت الحنة على خير وخالي بات معانا بتصميم من الجد  
ووصلنا للفرح كان يوم حلو اوي التوأم متوترين وعلا كانت برفقتهم من اول اليوم وبتشرف عالكوافيرة والميكب ارتيست لحد الفساتين لحد القاعة ورقصوا سوا والكل كان فرحان وبعد كتب الكتاب العرسان اخدوا عرايسهم بزفة طبعا وكل واحد على شقته وعلا بتوصلهم وكل العيون كانت على علا من جمالها واناقتها
وبعد الفرح الستات بتنضف والرجال بتلم الكراسي والترابيزات وبيساعدوا بتنظيم البيت لجد ماكل شيء رجع لأصله
الخال صمم يمشي عشان يرجع شغله
علا قالتله انا جاية معاك اناوعلاء
جدها : لأ لاانت هاتمشي ولاهي ولاهو   
انا عاوزكم بموضوع مهم بس بما اني تعبت من اليومين الي فاتو واكيد كل البيت مرهق ومحتاج ينام
اطلعوا ناموا والصبح نتكلم وفعلا كان كلامه صح
علا كانت حيرانة ونامت بصعوبة من التفكير
الصبح اجتمعت علا وخالها وأبوها واخوها عمرو بقاعة الجد
الي قال: علا اتقدملها ٣ عرسان
ابوها : ان شاء الله يكون حد منهم مناسب هو اي حد يستاهلها  
خالها: ربنا يسعدك ياعلا 
علا بضيق: مين ياجدو  
الجد: اول واحد اخوكي يقولك عنه
عمرو: طارق ياعلا
: طارق مين 
عمرو: الدكتور الي عالجك لما تعبتي من اسبوع
: ااااه
عمرو: دة صدعني اتصالات وجه قابل جدك وبابا واعمامي
الجد: من عيلة كويسة وهو شخص محترم وجاهز
علا: طبعا انت عارف ياجدو اني لازم اقعد مع اي عريس واتكلم. معاه الاول لو كنت موافقة مبدئيا
الجد: حقك ودة بيحصل في وجودنا
عمرو: طيب وايه رئيك في الدكتور دة  
حددوله ميعاد نتكلم فيه وابقى احكم
معتز:  ايه
عمرو: مش معقول 
علا وخالها: ماله في إيه 
الجد: دة ملياردير وراجل تقيل جدا اخته شافتك بالحنة والفرح وهو لمحك في الزفة ومستعد لكل طلباتنا بس
علا بس ايه؟
الجد: متجوز ٢
علا: لأ مرفوض  
معتز: ملياردير عنده سلسلة مولات ياعلا دة هايوزنك ألماس
: لا يابابا انا طالعة لماما   محبش شريك
الجد: التالت يبقى ابن عمك …..
علا: 

google-playkhamsatmostaqltradent