رواية مجنونتي الفصل الثامن 8 - بقلم فيولا عماد
رواية مجنونتي الفصل الثامن 8
اوجين ركبت المترو وبتبص عشان تقعد لقيت ناس كبيرة وشباب قعدينا ف وقفت ومشي المترو ونزلت وقالت امشي شويه وهي ماشيه
الشاب الاول اي ي قمر متيجي
الشاب التاني انت لسه هتلغي بقولك الساعه ب 200 ويلا
ولسه هيمسك من دراعه تلف هي برجليه وتضربوا برجليه ف وشه
اوجين ال 200 دي تديها ل امك يحليتها
ف قام الشاب الاخر و هو يرفع يده لكي يصفعه ولكن تمسك يايده ايدك لتوحشك وراحت لفتها جامد لغيت ما صدر صوت طقطق
الناس اللي ف الشارع مسكوهم ضربوهما
الراجل ل اوجين انتي بت بمية راجل
قالتلوا شكرا يعم
ومشيت وهي غافله عن ذلك الذي امرا رجاله باخذ هؤلاء الشباب
وقفت شويه عند البحر وبكت بحرقه فجاه جاله شخص و ساله مالك يبنتي
اوجين مفيش يحج تعبانه شويه
الراجل كله تعبان يبنتي بس اكيد اللي انتي فيه اختبار من ربنا ارضي بنصيبك يبنتي
اوجين راضيه بس والله انا خلاص طاقتي خلصت مش لقيه حد احكيله همي و وجعي و اعلي موحودين زي مش موجودين وبكت شهقاته بدات ان تعال
الراجل بحزن عليه ربنا يعوضك يبنتي لسه ربنا شيلك الاحسن
جففت دموعه يارب شكرا يحج كتر خيرك علي الكلام ده
الراجل ربنا معاكي انتي زي بناتي وسبه ومشي
اوجين ل نفسه قومي امشي روحي ل قاضاكي لشتيمه والبهدله والكلام يكسر القلب ومشيت وهي تحمل الكثير من الحزن
....
اما عن الذي يرقبه فهو بطلنا امير
امير ف نفسه ياتري اي حكايتك وليه كمية الحزن دي وانا ليه مهتم بيكي كده يارب خفف عنه ومشي هو الاخر ل بيته
....
ف بيت الدميري
يوسف هو امير مجاش ليه يفري
فريدة مش عارفه ارنلك تكلمه
يوسف اه
فريدة بترن ولم يجيب امير
فريدة مش بيرد يحبيبي تلاقيه جاي
يوسف ماشي هو انا ممكن اعزم مايا صحبتي يتيتة
فريدة اول مرة تقولي تيته
يوسف عادي هو انا ممكن اقول ل عمو امير بابا ولا هيزعل عشان معنديش بابا ولا ماما
فريدة بدموع ليه بتقول كده يحبيبي
يوسف عادي انا هطلع انام
فريدة وهي تنادي عليها وهو لما يجب
(حقيقي اكتر حاجة توجع هي انك تكون يتيم لا عندك ام ولا اب معندكش اللي يحس بزعلك ولا انت تعبان حد يسهر جانبك وممكن تكون عندك ام و اب بس مش حاسين بيك ربنا يديم ليكم كلكم الام و الاب الحنين امين يارب )
...
عند اوجين
الام انتي رجعتي من الرمح اللي كانتي فيه
اوجين رمح لا مش رمح كانت بدور علي شغل
الام شغل اي يشملوله دانتي مدرستك وسقطي فيه والعيالي نجحت ودخلت تمريض ووو وانتي ساقطه هرجع اصرف عليكي من جديد ولسه عندي اخوكي و اختك امته تغوري من وشي بقا وسبته و مشيت
اوجين بدموع ف نفسه يارب خدني انا تعبت لا ام عادله اشمعنا انا معنديش ام حنينه تخدني ف حضنه ططبط عليا ليه ليه معنديش الاخ اللي يكون سند يارب انا تعبت عوضني واجبر بخاطري ارجوك وتفيق وتمسح دموعه غلي صوت امه
اوجين نعم
الام تعالي اغسيلي المواعين وشوفي البيت
اوجين بخنقة حاضر
وتقوم تشوف شغل البيت وهي تنزل بدموع مثل المطر ف تبكي علي حظها وكل شي ف حياتها
........
عند امير
رجع الفيلا وشاف امه قاعدة تبكي
امير مالك ي امي ف اي وهو يزيل دموعه
فريدة ابني وحشني وابن ابني حزين وتقص عليه كل شي
امير انا اسف ي امي قصرت معاكم ومع يوسف حقكم عليا
فريدة يبني لا قصرت ولا حاحه بس هو فعلا محتاج ام تهتم بيه وتديلوا حنان الام
امير بكرة هجبلوا داده كويسة
فريدة يحبيبي هو مش عوز داده ما ياما جبنالوا وهو مش بيريح مع حد
امير طب اعمل اي يا امي؟
فريدة.....
امير بعصبية لا طبعا مستحيل
ياتري فريده قالت اي ل امير
و والد اوجين هيوافق ان بنته تقعد ف سكن دهكله هنشوفه البارت الجاي
•تابع الفصل التالي "رواية مجنونتي" اضغط على اسم الرواية