رواية ظننا انه باب الامل كاملة بقلم ملك ناصر عبر مدونة دليل الروايات
رواية ظننا انه باب الامل الفصل التاسع 9
كيان بصدمه: سيد جون؟!
جون: ما كنت اتوقع اننى ساجدك هنا..
جاسر: كيان شريكتى كيف لا تأتى حفل ابنتى..
جون متجاهل كلام جاسر: ولكن تبدين جميله حقا.. بصلها
بنظرات اغضبت كيان وجاسر..
كيان: عارفة..
جون بغمزه: تعجبنى ثقتك بنفسك..
جاسر قرر يمشى من جمبهم وهو مش عارف ليه اضايق
واتعصب من جون..
جاسر لنفسه: ايه يا جاسر انت مالك مضايق ليه؟! كيان مجرد
شريكه مش اكتر ومش هتكون اكتر من كده.. اتنهد ومشى..
…….. بعد وقت كيان واسيل روحوا والحفله انتهت……….
تانى يوم كيان وجاسر اتجهزوا لحفله الشراكه اللى بينهم
واتعزم كتير ن رجال الاعمال والقرايب.. وعدا شهر على
تعاملهم وقربهم من بعض…….. اما عن عدي فكان بيتحجج
كل يوم انه يروح يجيب شروق من الجامعه علشان يشوف
اسيل اللى خطفت قلبوا من اول مره وشروق واسيل بقوا
صحاب جدا….
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في يوم كيان وجاسر كانوا فى الشركه وكيان خلصت شغل
ونزلت علشان تروح بس وهي ماشيه لقت بنت عندها حوالي
خمستاشر او ستاشر سنه ماشيه مع راجل الى حد ما كبير
وكان وشها مخطوف اول ما شافت كيان عملت حركه بأديها
بمعنى (ساعدينى) كان فهمت وبدأت تقلق من الراجل ده
ومشيت وراهم من غير ما الراجل يحس.. ولكن متعرفش
انى جاسر كان متابعها من شباك مكتبوا ولما لقاها بعدت عن
عربيتها ولاحظ انها ماشيه ورا البنت والراجل ده قلق
واستغرب ونزل بسرعه وراها.. ولكن اتاخر لانى الراجل لاحظ
انى كيان ماشيه وراه فعكس طريقوا لشارع صغير شوية
واول ما بقوا لوحدهم دخل البنت العربيه وكيان كانت
مستخبيه او فاكره انها مستخبيه بس الراجل شافها واول ما
دخل البنت العربيه راح لعندها بهدوء وجه من وراها ومسكها
من شعرها كيان اتفزعت ولسه هتصرخ حط ايدوا على بوقها
حاولت كيان تشيل ايدوا بس الراجل كان قوى جدا عليها
اخدها وحطها في العربيه جمب البنت بعد ما ضربها على
دماغها وفقدت الوعي..
ركب العربيه ومشي وجاسر دخل الشارع وشاف العربيه
بتمشى صور بسرعه رقم اللوحه اللى على العربيه وراح ركب
عربيتوا ومشي ورا العربيه بسرعه واتصل على الشرطه..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡عند دهب فى البيت♡♡♡♡♡♡♡
دهب لمليكه بقلق: هي اختك اتأخرت كده ليه..
مليكه: عادى يا ماما تلاقي وراها شغل بس..
دهب بقلق: لا انا حاسه انى بنتى فيها حاجه..
مليكه: حاجه ايه يا دودو هي كيان صغيره يعنى..
دهب: يارب احفظها واحميها من كل شر..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
اسيل كانت خارجه من الجامعه بعد يوم طوييييل من
المحاضرات وكان معاها شروق..
اسيل: يالا باي بقا..
شروق: باي يا قلبي..
جت اسيل تعدي السكه لقت عربيه جايه باتجهاها بسرعه
جدا..
سمعت صوت شروق: اسيل حاااااسبي..
اسيل اتصمرت مكانها مكنتش عارفة تتحرك فجأه العربيه
عدت بس قبل ما تد.وس اسيل كان عدي زقها بسرعه
ووقعوا هما الانين على الرصيف..
شروق جريت عليهم بسرعه..
شروق بخوف: ا. اسيل انتى كويسه..
عدي وهو بيبص عليها بقلق: حصلك حاجه…
اسيل هزت راسها ب لا وكانت تحت تأثير الصدمه لسه..
اسيل: ك. كانت هتخبطنى كنت هم. وت..
عدي مسك اديها وهو بيحاول يطمنها: متخفيش محصلش
حاجه انا جمبك.. تعالى اوديكي المستشفى علشان رجلك
اتعورت..
شروق: ايوة صح رجلك بتن.زف..
اسيل: لا لا انا كويسه انا عايزه اروح..
عدي قام وشالها: متعنديش يا اسيل هوديكي المستشفى..
اسيل باحراج: انت بتعمل ايه نزلنى..
شروق كتمت ضحكها وراحوا كلهم على عربيه عدي..
♡♡♡♡♡♡♡اما عند كيان ♡♡♡♡♡♡♡
كان جاسر ماشي ورا العربيه بحذر شديد خايف الراجل
يشوفوا ويعمل حاجه في كيان لحد ما العربيه وقفت فى
مكان شبه مقطوع.. نزل الراجل شال البنت اللى كانت
بتصرخ وتعيط وداها لمكان زي مخزن وبعدين رجع وشال
كيان اللى كانت فاقده الوعي وحطها جمب البنت..
كل ده جاسر شايفوا من بعيد وكان مستنى الوقت المناسب
اللى يدخل فيه..
♡♡♡♡جوه فى المخزن♡♡♡♡
البنت برجاء: ل. لو سمحت سبنا بالله عليك و. والله مش
هقول لحد بس سبنى اروح..
الراجل بشر: ههه اسيبكم ايه ده كده احلوت خالص بدل بنت
جبت اتنين ده المعلم هيفرح بيا اوى وهكسب من وراكوا
الشهد..
كيان ابتدت تفوق وسمعت كل حاجه بس عملت نفسها لسه
نايمه علشان الراجل ميشوفهاش..
البنت: ط. طب انت عايز مننا ايه ايه اللى هيحصلنا..
الراجل: ابدا هناخد اعضا.ئكم او هنبيعكم ونكسب من وراكم..
البنت عيطت بخوف وضمت رجليها ليها والراجل خرج بره
وقفل عليهم الباب.. كيان فتحت عنيها وقربت من البنت
تحاول تطمنها: متخافيش مش هيحصلك حاجه..
البنت: انا اسفه انا السبب انك تتخ.طفى معايا انا بجد اسفه..
كيان مسحت على شعرها بحنيه: متتأسفيش يا حبيبتى انا
اوعدك اننا هنخرج من هنا سوا متخافيش.. انتى اسمك ايه؟!
البنت: قمر..
كيان بتحاول تلطف الجو: ههه اسم على مسما يا قمر وانا كيان..
قمر: اسمك حلو اوى يا كيان..
كيان بضحك: ههه عارفة.. انتى عندك كام سنه يا قمر..
قمر: عندى 17 سنه
كيان: العمر كلو.. بصى يا قمر الراجل ده دلوقتى هيدخل علينا
وانتى هتفضلى تعيطي زي مانتى علشان ميشكش في حاجه
وانا هقف ورا الباب اول ما يدخل هضربوا بالبتاعه دي تمام..
قمر بخوف: تمام..
كيان مسكت اديها بحنان: متخافيش مش هيحصل حاجه..
قامت كيان جابت خشبه كبيره كانت موجوده ووقفت ورا
الباب وبعد عشر دقايق تقريبا الباب اتفتح ودخل منو الراجل
تانى وقمر عملت زي ما كيان قالتلها..
الراجل باستغراب: فين البت التانيه..
كيان طلعت براحه من وراه وخبطتوا على دماغوا بكل قوتها..
كيان: بتسأل عنى..
الراجل وقع على الارض متألم من دماغوا بس مفقدش الوعي..
قمر جريت على كيان ومسكت اديها وجريوا هما الاتنين لبره
بس كان فى ممر طويل جدا فضلوا يجروا يجروا لحد ما
الراجل قام وقف وفضل يجري وراهم وكان فى ايدوا سلا.ح
الراجل ضرب رصاصه فى الهوا قمر وكيان اتفزعوا بس كملوا
جري لحد ما فجأه جاسر ظهر قمر خافت جدا ليكون تبع
الراجل ده وليه هتجري كيان مسكت اديها: تعالي متخافيش..
بس كان الراجل قرب منهم ولسه هيمسكهم جاسر شد كيان
كيان كانت لسه هتجرى عليها بس جاسر مسكها بسرعه..
الراجل وجه السلا.ح على راس قمر..
: هات البت دى وامشى من هنا بدل ما اقت.لهم اودامك..
جاسر بحده: احسنلك تشيل اللى في ايدك وتسبنا نمشى بهدوء..
: هههه انت عايزنى اسيب البنتين دول انت عارف انا هكسب
من وراهم كام يا جدع انت مش اقل من عشر بواكي..
كيان بقرف: انت راجل زبا.له اتفو عليك
الراجل رفع السلا.ح عليها بغضب: مين ده اللى زبا.له يا….
قاطعوا جاسر بكلمه قويه على وشو قبل ما يكمل وكان
بيحاول ياخد السلا.ح اللى في ايدوا وقمر جريت من ايد
الراجل وراحت عند كيان..
كيان بصراخ وخوف: جاسر حااسب..
وفجأه طلعت رصاصه واستقرت فى جسم………..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ظننا انه باب الامل ) اسم الرواية