رواية المحلل كاملة بقلم ثقتي بربي تكفي عبر مدونة دليل الروايات
رواية المحلل الفصل التاسع 9
: انا حاسس من كلامك انك قررتي خلاص انك ترجعي لعلاء ؟؟
: علي رأيك زي ما بتقول بلاش نضايق نفسنا واللي فيه الخير يقدمه ربنا .
: لو انتي بتقول ان ده حلم انا مش عاوز اصحي منه ابدا .
: ولا انا كمان .
: ايه رأيك نسافر يومين نتفسح ؟
: لأ بلاش .
: ليه ؟
: عاوزة افضل معاك هنا اطول فترة ممكنة ، علشان كل ركن في الشقة يكون لينا فيه ذكري مع بعض .
: بحبك .
: بعشقك .
: هقولك زي ما قولتيلي (هو انتي لحقتي تعرفيني علشان تعشقيني ) ؟
: احنا مع بعض من ١١ يوم ولكن بحبك كأني اعرفك من ١١ سنة . انا مش شوفت حد رومانسي وحنين عليا زيك ابدا .
: انا مش هسيبك .
: بتتكلم بجد ؟؟؟
: ايوه خلاص ده قراري انتي هتفضلي مراتي ومستحيل اخليكي ترجعي له تاني .
: يا ريت ، بس اولادي ؟؟
: متشليش هم الولاد .
: طيب و هتعمل ايه مع علاء ؟
: انا هواجهه ونخلص من الموضوع ده .
: طيب اجل المواجهة شوية .
: طيب موافق نأجلها علي اساس اني مسافر تبع الشغل زي ما قولتيله .
:اه شهرين او تلاته عاوزة اشبع منك .
: لكن انا عمري ما هشبع منك ابدا .
علاء كان هيتجنن وحاول اكتر من مرة يتصل بحنان لكنها كانت مش بترد عليه .
و اتصل بوائل لكن وائل قاله انه مسافر في شغل . ولما سأله هيرجع امتي قاله لسه مش عارف .
علاء كان هيتجنن و اتصل بوفاء اختها : ازيك يا وفاء عاملة ايه ؟
وفاء : تمام الحمد لله .
: اختك بتصل بيها ومش بترد عليا !!
: يمكن مش سمعت الفون .
: لأ انا اتصلت كتير ، وانا روحتلهم الشقة ومش فتحتلي وكلمتني من ورا الباب وقالتلي ان وائل مسافر ومش هينفع تفتحلي وقالتلي متتصلش بيا علشان مش هرد لأنها علي ذمة رجل تاني !!
: طيب ما هي عندها حق يا علاء . اي واحدة محترمة لازم تعمل كده .
: انا عاوزك تروحيلها وتفهمي منها اذا كان حصل بينهم حاجة ولا لأ ؟
: انا كلمتها مرتين وقالتلي ان محصلش بينهم حاجة .
: معلش روحيلها وافهمي منها اكتر . وشوفيها هتطلق منه امتي ؟
: طيب يا علاء هروحلها ولما ارجع هرد عليك .
انا و حنان كنا قاعدين ومبسوطين وفجأة جرس الباب رن !!
حنان لما شافت اختها علي الباب قامت دخلت جري ولبست هدومها بسرعة وفتحتلها .
حنان : اهلا يا فوفا تعالي اتفضلي .
وفاء : أتأخرتي ليه يا نونا دا انا برن علي الباب من بدري ؟!!
كنت في الاوضة جوة وصوت التليفزيون عالي .
: اومال هو فين ؟
: مسافر .
: لا يا نونا متكدبيش العريس هنا .
: مين قالك ؟!
ضحكت وفاء : باين علي وشك يا نونا .
: باين ايه يا بت انتي ؟
ضحكت وفاء : باين اني جيت في وقت مش مناسب .
: دي جوازة صوري كده بس وبعدين يا فوفا انتي سألتيني قبل كده وقولتلك محصلش حاجة .
: اه قولتي بس دي مش الحقيقة . بلاش تكدبي باين يا بنتي عليكي . عيب عليكي يا نونا دا انا اختك حبيبتك . فين بقي العريس علشان اسلم عليه ؟
: قولتلك يا بنتي مسافر .
ضحكت وفاء : بطلي كدب يا نونا ، صحيح ابقي بصي في المرايا شوفي ايه اللي في رقبتك ده !!( وضحكت اوي ) . تعالي بقي جوه احكيلي ايه اللي حصل .
دخلت وفاء مع حنان اوضة النوم وقعدوا يتكلموا وانا حب الفضول عندي خلاني روحت اسمعهم ..
: احكيلي بقي يا نونا ايه اللي حصل .
: انا زي ما قولتلك كنت ناوية ميحصلش حاجة لحد ما نطلق لكن بعد كلامك ليا ولما شجعتيني وقولتيلي انه حلال ولما شوفت معاملته معايا واخلاقه بدأت الفكرة في دماغي لكن كنت برفضها ، ولما النور قطع وهو حاول معايا قاومته شوية لكن ضعفت .
: هو النور قطع كمان !! طيب احكيلي بقي .
: احكيلك ايه يا بنتي ما انا حكيتلك اهو .
: لأ ، احكيلي كل حاجة بالتفصيل .
: ……………………………. وطلع رومانسي وحنين اوي .
: يخربيته !! ده مش باين عليه كده خالص .
: ازاي ؟
: كنت فاكراه واخد الحياة جد وغلبان كده في نفسه .
: انا كمان كنت فاكره كده في الاول .
: ده علاء لو عرف هتبقي وقعه سودا !!
: ما انا عارفه وخايفة .
ضحكت وفاء : طيب مبروك يا عروسة . هتطلقوا امتي بقي ؟؟
: مش عارفة . بلاش تفكريني بالطلاق .
: ليه ؟!
: بصراحة نفسي افضل مع وائل ومطلقش منه ابدا .
: بتتكلمي جد ؟؟!!!
: انا بقول نفسي ، لكن انا عارفة انه مش هيحصل .
: وهو عاوز يكمل معاكي ؟؟
: ايوه ده حبني اوي .
: وانتي بصراحة تتحبي يا نونا ، مين ميحبش حتة قمراية كده عسوله زيك !!
: بس مش هينفع لازم نطلق .
: وليه مش هينفع !! مادام كويس معاكي وابن حلال وارتحتي معاه كملوا مع بعض . ولا عاملين حساب علاء ؟؟
: مع ناحية علاء مش هيسكت وهتحصل مشاكل كتير الله اعلم هتوصل لأيه !! ، لكن الاهم من علاء العيال هعمل فيهم ايه ؟؟
: لو هو بيحبك بجد وعاوزك هيقبل العيال يعيشوا معاكم .
: صعب اوي يا فوفا دول ٣ عيال ، وانا كمان مش عاوزاهم يعيشوا تجربة جوز الام .
: مش عارفة اقولك ايه يا حنان ، بيتهيألي لازم تفكري كويس .
: انا بحلم بس اني اكمل مع وائل لكن انا عارفة ومتأكدة انه مش هيحصل .
: شكلك حبتيه يا بت بجد .
: ايوه حبيته اوي .
: خلي بالك علاء هيخرب الدنيا . ده هو لما كان هنا ومش رضيتي تفتحيله و قولتيله ان وائل مسافر مش صدقك وشاكك كمان ان حصل بينكم حاجة !!
: طيب وبعدين انا خايفة اوي .
هنا انا خبطت علي الباب ، سمعت صوت ضحكة وفاء وبتقول (جوزك اهو رجع من السفر ) وقعدت تضحك اوي .
قامت حنان وفتحت الباب دخلت علطول وقولتلها : انا مش عاوز اسمع منك كلمة خايفة دي تاني ، وموضوع علاء خلاص انا هكلمه وهواجهه !!
وفاء قامت وقفت وسلمت عليا وقالتلي : طيب اهدي كده يا عريس ، انت مالك نرفوز كده ليه !!
سلمت عليها وقولتلها : سوري اني اتكلمت بنرفزة بس كلمة انها خايفة ضايقتني اوي .
وفاء : الف مبروك يا عريس .
: الله يبارك فيكي .
: حنان بتقولي انك بتحبها ؟
: حنان دي روحي .
: انت لحقت تحبها بالشكل ده ؟ ده انتو لسه عارفين بعض من ايام !!
: اللقا ده نصيب والحب قدر ، ويمكن النصيب هو اللي جمعنا ببعض في الظروف دي علشان نتقابل .
: لو كان بيحبها مكنش فرط فيها بدل المرة الواحدة ٣ مرات ، اما بقي بالنسبة انه مجنون والكلام ده ميهمنيش من الكلام ده وانا عارف هتصرف معاه ازاي .
: طيب وعيالها هي مش هتقدر تبعد عنهم ؟
: ولاد حنان دول ولادي وانا هقدر اخليهم يحبوني ويعيشوا معانا ، وانا قولتلها كده .
: انت شكلك بتحبها بجد .
: فوق ما تتخيلي .
: ربنا يوفقكم بس قبل ما تتكلم مع علاء وتواجهه فكروا كويس واوصلوا لقرار مفيش منه رجوع علشان متخربش بيتها وبعدين تسيبها ، المفروض انها كانت هترجع لعلاء والعيال ، لكن بعد ما يعرف اللي حصل مش هيرجعها تاني ولو رجعها هيذلها !!
: طيب انا هكلم علاء دلوقتي علشان نخلص من الموضوع ده .
حنان : لأ استني شوية يا وائل بلاش تسرع .
: لأ انا هكلمه دلوقتي .
و طلعت الموبايل واتصلت بعلاء وقولتله : انا عاوز اقابلك النهارده .
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية المحلل ) اسم الرواية