رواية فيروزتي كاملة بقلم زولة وحيد عبر مدونة دليل الروايات
رواية فيروزتي الفصل التاسع 9
جلال :تعال بسرعة رنا قالت لأمي انها حامل منك وامي اغمي عليها واحنا دلوقت في مستشفى ***
زياد بصدمة :استنى انا هاجي
فيروز بخوف :في ايه يازياد
زياد :امي يافيروز اغمي عليها
فيروز بخضة :ازاي
زياد طلع بسرعة وهو بيكلمها :هقولك بعدين ومتطلعيش من البيت
فيروز :بس…
زياد بغضب :كلمتي تتسمع
وطلع بسرعة فيروز قفلت الباب وراحت اوضتها وفضلت قاعدة كتير واتصلت على زياد بس فونه كان مقفول قررت انها تروح قصر السيوفي
دخلت القصر بس ملقتش حد
رنا طلعت
رنا :ازيك يافيروز
فيروز مردتش عليها
رنا اتعصبت لأنه فيروز اتجاهلتها
رنا :عايزة ايه من بيتي مش انتي ع اساس هتطلقي
فيروز :……
رنا راحت عندها بغضب ومسكتها من دراعها وزقتها برا القصر
بس زياد وجلال وامهم كانو داخلين وشافو رنا لما زقت فيروز وفيروز وقعت ع الارض
زياد جري عليها وقومها
زياد بخوف :حبيبتي انتي كويسة
فيروز بألم :اه
زياد بغضب لرنا :انتي ازاي تعملي كدا.
رنا ببرود:دة اللي كنت عايزة اعمله من زمان وعملته
زياد بغضب :رناااااااا
رنا دخلت ع جوة
رنا :نتكلم بعدين ياحبيبي
زياد بغضب وهو بيبص ع فيروز: وانتي ليه طلعتي من البيت اصلا.
فيروز وعنيها بتدمع :كنت عايزة اطمن ع خالتي
زياد بغضب :بس انا قولتلك متطلعيش
فيروز بدموع :انا ا… ن..
فتحية راحت مسكتها من ايدها واخدتها ع اوضتها
فتحية وهي بتقعدها ع السرير :متعيطش ياحبيبتي
وحضنتها
فيروز حست بالأمان حست انها في حضن مامتها دة الحضن اللي كانت بتتمناه من زمان
فتحية بعدت عنها
فتحية :حبيبتي متزعليش من زياد هو بس كان خايف عليكي من رنا انتي مش عارفة البت دي زي مانا بعرفها
فيروز :قصدك ايه
فتحية :زمان لما رنا كانت مرتبطة ب زياد كان في بت معجبة ب زياد والبت كانت بتحاول تتقرب منه رنا لما عرفت راحت بعتتلها عصابة علشان يضربوها
فيروز :يالهوي
فتحية بضحك :عادي
فيروز :والبت حصلها ايه
فتحية :اختفت من حياة زياد بقينا مبنشوفهاش
فيروز :فعلا البت رنا دي عقربة بس انا بعرف اتعامل مع العقارب
عند زياد
دخل ع اوضته بس اتفاجئ لما لقى رنا مقطعة هدوم فيروز كلها وحاطة مكانهم هدومها
زياد بغضب :ايييه دة انتي ايه اللي جابك هنا اصلا
رنا قامت من السرير وراحت قربت منه
رنا بدلع :حبيبي انا بس طلعت هدومها وحطيت مكانهم هدومي لأنك هتطلقها وهتتجوزني
زياد :بس مكنش لازم تقطعيهم
رنا :معلش متديقش مني
زياد بعد وراح الحمام اخد دوش وطلع
وراح نام ع السرير
رنا راحت نامت جنبه وحطت ايدها ع وسطه وبتحركها عليه
زياد :رنا
رنا :نعم ياحبيبي
زياد :اطلعي من الاوضة احنا مش هينفع ننام مع بعض لأننا مش متجوزين
رنا :بس انا حامل منك بدون مانتجوز
زياد قام بضيق :بس انا مش متأكد إذا انتي حامل مني ولا من حد تاني ولا اصلا مش حامل
رنا قامت وكانت هتتكلم بس الباب خبط
زياد راح فتح وكانت فيروز
زياد :فيروز في ايه
فيروز :احم انا هروح هتوصلني ولا لأ
زياد كان هيتكلم بس قاطعته رنا
رنا :يابت انتي هبلة ولا ايه مش من شوية كنتي عايزة تطلقي وزعلانة ازاي بقى عايزاه يوصلك
فيروز اتصدمت انه رنا معاه هي مكنتش عارفة انه رنا في الاوضة
زياد بغضب :اخررررسي يارنا
فيروز طلعت بسرعة وراحت ع الباب وجلال كان واقف جنب الباب وبيكلم علياء بس قفل منها اول ما فيروز طلعت
جلال :احم فيروز اوصلك انا ولا زياد هيوصلك
فيروز كانت بتعيط وطالعة
جلال راح وراها
جلال :فيروز في ايه زياد عملك حاجة؟…. فيروز
فجأة زياد طلع وهو بيجري وراح مسكها من ايدها
فيروز بدموع:عايز ايه
زياد :فيروز متفهمنيش غلط انتي قولتلي اتعامل معاها عادي وانا اهو بتعامل معاها عادي
فيروز :بس دة مش معناه انك تخليها تقعد معاك في الاوضة
زياد :عارف وانا والله قبل مانتي تيجي كنت بقولها تطلع وهي كانت هتطلع بس انتي جيتي
فيروز راحت ع عربيتها وراحت ع بيتها
زياد :يوووووه بقى
جلال بضحك :روح صالحها بقى
زياد :طبعا هروح قول لرنا اني روحت بيت رفيقي وهبات عندو
جلال :ماشي
زياد طلع
فجأة علياء اتصلت
علياء :جلال هو اختي كويسة… هي ليه كانت بتعيط… ومش بترد عليا
جلال :اهدي اهدي هحكيلك كل حاجة
وحكالها كل حاجة وعن خطة زياد وفيروز
علياء :طب انا هروحلها المسكينة هتكون زعلانة اوي
جلال :لا متروحيش
علياء :ليه
جلال :اولا الوقت اتأخر ثانيا زياد راحلها علشان يصالحها واحم انتي عارفه طبعا هيكونو مشغولين ف سيبيهم في حالهم
علياء بضحك :ماشي
جلال :الله ع الضحكة الحلوة
علياء قفلت الخط عليه وفضلت تضحك
عند زياد وفيروز
زياد جابلها ورد كتير وحطاه في الاوضة وهي كانت في الحمام الاوضة كانت كلها ورد احمر ودباديب كتيرة
فيروز طلعت وكانت لافة فوطة في جسـ.ـمها
فيروز انبهرت من جمال المكان
زياد قرب منها وحط ايديه ع وسطها
زياد :اسف ياحبيبتي
فيروز بخجل :ماشي بس ابعد
زياد لاحظ ع الي لابساه
زياد شالها واخدها ع السرير واحنا نسكت بقى
في صباح يوم جديد
رنا كانت بتتصل ع زياد بس مش بيرد
فيروز صحيت بضيق من صوت الفون
فيروز بضيق :زياد رد ع الفون
زياد كان نايم ومش بيرد
فيروز :زياااااد
زياد فاق بخضة
زياد :في ايه
فيروز :فووونك بيرن رد بقى
زياد اخد الفون ورد
زياد بنعاس:الو
رنا :زياد انت فين الساعة 10 كل دة نوم
زياد :اه منا امبارح نومت متأخر
رنا :طب هتيجي امتى
زياد بص ع فيروز اللي نايمة
زياد :مش عارف يارنا انتي عايزة ايه
رنا :عايزة نروح السوق نشتري شوية حاجات للفرح
زياد ابتسم بسخرية :ماشي روحي لوحدك انا مش هقدر
رنا :طب فين الفلوس
زياد :قولي لجلال وهو هديكي
رنا :ماشي وقفلت
زياد حط الفون ورجع نام وحضن فيروز
فيروز :بنوم العقربة عايزة ايه
زياد :مش مهم خليكي انتي معايا انا
فيروز شددت ع حضنه:بحبك
زياد :وانا بموت فيكي
ورجعو نامو تاني
عند رنا راحت اخدت الفلوس من جلال وطلعت ع السوق اشترت الحاجات وراحت ع كافيه كان قاعد فيها حد
رنا راحت قعدت معاه
رنا :قريبا هاخد اللي انا عايزاه من زياد
:وانا هاخد حبيبتي فيروز اخيرا
رنا :انا مش عارفة ايه اللي عاجبك في البت دي دي بت تافهة.و..
الشخص قاطعها وهو بيلوي دراعها:متتكليمش عن فيروز كدا
رنا :خالد خلاص ايدي يازفت
خالد بعد عنها.
خالد :حبيبيك هو السبب هو اللي اخد مني حبيبتي لا وكمان يومها لما كنت قاعد معاها في نفس الكافيه دة هو جيه ضربني وعمل فيها البطل
رنا :تستاهل هو في حد بيتـ.ـحرش ببنت في كافيه
خالد :وقتها كنت شارب وهي كانت حلوة اوي ومقدرتش امنع نفسي
رنا :خلاص بقى احكيلي هنعمل ايه تاني
خالد :…………….
رنا بخبث :ماشي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية فيروزتي ) اسم الرواية