Ads by Google X

رواية حكايتنا الفصل العاشر والاخير 10 - بقلم سلمى محمد

الصفحة الرئيسية

 رواية حكايتنا (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سلمى محمد

رواية حكايتنا الفصل العاشر والاخير 10  


بارت 10 والاخير 

المرة دي عايزة رأيكم مش تم

خالد"كلمتهم ياستي وقولتلهم 

سارة"طب كويس 

خالد"يلا بقي نمشي 

سارة"لا ما أنا هروح ل صحبتي شوية وبعدين أرواح 

خالد"طب تعالي هوصلك 

سارة"لا لا روح انت وانا هروح 

خالد"مش هخليكي تروحي لوحدك 

سارة"لا بس اسمع مني روح انت وانا حابة اتمشه 

خالد"ماشي خلي بالك علي نفسك

07:00p.m.

زياد"ممكن تجي 

فيروز "مش عارفه انا كلمتها اهو وادينا مستنين

~~~~ 

ام خالد"يعني مقلتلكيش اية اللي حصل 

نادية "ده انا هموت واعرف البت مش راضية تنطق 

ام خالد"هتحكيلك اومال هتحكي لمين يعني 

نادية"اكيد خالد يعرف ما هو كان معاها مقلكيش حاجة 

ام خالد"لا ولا جبلي سرية حتى 

خالد"السلام عليكم 

ام خالد"وعليكم السلام يا حبيبي 

نادية"اومال فين سارة 

خالد"قالتلي انها هتروح شوية ل صحبتها وتجي 

ام خالد"ماشي يا حبيبي ادخل انت
غير وانا هجهزلك الاكل 

نادية"استني نسالوا

ام خالد"خالد لو يعرف حاجه مش هيقولك مادام الموضوع متعلق بي سارة هيقولك هي هتقولك

~~~~ 

فيروز"لا شكلها كدة مش هتجي هنفضل قعدين علي الفاضي 

زياد"اومال هنعمل اية بقي ما احنا لازم نفهمها كل حاجه انهاردة 

فيروز"اهي هناك اهي"قوم انت بقي روح اقعد في اي حت

"فالش باك

سارة"الو مين 

فيروز"الو يا سارة انا فيروز 

سارة"نعم فيروز 

فيروز"عايزة اقبلك وارجوكي توافقي مش هاخد من وقتك كتير في حاجات كتير انتو مش فاهمنها وانا محتاجة اوضحلك 

سارة "انا جاية

"الان  

فيروز"شكرا انك جيتي 

سارة"ممكن اعرف بقي ايه الحاجات اللي عايزة توضحيها 

فيروز"بصي انا مش عارفه انتي عارفة اللي بيني وبين خالد ولا لا بس..... 

سارة"انا عارفة تقدري تتكلمي 

فيروز"بصي خالد مفكرني مخطوبة انا مش عارفة هو جاب الكلام ده منين بس اصلا موضوعي انا وخالد خلاص المهم أن خالد رفض الجوازة عشان فكرني مخطوبة وبضحك عليها فا عايزكي بس تقوليلوا أني مش مخطوبة والله يمكن يوافق علي الجوازة انتو ملكوش علاقة بي سوء الفهم اللي بينا

سارة"ايه مش مخطوبة اومال زياد اية 

فيروز"زياد زياد ايه انا وزياد ولاد عم بس كانة مخطوبين زمان عشان ابويا كان عايزة كدة بس مقدرنش نكمل ودلوقتي احنا مش مخطوبين 

سارة"ازاي خالد شافكوا و افتكر انك مخطوبين 

فيروز"عشان كدة رفض الجوازة لا يا ستي احنا مش مخطوبين انا وزياد زيك انتي وخالد كدة مينفعش نتخطب 

سارة"مش قادرة اوصفلك خالد كان جاي منهار ازاي 

فيروز"خالد رفض يسمعني فا حبيت اقولك عشان عرفت انك وزياد بتحبوا بعض ومحبتش ان علاقتكم تبوظ بسببي 

سارة"وخالد بيحبك اوي بيفضل يحكلي عنك كتير بس هو فهم غلط 

فيروز"انا وخالد خلاص المهم انتي وزياد 

سارة"متزعليش منو هو طيب اوي وحنين بس يمكن يكون قالك حاجة ضايقتك بس هو مفيش منو 

فيروز"مش زعلانة 

سارة"هامشي انا بقي 

_طبعا سارة كانت فرحنا زي ما يكون روحها رجعتلها تاني

"في بيت خالد 

ام خالد"ها سارة قالتلك فين 

نادية "طالعة اهي هقوم افتحلها 

خالد"خليكي هقوم انا

خالد"ايه كل ده 

سارة"مش مهم عايزة اكلمك ضروري 

نادية " لا تعالي كلمني انا الاول انا مش قادرة من الصبح عايزة افهم زياد مش هيجي لي 

خالد"يا خالتو كل حاجه قسمةو .... 

سارة"هيجي 

خالد"نعم 

سارة"قولتلك عايزة اكلمك 

خالد"بقنا لوحدنا ممكن افهم بقي 

سارة"احنا اللي طلعنا فاهمين غلط

خالد"فاهمين اية انتي قبلتي 

سارة"ممكن تسمعني بقي انت لو بتسمع كان زمانك عرفت من بدري

خالد"اديني سمعك ممكن تتكلمي بقي 

سارة"زياد وفيروز مش مخطوبين واحنا اللي فاهمنا غلط 

خالد"ازاي يعني انا شوفتهم 

سارة"وانت شفتهم بيعملوا اية يعني زياد كان فية اليوم دة متفق مع سارة انهم هيخرحوا معانا ولما انت قولتلي خليها بكرة زياد كان عند فيروز ولما انا قولتلو كان عندها فقالها ننزلي نشرب حاجة بس كدة وانت طبعا فهمت انهم مخطوبين 

خالد"وانتي جبتي الكلام ده كلو منين 

سارة"بص الصراحة كدة انا مكنتش عند صحبتي انا كانت مع فيروز وهي قالتلي كل حاجه
    
خالد"انا بوظت الدنيا جامد مع فيروز 

سارة"ما انت يا خالد لو كانت سمعتها كان زمانك عرفت كل دة 

خالد"مكنتش قادر يا سارة كانت مضايق ومخنوق مكنتش قادر اسمع اي مبررت بس انا غلطان وغلطان اوي كمان 

سارة "ايوة يا خالد كلمها بقي 

خالد"انا هروح لها 

~~~~~

زياد"والله طلع مفكر كل ده ما هو طبيعي مش هيوافق بعد كل دة

فيروز"مش مهم المهم دلوقتي أن حكايتك انت وسارة متخلص 

زياد"أن شاءالله وخالد يفهم كل حاجه وترجعوا 

فيروز"لا انا وخالد خلاص المهم انتو 

زياد"فيروز متقوليش كدة 

فيروز"دي الحقيقه يا زياد بابا اصلا مكنش موافق علي الحكاية 

زياد"انا هكلم عمي 

فيروز"لا يا زياد ارجوك 

زياد"دي سارة بترن 

فيروز بضحك"ربنا يهني سعيد بي سعيدة يا عم 

فيروز"خالد! مش هرد ما هو بعد كل دة مش هرد اكيد 

_خالد رن كتير بس فيروز مردتش لحد مبعتلها فويس علي الواتساب و قالها تنزلوا دلوقتي ورن تاني 

فيروز"الو عايز اية

خالد"انزلي يا فيروز 

فيروز"مش هنزل وامشي من هنا يا خالد 

خالد"مش همشي و اكيد مش هعمل زي المسلسلات واقولك لو منزلتيش هطلع 

فيروز"لا انا مبعملش زي المسلسلات ولا بامثل يا خالد 

خالد"انتي بتمسكي في الكلمة انزلي بقي عشان خاطري 

فيروز " ماشي يا خالد

~~~~~

زياد"كدة متردتش عليا كل ده طب كأنتي تردي كأنتي تقوللي اية اللي مضايقك مني ده انا كانت هتجنن واعرف الجوازة اترفضت ليه 

سارة"انا اسفة يا زياد كانت مصدمة مش عارفة ازاي خاطب وجاي تخطبني مكنتش قادرة استوعب 

زياد"حصل خير اهم حاجه تخديلي معاد بجد بقي اتقدملك 

سارة بضحك" ماشي هقول لخالد

~~~~~

فيروز"عايز مني اية بقي

خالد "اسف 

فيروز"تمام 

خالد"انا عارف ان مش كلمة اللي هتخلي اللي حصل ينتهي بس انا حقيقي مش عارف اعمل اية أنا غبئ وفهمت غلط

فيروز"متقولش كدة المفروض تجي تكلمني تقولي مش تعمل زي العيال الصغيرة ومتكلمنيش خالص ولما اقولك تقولي مفيش 

خالد بضحك "انا عيل معلش سمحني 

فيروز بضحك"ماشي بس بعد كدة تجي تقولي 

خالد"لا ما هو مفيش بعد كدة 

فيروز" لي انت هتسبني بجد 

خالد"مقدرش اسيبك انا بس جالي شغل برة و... 

فيروز"وهتسافر طبعا 

خالد"اة محتاج اشتغل الحاجة اللي كان نفسي فيها الحاجة اللي درست طول عمري عشان اشتغلها 

فيروز "من حقك من حقك تشتغل وتفرح انت تعبت و انا هبقي مبسوطه انك بتعمل الحاجة الي بتحبها 

خالد"علي فكرة أنا مش هعيش هناك علي طول هي فترة هشتغل وهاجي وهاجي بقي اتقدملك عشان انا بحبك يا فيروز 

فيروز بضحك"منا عارفة 

خالد"زعلتك مني انا اوي تقبلي يا استاذة فيروز الشاب خالد يخدك انهاردة يخرجك 

فيروز"طبعا وفيروز تقدر تزعل من خالد 

_وحقيقي اليوم ده كل واحد فيهم نام مرتاح ومبسوط

زياد"انا كانت جاي انهاردة اطلب ايد سارة 

خالد بضحك"ربنا يوفقكم يا ابني

فيروز بضحك"يا بارد 

سارة"نقرأ الفاتحة بقي 

خالد"والله نقرها منقرهش ليه 

نادية "ربنا يوفقكم يا ولاد 

ام خالد"عقبالك يا خالد 

خالد"انتي علي طول كدة يا ماما 

فيروز بضحك"ماما جميلة 

"بعد مرور 3 سنين 

_زياد وسارة كانو اتجوزا و كان خالد بيكلم مامتو وفيروز و سارة وزياد كل يوم  

فيروز"حاضر حاضر 

خالد"هو ايه اللي حاضر متفتحي علي طول بقالك ساعة بتقولي حاضر 

فيروز"خالد اية المفاجاة دي انت مقولتيش انك جاي 

خالد"مش فرحنا يعني ولا اية 

فيروز"فرحنا دي كلمة قليلة انا هطير بجد 

خالد"لا استني شوية كدة لما اعمل اللي جاي عشانو 

فيروز "يعني ايه 

خالد"مش مهم يلا يا بنت روحي نادلي باباكي 

فيروز بضحك"والله 

احمد"مين اللي هتنادني "خالد! 

خالد"اهلا يا عمي تسمحلي ادخل

احمد"عمك اتفضل 

احمد"هو في اية 

فيروز"والله معرف

خالد"انا كانت جاي انهاردة عشان اخد منك فيروز 

احمد"نعم 

خالد"قصدي اطلب أيدها 

احمد"طب .... 

خالد"والله صدقني مفيش طب انا اشتغلت وقدرت اكون نفسي في فترة صغيرة الحمدالله وجت اطلب ايد فيروز 

احمد"يا ابني والله انا عمري ما فكرت في مسألة الفلوس بس انا خوفت المشكلة ده تخليكو متكملوش سوا وانا شايف انكم دلوقتي لسة سوا فا انا معنديش مشكلة نقرأ الفاتحه 

خالد"طيري بقي 

"بعد شهر 

فيروز"شكلو حلو عليا 

سارة "اية القمر ده ماشاءالله الفستان هياكل منك حتة 

فيروز"مش متخيلا أن انهاردة فرحي
خلاص انا فرحنا فرحنا اوي 

ام خالد"الله انتي لبستي ماشاءالله يابينتي زي القمر 

فيروز"حبيبتي يا ماما ربنا يخليكي ليا 

احمد"ادخل
فيروز"اتفضل يا بابا 

احمد"اي القمر ده يا بنتي مش قادر اوصف فرحتي بيكي يا بنتي 

فيروز"حبيبي يا بابا

~~~~~

زياد"لا شكلك حلو

خالد"انا لبست اهو طبعا فيروز بطيئة جدا هتقعد سنة تلبس 

زياد"اة والله هي فعلا هتقعد سنة 

~~~~~

"بعد ساعة

ام خالد"جاهز يا خالد تشوف القمر بتاعنا 

خالد"والله جاهز هي فين بس

فيروز"انا هنا اهووو

_خالد مزهول من الجمال خايف يحسد نفسو علي النعمةاخيرا هتجوز فيروز 

فيروز"حلو والله قولتلهم اغير الفستان قالولي حلو 

خالد"زي القمر الفستان معمول عشانك ربنا يخليكي ليا 

_وطبعا فرحنا ورقصنا كان يوم احلي من اي يوم تاني 

( زي كل حكاية مينفعش تخلص من غير الحب الحب اللي بيملا قلوبنا كلنا حكاية خالد وفيروز هي مجرد حكاية من كتاب ملين ب الحكايات المختلفة اللي كلها فيها حب كلنا بنشوف الحب في يومنا حب الصحاب حب الام لولادها حب و حب قصص مبتنتهيش ومينفعش حكايتنا تنتهي)
   •تابع الفصل التالي "رواية حكايتنا" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent