رواية الحب الروحاني كاملة بقلم يارا عبد السلام عبر مدونة دليل الروايات
رواية الحب الروحاني الفصل الثالث عشر 13
_يعنى انتى طالق يا ملاكى..
ملامحه اتغيرت مرة واحده وقرب منها واتكلم بصوت منخفض..
أنا مش عاوز واحده خاينه زيك تكون على زمتى لحظه علشان انتى لما لقتيني هقع قمتى عملتى نفسك الضحية ووقفتى معاهم وسلمتيني قد اي انتى قذرة !؟
سارة بصتله بسخرية:للاسف انت اللي طلعت اهبل وطماع وكل حاجه عاوزها ليك ودايما مخليني أنا الوسيط في علاقاتك القذره دي وانا كنت عوزا ارتاح بقى منك ومن قرفك وخلاص اديك طلقتنى..
_هه ترتاحى هو انتى ناسيه إن في قضية تزوير أنا وانتى مشتركين فيها وكمان التمثليه بتاعت موتك مشتركين فيها وناسيه أن نص الشركه باسمك وانتى مشتركة معايا في كل الجرائم دي انتى نسيتي جتيلي برجليكي علشان اتجوزك ووافقتي على كل شروطى مقابل الفلوس ..نسيتي البنت اللي قتلتها بسببك علشان كانت بتضايقك بس نسيتى كل دا …
ساره بتوتر:انت انت بتقول اي اسكت مش عوزا اسمع منك حاجه ..
_ههه دلوقتي مش عاوزه تسمعى منى حاجه ؟ولما كانت الفلوس مترميه تحت رجليكي كنتي بتحبيني صح وببقى جمال القمر اللي مفيش منه اتنين انتى نسيتي انتى عملتى اي في ابوكى زمان نسيتي انك السبب في كل اللي حصل دا وانتى اللي اخترعتي كل القصص دي ..
ساره بصريخ:اطلع برا مش عوزا اسمع منك اي حاجه تاني اطلع برا..
جمال:انتى هتشرفي معايا قريب وهتكونى معايا في نفس الكلبش متقلقيش منا مش هروح فيها لوحدي يا يا ملاكى..
سابها وخرج وهى دموعها نزلت:اعمل اي اعمل اي أنا لازم الاقي حل لازم أنا اى اللي عملته في نفسي دا بس يارب ارحمنى بقى من العذاب دا..
جمال خرج وكان الكل واقف برا ويحيي كان واقف قريب من الباب..
جمال ابتسم وقرب منه: أنا مشفق عليك حقيقي لانك للاسف مغفل ..
يحيي اتعصب ومسكة من قميصه:أنت تقصد اي
جمال:تؤ متتهورش احنا في مستشفى وفي ناس وبعدين متخوفش السنيوره القمر دي وشاور على نور وبص لاوالدها أنا مش عارف يا اخى انت لى كنت بتخبي ولادك منى هوا أنا كنت هاكلهم عالاقل كنت هختارهم كلهم …
يوسف كان لسه هيقرب يضربه بس مسك نفسه علشان ميحصلش مشاكل..
جمال همس ليحيي:متركزش على حاجه صعبة هتتعبك والسهل قدامك وبص لنور متبقاش مغفل زيي ..
يحيي بصله بعصبية:انت مالك انت شكلك لسه متعلمتش من الدرس اللي خدته وانك خلاص بقيت لوحدك.
جمال ضحك:هههههه مش بقولك مغفل المهم هتفهم كلامى دا بعدين لما تشوف في ايديها الكلابشات..
يلا يا يوسف بيه..
قرب منه ومسكه وشده علشان يخرجوا .
نور قربت من يحيي..
_هوا يقصد اي بالكلام دا..
يحيي بعصبية:معرفش بس ياريت ميكونش اللي في دماغى ساعتها هخسر كتير اووي..
_مش فاهمه
_بعدين يا نور بعدين..
وسابها ومشي وهي بصت في أثره بحزن ودخلت لسارة ..
_انا دلوقتي عوزا افهم انتى اي رجعك وعلاقتك انتى وجمال دا مبنية على اي بالظبط ..
ساره بتوتر:أنا أنا
_انتى اي انتى اي انتى عوزا اي بالظبط وانتى مش شايفه شكلك بقى عامل ازاي
_اسمعيني يا نور
_قولى بس من غير كدب علشان خلاص قلبي مبقاش مستحمل اي حاجه انتى كفايه ضحكك علينا وكفايه الوهم اللي فضلت عايشاه سنين لى كنتى مع الراجل دا ولى اختفيتي ولى اوهمتينا انك موتى أنا كنت مستنيه انك تفوقي وتعرفي تتكلمى لى مثلتي علينا لي يا سارة ..
_انا عملت كل دا علشان بابا
الاب دخل:وانا مطلبتش منك تضحى..
نور:لى عوزا ترسمى دور الضحية اللي مش لايق اساسا مع كل اللي عملتيه ذنبنا اي اننا نعيش كدبه انتى اللى اخترعتيها ذنبه اي البنى ادم اللي حبك وقلبه اتقطع عليكي ذنبه اي وذنبي اي للدرجادي انتى كنتي انانيه..
سارة:بابا كان عارف..
_مهو كلكو بتكدبوا عليا أنا عمري ما عشت يوم إلا وكان كدبه انتو مخترعينها وانا دلوقتي خايفه ليكون في حاجه ابشع من اللى انتو عاملينه دا صدقوني قلبي هيوجعني اووي …وساعتها هتخسرونى..
سابتهم وخرجت برا المستشفى كلها وراحت قعدت على البحر ودموعها بدأت تنزل ..
*أنا لى بيحصل معايا كدا لى اللي بحبهم مش بيحبونى لى قلبي مش عاوز يتقبلها لى مش طايقاها ليه حساها من هى سارة بتاعت زمان لى مستخسرة حب يحيي ليها أنا مش عوزا اكرهها بس كل اللي قدامى واللي شايفاه بيأكدلى انها انسانه مش كويسه وغلطت كتير وياريت ظنونى تكون غلط وقلبي يقدر يسامحها عالوجع اللى سببتهولى…
لقت حد بيقعد جنبها بصت بصدمة لقته يحيي.
_يحيي انت انت اي جابك هنا..
_سمعتك وانتى بتزعقى معاها والصراحه حسيت ان كلامك صح وفعلا من الصعب اننا نسامحها ومش بسهوله أننا نسامحها لانى أنا وانتى تعبنا بسببها كتير..
_طب واي جابك ورايا..
_اقوم يعني؟
نور بسرعه:لا مش قصدي قصدي انك جيت لي يعني
_جيت اواسيكي علشان شوفتك بتعيطي بما اننا أصحاب وكدا..
_بس أنا مش محتاجه حد يواسيني
_ولا يقف جنبك؟ويكون معاكى …
_كان نفسي يكون جنبي حد حقيقي بس للاسف مفيش حد معايا كلهم مزيفين..
_حتى انا؟ومريم ويوسف..
_يوسف كان نفسي اتقبل حبه ليا بس للاسف مش بايدي..
_علشان بتحبيني صح
نور بصدمه:انت عرفت..
_انا ويوسف اللي كنا متفقين أنه يقولك أنه بيحبك وفضل متوتر وقلقان وخائف من رفضك بس انا اللي شجعته علشان يعرف حقيقة مشاعرك قبل ما ياخد اي خطوة..
نور بدموع:مش بايدي..
_اي خلاكى تحبيني؟
_مش عارفه ..
يمكن علشان حلمت بيك كنت كل يوم في احلامى واول يوم شوفتك فيه كان اجمل يوم في عمري يمكن علشان حبيتك في احلامى؟
يحيي اتوتر وبص قدامه
نور:للاسف أنا عرفت حقيقة مشاعرك من غير متقولى حاجه وانا مش طالبه منك اي حاجه ومش عوزا اي حد يعرف بالكلام دا وان شاء الله ربنا يسعدك مع اللي قلبك اختارها…
قامت :عن اذنك أنا لازم امشي..
يحيي:نور استني
وقفت بصتله وهوا قرب منها:صدقيني يا نور انتى بنت جميله جدا وتتحبي وانتى عارفه أن مش بايدينا اي حاجه وقلوبنا مش ملكنا أنا اخويا بيحبك
_وهوا عارف انى بحبك وانت بتحب سارة فمفيش داعى للكلام دا دلوقتي يا يحيي واسفه انى فتحت الموضوع دا عن اذنك …
مشيت وسابته وهوا واقف بقلة حيلة مش عارف يعمل اي
إحساسه أن سارة بتكدب قاتله ومش عاوز يظلم نور وأخوه تعبان ومتوتر ومخنوق وافتكر كلام جمال اللي كان فيه الغاز كتير وحلها الوحيد أن سارة بتكدب وفي وراها سر واكيد هينكشف قريب..!
_
اتصلت بمريم تروحلها علشان تبات عندها لأنها مش عوزا تتكلم مع اي حد فيهم…
يوسف دخل المستشفى بأسف وبص لممدوح اللي كان قاعد وجنبه يحيي وكان معاه عساكر..
يحيي:في اي يا يوسف
_للاسف مطلوب القبض على سارة والتحفظ عليها لحين سماع شاهدتها في التهم المتوجهه ليها ..
_اي!تهم اي دي
يوسف:تزوير وقتل وانتحال شخصية غير شخصيتها.. وكمان الشركه نصها باسمها والشرطه كانت كل البضايع بتتنقل عن طريقها فهى شريكة جمال في كل حاجه..
يحيي بصدمة:اي..
ممدوح قام يدخل لسارة علشان يشوفها ويتأكد من الكلام دا لانه مش مصدق فيها !؟
دخل واتصدم أنه ملقهاش في الاوضه..
ممدوح بصدمه:سارة مش موجوده هربت..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الحب الروحاني ) اسم الرواية