رواية نسمة متمردة كاملة بقلم امل مصطفي عبر مدونة دليل الروايات
رواية نسمة متمردة الفصل الرابع عشر 14
أقترب أيهم لكي يطبطب عليها ولكنها ابتعدت
أيهم ::أسف أنا كان قصدي أهديكي
نسمه ::أنا عارفه قصدك وعارفه إن حياتك الكنت
عايشها ده عادي بس أرجوك ماتخليش ثقتي فيك
تضيع ويلا عايزه أصلي العصر أخذت حنين وتركته
تحدث أيهم لنفسه ::
وهو ينظر في أثرها أنا لأزم أمشي
قبل الموضوع ما يقلب حب أنا بقالي كام يوم
بس عارفها ومشاعري بتروح باتجاه غلط أنا كده
بخون
خالتي وصاحب عمري
******
رجع مروان وجد والده ووالدته
مروان ::مساء الخير
وجدي ::مساء النور
مروان ::هما لسه مرجعوش
سهير ::
لا يا حبيبي أنا لسه مكلمه نسمه وجايين في الطريق
زفر مروان بضيق ::
طيب هاخد شاور يكون العشا جهز
نزل مروان في وقت دخول نسمه وأيهم وهم يضحكون
شعر بنار في جسده من شدة الغيره وتمني أن يأخذها بأحضانه ويمنعها من الإبتسام أو الكلام معه
أيهم ::مساء الخير
سهير::مساء النور شكلكم أتبسطوا النهارده
ردت نسمه::
بسعاده جدا جدا يا سوسو اليوم كان محتاجك
والد مروان ربنا يخليك يا أيهم لأنك رجعت لنسمه
ضحكتها اللي كانت وحشاني بقالها فتره
نسمه::وهي تحتضن سهير اليوم كان جميل بس ابن
أختك يتخاف منه علي البنات كل هذا الحوار ولا يشعرون بمن يقف وتتملك منه الغيره والغضب
أيهم ::أنا برده أنا اللي خايف علي قلبي منك أنا عمري
ماقضيت وقت جميل وخفيف زي ده أنا حقيقي
بشكرك.
سهير::وقد لاحظت وجود إبنها طيب يلا عشان العشا
رد كلا من أيهم ونسمه في وقت واحد لا والله إحنا كلنا قبل ما
نيجي
نسمه::أنا هطلع أنيم حنين تصبحوا علي خير
إلتفتت إلي أيهم أوعي تنام قبل ما تصلي العشاء
أيهم ::برضوخ حاضر
*******
سهير::وهي تنظر له بإستغراب أنت بتصلي
أيهم ::
بسعاده أه بأوامر عليا
شعرت سهير بالخوف علي قلب ابن أختها وابنها
التاني من حبه لنسمه وكسر قلبه
لأنها متاكده من عشق نسمه لمروان
كانت نسمه تصعد بحنين تقابلت مع مروان
كانت نظرته لها غريبه لم تفهمها
نسمه::مساء الخير
نظر لها مروان ولم يرد ثم تركها وصعد السلم مره
أخري
شعرت نسمه بالحزن فهي كانت تحلم معه بحياه
رومانسيه سعيده ليست تلك التي تعيشها
********
في الصباح جلس الجميع علي السفره
نزل مروان صباح الخير
الجميع صباح النور
نادا::الخادمه أعملي ليا قهوه و هاتيها المكتب
سهير بإهتمام ::
أنت مش هتفطر
مروان برفض ::
وهو ينظر لنسمه ماليش نفس
سهير بحزن ::
بس أنت يا حبيبي نمت من غير عشا
مروان ::معلش يا أمي مصدع شويه
نظرة له نسمه وكانت تريد منعه عن القهوة قبل
الفطار.
وكان مروان داخله يتمني أن ترفض وتطلب منه
الفطار أولا ولكنها مجرد تخيلات
وجدي بسؤال ::
هتعمل أيه في الحفله
مروان ::أنا مجهز كل حاجه ماتشغلش بالك
وأنت يا أيهم الشله كلها مستنياك النهارده
وشاهي كانت عايزه تشوفك
شعرت نسمه بنغزه في قلبها أمازال علي إتصال
بها يعني لسه بيحبها وبيستغل حبي ليه
نسمه::
لنفسها أوعي تحلمي إنك تكوني شيء. مهم
بالنسبه ليه فاقت علي أيهم
::أيه رأيك يانسمه لما تيجي معانا
نسمه ::وهي تكاد تبكي من الحزن مش هينفع
عندي محاضرات بدري.
أيهم ::مافيش مشكله نروح ساعه ونرجع
نسمه برفض ::
معلش يا أيهم
مروان::
بغيره سيبها هي ملهاش في السهرات
دي
نسمه:’وهي تنظر له بحزن عندك حق السهرات
دي ليها ناسها
أيهم ::
خلاص يا نسمه والله لو ما جيتي معايا
مش رايح
وجدي::
خلاص بقا يا حبيبتي روحي معاهم
وبعدين فيها بنات وشباب وجوزك معاكي
نسمه :’حاضر يا بابا
*****★**
عند أحمد
تحدث نادر بصوت مرتفع ::
أنا خارج أكلم أهلي بره
خرج أحمد وهو يتحدث بخبث ::
أهلك برده ربنا يسهله يا عم عقبالنا
نادربغيظ::
هو أنت محدش يعرف يضحك عليك أبدا
أحمد بذكاء ::
لا لأن بشغل عقلي لو هتكلم مامتك
هتكلمها قدامي عادي ودي مش ملامح واحد هيكلم
أمه ده توتر واحد هيكلم حبيبته
نفخ نادر ::
أنا مش هخلص ثم ترك الغرفه وخرج
رن علي لمار
لمار ::ألو
تحدث نادر بلهفه::
أزيك يا لمار أنا صحيتك
::بخجل لا أبدا لسه مانمتش
نادر بحنان ::
عامله ايه
لمار ::
الحمدلله وأنت عامل أيه
نادر ::ماشيه
تحدثة بحزن ::بابا وحشني جدا يا نادر
نادر::وهو يشعر بصخب في ضربات قلبه من نطقها
لاسمه لأول مره إن شاءالله أول ما ارجع نروح أنا وأنتي
نطمن عليه
*
بس مش هأمن ابعتك لوحدك وأنا وعدته إنك مش
هتروحي هناك خالص
لمار::بس أنا خايفه عليه
نادر::إن شاءالله خير أنتي وحشتيني يا لمار
لمار ::وهي تتهرب من الرد بسمع أن المكان عندك
جميل جدا
نادر::وقد فهم خجلها فعلا جميل لما المشروع يخلص
هاخدكم يومين قبل ما نسلم السكن
لمار ::بخجل بيقولوا الأجانب عندكم بيمشوا بمايوهات
ضحك نادر بمرح ::
أه والله حاجه صعبه بس أحمد
لازق في قفايا غض بصرك غض بصرك لما خنقني
لمار::بغيره يعني أنت عايز تبص
نادر::لا خالص أوعي تفهميني صح وضحك بقوه
لمار::,بغضب طيب أبقا خليهم ينفعوك تصبح علي
خير
نادر::بضحكه أستني يا بت أنتي خلقك ضيق ليه كده
ماتوسعيه شويه
لمار::طيب يا خفه سلام ثم أغلقت الخط
نادر::وهو ينظر للفون بعدم تصديق أه يا بنت المجنونه البت دي هبله ولا أيه قفلت في وشي
*********
في المساء جهز الجميع
كان يقف مروان وأيهم في إنتظار نسمه
نزلت وهي ترتدي فستان سهره أوف وايت
طويل وواسع يزينه الحجاب أنار وجهها وزادها
جمالا
نظر لها مروان بدون كلام
شعرت نسمه بخيبة أمل فقد توقعت أن يبدي
إعجابه بفستانها لكنه لم يعلق
أما أيهم قام بإطلاق صفارة إعجاب طويله
أيهم ::
أيه يابنتي الشياكه والجمال ده كله
لو البنات تعرف إن الحجاب بيزيد هم جمال
ماكنتش واحده خلعته
نسمه::شكرا علي ذوقك
*****بقلمي أمل مصطفي***
وصلوا بعد وقت كان في استقبالهم سيف
وفريد وشاهي وأتنين من أصدقاء مروان وزوجاتهم
مسك مروان يدها بتملك وهذا اشعرها بفرحه كبيره
ولكن عندما رأت شاهي تقيمها من فوق لتحت
شعرت بضيق
اقتربت شاهي من مروان وقامت بتقبيله أمام
نسمه وقامت بنفس الأمر مع أيهم الذي تحدث
أيه يا شاهي مش هتسلمي علي نسمه مرات
مروان
*********
شاهي::بتعالي هاي هي دي بقي
تركها مروان وجذب نسمه وسلم علي الجميع
جلست نسمه وهي تشعر بالغربه في تلك الجلسه
فالجميع حياتهم أفكارهم حتي لبسهم واحد
المكان كان جميل وراقي جدا جذب إنتباه نسمه
شاهي::شايفه المكان عاجبك أنتي طبعا أول مره
تدخلي مكان زي ده
نسمه ::وهي تفهم ما ترمي إليه ابتسمت بمرح
أه والله أصل إمكانياتي ما تسمحش بمكان زي ده
ابتسم الجميع علي روحها وتواضعها فهي زوجة
مروان الفيومي ثم أكملت رغم إني بحب الاماكن البسيطه تحسي فيها بروح الطيبه الجميله والالفه من غير مصالح ولا مظاهر كدابه
**********
ثم أكملت بس بحاول أتعود
شاهي::وهي تري الاعجاب في عيون الجميع لنسمه
وياتري الموسيقي عجباكي أصل هنا مش بيشتغل
غير أجنبي.
نسمه::بغرور أنا بحب الأجنبي والعربي ليا ذوق
من كل حاجه
نهي زوجة وائل صديقهم حقيقي ذوقك يجنن
يا مروان نسمه جميله جدا ورقيقه ربنا يخليكوا
لبعض
***********
نسمه ::بخجل شكرا لذوقك
وائل::وحشتنا قعدتك وهزارك يا أيهم
أيهم :: وأنتم والله
فريد:: ماجبيتش وحده من صحباتك ليه المره دي
أيهم::لا حبيت أكون فيري المره دي
سيف:: كويس عشان ترسمني زي ماوعدتني
نسمه::بإعجاب أيه ده أنت بترسم
أيهم ::علي قدي.
زاهر::لا ماتقولش كده دانتا أحسن من اللي رسم الموناليزا نفسها
***********
نسمه:: مش معقول دي خيانه أزاي متقوليش
شاهي::بخبث ويقولك ليه لحقتم تكونوا أصحاب
نسمه ::بقوه مافيش صحوبيه بين بنت وولد
إحنا أخوات وفيه فرق
شاهي::بدلع شوف يا مروان بتقول أيه
مروان::بتأييد لنسمه دي تربيتها وكل واحد تبع اللي تعود
وأنا بحترم رأيها جدا
*******
مر الويتر علي جميع الطاولات وتحدث بإحترام وهو يسأل عن شخص يتحدث الالمانيه
نسمه فيه حاجه
الويتر :: بإحترام فيه جست ألماني مش بيتكلموا
إنجليزي مش عارفين نتعامل معاهم
نسمه ::أوكيه أنا جايه معاك ذهبت نسمه وعرفت
النادل علي طلباتهم ماعدا الخمره رفضت وشرحت لهم سبب الرفض بابتسامه وشكروها وتفهموا موقفها
رجعت نسمه لطاولتها تحت نظرات شاهي الحاقده
فريد ::أنتي بتتكلمي ألماني
نسمه ::أنا بتكلم اربع لغات
هدي::بس أنتي شكلك صغير لحقتي تتعلمي كل ده إزاي
::في المدرسه أتعلمت إنجلش وفرنساوي
وفي الصيف مش بنخرج كتير كنت باخد كورسات أنا
وأحمد أخويا
*****
سيف::فعلا أحمد في الcv بتاعه أربع لغات
سألت شاهي مروان بدلال :: ممكن ترقص معايا
قام مروان بدون إعتراض
شعرت نسمه بالإهانة قام الجميع للرقص
وظلت هي وحيده
تحدث مروان لشاهي بتهديد ::
إلزمي حدودك وأنتي بتتكلمي
مع نسمه عشان معملش حاجه تزعلك إحنا أتقابلنا
في المول قولتلك أنا صديق مش أكتر ونسمه مراتي
وحبيبتي اللي مش ممكن أسمح لحد يتعدي حدودوا
معاها فهماني
************
شاهي::بغيره مش هي دي اللي بتقول عليها عاديه
والكل هياكلها بعنيه.
مروان ::بغضب نسمه خط أحمر وآخر مره تحاولي
تقلي منها قدام حد وإلا حسابك هيكون معايا
شاهي::مالك يا بيبي أول مره تعمل معايا كده وكل
ضغط مروان علي خصرها بعنف
شاهي::وهي تتألم مروان إيدك بتوجعني
مروان ::بحده ده تحذير عشان تتكلمي علي مراتي
بأدب ودي آخر مره أشوف فيها وشك في أي
مكان أنا فيه
******
جلست نسمه حزينه تمنت أن يرفض ليحافظ علي شكلها أمام الجميع لكن للأسف لم يهتم لمشاعرها
نظر لها مروان وجدها حزينه شعر بألم في قلبه
وتمني أن يحتضنها ولكن قربها نار تكويه لذلك
يتعمد الإبتعاد من نار شوقه لها رغم إنه لم يلمسها بعد ولكنه يشعر بالراحه وهي في أحضانه
وهو يصبر عليها لأنه من الأساس من أوصلهم
إلي هذا الطريق
قامت نسمه لتسأل علي حنين وابتعدت إلي مكان هادئ ولكن عيون أيهم ومروان تتابعها
أنهت الإتصال وإلتفتت وجدت أمامها ثلاث شباب
يحاولوا الإقتراب وقبل أن تنطق
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية نسمة متمردة ) اسم الرواية