رواية اسمي جميله (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم حروف كاتب
رواية اسمي جميله الفصل السابع عشر
الحلقة السابعة عشر...........
ساد القلق والتوتر في المكان
وقف الكل قدام اوضة بسيوني في القصر مستنيين الدكتور يطلع ويفهمهم
كانت مي بتعيط جامد
راحت جميلة عندها وطبطبت عليها وقالتلها بحنان : اهدي يا عمتو خير ان شاء الله
مسحت مي دموعها الغزيرة بصعوبة وقال وهي بترتعش: ان شاء الله
ان شاء الله
وصل ماجد وقال: هو ايه اللي حصل
مي بعصبية: اتأخرت ليه
ماجد: كنت في الشغل و...
فجاة خرج الدكتور
جريت عليه مي بلهفة وسالته: خير يا دكتور ايه اللي حصله
الدكتور: خير ان شاء الله
هو كويس الحمدلله
جميلة: امال حصله ايه
الدكتور : كان هبوط حاد بس
مي: يعني مفيش داعي ننقله المستشفى
هز الدكتور راسه وقال: لا ادوله بس الادوية دي وهيبقى كويس
مي بسعادة: الحمدلله
مشي الدكتور ودخلوا اوضة الجد
جريت مي على سريره ومسكت ايديه وقالت: ياه يا بابا كل مرة تقلقنا كدة
جميلة بحنان: حمدلله على السلامه يا عمي
سارة بدموع: قلقتنا عليك كلنا
ماجد: حمدلله على سلامتك يا غالي
بصلهم بسيوني وابتسم
ماهر: حمدلله على سلامتك يا جدو
اول ما بسيوني سمع اسم ماهر قام من مكانه واتنفض
بسيوني: ماهر انت هنا
سندته مي وقالت: بابا براحة شوية على نفسك
ضحك ماهر وقال: اه انا هنا كنت فاكر ايه
بسيوني: الحمدالله
وغمض عيونه وقال: نفسي لما اموت تبقوا حواليا كدة
سارة: بعد الشر عليك متقولش كدة
****
في بيت ليلى
ماجد بدهشة: يعني كل اللي عملتيه راح
ليلى: متقولش كدة بس
ماجد: دول اتصالحوا خلاص
ليلى: انا اكتشفت ثغرة ممكن اخش بيها جوا علاقتهم وهي الغيرة بس
ماجد: بس ايه
ليلى بضيق: سارة
ماجد باستغراب: مالها
ليلى: من غير قصدي كشفتلها حقيقة خطتنا
ماجد: يخربيتك! ليه عملتي كدة
ليلى بضيق: ما قولنا مكانش قصدي
ماجد: طب وهي عملت ايه
ليلى: انا قولتلها تشاركنا لكن هي قالت لا
ورفضت في ثانية
ماجد: غريبة
ليلى: ليه متقنعهاش تبقى معانا
ماجد: اقنعها
ليلى: اه اقنعها حاول تقنعها
ماجد: فكرة برضو
وابتسم الاثنين بخبث
****
سحب ماجد سارة وقعدوا سوا على ترابيزة
سارة بضيق : ممكن افهم جايبني هنا ليه
ماجد: فيه ضيف مهم هنشوفه
سارة: اوف يادي الهم
وصلت ليلى وقعدت قدامهم
ليلى: سوري اتأخرت؟
ماجد: في معادك يا قمر
سارة باستغراب: والله عيب على سنك
ماجد: احم احم دلوقتي هنتكلم في المهم
سارة انتي عرفتي انا وليلى بنخطط لايه مش كدة
سارة: ايوة عرفت
ماجد: طيب احنا عايزينك معانا
سارة بسخرية: في ايه
ماجد: بطلي تريقة واسمعيني
سارة: انا عايزة افهم بس مين ضمنلك نجاح خطتك
وشاورت على ليلى وكملت بعصبية: ومين ضمنلك انها لو خدت حاجة هتديك
ماجد: فيه عقود بيني وبينها
سارة بسخرية: عقود قولتلك
ليلى: وانتي ضمنتي منين البنت اللي اسمها جميلة
سارة: لانها مش حربية زيك
شاورت ليلى على نفسها وقالت بضيق: انا
ماجد: كفاياكو حوارات تافهة
نتكلم في المهم بقا
ليلى: احم
احنا خطتنا كانت
سارة: عايزة اسمع من ماهر
سكتت ليلى بضيق
ماجد: طيب
احنا فكرنا في اننا نجوز ليلى وماهر
سارة بسخرية : هايل جدا فكرة عظيمة
وكملت بسخرية اكبر،: وفاشلة
ماجد: ايه اللي فشلها بس؟
سارة: انت اهبل ولا مجنون فكرك ماهر هيتخلى عن جميلة
قالت ليلى: وليه منخليش جميلة هي اللي تتخلى عن ماهر؟
سكتت سارة وبدات تفكر
اللي قالوه هيفتح حاجات كتير قدامها
ماجد: هو ده اللي هنعمله بالظبط
سارة بقلق: وهتنفذوه ازاي
ماجد: كل جوازة جميلة من ماهر كانت علشان الفلوس مش كدة
سارة: ايوة اعتقد
ماجد: خلاص
لو احنا اديناها فلوس وفرنالها شغلانة ساعتها الموضوع كله اتحل
سارة: يا سلام
وتفتكر هي هتسيب ماهر بالسهولة دي؟
ماجد: جميلة انسانة بسيطة واهم حاجة عندها عيلتها ولو هددناها مش هتقدر تعمل حاجة
سارة: ده انت عارف عنها كتير اوي
ابتسم ماجد في فخر
ماجد : المهم قولتي ايه
سارة: افكر
ليلى: مفيش تفكير الجواب دلوقتي
خدت سارة نفس عميق وقالت: موافقة
رغم انها كانت مترددة
***
في قصر عيلة النمر
وقفت جميلة في الجنينة
فجاة سمعت من وراها صوت عامل زي تكة حاجة
لفت جميلة ولكن ماهر
جميلة بفرحة: ماهر
جريت عليه وقالت: انت عرفت مكاني ازاي
ماهر: واحد من الخدم دلني
بصت جميلة بدهشة على اللي في ايديه
جميلة: ايه دا؟
ماهر: دي كاميرا
ومسك الصورة اللي طلعت وورهالها
جميلة بانبهار: الله دي صورة
ماهر: ايوة
انا ماسك كاميرا
جميلة: كاميرا
مسكتها وقالت: بتعرف تستعملها
ماهر: اه
صح انا مش بشوف لكن جدو علمني زمان ادوس على ايه لان زرايرها بارزة
جميلة: واو
ماهر: يلا عشان اصورك
جميلة: تصورني؟
ماهر: ايوة روحي اقفي مكان المرة اللي فاتت
جميلة: حاضر
راحت جميلة وقفت
ماهر: اضحكي
ضحكت جميلة وصورها ماهر
طلعت الصورة
مسكتها جميلة
جميلة: الله دي اول مرة في حياتي اتصور
ماهر: بجد
جميلة: ايوة
ماهر: بس انا اللي هحتفظ بيها
جميلة بحزن: انت
ليه
ماهر: عشان احطها مع الصور المميزة عندي
جميلة بلهفة : ينفع اشوفهم
ماهر بابتسامة : ينفع
****
في اوضة ماهر وجميلة
طلع ماهر الصور كلها وفردها
مسكتها جميلة تتفرج عليها
جميلة: الله دي صورتك وانت صغير
وضحكت جامد
ماهر: ايه اللي بيضحك
جميلة: لا ولا حاجة اصلك كنت حلو اوي
ماهر: ودلوقتي بقاز
جميلة: معرفش
وكملت فرجة على الصور
لاحظ ماهر الخاتم اللي في ايديها ابتسم وقال: انتي لابسة الخاتم
جميلة: ايه
بصت على ايديها ابتسمت وقالت: اه
اصلي بحبه اوي
ابتسم ماهر و حضنها من الجنب
جميلة: انت بتعمل ايه
ماهر: خلينا كدة شوية كمان
جميلة: طيب حاضر
ماهر: جميلة توعديني وعد
جميلة بدهشة: وعد
ماهر: تفضلي جمبي لاخر يوم في عمرك.
استغربت جميلة وقالت: ايه الوعد ده
ماهر: اوعديني بيه وبس
ضحكت جميلة
جميلة: وعد
ماهر: ولو مش نفذتيه
جميلة: ايه هتقطع ايدي
ماهر: لا هقطع دماغك
جميلة بضحك : ههون عليك
ماهر: بصراحة لا
بس عايزة الحق
جميلة: ايه
ماهر: انتي لو بعدتي عني انا ممكن اموت
انصدمت جميلة
جميلة بحزن : متقولش كدة بعد الشر عليك
ماهر: يعني انتي مش هتبعدي
ابتسمت جميلة وقالت: اه مش هبعد
****
في مساء اليوم التاني
دخلت جميلة اوضة بسيوني اللي كان نايم على السرير
قعدت جميلة جمبه وقالت بحنان: عمو
فتح بسيوني عينيه وبص لجملة ونطق اسمها بضعف
ابتسمت جميلة بحنان وقالت: انت عامل ايه دلوقتي
بسيوني بضعف: تعبان اوي
وحاسس اني خلاص
جميلة بقلق: تعبان استنى اما اطلب الدكتور
مسك بسيوني ايديها وقال: لا يا جميلة
اللحظة دي لا بينفع فيها طبيب ولا دوا
بدات جميلة تدمع
جميلة: انت بتقول ايه
بسيوني: سيبيني اقولك اللي عايزه
سيبيني اقولك.وصيتي
زادت دموع جميلة
بسيوني: وصيتي ليكي هي ماهر
تخلي بالك منه ومتتخليش عنه ابدا
جميلة: مش هتوصيني عليه بس ارجوك متتكلمش عشان خطر عليك
بسيوني بابتسامة ضعيفة: قولتاك دي نهايتي سيبيني اقولك على اللي فيها
وكمل: ماهر لازم يرجعله بصره
انصدمت جميلة
جميلة: هو ممكن
بسيوني: ايوة ممكن
في عملية لازم ماهر يعملها برا ومش هوصيكي
لازم ماهر يرجع يشوف
جميلة بدموع: ان شاء الله
بس ارجوك كفاية
بسيوني: وحاجة كمان
انا كتبت لماهر كل حاجة
كل الورق عند المحامي
جميلة: ايوة
ايوة طبعا
وابتسم وقال: خلي بالك منه وحطيه في عينيكي
وبدا يغمض عيونه
جميلة: لا استنى
جريت جميلة عشان تنادي العيلة وهي بتقول في نفسها: هما احق مني بلحظاته الاخيرة
وصلت جميلة ولقتهم كلهم تحت
جميلة بفزع: عمي
عمي بيموت
انصدم الكل من جملتها
ماهر: انتي بتقولي
جميلة بدموع: مفيش وقت لازم تشوفوه
طلع الكل لاوضة بسيوني
مي وسارة بجزع: بابا!
جريت مي عليه: بابا امسك.نفسك
وصرحت: حد يطلب الدكتور
بسيوني: خلاص يا مي اللحظة دي مينفعش فيها حاجة
مي بدموع شديدة: متقولش كدة
سارة بدموع: خليك معانا
ابتسم بسيوني بحزن وقال: كلكوا هنا
ماجد: كلنا معاك
بسيوني قال: الحمدلله
وبدا يغمض عينيه وضعف صوته وقال: انا شايف امكوا وشايف احمد اخوكم
اخيرا بعد السنين دي كلها هبقى معاهم
وغمض عينيه
للابد
مي بفزع: بابا
بابا قوم كمل كلامك
بابا
وابتدت الاحزان من جديد 😔
يتبع ...........
•تابع الفصل التالي "رواية اسمي جميله" اضغط على اسم الرواية