رواية حب على متن سفينة كاملة بقلم صفاء حسني عبر مدونة دليل الروايات
رواية حب على متن سفينة الفضل الاول 1
تظهر فتاة ترتدى قميص وبنطلون شعرها قصير جدا مثل الشباب امام شركة بترول تتجه تسال عن استاذ سامي وقالت
لو سمحت ممكن اقبل استاذ سامي
نظر لها السكرتير وهو لا يعلم ان كانت ولد او بنت وقال
نقول مين حضرتك
ردت الفتاة وقالت:
نور رافت
تذكّر السكرتير وقال:
مهندس نور الا جاي بخصوص أجهزة الكمبيوتر
هزت راسها نور وهى مستغربة هو ليه بيقول مهندس
متديقش يا نور المهم يارب بس شغلي يعجبهم ويتم تعين هنا يارب
طلب منها تاتى معه وكانت تسير معه ولكن فجاة خرج شاب وهو غاضب جدا ودفعها بقوة وهو ماشي
وقعت نور على الأرض وقالت:
انت غبي والا اعمى مش بتشوف اقدمك
لم ينظر لها ويترك المكان
راي المشهد شاب اخر فمد يده وقومها وقال
بعتذر بالنيابة عن ابن عمى
ردت ب انفعال وقالت:
وانا هاخد ايه من اعتذرك بعد ما وقعت على الارض كده انا لازم اشتك عليه
ابتسم السكرتير والشاب ثم قال:
يا مهندس نور انت مش عارف مين ده
ردت نور ب انفعال وقال:
والا يفرق معايا ابن مين انا مش هصلح حاجه الا لم يعتذر هى مش سايبة
اقترب الشاب ووضع يده على كتف نور وقال:
شوف يا بشمهندس نور عندك حق تغضب لكن زين بيكون ابن صاحب الشركه وواضح انت موظّف جديد فكل عيش
انفعلت نور ورفعت ايده من على كتفها وهى متعصبة والا يفرق معايا حضرتك ابن صاحب الشركه ابن وزير
جاء سامى وهو يسمع الصوت ويتسال خير يا جماعه
رد السكرتير المهندس نور ابن عمى رافت وهو ماشي معي خرج البشمهندس زين ودفعه بقوة وقعه على الارض وهو غاضب بشدة ويطلب منه اعتذار
اقترب سامى منهم وقال:
اذيك يا نور اخبارك ايه وبابا عامل ايه
اتنهدت نور وقالت:
الحمدلله بخير يا عمى
ابتسم سامى وقال:
تعال معايا وصديقنى هرضيك
اتجهت معه نور وهى فى قيمة الغيظ بدا يتحدث معها وقال:
انت عارف ان بابا واخد اجازه بسبب تعبه وبالعافية ،مانع اعفاء من العمل وقولت انه واخد اجازه سنوية، لكن لو كبرت المشكله ممكن بابا يخسر عمله وبدل ما تيجي تشتغل عشان تساعد ولدك هتخسر فرصه انك تثبيت كفاتك فى العمل
بلعت ريقها نور وتذكرت
فلاش باك
عندما دق بابا الشقه وفتح ابوها
يتجه نحو الباب ويفتح وعندما يري الشخص وجهه ياتى بكذا لون وبدون مقدمات
قال الرجل
نحن اول الشهر يا استاذ رافت فنتظرتك كثيرا
شعر رأفت ب احراج وهز رأسه وقال :
عارف يا عمى سعيد عارف انى ثقلت عليك ولكن انت تعلم أني كنت مريض طيب أستني لآخر الشهر وادفع الإجار كنت واخد إجازة بدون مرتب علشان مريض وكنت تعبان جدا
وبنتي لسه مش اتوظفت
صاحب البيت:
انا منتظرك من 5 شهور وكل شهر 1000 جنيه هتقدر تدفع لي 5000 غير الماء والكهرباء والغاز
بلع ريقه رافت وهو محرج:
إنشاء الله هرجع الشغل الأسبوع ده واعمل جمعية وهقبضها الأول لكن اصبر علي يا عم سعيد
نظر له صاحب البيت سعيد ثم قال:
آخر شهر امامك لا استطيع الانتظار او تخلي البيت نهائي
كان رافت حزين وقال :
إنشاء الله
يخرج صاحب البيت ويلتفت رأفت يري دموع نور وترتمى فى حضنه وقالت
طيب ليه يا بابا سبني البيت القديم وانت مش قادر علي الإجار هنا
ابتسم رافت وقال :
الشقة هناك ضيقة وايضا لا تلايق ب المهندسة نور
اما هنا راقي علشان لو أتقدم ليكي عريس يتشرف بينا
تنفست نور من الضيق وقالت:
تروح تكلف نفسك يا بابا فوق طاقتك
ابتسم رافت وقال :
مفيش تكلفة وانتي نسيتي انتى مهندسة قد الدنيا ولازم تكوني في مكان يلي
اتنهدت نور وقالت :
يا بابا كله دلوقتى محصل بعضه بالعكس إللي مش متخرج ممكن يكون احسن حال من إللي معاه أعلى الشهادات اما بخصوص الزواج انا عايزة الا يتقدم يتقدم وانا زى ما انا وفي مكاني
ظهرت سيدة مديحة الأم وقالت :
الله ينور عليكي والله تعبت من الكلام معاه واعمل حسابك طول ما بنتك تفكيرها كدة محدش هيجي ولا هيتقدم طول ما هي لابسة لبس الأولاد ده وبتتصرف زيهم وانتي عارفة لو شوفت المقص في إيدكى تانى وبتقص شعرك مش يحصل طيب سيبي شعرك يطول حرام عليك
ابتسم رافت على كلام مديحة :
اشمعنا دلوقتى مش كانت عاجباكي زمان كنتي بتقولي نور ب 100 رجل نور الراجل بتاعي صح
نزلت دموع مديحة:
اه زلني علشان مقدرتش اجيبلك اولاد
انصدم رافت :
انتي يا شيخة بتتبلي علي انا اتكلمت او قولت حاجه
صفقت نور بيدها وتصفر
حلو الفيلم إللي أنتم بتعملوا ده علشان تتوهوا الموضوع الأساسي صح انا بكرة هنزل ادور علي شغل حتي لو فى بنزين
يقطع حديثهم مرة أخري دق الباب
اتنهدت مديحة وقالت:
مين تاني ربنا يستر
طلب رافت منهم الدخول :
ادخلي انتي ونور لحد ما اشوف
تدخل نور ومديحة علي المطبخ ويفتح الباب رافت يري صديقه فى العمل ومديره أيضا فيرحب بيه
استاذ سامي اهلا وسهلا مش عارف اشكرك ازى على سؤالك
ابتسم سامي وقال :
وحشنى يا رجل يا طيب اخبارك ايه وصحتك بخير
ابتسم رافت وقال :
اتفضل الاول هو احنا هنتكلم علي الباب وياخده علي الراسبشين
نوصف الشقة بابا المطبخ بجوار بابا الشقة ثم ممر صغير على اليسار متجه الى حمام ثم غرفة نور يوجد فيها مكتب عليه جهاز كمبيوتر بجوار نافذة البراند ثم حائط عليه دولاب وفي وسط الغرفة سرير متوسط ،ثم باب الغرفة الآخرة ينظر علي غرفة الاب والام اوسع عن غرفة نور بامتار يوجد غرفة نوم كاملة وكرسين وتليفزيون اخر
الممر الاخر جهة اليسار المطبخ بابا الشقة ثم ندخل علي صالة يوجد فيها كرسين كبار وتليفزيون ثم غرفة الرسبشين يوجد فيها انتريه
يفتح باب الرسبشين رافت ويطلب منه الجلوس ثم يسأله
تشرب ايه يا استاذ سامى
ابتسم سامي وقال :
احنا اخوات يا رافت وانا دلوقتي مش فى العمل يا راجل
هز رأسه رافت ب امتنان وقال
اكيد يا استاذ سامى انت صديق واخ عزيز لكن مقامك محفوظه
ابتسم سامى وقال
طيب ممكن شاي مظبوط
هز رافت رأسه وقال :
تمام يخرج من الغرفة ثم يتجه إلى الجهة الأخرى كانت نور فى المطبخ ثم يقول
واحد شاي مظبوط يا نور
هزت راسها نور وقالت :
حاضر يا بابا هو مين جيه
رد رافت وقال
عمك سامى يا نور يلا عشان متاخرش
ويرجع عند سامي
جلس رافت وبدأ الحديث معه وقال :
والله ليكم وحشة يا اخي والشركة اخبارها ايه
ابتسم سامي وقال :
انت اكتر لكن في خبر انا جاية فيها علشانك
هز رأسه رافت وقال :
خير انشاء الله
ابتسم سامي :
فاكر المشروع الا اقدمه من سنه المهندس نور ل تصليح اعطل الأجهزة
تكلم رافت بفخر وقال :
نعم نور كانت عملته لم اتخرجت من الجامعة لم كنا محتاجين حد يساعدني في تطوير الاجهزة في الشركة بس ايه فكرك بالموضوع ده
ابتسم سامي :
الشركة طلبت المهندس ده يسافر البحر الاحمر لتطوير الاجهزة اللي هناك وكمان يعلم المهندسين هناك ،علشان النتيجة بتاخد وقت، علي ما توصل لكن من خلال النظام ده يكون يوم بيومه يبعت التقارير علي الشركة الام مطلوب المهندس يسافر براتب ١٠الف في الشهر
أنصدم رافت :
بتقول كام ١٠ الف للدرجة دي مهم ليهم وجوده
اكمل سامي وقال :
اكيد وخصوصاً الشاب الا صمم المشروع كان فيه تقنى حديثة لانه متميز
هز رأسه رافت :
لكن
يقطع حديثهم دق على الباب
ياذن لهم بالدخول رافت
تدخل نور بالشاي وقالت :اتفضلوا
استغربت نور ونظرت إلى ابوها ولكن اعتذرت بادب ترد :
العفو يا عمي
وتخرج من الغرفة وتتجه غرفة النوم
استغرب سامى وسأله وقال
هو ابنك خرج ليه لازم تعوده ينشف كدة ويقعد في وسط رجال
ابتسم رافت وقال:
ابنى مين يا سامى انت فاكر نور ولد
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حب على متن سفينة ) اسم الرواية