رواية تغيرت لأجلها (كاملة جميع الفصول) بقلم زينب العشري
رواية تغيرت لأجلها الفصل الاول 1
في احد الأحياء تستيقظ بطلتنا في الساعة السابعة صباحا
تمارا: حور قومي يلا عشان تنزلي
حور: لارد
تمارا: حوووور
حور بنوم: مممم
تمارا: قومي يا غيبوبة
حور بنوم: سيبيني يا تمارا انام شوية 5 دقايق بس
تمارا: يبت دا انتي حيوان الكسلان نشيط عنك اصحي هتتأخري
حور بنوم: حاضر حاضر
تمارا: انا هروح الحمام ياريت لما ارجع تكوني فوقتي
حور بنوم: اااه... ااه إن شاء الله
Stop for 1 minute
_________________________♡______________________
تمارا أمجد الريان: 26 سنة _بنت طيبة وكيوت وجميلة جدا _شعرها اسود لامع قصير عيونها بني غامق _قوية الشخصية وعنيدة جدا _في خلافات بينها وبين ابوها لأسباب هنعرفها _بتحب اختها جدا وبتخاف عليها جدا وبتشتغل علشان تصرف على نفسها وعلى اختها وكلية اختها حور
ــــــــــــــــــــــــــــ
حور أمجد الريان: 21 سنة _طالبة في كلية الطب السنة الثالثة _بنت طيبة وجميلة جدا وهادية جدا _شعرها بني غامق طويل عيونها عسلي قصيرة _
بتحب اختها جدا وبتعتبرها عيلتها وملجأها الوحيد
ــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راحت تمارا الحمام وكملت حور نومها تمارا وهي بتفتح باب الحمام عشان تدخل سمعت وشوشة مرات ابوها لأبوها وهي بتقوله بطمع: الفلوس الي بنتك بتجيبها مبتكفيش حاجة ياخويا لازم تجيب فلوس اكتر..
أمجد(والد تمارا): طب اعمل ايه يعني يا مريم؟!!
مريم بخبث: تخليها تشوف شغل تاني حتى لو تشتغل في كبا*ريه يا أمجد المهم تجيبلنا فلوس..
أمجد بطمع: هخليها تشوف شغل تاني يا مريم..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أمجد الريان: 50 سنة _شخص أناني وطماع ومادي جدا _يحب زوجته
ويتبعها _يكره ابنتاه جدا بسبب مريم...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
مريم: 45 سنة _زوجة والد تمارا _شخصية انانية وتحب المال جدا _متزوجة من أمجد الريان طمعا في ماله _تكره أمجد وتكره تمارا وحور جدا _خبيثة وطماعة جدا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كل دا وتمارا واقفة مصدومة من الي بتسمعه اتنهدت بحزن
ودخلت الحمام بعد مدة خرجت
وهي في طريقها لأوضتها سمعت نداء من أمجد عليها
أمجد: تمارا..
تمارا بضيق: نعم؟!
أمجد بصوت عالي: تدوري علي شغل تاني الفلوس الي بتجيبها مش بتكفي تشتغلي ف اي زفت بس المهم تجيبلنا فلوس انتي فاهمة؟!
تمارا بصتله بصة احتقار ولسة هتمشي سمعت مرات أبوها بتكلمها
مريم بسخرية: ايه يا ست هانم تمارا مش عاجبك الكلام ولا ايه طالعة لأمك ميعجبكيش العجب
تمارا بغضب: انتي متتكلميش خالص انتي فاهمة ومتجيبيش سيرة أمي علي لسانك القذ*ر دا ومتنسيش اني الي بصرف عليكو ولولا وجودي كان زمانكو متو من الجوع ومش هدور على شغل تاني إركني علي جنب بقا!!!
مريم بخبث: خلاص يبقا نخرج أختك من التعليم
تمارا بغضب شديد وهي بتقرب علي مريم: إنتي ملكيش دعوة بأختي خالص فااااهمة؟!!!!
وانهت كلامها بصوت عالي جدا
واتجهت لأوضتها بغضب وعصبية
لقت حور لسة نايمة
تمارا بغضب وهي بترزع باب الأوضة: حووووووور
حور بخضة: إيه في إيه مين مات مين بيولع!!!
تمارا بعصبية: مش قولتلك اصحي هتتأخرييي كدااا
حور: والله نايمة متأخر كنت بذاكر حقك عليا وقامت بسرعة باست مقدمة راس تمارا وقالت: هي الساعة كام؟!
تمارا بضيق: 7 ونص
جريت حور وهي بتقول: يالهوي يالهوييي متأخرااااععععع يا صغيرة عالهم يا لوزة ااااااه
اتخبطت رجل حور او بالأصح صباعها الصغير في رجل الكنبة: اااهاااااعع هو أناا ناااقصة
ضحكت تمارا علي اختها وهي بتضرب كف علي كف وبتقول: البت اتهبلت
وراحت عشان تجهز.... بعد مدة مش طويلة كانت تمارا واقفة قدام المرايا بتربط شعرها لابسة توب اسود وجينز بوي فريند وشوز ابيض وجنبها حور لابسة تيشيرت اسود وجينز اسود وجاكيت جينز ازرق وشوز اسود
تمارا: يلا عشان اتأخرنا
حور: يلا
خرجو من البيت وقابلو مالك صديق تمارا من الطفولة وجارهم عالسلم
ــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مالك السويدي: 28 سنة _صديق تمارا وجارها من الطفولة _يحبها جدا كأخت له يخاف عليها جدا _شاب وسيم جدا شعره بني غامق كثيف جدا عيونه سماوي _ذو جسد رياضي ولحية خفيفة _يحب [ليلي] صاحبة حور بس كبريائه مانعه من اعترافه ليها _يعمل نقيب شرطة..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في جهة اخرى وبالتحديد في قصر عائلة المنشاوي
يستيقظ بطلنا من النوم
أسد لنفسه وهو سامع زعيق ودوشة تحت: شكله يوم هباب من أوله
وقام من سريره وإتجه للحمام الخاص به في الجناح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أسد طاهر المنشاوي: 29 سنة _أصغر مليونير علي مستوى العالم رجل أعمال يمتلك شركة استيراد وتصدير _شاب وسيم ذكي جدا _متهور وبارد _شخصية قوية وعصبية جدا واثق من نفسه جدا _ذو جسد رياضي ولحية خفيفة جذابة _شعره اسود كثيف جدا عيونه أخضر غامق _ولكن حكايته مؤلمة شوية هنعرفها بعدين
ــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وخرج بعد مدة ودخل غرفة تغيير الملابس وبعد مدة خرج وهو لابس بدلة سوداء وقميص وجزمة لونهم اسود وصفف شعره وارتدي ساعته ورش عطره الخاص وخرج من جناحه وهو نازل عالسلم: صباح الخير يا جدي صباح الخير يا زين
المنشاوي: صباح الخير يا ابني
زين بمرح: صباح الخير يا أسودي
أسد بضيق: إتلم يلا بدل ما ألمك بطريقتي
زين: إحم خلاص يباشا أنا أسف
ــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المنشاوي: 85 سنة _جد أسد وزين _يحب أسد وزين جدا _ويكره طاهر جدا لتصرفاته مع أولاده _يحب فريال جدا [هنعرف هي مين بعدين] ويعتبرها إبنته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زين طاهر المنشاوي: 28 سنة _يعمل مع أخيه ويعتبر دراعه اليمين _شاب وسيم مرح علي عكس أسد _واثق من نفسه جدا ذو جسد رياضي ولحية خفيفة _عيونه عسلي طويل _له ماضي برضو هنعرفه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طاهر: ايه مفيش صباح الخير ولا إيه؟!
أسد بصله بإحتقار وتجاهله ببرود: صحتك عاملة ايه يا جدي؟!
المنشاوي بحب: بخير يا حبيبي
ثم اكمل: تعال افطر يا أسد
راح اسد يقعد جنب جده وأخوه ليتناول طعامه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــ
طاهر المنشاوي: 55 سنة _يكره أولاده بسبب زوجته _تقاعد عن العمل منذ سن ال 50 _وترك أعماله لأولاده وبالأخص أسد _شخصية عصبية «وعينه زايغة»
ــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مدة مش طويلة
أسد وهو بيقوم: يلا يا زين
زين: يلا
آمنة: مش ناوي تتجوز بقا يا سي أسد؟!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــ
آمنة: 53 سنة _زوجة طاهر المنشاوي _تكره أسد وزين جدا وتريد التخلص منهم بأي طريقة لأنهم الوريثين الوحيدين لطاهر والمنشاوي _شخصية انانية ومادية جدا خبيثة وطماعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــ
أسد ببرود: ملكيش دخل في حياتي احسنلك
طاهر بغضب: إزاي تكلم مراتي بالشكل دا هاااا؟!
وأنهى كلامه بصوت عالي
بص له اسد بصة مرعبة كانت كافية لإخراسه هو وزوجته
خرج أسد من القصر ركب سيارته وبجانبه زين وفي طريقهم لشركتهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــــــــــــــــ عند تمارا
مالك: إيه النشاط الي عالصبح دا؟!
تمارا بضحك: نعمل إيه بقاااا مجبوريين
حور بضحك: والله يمالك ياخويا لو عليا مش عايزة اتحرك من سريري
ضحك مالك وقال: طب يلا عشان مش نتأخر
تمارا: يلا
ونزلو من العمارة
مالك: تعالو اوصلكو في طريقي
تمارا: شكرا يمالك مش عايزين نتعبك إحنا هناخد مواصلات
مالك: تعب إيه بس تعالو
وركب كلا من تمارا وحور مع مالك
مالك وصل حور الكلية ولسة هيمشي أفتكر حاجة قال لتمارا: ثواني وجاي
ونزل من العربية وراح ناحية حور وسحبها من قفاها
حور: ايه دا ايه دا مين الحيوااا.... مالك!!
في ايه انت ماسكني زي الحرامية كدا ليه
مالك: والله يا حور لو عملتي مشاكل زي كل مرة لهتصرف معاكي بطريقتي فاهمه؟!!!
حور: احم حاضر يسطا سيبني بقاااا الكلية كلها بتتفرج علياااا
مالك سابها وبصلها بتحذير ومشي
حور ببرطمة: الاااه وانا مالي هما الي بيعاكسو ويقلو أدبهم فا لازم يتربو أسكتلهم يعني لا دا أنا اتشل فيهـ..
قاطع كلامها مع نفسها ليلي صاحبتها
ليلي: حووووووور!!!!
حور بخضة: إيه في ايه انتي التانية؟!!
ليلي: بنده عليكي بقالي ساعة سرحانة في ايه؟!
حور: مفيش.. يلا بسرعة قبل ما الدكتور يجي ويطردنا برا
ليلي: يلا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند مالك وتمارا في العربية
مالك: تمارا هو انتي بتشتغلي فين؟!
تمارا: كنت بشتغل في ****
مالك بإستغراب: كنتي؟!!
تمارا بعصبية خفيفة وحزن: اه رايحة أدور علي زفت شغل غير الي أنا كنت فيه..
مالك: ليه؟؟ حد دايقك؟!
تمارا: لا عشان... وحكت ليه الي حصل معاها الصبح
مالك بغضب: دا أب إزاي دا!!!
تمارا عينيها دمعت: مش عارفة هو بيعاملني كدا ليه... وضحكت بسخرية وهي بتمسح الدمع المتمردة الي نزلت من عينها وقالت: طبيعي يعاملني كدا مش قت*ل أمي عشان كشفت خيانتو ليها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
•تابع الفصل التالي "رواية تغيرت لأجلها" اضغط على اسم الرواية