رواية شهد السلطان كاملة بقلم نورة عبد الرحمن عبر مدونة دليل الروايات
رواية شهد السلطان الجزء (2) الفصل الاول 1
بعد مرور شهرين ..
سلطان :هتفضل اكده يا بكري تندب حضك كيف النسوان..وتدور على ابره فكومة قش..
بكري:وانت احسن مني اياك.
سلطان: الدنيا متقفش على حد يابكري وهدى هي اللي اختارت البعد هملها و.اتجوز وعيش حياتك..
بكري :ده كلامك والا كلام امي..
سلطان :امك تعبانه من تعبك مينفعش تعمل في روحك اكده ..بكري اخويا قوم انا محتاجك تبقى بظهري سليم لسه مرجعش وسلوى مش قادر اخد منها لا حق ولا باطل..
بكري: عايزني اعملك ايه مش انت اللي طلقت مراتك عشانها..
سلطان بضيق :انت خابر انا طلقت شهد ليه بلاش تلاقح بالكلام..
بكري : كنت تقدر تحميها بطريقه تانيه مش تطلقها وتكسر قلبها..
سلطان بغصه :عايزني اعمل ايه انا مقدرتش احمي ابني..ولا حتى سليم ..عايزهم ياخدو مني شهد كمان…خفيتها وخدتها مكان بعيد محدش يعرف فين..عشان افضى لسلوى والللي معاها..
ليكمل باختناق:..فجأه اللقيها قدامي: وفي وحده تاني بحضني..معرفتش اقولها ايه معرفتش ادافع عن روحي قدامها.. حاسس باللي هي حاساه بس مقدرتش اعمل حاجه..البعد بالوقت ده افضل ليها اقلها ميفكروش يؤذوني بيها..
بكري: احمد ربك مراتك امتي ماحبيت تشوفها تشوفها ..انما انا اللي مش عارفلها طريق..والله بس اطولها لربيها من جديد.. تمشي وتسيبني… تاخد قرارها لوحدها أكده وتتخلى عني .. وماحسبتش حساب ليا هيجرالي ايه بعدها…..اني بس اعرف مين اللي قالها على حكاية الخلفة دي والله موته على يدي..
سلطان:اتجوز يابكري وانساها انت بقالك كتير بتدور عليها معرفتش مكانها..اجوز وسيبك منيها…
بكرب :اتجوز غير هدى..مش هيحصل..
سلطان:وليه لا اتجوز وفرح امك بحتت عيل يملى عليك وعلى امك الغلبانه البيت..
بكري :يوووه ياسلطان انت جاي تتكلم كيف امي كفايه يااخي حرام عليكم..
سلطان :حرام عليك انت اللي بتعمله بروحك ده..وقوم خلينا نشوف هنعمل ايه لحسن انا زهقت خلاص من اللي اسمها سلوى دي..باجي على روحي واضحك بوشها…غصب عني..
بكري :هتعمل ايه يعني..
سلطان :معارفش بس لو اعرف مين اللي بيعمل فيا اكده كنت ارتحت..
..انا عمال اطوعهم بكل حاجه عشان سليم .. حتى لما
رفضت اهرب البضاعة بتاعتهم…قتلوا ابني قبل ماافرح
بيه..
.والله بس يوقعوا بيدي لاندمهم عالساعه اللي لعبوا فيها مع سلطان الحلازمه..
..
بكري بتفكير :هنعرفهم قريب سلوى حست انك كشفتها…
سلطان :لا لسه على عماها..يللا بينا يابن عمي خلينا نشوف هنعمل ايه..انا محتاجك جنبي…
نهض بكري من خلف مكتبه وربت على كتف سلطان وذهبوا الى….
____
همام :عامله ايه ياقلب اخوكي..
شهد: الحمد لله..
همام :مالك حابسه روحك بالاوضه اكده..
شهد: مافيش ياهمام تعبانه شويه..
همام :لا مهو ماينفعش القعده اكده اطلعي معانا..ده حتى نصر بيسال عمتي مالها طول النهار نايمه الواد بيحبك وعايز يقعد معاكي..
شهد :والله تعبانه ومااليش خلق لحاجه ا..
همام:لا همام مايتقالوش اكده.. بعدين فايق عمال يتصل عايز يكلمك واني بتحجج كل مره تعالي هنكلمه صوت وصوره يلاا اضحكي اكده عشان يتبسط لما يشوفك ..ليزيح خصلات شعرها ويبتسم لها بحنو قبل جبينها وجلس بجانبها يريد الاتصال لتدخل عليهم رباب..
رباب: الله الله الدلال والحب كله لست شهد وانا خلاص اطلع براا..
همام: يصح برضو مينفعش ياام نصر انت الخير والحب كله.. تعالي هنكلم فايق..
لتسرع اليهم: بجد طب ابعد عايز اقعد جنب شهد..
همام :روحي اقعد هناك الناحيه التانيه ..
رباب:لا اني هقعد هنيه مابينكم ..
همام :دي اختي ياهبله..بتغييري من اختي..
ابتسمت شهد: تعالي يارباب اقعد هنيه مابنا..
همام :شهد سيبك منها…
رباب : شهد احسن منك قال جوزي قال…
همام بضحك :اتفقتوا عليا دلوقتي..
رباب :ايوه اوعى كده واتصل خلينا نكلم فايق ومراته..
همام:حاضر تؤمري ياام نصر..
____
فتح عينيه ليجدها غارقة بالنوم شعرها يغطي وجهها..
اعتدل بجلسته وازاح شعرها وهو ينظر اليها بهيام ..انحنا يقبلها عدت قبل متفرقه.على سائر وجهها…
تململت بنومها بانزعج ..حتى فتحت عينيها لتنتفض بحرج.
عيشه:.فايق انت.. انت بتعمل ايه..
فايق:تجاهلها واكمل مايفعلها وهو تائه بتفاصيلها.
عيشه بخجل : انت لسه تعبان ..مينفعش..
فايق ابتعد ونظر اليها بحب:مين قالك اني تعبان ومينفعش ..لا ينفع وينفع قوي كمان ليعتليها..ويبدا بتقبيلها حتى اندمجت معه الاخرى واستجابه له..ليقاطعهم رنينين هاتفه..
ادارت وجهها بحرج..تلفونك ..
فايق وهو مغيب :سيبك منهم..
عيشه :مينفعش.لازم ترد.
فايق بضيق: دنا مصدقت ياشيخه عايزه تفصليني…
عيشه :هو انا هطير منا معاك..يعني ..
فايق :لا مش هتطير بس هتغيري رايك..
عيشه :لا اطمن
فايق وهو يداعب انفها :وعد..
عيشه بحرج غطت وجهها بالملأه : رد بقى يافايق..
فايق :ماشي ماشي..
اجاب فايق ليجد شهد وهمام ورباب..
همام :ايه ياعم غارقان بالعسل ونسيتنا.
فاييق بضحك :والله مش جايبني لورى الاعينك اعوذ بالله.منك
..لينظر الى شهد عامل ايه ياشهد ..
شهد بابتسامه باهته: الحمد لله انت ومراتك عاملين ايه مبسوطين .
فايق :ايوا الحمد لله مش ناقصنا الا شوفتكم..
همام :كداب دي اخر حاجه بتفكر فيها..
فايق : ايه هتستلمني ياهمام..
همام : اهاه بامارت كلمتك مرتين لحد مارديت وبص على روحك في المرايه كنت بتعمل ايه قبل مانتصل فيك….
فايق بحرج حرك يده على مؤخرة راسه:عاجبك كلام اخوكي ياششهد..
شهدبابتسامه : بيهزر معاك منتا عارف همام….
فايق :لمي جوزك عني يارباب
رباب بضحك :هو اخوك حد يقدر عليه..
فايق بخبث :لا منتي مش ايه حد..ممنا خابرك زين
همام :بتشتكين للحكومه يابن ابوي
فايق :واعملك ايه محدش يقدر عليكي الا هي.
همست له رباب :سيبه ياهمام..والا انت غيران منه….
بنفس الهمس وبغمزه تصدقي غيران ولازم نسافر لوحدينا..
فايق : اشار الى عيشه تعالي ياعيشه كلمي اخواتي ورباب..ليشير لها ان تغطي شعرها
عيشه بابتسامه: حاضر جايه..
جلسوا وتكلموا بسعاده استطاع همام وفايق رسم ابتسامه على شفتي شهد من جديد..لينهوا المكالمة وسط ضحكاتهم الدافئه ..
نظر فايق الى عيشه :هاا بقى احنا كنا بنقول ايه..
عيشه بمرواغه: كنا بنقول هنطلع نتغدى برااا ونروح عشان. العلاج الفيزياء ..
فايف: يوووه علاج ايه..لا لا محنا كنا بنقول حاجه تانيه مش وعدتيني..والا نسيتي..
عيشه :لما نرجع..
فايق بضيق : انتي بتتهربي مني ليه ياعيشه مش فاهم…
عيشه:انا بتهرب منك .. انا قلقانه عليك عشان انت تعبان..
فايق :منا خلاص عملت العمليه ونجحت والحمد لله مفضلش الا كم جلسه ونرجع البلد من تاني..وهكمل العلاج الفيزيائي هناك..
عيشه :ياحبيبي والله..
فايق بابتسامه :انتي قولتي..
عيشه بخجل :مقولتش..
فايق :لا قولتي هاا بقى عيديها عايز اسمعها….
نهضت عيشه بحرج: مقولتش حاحجه ويلاا عشان تجهز ونطلع نتغدى براا.
فايق بغيظ : ماشي ياعيشه هتقعي بيدي مره تانيه والله مش هعتقك لو حتى ابويا اللي بيتصل..
عيشه بضحك :خلينا ننزل بسرعه لحسن هموت من الجوع..
همام : عايز تسفرها ليه يابوي..
منصور: عايزها تغير جو يابني وكمان يمكن يعتدل حالها بدل القعده اكده ..وهي عمال تذبل قدام عيني يوم بعد يومي..
همام بضيق :هتهملها تسافر وحديها يابوي..
منصور: لا هكون معاها..اوديها بيت خالتها بور سعيد وارجع..
همام :اللي تشوفه يابوي اهم حاجه شهد تبقى كويسه..بس انا عايز اخدها هي والعيال ورباب نروحوا المزرعه نقضي اليوم هناك وبكرى تقدروا تسافروا..
منصور :ربنا يرضى عليك يابني كيف منتا مريح قلبي اكده وشايل هم الكل….
همام قبل راس والده: ويخليك لينا يابوي ..اروح احاول اقنعها تروح معايا..
وبعد فتره..
في السياره
اخد همام الجميع واتجه الى المزرعه .شهد تجلس بجانبه ورباب والطفلان يجلسون في المقعد الخلفي ..ويحدثانها همام ورباب ويحاولان اخراجها مما هي فيه..اندمجت بالحديث معها واخذت تبتسم .من ذكريات طفولتها..معهم….
لكنها صدمت برؤية سلطان يقود سيارته التقت عيناهما لثواني معدوده مشاعر مختلطه… حب..عتاب ..شوق..انكسار..خيانه..كره ..غضب…واكثر من ذلك.. تحدرت دموعها بصمت كالشلال.ووووو
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية شهد السلطان ) اسم الرواية