رواية زوج طفلة كاملة بقلم صاحبة السعادة عبر مدونة دليل الروايات
رواية زوج طفلة الجزء (2) الفصل التاسع 9
وتاتى الدكتوره منال وتدخل
عند انجى وتره كيلانى
وتنظر له ترتبك لرؤيته
وتعدل نظارتها بارتباك
قائله: كيلانى اقصد كيلانى بيه
حمد لله على السلامه يا كيلانى بيه
كيلانى ينظر لها ويرفع السيجار لفمه
ويخرج فى وجه منال غبار السيجار
ولم يرد عليها ويخرج بره
ينتظر لكى تخرج منال بعد وقت قليل
قائلا:. مبروووك انجى حامل
ويقف الجميع فى زهول من المفاجاه
وتنتشر البهجه علي وجههم ليقول كيلانى
كيلانى: مبروك يا ديب هتبق جد
وتقوم هاله باطلاق الزغريط التى
ملات القصر
منال بارتباك لديب
منال: مبروووك يا حاج
وتستدير لهاله مبروووك يا حاجه
وتقف امام كيلانى ولم تفوه بكلمه
وفى نفس الوقت يدخل ادم و يره
البهجه علي وجه الجميع
ويلاحظ وجود الدكتور منال ليقترب
منها قائلا
ادم: خير يادكتوره منال
هى انجى فاقت
لم ترد منال فهى تعلم كل
شيء عن هذ الجنين
الذي ضاع مسيره قبل
وجوده فى الحياه
لتنظر فى الارض
لتفوه هاله بفرح مبروووك
يا حبيبي الف مبروك
هتبقي اب ويتقدم الديب
خطوتين وياخد ادم
فى حضنه قائلا
الديب: مبروك الف مبروك
اخيرا فى خبر حلو
وبعد انتظارى سنه وثلاث
شهور وينظر فى عين ادم ويقول
انا كنت باعد اليوم وساعه من
يوم ما اتجوزت عشان اسمع
الخبر ده واخيرا هكون جد
يستدير ادم ويتفاجاء بوجود
عمه كيلامى الذي اقترب منه قائلا
كيلانى: مبروك يا وحش انا وشي
حلو عليكم
الديب بسعاده:انت دايما
بتيجى ومعاك الخير كله
وينادى الديب بصوت عالي قائلا
الديب:خضر واد يا خضر
ياتى خضر مسرعاً قائلا
خضر:نعم يا حاج
الديب:ادبح خمس عجول وفرقهم
علي البلد كلها
ولا اقولك خليهم عشر عجول
ابن الغالي هيجى
الدنيا، ينظر خضر لآدم بارتباك
وهو علي ملامحه
الحزن علي ما يعلمه عن ادم
وكله هذا يحدث تحت صدمة
ادم الذي لم يفوق منها
وينظر ل منال التى
تطلب الاستئذان بخروج
قائله
منال وهى تنظر لادم: عن اذنكم انا
الديب: اتفضلي يا وش السعد
وتخرج منال ويخرج وراها كيلانى ده
ويدخل ادم يقفل الباب
علي نفسه مع انجى
وبينما منال تنزل الدرج ويتتبعها
كيلانى الي وصول الجنينه
كيلانى:مناااال
منال تسدير وتره كيلانى قائله
منال: نعم يا كيلانى بيه
كيلانى:عامله ايه
منال بعجرف: الحمدلله
كيلانى:سمعت انك اتجوزنى
منال بارتباك:لا متجوزتش
كيلانى:ليه كده زعلتنى اومال فين
احلامك وطموحاتك عن جوزك المستقبلي
منال بعصبية: ده علي اساس
انك متجوز
دلوقتي وسعيد بلاش تلميحاتك
السخيفه دى
بعد اذنك
وتسيبوا وتمشي بينما كيلانى
يحدث نفسه
ايه يا كيلانى لسه قلبك بيدق
اول ما بتشوفها
لسه يا كيلانى مش كفايه اللي
عملته فيك ورفضها ليك بعدم تفهم الفكرى لانها كانت فى الجامعه وانت
معاك دبلوم بس لا يا كمال
شوفي دلوقتي انتى بقيتى
فين وانا بقيت فين انا بفلوسي اتجوز اربعه زيك
واحسن منك وينظر للفراغ
في ايه ياكيلانى انت تضحك علي
نفسك انت تجوزت وعشت اتعس
إنسان رغم انك مليونير لان
السعاده مش بالمال
السعاده كانت موجوده
دلوقتي لم شفتها ودبحتنى بنظراتها
وعند ادم
يقف امام انجى التى مازالت
غائبا عن الوعي
ويقترب منها بغضب
ويمسك كتفيها قائلا
ادم بعصبيه:قومى فوقي
عرفين هو مين
لازم تقومى لازم تقولي هو
مين الكلب ده ويرميها
علي والساده مر اخره ويفكر
معقول مراتى تخلف ابن مش ابنى
معقول اقولهم
اللي حصل بس ابويا هيموت فيها
والناس وكلام الناس لا انا لازم
اشوف حل تاتى له فكره
شيطانية ويخرج من الاوضه
مسرعاً علي عربيته
ويقودها بسرعه رهيبه وياتى
له فون من رقم مجهول
لم يرد ولكن يرن مره اخرى
ويفتح عليه ادم قائلا
ادم: الووو ايوه مين
ويكون المتصل اثر ويغير
نبرات صوته قائلا
اثر بسخريه مضحكه : مبروووك
يا ابو النونو
ويعلم ادم انه من اعتده علي مراته
وفجاه ادم ويقف العربيه ويدوس
فرامل ويصدم بعربيه من الخلف
ولم ينتبه لها ليكمل
ادم:انت مين يا كلب انت
فاكر أنى
مش هعرفك لا انا هجيبك
حتى لو فى بطن امك
وفجاه تاتي لكمه علي وجه
ادم من صاحب العربيه
التى خلفه ويقع منه الفون
وينظر له ادم بغضب
ولم يفوه له بكلمه لينطلق
بالعربيه والغضب يمتلكه
ويقف امام عيادت الدكتوره منال
ويدخل مسرعاً ومن غير استئذان
الى اوضه الدكتوره منال
قائلا انتى لازم تنزلي اللي فى بطن أنجى
حالا………
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية زوج طفلة ) اسم الرواية