Ads by Google X

رواية ملاك الجاسر الجزء (2) الفصل التاسع 9 - بقلم لولو وائل

الصفحة الرئيسية

 رواية ملاك الجاسر كاملة بقلم لولو وائل عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية ملاك الجاسر الجزء (2) الفصل التاسع 9 

وذهب الجميع فى نوم عميق وبداية يوم جديد
اسيقظ أبطالنا والروتين اليومى واتجه الشباب الى العمل والبنات لكى يذاكرو لان امتحاناتهم كانت اقتربت
ذهب عاصم وحازم وجاسم آلى السياره وظل عاصم شارد الذهن طوال الطريق يفكر فى لوسيفر وهل هو فعلا يسمى لوسيفر أو يكذب مره اخرى و لاحظ جاسم انا عاصم ليس معاهم وبدأ التكلم معه ولكن عاصم لم يلاحظ حتى امسكه جاسم من كتفه واحركه حتى اسيقظ من شروده
عاصم:اى فى اى
جاسم:انت الى فى اى مالك عمالين نكلمك وانت ولا هنا
عاصم:معلش اصلى بفكر فى حاجه
جاسم بتفكر فى اى
عاصم:هبقى اقولك على كل حاجه بعدين
جاسم:ماشى على راحتك
ووصل عاصم وجاسم الى الشركه واستقبلو دخول رعد ودخل الى مكتبه واتجه جاسم وحازم للكافيه ودخل عاصم خلف رعد
دخل رعد مكتبه وهو يود انا يقابل روح ولكن لايعرف كيف سوف يقابلها حتى دق الباب
رعد:تفضل
دخل عاصم الى المكتب وهو ينظر إلى رعد بشك ولكن يحاول تكذيب نفسه وانها على خاطئ ولكن هل الثلاثه الذى رأوه كانوا خاطئين
عاصم:اهلا سيد لوسيفر كيف حالك
رعد:أنت عاصم اليس كذالك
عاصم:نعم أنه انا
رعد:تفضل
عاصم:شكرا لك
رعد:ماذا تريد منى
عاصم:اريد منك معرفت شئ
رعد:ماذا تريد أن تعرف
عاصم:هو سامح فعلا بيشتغل معاك
رعد:أه قصدى احم
عاصم:حلو اوى يعنى بتتكلم عربى
رعد:أه انا بتكلم عربى عادى بس مش عايز حد يعرف
عاصم:ليه اى الى هيحصل
رعد:مش مهم تعرف واتفضل بره
عاصم:حلو اوى هو فعلا بقى اسمك لوسيفر اصل بصراحه مش لايق
رعد بعصبيه:قولت اطلع بره
عاصم:ماشى بس انا مش هسيبك غير لما اعرف كل حاجه
رعد بعصبيه:برررره
وخرج عاصم وهو لم ينوى خير لرعد وسوف يعرف كل شئ عنه
ذهب عاصم للكافيه لجاسم وحازم
جاسم:مالك فى اى
عاصم:انا لازم اعرف كل حاجه عن لوسيفر ده
جاسم:ليه ماله
عاصم:لوسيفر مصرى
جاسم:نعم ازاى وهو مش بيتكلم عربى
عاصم:لا بيتكلم عربى بس ضحك علينا كلنا
حازم:ازاى يعنى
عاصم:انا هسبتلك وفتح تسجيل هاتفه عندما تحدث معه لوسيفر بلغه العربيه وانصدم جاسم وحازم ولعنه جاسم بشده
جاسم:الواد ده اكيد وراه حاجه
حازم:احنا فعلا لازم ندور وراه
عاصم:الى ممكن يعرفنا كل حاجه حد واحد بس
حازم وجاسم:مين
عاصم:سامح
جاسم:تصدق حسيت اصل واحد اهبل زى ده وبيتكلم عربى بالعافيه هيتكلم فرنسى ازاى
حازم:فعلا بس افرض متفق معاه
عاصم:احنا لازم نخطفه
حازم:اى اكيد مش هنخطف احنا ضباط ازاى يعنى
جاسم:مجتش من مره
حازم:بصراحه عندك حق بس ازاى
عاصم:استنى بس لما الدنيا تهدا شوايه وبعدين نبدا نخطط هنخطفه ازاى
حازم و جاسم:تمام
فى مكان اخر عند البنات كانو يجلسون ويبدأ المذاكره بسبب الامتحانات وبدا البنات يشعرون بلجوع
مليكه:روح انا جعانه متعمللنا اكل
ملك:أه ياروح ونبى أعمالنا اكل لحسن انا واقعه من الجوع
روح:هو انا الخادمه الفلبنيه بتاعتكو
ملك:معلش الله يخليكى
روح:طيب بس هتساعدونى
البنات:مين احنا
مليكه:انا فشله فى الطبخ
ملك:وانا افشل منها
مريم:وانا افشل والله
اسيل:اكيد انتى عارفه انا عمرى ما عتبت مطبخ
رنا:وانا كذلك
ياسمين:وانا وربنا
روح:يا حلاوه برضو هتساعدونى مليش دعوه
مليكه:طب نساعدك فى اى
روح:ملكيه وملك:هتروحو تجيبو الخضار ومريم هتدخل تغسل المواعين ورنا هتساعد مريم فى تجهيز المطبخ واسيل هتروقى البيت وياسمين هتساعدها
اسيل:وانتى هتعملى اى بقى ان شاء الله
روح:هطبخ علشان تكلو
مليكه:هموت واعرف ابويا مش عايز يجيب خدمات ليه عاااا حسبى الله ونعم الوكيل
روح:يلا يختى انتى وهى
البنات:حاضر
ذهبت كل بنت للمهام التى كلفت بيها وظلت روح تضحك عليهم لانهم لا ينفعو فى شاء وكانت تحاول مساعدتهم وكانت كل فتاه تفعل شئ تفسده تصلحه هى وانهو كل شئ وانتظره قدووم الشباب
روح هما اتأخرو كده ليه
مليكه:مش عارفه زمانهم جايين
عند الشباب انهو عملهم واستعد للعوده للمنزل
عند لوسيفر كان يجلس ويفكر كيف سا ينتقم من عاصم ولكن فى لحظه عاد يفكر فى روح وانه اشتاق لهاويريد رؤيتها ولكن كيف وأتى لديه فكره خرج من المكتب وقابل وليد
وليد:سيد لوسيفر اهلا بيك هل انهيت عملك
لوسيفر:نعم كيف حالك وكيف حال العائله
وليد:بخير انا اريد ان أدعوك لتناول الغداء معنا
لوسيفر:ولكن
وليد: لا ترفض
لوسيفر فى باله:دى احسن طريقه علشان اشوف روح
لوسيفر:حسنا سأتى معك
وليد:شكر لك على قبول الدعوه
ذهبوا لخارج الشركه وأتى جاسم وحازم وعاصم
جاسم:هيا سيدى لنوصلك لسياره
وليد:لا ملوش لزمه هو هيجى يتغدا معانا
جاسم:مين ده
وليد:سيد لوسيفر
عاصم:نعم طب
وليد:خلاص بقى انا الى عزمته
جاسم بغصب:انا ماشى
عاصم:وانا كمان
حازم:متزعلش يا وليد يلا بينا هيا سيد لوسيفر
لوسيفر:هيا
وذهبو للمنزل وتحدثو مع للبنات واخبروهم بقدوم لوسيفر
عند البنات
مليكه:يادى القرف هو لازم
روح:عندك حق بس بلاش نقول كده قدمهم
البنات بزعل:حاضر
واتى جاسم وعاصم غاضبين من الخارج
روح:مالكو
عندما رأى روح احس بهدوء ولكن بعدها وصل لوسيفر رجع الغضب مره اخرى
دخل رعد وعندما رأى روح احس بلفرح الشديد ولكن عند رأى جاسم بجانبها احس بضيق الشديد ولانه لأول مره يشعر بالحب هذا الحب وجده بروح الذى بات يحبها لا بات يعشقها ويريد رؤيتها كل يوم ولكن لا يقدر على ذلك وعندما رأى جاسم لوسيفر ينظر إلى روح كان يود ان يذهب ويضربه ولكن كان يحاول السيطره على نفسه وبدأ الجميع بتناول الغداء ولكن لم يجلس البنات مع الشباب بل ذهبو للطابق الثانى وليأكلو معن
حزن رعد كثير لانه كان يريد ان يرى روح ولكن منعه جاسم من ذلك لانها ملك لرجل واحد وهو جاسم الجارحى انهو الغدا وذهب رعد كان يريد ان يرى روح ولكن وقف امامه جاسم وذهب رعد وهو غاصب منه كثير ويريد ان ينتقم منه هو وعاصم
بدا عاصم وجاسم بلهدو وذهب وليد لكى يسأل جاسم وعاصم عن سبب غصبهم من لوسيفر
عاصم:وليد انت متعرفش حاجه ده رجل كداب ومتعرفش اى الى وراه
وليد:عمل اى الراجل
اخرج التسجيل واسمعه لوليد وانصدم وكان لا يعرف ماذا يقول
عاصم:انا مش هسيبه
وليد:اهدى يا عاصم انا هعرف كل حاجه عنه بس انت اهدى
جاسم:وليد عنده حق استنى وكل حاجه هتتحل بس بالعقل مش بلعصبيه
حمزه:هالو جايز فى اى مالكو
حازم:غور يا حيوان
حمزه:حاضر يلا سلامو عليكو
وضحك جاسم وعاصم
جاسم:والله حمزه ده صعبان عليا
حازم:ميصعبش عليك غالى
جاسم:طيب يلا بقى ننام علشان مش قادر وبكره كده كده اجازه نفكر برحتنا
الشباب:ماشى
وذهبو الجميع للنوم وبدا يوم جديد

google-playkhamsatmostaqltradent