رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الثالث و الثلاثون 33 - بقلم مروة موسي
رواية قسوة الحب الجاهل الفصل الثالث و الثلاثون 33
البارت 33
اللهم اجعل قلوبنا نوراً
عزة : انا لازم اروح المقابر دا انسب وقت لفت العباية عليها وخدت كشاف في ايديها ونزلت من غير صوت واتجه للمقابر
الشخص التالت: اهي نزلت
ليان: كدا تقول علي نفسها ي رحمان ي رحيم
الشخص التالت: صعب عليا أعمل كدا بس لازم
ليان: دا هيفيد الكل واولهم جوزي
الشخص التالت: يلا عشان نتبعها
عيسي: تليفونك بيرن حالا ليه دا زياد
اروي: غريبة في أي
عيسي: معرفش هشوفه ماله
اروي: لا لا مش لازم أكيد رن غلط
عيسي: في الوقت دا غلط اصبري
زياد: ليان فين ي اروي
عيسي: فين فين هي مش عندك
زياد: لاء ي عيسي مش هنا من بقالها مدة
اروي بصوت : أه هي راحت تجيب شوية حاجات من عند الترزي اللي في اول البلد كنا مخيطين هدوم هناك
زياد: من امتي وانتو بتخيطوا ومن امتي بتتاخر وتخرج من غير علمي
عيسي: اصبر ولو مرجعتش أنا هخرج اتمشي اشوفها
زياد قفل من غير رد
عيسي: ربنا يستر لحسن صوت زياد لا يبشر بالخير
اروي بقلق: ربنا يردها بالسلامة
عيسي: مين الترزي دا
اروي بتجاهل: صحيح مقولتليش أي رايك نوظف ناس معانا ونعرفهم الشغل ويبقوا مساعدين لحسن العدد صغير
عيسي: مش احنا اللي نقول كدا او لاء دي أمور بلد مش بالسهولة دي
اروي: حد واقف علي الباب
بلال بيخبط وعيسي بيفتح
بلال: عاوزك في موضوع
عيسي: خير
بلال: عاوز اقولك ان عاوز اسافر ادرس الطب في انجلترا
عيسي: وليه تبعد عني وعن عيني
بلال: هناك احسن من هنا بكتير ومنح كويسة
اروي: عندك حق ي بلال والله تسلم دماغك
عيسي: لا ي بلال أنا عندي تبقي قدام عنيا ولا تاخد شهادة
بلال: دا انت مناك اكون دكتور شاطر ونفسك تجبلي حتة من السما
عيسي: ابوك هيرفض
بلال: البركة فيك وبكلامك هيوافق
عيسي: لا ي بلال
بلال: الطيارة اللي الطلاب فيها هتطلع كمان 8 ساعات
عيسي: انت بتحطنا قدام امر واقع
بلال: لاء بس بنبهك
اروي: خليه يروح يبعد يبقي معتمد هناك شهادة كبيرة هتفيده كتير هنا
عيسي : جهز شنطتك يلا
بلال: أكيد
عيسي: هتوحشني وحضنه
عزة وهي بتشيل التراب: لازم اشوف مين اللي بيجي كل مكان ورايا كدا وعارف كل حاجة عن الموضوع دا
ليان من بعيد سجلت صوت عالي عزة سمعته بيقول : مهما تشكي فيا مش هتلاقيني تحت التراب لان انا لسه عايش وشايفك حالا ومش هسيبك لازم افضحك
عزة اتنفضت لورا وجريت من مكانها بهدومها متبهدلة علي البيت
الشخص التالت: يلا نخلص منها
ليان: ينهر ابيض زياد رن فوق ال30 مرة
الشخص التالت: اتصلي بيه وقوليه يجي بيت عيسي
ليان: مش هيديني فرصة الكلام أكيد متعصب علي اخره
الشخص التالت: أنا هعرف اجيبه بطريقتي
كوثر دخلت بالاكل علي عيسي واروي
كوثر: سلامتك ملكيش دعوة بيهم تاني بقي
اروي: والله مش هسيب حقي
عيسي بضحكة صفرا: المرة دي جت في الرجل المرة الجاية هتكون روحك
اروي: ولا يقدروا يعملوها ووصلت رسالة من ليان لأروي وأروي عرفت انه تمت
اروي: مش قولتلك انهم ميقدروش يعملوها اسندني ي عيسي وطلعوا ووقفوا لتحت ولقوا زياد داخل وامه
عيسي: في أي مالك جاي علي ملي وشك ايه
عبير: خير ي حج عثمان طالع من اوضتك مخضوض كدا
عاصم: أي دا امي جاية تجري ليه
عزة : لسه لسه عا عايش أنا قت&لته بإيدي ازاي
عبير: هو مين
اماني: مالك ي خالتي مخضوضه ليه واي اللي بتقوليه دا
عثمان: مالك ي عزة واي اللي بهدلك كدا
زياد بغضب مكتوم: كنتي فين
ليان وعيونها بتلمع: كنت بريح قلبك عشان تعيش بسلام ي زياد وبعدها البوليس دخل
عزة: معملتش حاجة هو اللي لسه عايش
عثمان: في أي ي حضرة الظابط
الظابط من غير كلام عرض فيديو وعزة في المقابر ومتهومة بقتل ابو زياد
عبير: امي مستحيل تعمل كدا
ام زياد: امك تعمل كدا واكتر ودا خط ايديها ودي رسايلها
عثمان: لا حول ولا قوة الا بالله
اماني: عمي انت هتسيبهم ياخدوا خالتي
عثمان: دا غلطت ولازم تتعاقب وانا زعلان عليها
البوليس بياخدها ومحدش طلع وراها غير اماني وعبير والكل واقف
ليان بصوت عالي شوية : اسفه لو كنت طلعت من غير ما اعرفك بس كان لازم دا يحصل
زياد بغضب من اللي عزة عملته: حسابك عسير معايا
عثمان: بدل ما تشكرها انها هي واختها سبب في رجوع حق اختك وابوك
ام زياد: أنا بقيت دول مبعوتين ومطلوب نيجي هنا في اسرع وقت
زياد: ازاي عزة تعمل كدا وليه
اروي من فوق: عملت كدا بخطط ذكية ومش سهل حد يكشفها لكن بعد ما عملت السحر لعيسي شكيت فيها ودخلت الاوضة واكتشفت صندوق مخبي حق روحين ضاع حقهم بسبب حقدها
ليان: عملت كدا عشان ابو زياد جوزي كان اللي عليه العمودية حبت تكون العمودية من بيتها عشان ابنها عاصم بعد الحج عثمان يكون هو ابنها العمدة
فكرت تعمل خطة تخلص من ابو زياد مش بس كدا حبت تجيب اخته عشان تكون حادثة طبيعية مش مدبرة وفعلا نجحت طول السنين اللي فاتت بكدا لولا ما كشفناها كنا علي عمانا ومكنش زياد وماما عرفوا الحقيقة
زياد للدموع في عينه: لو أطول اقطعها حتت هعملها دي خدت اغلي ما كنت املك حرمتني من ابويا
عثمان بحزن: مهما اعتذر عن اللي عملته مش هيكفي ومش هيفيد لكن أنا فعلا محتقر ان دي مراتي ومبقتش تلزمني تاني وكان لازم تاخد عقابها
عيسي وهو واقف جنب زياد طبطب عليه وخده في حضنه : قلبك هيرتاح بس مش هيسامح مش عارف اقولك أي بس لو رقبتي تريح قلبك أنا تحت امرك
زياد : هيبقي انت وابويا انتوا ناوين تحرموني من كل حاجة
ام زياد وهي بتعيط: ربنا يرحمك ي ابو زياد نام مرتاح انت وبنتك حقك ظهر وقلبي غضبان عليكي ي عزة طول الوقت
عاصم: أنا اللي ندمان اقول عليها امي وحسبي الله فيها عارف ان دا هيعمل فجوة بينا ي زياد بس دا من حقك
زياد : انت اخويا وملكش ذنب دي واحدة مريضة وخدت عقابها
عيسي: شكرا ليكي ي اروي وانتي كمان ي ليان
ليان: حاولنا نرد جزء مقابل اللي عملته لدينا وقربت من زياد ومسحت دموعه بإديها : عملت دا كله عشانك ي زياد
زياد: شكرا ليكي بجد
ليان : دا من واجبي كزوجة صح
زياد بضحكة خفيفة جدا: صح
اروي: مكنش دا كله هيتم غير بعمي عثمان
بلال: ابويا؟
عثمان: أيوا أنا الشخص التالت أنا لما اروي جت تقولي مكدبتهاش ولا شكيت فيها لان واثق ان عزة تعمل أي حاجة
ليان: عمي سمع لدينا وساعدنا كتير اوي وكان معانا عشان حق اخوه وهو الوحيد اللي كان يقدر يدخل اوضة عزة ويكتب ليها علي المراية وهو اللي داري علي اروي لما كانت مرة نازلة بالليل وعبير شافتها
عيسي: الحقيقة بانت والكل عرف كل واحد علي حقيقته
كوثر: كله بسبب ولاد الحلال دول
اروي: معملناش غير اللازم يحصل والصح
ليان: نرجع ونقول احنا دخلنا بيت احتوانا مقدرناش نشوف قلوب مطفية بسبب ناس حقهم مش ظاهر
اروي: احنا كدا والكل متجمع ومن غير ضغط عاوزين نقول كلمتين
ليان: بما ان خالنا سمعنا وعرفنا انه اتو'في وكل الخطر اللي كنا فيه مبقاش موجود احنا حابين نشكركم وعاوزين نبدأ حياتنا من جديد لوحدنا
عيسي: انتوا بتقولوا أي
اروي: بنقول اللي كنا متفقين عليه
زياد: انتوا بتقرروا علي أساس أي
ليان: علي اساس دا اتفاق بينا ي زياد
بلال: اتكلم ي حج
عثمان: دي الحاجة الوحيدة اللي مقدرتش امنعهم فيها
عيسي: أنا مش موافق
ليان: كلمة طلاق سهلة قولها ي زياد
زياد: دا انتي اتجننتي
ام زياد: احنا اتعودنا عليكي واعتبرتك بنتي
كوثر: هتسبيني بعد ما قولت بقي عندي واحدة طيبة تونسني
اروي: معلش هبقي اجي أنا واختي من فترة لفترة نطمن عليكم
ام زياد: يلا ي زياد شد مراتك نروح بيتنا واكيد هي بتهزر بالكلام دا يلا
وفعلا خدها بالعافية وسط الكل ومشيوا
عيسي: بلال ي حج هيكمل دراسته برا لان دا احسن له والطيارة فاضل عليها ساعات ممكن
عثمان: ممكن مقدرش امنعك بس اوعدني أنك هتاخد بالك من نفسك
بلال بفرح: أكيد وجري يلم حاجته ويبعت لأية انه هيروح معاهم وكانت فرحانه بوجودة
عثمان: شكرا ي اروي
اروي: شكرا انتوا علي كل حاجة عملتها لينا ي عمي يلا ي عيسي عشان اشوف حياتي
عيسي: صحيح ي حج أنا ورايا مشوار مهم جدا لازم اروحه سلام واتهرب من اروي ومشي
عند عزة في القسم ومعاها عبير واماني
عبير: صح الكلام دا ي ماما
اماني: انتي عملتي كدا ليه
عزة بخوف : معرفش بس ازاي دا حصل وليه ابوكي مجاش ومين اللي عمل كدا
عبير: احنا هنقوملك أكبر محامي في البلد
اماني: متقلقيش ي خالتي انتي ليمكن تعملي كدا
عزة : اوعي تسببني ي بنت بطني وخالي عاصم يجي ويشوف محامي الدم عمره ما يبقي مايه دا انا امه
بقلم مروة موسي قسوة الحب الجاهل 👀✌️
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قسوة الحب الجاهل ) اسم الرواية