Ads by Google X

رواية نسمة متمردة الفصل الثالث و الثلاثون و الاخير 33 - بقلم امل مصطفي

الصفحة الرئيسية

   رواية نسمة متمردة كاملة بقلم امل مصطفي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية نسمة متمردة الفصل الثالث و الثلاثون و الاخير 33

* خاتمه*
دي مخصوص لحبايبي الطالبين خاتمه واتمني انها تعجبكم أو تكون قريبه من خيالكم
*********
::جلست شهد بجوار هيام عندما رن هاتفها
برقم أحمد
::حملت الفون وهي تتحدث لهيام ماما هرد علي أحمد ثواني
وجايه
::براحتك يا حبيبتي
::,ألو حبيبي
أحمد بحب ::وحشتيني يا قلب حبيبك اخبارك إيه
شهد ::الحمد لله بخير
::القمر بتاعي ممكن يتعطف ويتنازل ويقبل عزومتي علي العشاء
شهد بفرحه وعدم تصديق :: بجد هنتعشا بره
::أحمد بغرام لو القمر بتاعي كويس ويقدر ينزل
شهد ::بفرحه طبعا كويسه
أحمد ،:: بسعاده لفرحتها أنا بعتلك فستان مع يوسف
أجهزي علي الساعه ٨ هكون عندك
::تحدثة بسرعه حاضر الساعه ٨ بالظبط هكون جاهزه
رجعت لهيام و احتضنتها بسعاده
هيام ::مالك يا حبيبتي
شهد ::أخيرا يا ماما هخرج بقالي ٣شهور قعده في البيت أحمد عزمني علي العشاء
هيام ::ربنا يهنيكم يا حبيبتي هو كان خايف عليكي
أول ٣شهور من الحمل بيكونوا صعبين مش عايزين
حركه كتير خلي بالك من نفسك واطلعي السلم بالراحه
شهد ::حاضر
********************
مروان وهو يسوق سيارته وبجواره نسمه
أنا مش مصدق أن أيهم يفكر كده أو يعمل حركه زي دي
نسمه ::ربنا يهديه
مروان ::بضحك أنا كنت فاكر لما يتجوز هيخرب الدنيا ويسافر باريس أو اسبانيا أو حتي إيطاليا
لكن يروح يعمل عمره تاني يوم جوازه دي حاجه
مش قادر أصدقها
::تحدثة نسمه بهدوء وهي تشعر ببعض الألم أيهم بحكم
الحياه العشها مافيش رقابه أو توعيه تاه
لكن هو من جواه كويس أول ما عرف يميز الطريق
الصح مشي فيه علي طول وماتخافش فريده هتعيد
تربيته
ضحك مروان بقوة عندك حق ربيته ربيته يعني
::اوقف اوقف يا مروان
توقف مروان عن الضحك ووقف علي جانب الطريق
وقبل أن يسأل عن السبب
كانت نسمه تفتح الباب وتخرج من السياره بسرعه
تستفرغ ما في جوفها
فزع مروان واقترب مالك يا حبيبتي
نسمه ::وهي ترفع يدها توقف إقترابه لكي لا يري
هذا المنظر
::لم يستجب لها واقترب أكثر وسندها من الخلف مالك يا قلبي
نسمه ::وهي تقاوم تعبها مش قادره يا مروان تعبانه
جدا
مروان بندم :: أنا غلطان أن خدتك مشوار المطار ده ثواني
هجيب مياه رجع مروان بالماء والمناديل
ولكن نسمه رفضت الشرب
قام مروان بغسل وجهها
نسمه وهي تتمسك بملابسه بقوه مروان إلحقني
وفقدت وعيها بين يديه
::فزع مروان وهو يناديها نسمه حبيبتي فوقي مالك لم يجد رد
حملها ووضعها في الكرسي الخلفي وتحرك بسرعه
**********بقلمي أمل مصطفى***********
في الطياره
::كان أيهم يجلس وهو يحتضن يدها بين يديه
بعشق
أيهم :: أنا عارف إن في دماغك أسأله كتير وهجوبك
عليها
أولا إن بقالنا يومين متجوزين ومالمستكيش
لأن أنا إنسان ذنوبي كتيره وخوفت ألوثك وده
السبب الخلاني أعمل عمره
لأن وعدت نفسي مش هتمم جوازنا غير لما أطهر نفسي وأمحي ذنوبي وأبداء معاكي حياه جديده
و نضيفه زي قلبك وأنا عشمان أن ربنا يتقبلني
و يسامحني وجودك معايا هيكون سبب رضاه عليا
فريده ؛::بحب أنا الربنا راضي عني لأن بقيت مراتك
كلنا بشر ومافيش حد مننا معصوم من الخطأ المهم
نتوب
:: أيهم و هو يقبل يدها بغرام أوعدك أن هكون الإنسان الجدير بيكي وعمري ما يكون في حياتي حد غيرك
لأخر يوم في عمري
********************
وصل مروان أمام المشفي حمل نسمه و دخل بها
إستقبله الأطباء ولكنه رفض تركها حتي وضعها في غرفة الكشف
جأت دكتوره شابه بطلب من مروان
وبعد الكشف
مبروك المدام حامل
::ردد خلفها بعدم تصديق حامل ؟
::أه والتحليل هيبين عمر الجنين
ثواني وهتيجي لحضرتك دكتورة نساء تحدد
عمر الجنين وحالة المدام
::سألها مروان بقلق طيب ليه فقده الوعي
الدكتوره بعمليه ::بيكون غالبا ضعف
الدكتوره هتشرح لحضرتك الحاله والنظام الهتمشي
عليه
********بقلمي أمل مصطفى*************
رجع مروان وهو في منتهي السعاده كان في إنتظاره
سهير وحنين التي لا تقل سعادتهم عنه
::ركضت عليه تحتضنه بفرحة العمر ألف ألف مبروك يا حبيبي أخيرا هشوف أولادك
نسمه ::بفرحه أنا مش مصدقه يا ماما أنا حامل في ٣شهور وماتعرفش
سهير بتعجب :: ٣شهور
::أه ياماما الدكتوره بتقول اسمه حمل غزلان
بتكون البوريود موجوده مع الحمل
:: الحمدلله أنها عدت علي خير
حنين ::وهي تضع يدها علي بطن نسمه يعني أختي هنا
نسمه ::بحنان وهي تقبلها مش عارفه يا حنون أختك
أو أخوكي
حنين ::اهم حاجه هيكون عندي بيبي بتاعي لوحدي
زي اصحابي
وجدي ::وهو يدخل بإبتسامه كبيره إن شاءالله
هيكون عندك اخوات كتير تلعبي بيهم
اقترب مروان و أحتضن والده الذي ضمه لصدره بسعاده لا توصف كلمات
*****************
بعد خمس سنوات
وقف يوسف أمام مدرسة حنين عندما خرجت
نداها
::حنين
::إلتفتت بسعاده إلي صاحب الصوت
::جني بسؤال مين ده يا حنين
؛::ده يوسف ثم تركتهم لتذهب إليه
يوسف ::بسعاده أزيك يا حنين
حنين ::بفرحه كبيره بخير أنت جيت أمتي
::لسه واصل حالا إستاذني صحباتك وتعالي
حنين ::حاضر
استأذنت أصحابها ثم رجعت ركبت بجواره
::أنا كلمت أبيه مروان وعرفته أن هفوت
أخدك وأنا رايح الفيلا
حنين ،::وحشتني قوي يا يوسف
يوسف :: وأنتي أكتر يا حبيبتي عامله إيه في الدراسه
حنين ا:: الحمدلله
يوسف ::انا موجود معاكم كام يوم لو فيه حاجه
واقفه معاكي قولي وأنا اشرحالك
حنين :: أنا شاطره زي حبيبي
::تحدث يوسف بتحذير لو عرفت إنك بتكلمي حد من زميلك
الولاد هزعل منك جدا
:: والله مش بكلم حد والبيحاول بصده
أنا مش بحب أزعلك
:::::::****************
::دخل نادر السوبر ماركت عند والده
(والد لمار كان بايع الشقه قبل ما يموت وحط فلوسها
في البنك بإسم لمار وبعد وفاته عرفت وطلبت من والد نادر يشوف محل في مكان غير الحاره وفتحه
سوبر ماركت وهو يديره بدل شغله علي تاكسي لراجل اخر )
:’السلام عليكم يا حج
والده ،::وهو يحتضنه أهلا وسهلا بنور عيوني
فين حبيب جده
::وصلتهم عند الحجه وأنت عارف ساعة ما بتشوفه عايزه تطرد البيت كله ويخللها الجو معاه ؛
أنا مش عارف انت قابل الوضع ده أزاي
::مالكش دعوه أنا راضي حتي لو هياخد عيوني
نادر ::بجديه أحمد كلمني محمد طالب إيد هنا
أيه رأيك
والده :: أنت اللي رأيك أيه
نادر :: رأي أيه يا ولدي أحمد لو طلب روحي أعطيهاله بنفس راضيه وأخوه ما يتخيرش عنه
والده ::,التشوفه أنا موافق عليه بس خد رأي
أختك
*******************
فريد ::يلا يا نغم أتاخرنا
::حاضر يا فريد مش بلبس الولاد تعال خد نسمه
علي مالبس حمزه أنا تعبت
::فريد بملل نسمه مش بتسكت معايا وبعدين أنا بخاف
اشتالها أصلها صغيره قوي
نغم ::بضيق وبعدين معاك عمري ما شوفت واحد بيخاف يشتال ولاده
:’فريد بضيق قولتلك ١٠٠مره بخاف عليهم دي عندها شهرين. وطريه جدااا
نغم ::ده أحمد اللي بقول عليه هالك بيشتال ولاده
بحب وحنيه ما شوفتش زيها
::رد فريد بحزن يعني قصدك أن مش بحب ولادي
::يوه يا فريد أنت ديما بتفهمني غلط
فريد ::بضيق ولا غلط ولا حاجه خدي نسمه وأنا هلبس حمزه
نغم ::وهي تقترب منه لاخذ نسمه أسفه والله مش قصدي أزعلك وارتفعت وقبلت وجنته
فريد ::وهو يبتسم بحبك
**********************
حبيبتي بلاش نروح وأنتي كده باين عليكي التعب
جدا
فريده ::بتعب ما ينفعش يا حبيبي اسيبها في يوم
زي ده
أيهم ::وهو يحملها ويضعها علي السرير بس أنتي
تعبانه وأنا خايف عليكي
::تحدثة بحزن هو أنا بقيت وحشه قوي
أيهم ::وهو يجلس علي إحدي ركبتيه أمامها
مين ده الوحش حبيبي طول عمره أجمل وارق إنسانه شوفتها في حياتي ولحد أخر يوم في عمري ماشوفش في جمالها أبدا جمالها اللي خطفني من نفسي ومن الدنيا كلها
:: وضعة يدها علي فمه بعد الشر عليك
::أكمل بحب أنا مش قصدي إنك وحشه قصدي
إن التعب باين عليك وأنا خايف يزيد
فريده ::بس أنا لأزم أكون موجوده النهارده وأنت قولت هنسيب نسيبه مع الدادا
أيهم :: أنا مش عايز حاجه تشغلني عنك وأنتي في الوضع ده
فريده ::ربنا ميحرمنيش منك أبدا يا عمري
أيهم ::ولا منك يا قلبي
*******************
وصل الجميع إلي مكان جميل علي البحر مزين بطريقه رائعه وكوشه مزينه بستائر بيضاء
جلس الجميع علي الطاولات
فريد ::بسوال ليه عملت عيد ميلاد خالد هنا ماكنت
عملتها في فندق أو كافيه
أحمد ::بإبتسامه هو أنت مش عارف تاريخ ميلاد ابن
اختك
فريد ::هو مش النهارده
أحمد ::وهو يغمز الوقت تعرف كل حاجه
***************
::سيف بسؤال أحمد هو مروان أتأخر ليه كده
::أحمد وهو ينظر في ساعته مش عارف
:: سيف بقلق لتكون أختك ولدت
::أحمد بصدمه مالك يا سيف أختي في الرابع
ولا مش قادر علي بعد مراتك
سيف ::لا يا أخويا مش علي مراتي. علي البنت
النايمه علي كتفي
******************
سمع الجميع صوت موسيقي طولي بالابيض طلي
استغرب الكل هو عيد ميلاد وهذه موسيقي زفاف
إلتفت الجميع وجدوا نسمه ترتدي فستان زفاف
ومروان يمسك يدها بحب وأمامهم ابنتهم ندي
ذات الأربع أعوام
ابتسم الجميع علي طلتهم الجميله
نسمه ::وهي تتحدث لمروان بخجل أول مره أشوف
عروسه حامل ومعاها بنت
مروان ::وهو يضحك علي خجلها أنا شوفت كتير
وقف علي الاستيدج ليقف أمامها أنا بعوض حبيبي
عن يوم فرحنا وفي نفس المكان الشوفتك فيه أول
مره وسحرني جمالك
نسمه ::بعدم تصديق سحرتك أنت ما كنتش طايقني
وبهدلتني.
مروان ::ده كان هروب من إحساسي اللي سيطر عليا يتمني
يقرب من الملاك القدامه ويلمسه
::بجد يا مروان
مروان ::وهو يضمها لصدره ليبداء رقصتهم بجد يا عيون مروان
صدعت موسيقي أغنيه علي بالي حبيبي (إليسا)
********
فريده بدموع الفرح كنت عايز تحرمني اشاركها
::نسمه كانت مجروحه من مروان جدا
كان مهمل لمشاعرها في الفرح وبعد الفرح
أيهم ::عارف كل حاجه وفاهم قصدك
وأنا مبسوط لأنها كانت تتمني حبه بس هو بقي
بيعشقها وبيتجنن لو بعدت يوم
********
::حبيبي هيقولوا أيه الوقت
::هيقولوا واحد مجنون بحبيبته ومراته
وبيعيد ذكري جوازهم مجنون نسمه
نسمه اللي تعبته وطلعت عينه وعرفت تخليه
يتنفسها ومش يقدر يبعد عنها لحظه
نسمه الناعمه الرقيقه الشرسه المتمرده
كل دول في حبيبي أنا
*******بقلمي أمل مصطفى**********
كل مره وانتم طيبين واشوف وشكم علي
خير 💝💝💝💖

google-playkhamsatmostaqltradent