Ads by Google X

رواية حكايتنا الفصل الثالث 3 - بقلم سلمى محمد

الصفحة الرئيسية

 رواية حكايتنا (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سلمى محمد

رواية حكايتنا الفصل الثالث 3 


بارت 3

_ولقيت واحده بتركب معايا وبصيت
ولقيتها 

انتي!!! 

_فيروز ما ردتش فضلت ساكته انا ماكنتش قادر افهم الشخصيه دي. 

فيروز: ممكن توقف العربيه ثواني 

خالد:يارب بقي مش هنخلص 

فيروز: بتقول حاجه
خالد:لا خااالص 

فيروز: ممكن تنزل معي 10 دقائق بس مش هاضيع وقتك 

_وفعلا نزلت معها 

فيروز:شكرا 

خالد:نعم 

فيروز:بقولك شكرا 

خالد: علي اي بقي أن شاءالله 

فيروز: انك فضلت معي امبارح واسفه 

خالد:طب شكرا وعرفت لي اسفة لي بقي 

فيروز: اني ضيعت وقتك امبارح 

خالد:لا يا ستي حصل خير المهم تكوني كويسه دلوقتي 

فيروز: الحمدالله 

خالد: اه صحيح انتي لي حطيتي كل السعر ده للرحله 

فيروز: الصراحه عشان اخليك تيجي 

خالد:وانتي مين قالك اني هاجي بالفلوس 

فيروز:ما انت قدامي اهو 

خالدضحك: انت ما بتعرفيش تقراي الناس خالص 

فيروز ضحكت 

_ضحكتها كانت جميله مفيش منها 

خالد: كده خلاص نرجع للعربيه 

فيروز:اة 

خالد: ها هتروحي فين دلوقتي 

فيروز: رجعني مكان ما جبتني 

_معقول هي طلبت الرحله عشان تقول لي شكرا غريبه اوي 

خالد: تمام 

وصلت فيروز وطلعت الفلوس وقالتلي اتفضل 

خالد: مش قلت لك مش بتعرفي تقراي الناس خالص 

_خالد مارضاش ياخذ الفلوس ومشي 

خالد:هو في كده في كده بجد 

_وخلاص اليوم خلص وسلمت العربيه وروحت 

ام خالد: يومك كان عامل اي انهاردة 

خالد: الحمدالله يا حبيبتي 

ام خالد:ربنا يرزقك يابني 

خالد:مالك يا امي مش حاسك كويسه هو في حاجه 

ام خالد: كنت عايزه اقول لك على حاجه 

خالد :في ايه يا امي 

*بعد سكوت
ام خالد: صاحب البيت جاء وكان عايز الايجار والله يا ابني انا عارفه ان من ساعه ما ابوك مات وانت شايل الهم حقك علي يا ابني 

خالد: ما تقوليش كده دي وجبي وانا هاتصرف واحاول اجمع الفلوس واكلم الراجل يستنى عليا يومين 

ام خالد: ربنا يخليك ليا
صحيح ساره رنت عليك امبارح لسه راجعه من السفر 

خالد:هيبقي اكلمها 

_دخلت اوضتي ما كنتش عارف اعمل ايه ولا هاجمع الفلوس منين بس دعيت ربي يفرجها من عنده
و عدى الليل وانا عماله افكر هاعمل ايه. 

*الصبح
خالد: الو يا مصطفى عامل اي يا حبيبي 

مصطفى: الحمدالله 

خالد: عملت ايه في الشغل اللي قلتلك عليه 

مصطفى: والله يا خالد بادور بس لسه ما لقيتش 

خالد:ماشي يا حبيبي تسلملي 

مصطفى: اول ما الاقيها هابعتلك 

_ما كنتش عارف اعمل ايه وقفلت في وشي اوي وحقيقي تعبت ونزلت وبدات يومي كالعاده 

سارة: ازيك يا خالد انا لسه جايه امبارح وحشتني اوي 

خالد:وانتي يا بنتي والله 

خالد: اجي اشوفك انت وخالتي النهارده 

سارة :هستناك 

_ودي ساره زي اختي ويمكن اكتر انا وساره ولاد خاله ومن واحنا صغيرين صحاب 

_خلصت شغل وطلعت البيت كنت تعبان ومتضايق وفعلا كلمت صاحب البيت وقال لي هم يومين 

خالد: انا هاروح يا امي لي خالتي
اسلم على ساره وقعد معهم شويه 

ام خالد:ماشي .....بقولك ما تاخدني معك 

خالد: ماشي يا حبيبتي قومي البسي 

*بعد ساعة 

وصلنا وكنا طالعين 

خالد: امي ابوس ايدك هنطلع كلامك انتي وخالتي ده بلاش منه 

ام خالد: انه يا ابني وانا باقول ايه بس 

خالد:لا انا اللي يقول 

سارة: وحشتوني والله 

ام خالد: وانتي يا بنتي وحشتيني ووحشتي خالد 

خالد: ابتدينا 

ام خالد ضحكت 

_سلمت على خالتي ودخلت البلكونه وانا وساره 

خالد: احكي لي عن ايامك هناك كانت عامله ازاي 

سارة: والله انا انبسطت اوي بس انتو وحشتوني اوي 

خالد: والله وانتي وحشتينا برده 

_فضلنا نتكلم حكيتلها على فيروز و كنت مبسوط اني باحكي لها او اني باطلع اللي جوايا لاحد 

_ انا وساره مكناش مجرد ولاد خاله احنا كنا اصحاب مبنخبيش حاجه عن بعض و كنا قريبين اوي وكان لازم تبقي اول واحدة تعرف 

*بعد شوية 

خالد:الو...اي...بجددد 

يتبع... 

بقلم: Salma Mohamed
   •تابع الفصل التالي "رواية حكايتنا" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent