رواية الساحرة كاملة بقلم ميرفت السيد عبر مدونة دليل الروايات
رواية الساحرة الفصل الثالث 3
ماما ابتسامتها تلاشت والصدمة بانت على وشها اخدتني من ايديا وقعدتني جنبهاوقالت : اه كدة حان الوقت تعرفي .
وعرفت اغرب ماسمعته او سمعت عنه بحياتي 😳
: اعرف ايه 🥺 انا مش بنتك 😳
لا ياسحر بنتي طبعا ولكن فضلت احاول احميكي من الإرث المتعب دة وتقريباً ماعرفتش😢
: ماما ابوس ايدك وضحي كلامك 😳
انتي شايلة قوة وراثية ياسحر من عيلتي انا بتجري في دم كل بنت في عيلتنا
:ماما انا حاسة اني في حلم
اسمعيني يابنتي ومتقاطعنيش قومي افتحي دولابي هتلاقي ادارج جوة الدولاب افتحي اخر درج وهاتي الصندوق الي هتلاقيه خدي المفتاح دة
قمت جبت الصندوق كان شكله أثري اوي 🤔
ماما فتحته وطلعت منه صور وورق وقالتلي دول نساء عيلتنا عيلة الملكات
دول جداتك من سابع جدة
حتى شوفي الشبه بينك وبينهم انتي واختك الشعر الطويل الاسود اللامع والطول واهم حاجة الشامة الي بضهرك الي من يوم مااتولدتي موجودة وكل ماتستخدمي قوتك بتكبر ولونها بيتغير
: ماما دول كلهم شكلي فهميني بقى انا هاتجنن من الفضول
حاضر انا هفهمك كل حاجة من البداية
احنا نسلنا بيمتد لقبائل الامازون جدتك السابعة كانت أميرة امازونية واتجوزت جدك كان مصري وهو بيشتغل هناك قابلها واتعلقوا ببعض وهناك مستحيل يقبلوا يجوزوا بناتهم لحد غريب
ولكن قوة الحب اتفقوا يهربوا واتجوزوا وعاشت معاه في مصر اتلعنت من عائلتها الي بيعملوا بالسحر ولم تنجب لسنوات
وكانت ساحرة مثلهم ولما اتجوزت اشهرت إسلامها وسمت نفسها ملك وتوقفت عن ممارسة السحرربنا اراد أنه يحفظها
ومع الصلاة والدعاء ربنا اكبر واقوى من اي حد انجبت بنت تحمل نفس الشامة الي بتتميز بيها بنات الامازون وبعدها انجبت ولدين توأم
جدتك كانت زوجة اي حد يتمناها وكذلك جدك
وعايشين بسعادة وهناء هو كان من اثرياء القاهرة
وفجأة جدك مات
جدتك كانت مقيمة في بيت عيلة وجدك كان عارف اهله وكتبلها هي واولاده كل مايملك قبل وفاته
اخوات جدك طمعوا بالميراث واتصدموا لما عرفوا الي اخوهم عمله وبهدلوها وهي صابرة لحد ماوصل بيهم الامر أنهم عاوزين يعتدوا عليها ويصوروها مع راجل مأجور من طرفهم صور مخلة لاثبات سوءسلوكها وانها متستحقش تورث وهجموا عليها وبيحاولوا يكسروا الباب لتنفيذ مخططهم
ساعتها جدتك فاض بيها حطت اولادها بغرفة وقفلت عليهم واضطرت ترجع للسحر قرأت أفكارهم الق…ذرة وشلت حركتهم وبدأت تخليهم يولعوا بالبيت بنفسهم ماعدا المكان الي هي واولادها فيه
وقضت عليهم.كلهم وخليته يبان انهم هما الي عملوه والنار مسكت فيهم ولما الناس في الشارع بدأت تحاول انقاذها سمحت للنار تنتشر بغرفة اولادها وجريت عالبلكونة معاهم وصرخت عشان ينقذوها وبالفعل تم انقاذها
وكل من شارك بالمخطط ضدها مات
وهي ورثت ومن وقتها نشطت بؤرة السحر الب على شكل شامة بضهرنا
عاشت بدون ماتمارس اي سحر تاني وكانت بتصلي ولاتؤذي احد ولكنها حصنت بنات عائلتها من الاذى والقت لعنة علينا كلنا بأن كل بنت تتولد من نسلها تورث قوة من قوتها
انا كنت عارفة انك بتستخدني قوتك من الشامة كنت باجيبلك.هدوم بيتي مفتوحة من الضهر عشان اشوف لونها وحجمها
لما بدأتي تأذي غيرك بقوتك جاتلك بالمنام تحذرك
واختك.كمان عندها وقوتها هي انها قوية جدا جدا ولكن لم تدركها بعد عي كانت مفكرة لما تشيل حاجة تقيلة انها صحة جيدة
وعارفة نفسك تسأليني عن قوتي وموهبتي انا موهبتي هي تحريك الاشياء عن بعد
والشامة كنت مفهماكم انها ورث مني جينات
الورق دة عهد من جداتك كلهم
واول ماالواحدة مننا تدرك قوتها وجدتها تيجي بالمنام وتقولها الرسالة يبقى ان الاوان تعرفي العهد وتتعهدي على نفسك بيه
كل واحدة من عيلتنا حقها تضيف بند بعد بلوغها سن ال٤٠
وحذاري ياسحر سرنا محدش غريب يعرفه
دي اهم الشروط
كدة وضحتلك كل حاجة اعرفها وباقي الرحلة طريقك بتاعك انتي واختيارك الي هايحدد مدى استعدادك لتقبل قوى اخرى
كل ماتستخدمي قوتك بالخير بتتباركي بقوة اخرى
دلوقتي لازم تقرأي العهد وتوافقي عليه
😳😳😳😳😳
:ياربي ماما انا في حلم
امي قبلت رأسي بكل حنان وقالت: حبيبتي متقلقيش خدي وقتك لتقبل الحقيقة تصبحي على خير
قامت ماما وسابتني
دخلت اوضتي وبدأت اقرا العهود ايه دة ….. 😳😳😳😳
🤔🤔🤔
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الساحرة ) اسم الرواية