رواية حين تقع في الحب بقلم ندي علي حبيب الجزء الرابع عبر مدونة دليل الروايات
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الثاني و الاربعون 42
قاسم قام مفزوع وكان صوت اذان الفجر في المساجد كلها :اعوذ بالله من الشيطان الرجيم يارب بلاش توريني فيها حاجه وحشه يااارب مش زعلان من قدرك بس تعباااان والله والله تعباااان وقام اتصل علي اسر
قاسم : الوو اسر اختك عمله ايه الدكاتره قالو ايه يا اسر اتكلم ؟
اسر : اهدي يا بابا متقلقش زهره زي الفل الدكاتره دخلين طلعين بيركبو ليها محتليل وبيتابعو حالتها وهي مستقره حاليا
قاسم بطمأنينه : ماشي اسر لو حصل حاجه ترن بيا علطول
اسر :حاضر ومتقلقش لو في حاجه والله هرن بيك وقفل
عاصي : ابوك قلقان صح ؟
اسر :هيموت عليها بس وديني تبقي بخير واعرف مين ابن **** واخليه لينفع راجل ولا مرا
عاصي : تبقي بخير بس هي وهنعرفه ووقتها هنخلي كل واحد في العيله يتسلي بيه شويه المهم قوم نروح اجي جامع نصلي الفجر قوم
اسر قام :قوم تعالي نروح يلا هما مشيو من هنا وانجد ايجة من هنا كان الدكتور لسه طالع
امجد :سلام عليكم دكتور لو سمحت انا عاوز ادخل ليها حوا اشوفها بس دقيقه واطلع ارجووك مترفضش
الدكتور بشفقه :قدامك 5 دقايق وتطلع تعالي نعقمك وراح مع الدكتور اتعقم ودخل لزعره اول ما شاف شعر وشكلها دموعه نزلت بوجع
امجد بعياط :اسف اسف يا زهرتي اسف فوقي بس وانا هعمل اللي انتي عوزاه يا زهره قومي علشاني قومي وقوليلي انك زعلانه منك علشان كنسلت عليكي علشان كنت مشغول قوليلي لما نتجوز انك مش هتروحي مدرسه علشان تفضي ليا يا زهره بموت فوقي ومسك ايدها وباسها ودموعه علي ايدها
زهره سمعه كل اللي بيقوله بس مش قادره تستوعب اللي بيحصل مش عرفه تركز ولا تحرك اي حاجه تسبت ليه انها كويسه
امجد :عرفه كنت جي علشان اكلم بباكي واطلبك منه ليه ترمي نفسك ليه تعيشيني بيقيت عمري بموووت عليكي ليه يا زهره ليييه
زهره ايدها بتتحرك في ايدها بالعافيه وشفايفها بتتحرك بس مش قادره تتكلم او تطلع صوت
امجد مسح وشه ورفع وشه ليها لقي شفايفها بتتحرك الفرحه مبقتش سيعاه : زهره حياتي انتي فايقه حبيبتي اتكلمي اتكلمي عوزه ايه قولي
زهره مكشره وشها : اااا ام امجد
امجد دموعه بتنزل بفرحه :قلب وعقل امجد انا معاكي اهو قومي يا حبيبتي اتكلمي اتكلمي والدكتور دخل
الدكتور : ايتاذ مينفعش تفضل هنا اكتر من كدا اتفضل معايا
امجد ببتسامه وفرحه : دكتور هي اتكلمت والله العظيم اتكلمت وقالت اسمي والله العظيم قالت امجد دكتور تعالي شوفها
الدكتور راح عندها لقي ان الاعصاب اتظبطت بص ليه : انت قولت ليها اييه وخلاها تتكلم
امجد :انا كنت بتكلم عادي وقالت ليا اسمي والله يا دكتور
الدكتور : تعالي اعد كلمها وانا معاك يلا
امجد قعد مكانه تاني ومسك ايد زهره : حبيبتي زهره اتكلمي انا معاكي اهو قومي يلا علشان نتجوز واعملك اللي انتي عوزاه حبيبتي قومي يلا علشان خطري
زهره شدت علي ايده تحت نظرات الدكتور وبدأت تفتح عيونها بوجع وتعب :امجد امجد
امجد بدموع فرحه :انا معاكي اهو انا هنا متقلقيش من حاجه
زهره :ع عطشانه
الدكتور جاب مايه وحطها في كوبايه وجاب شفاطه وادي الكوبايه لامجد :شربها
امجد حط الشفاطه في بوقها :اشربي يا حبيبي اشربي
الدكتور : لحد كدا وانشالله الحاله فووق العال حاليا لازم تكون برا
زهره بوجع : امممم لاء لاء وشدت علي ايده
امجد ببتسامه بص في عيون زهره :انا من النهارده معاكي بس انا لازم امشي علشان اخواتك لما يجو مش لازم يشفوني هنا وانا اوعدك ان هاجي كل دقيقه وساعه علشان اشوفك واول ما تكوني كويسه هنتجوز
زهره دموعها نزلت وهي بصه ليه وقالت بصوت مبحوح : تعبت
امجد : الف بعيد الشر عنك انا معاكي يا روح امجد مفيش تعب اسف اسف اسف وبص لدكتور ممكن بلاش تعرف حد ان كنت هنا
الدكتور :تمام اتفضل معايا امجد طلع من هنا واسر وعاصي ايجو من هنا
عاصي :دكتور ثواني استني
الدكتور بص ليهم :اتفضل
عاصي :اخبار المريضه اللي في غرفة 307 عمله ايه
الدكتور بص في الدفتر : زهره قاسم صح
اسر :ايوا صح
الدكتور ببتسامه :البت دي ربنا بيحبها والله العظيم زعره فتحت عيونها واتكلمت وحالتها فوووق العال يا عم والصبح هتكون في غرفه عاديه انشالله
اسر وعاصي من شدة فرحتهم حضنو بعض :ربنا استجاب دعواتنا الحمدالله والشكر لله
اسر بفرحه :طيب ممكن نشوفها يا دكتور
الدكتور :لاء كفايه تعب ليها النهارده الصبح انشالله تشوفوها ومشي
اسر بعت للكل ان زهره فتحت وبقيت نوعا ما كويسه
قاسم شاف الرساله في نفس الوقت اللي نسمه شافتها والاتنين طلعو علشان يعرفو بعض اتقابلو في الصاله قالو في صوت واحد : زهره فاقت واتكلمت …
قاسم بص لنسمه ودموعه نزلت وراح حضنها وهو وهي بيعيطو
قاسم بدموع : ربنا نجاها لينا يا نسمه
نسمه مسحت دموع قاسم : ربنا كبير يا قاسم قدر انه ينجي بنتنا علينا احنا الباقي بقا
قاسم بنتقام : اعرف بس هو مين الكلب اللي فكر بس يمسها
نسمه :علي قد الوجع اللي في قلبي بس ربنا قدر يخلصنا من جزء منه بدل ما الوجع كان هيكون طول العمر وبنتنا هتروح مننا ربنا نجاها لينا ودي اكبر شكرلله
قاسم : انا حاليا عاوز انام علشان اقدر اروح بكرا المستشفي
نسمه :ادخل نام انت انا مش هعرف انام خالص هفضل صاحيه لصبح
قاسم بوجع :عاوز انام وانتي في حضني يا نسمه خليكي جنبي علي اللقل النهارده
نسمه بدموع :انا جنبك العمر كله يا قاسم واخدها وراح نام في حضنها برتياح نوعا ما
……………………..
في شقة ندي
ندي وحبيبه كانو نايمين جنب بعض وفون ندي ون
ندي بنوم :الوو ايوا يا عاصي
عاصي بفرحه :زهره فاقت يا ندوووش زهره اتكلمت يا ندي وهتتنقل غرفه عاديه الصبح
ندي قامت وقفت علي السرير بفرحه :اوعاااااا وشك يااااض احلف كدا
عاصي بضحك :بعيد عن البلطجيه اللي فاقت فجأة دي بس والله العظيم فاقت
ندي :بت يا حبيبه بتتتت اصحي
حبيبه :في ايه يا زفته عوزه اتخمد ساعه
ندي :زهره فااقت يا بت قووومي نوم اييه انتي واخوكي مساطيل زي بعض
عاصي :وحياة امك لما اجيلك لربيكي من اول وجديد
ندي بدلع :اهون عليك يا بيبي
عاصي بضحك :استغفر الله العظيم اللهم اخزيك يا شيطان سلام يا ندي دلوقتي هكلمك بعدين
حبيبه قعده بتتاوب علي السرير :في ايه يا ندي صحتيني وبتحبي في جوزك بتصحيني اتفرج يعني
ندي بفرحه :حبيبه شغلي الموتور اللي في دماغك كدا بقولك زهره فاااقت يابت
ندي :ايوااا والله عاصي رن دلوقتي بيقولي كدا
حبيبه بفرحه : الف حمد وشكر ليك يااارب
…………………..
الصبح العيله كلها عرفت انها بقت كويسه وفاقت الخزن بتاع بليل قبل بفرح الصبح والكل راحو علي المستشفي بس نسمه اللي راحت مع الرجاله والباقي كله فضل
ووصلو المستشفي دخلو علي اوضة زهره اللي اتنقلت قوضة عاديه الصبح وبقت فايقه نوعا ما الكل دخل وبقو يبوسو فيها
نسمه بدموع :الف سلامه عليكي يا عمري ودنيتي الف سلامه عليكي يا زهره
قاسم راح حسس علي شعرها ومسح دموع زهره بدموع : كسرتيني بس لما شوفت منظرك كنت اتمني موتي ولا اشوفك بالمنظر دا يا زهره
زهره دموعها زادت وشهقاتها :بابا انا اسفه هقولك كل حاجه حصلت والله العظيم بس قبل اي حاجه هقووو..
امجد :انا طالب ايد بنتك اللي هي مراتي اصلا ؟!
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية حين تقع في الحب ) اضغط على أسم الرواية