رواية زين الصعيد كاملة بقلم دودي عبر مدونة دليل الروايات
رواية زين الصعيد الفصل السادس و الاربعون 46
عاصم بينصدم …
زين بيشوف عاصم وبيكون متوتر ومش عارف يقوله ايه …عاصم انت هنا من امتااا …
عاصم بسخرية :هو ده كل اللي همك انا هنا من امتاا …ومش همك اني عرفت بحقيقته وخيا**نتك ليااا … يااا ي زين طلعت ندل اووي كدا ازي …
زين :عاصم افهمني …انت متعرفش الحقيقة …مش تظلمني
عاصم بسخرية :حقيقة!! م خلاص الحقيقة باينة اهي قدامي زي الشمس … يخي يرتهااا كانت جات من حد غريب … تعرف لو حد كان حكلي مكنتش هصدق … بس انا شوفت بعنياااا محدش قالي … شوفت اعترفك لهااا وسمعته …
انت نادل وبعت صاحبك …
زين بتنهيدة :عاصم كفاية بقا واسمعني لحد الاخر … واديني فرصة اشرحلك اللي حصل … انت فاهم غلط …
عاصم بغضب :لا ي زين باشا … انا فاهم صح …وصح اووي كمان بس تقدر تقول فهمت متأخر شوية …
وبيبص عاصم ل جنة …يعني طلع بيحبك واعترفلك بحبه …بس انتي اكيد مش موافقة صح …علشان انا اللي حبيتك الاول واعترفت بحبي ليكي …اتكلمي قولي اي حاجة …مش تقفي ساكتة كدا …بتحبي مين فينااا …انا ولا زين
كل ده طبعا وجنة واقفة متوترة وخايفة … ومش عارفة اعمل ايه ف الموقف ده ونفسهاااا الأرض تنشق وتبلعهااا …وشايفة نفسهااا ف موقف بايخ اووي ومحرج …
زين بيمسك ايد عاصم :عاصم تعال معايا وانا هفاهمك كل حاجة
عاصم بيزق ايد زين :مش جاي معاك ف مكان …واياك تكلمني تاني انت فاهم … وبعدنا بيرجع يبص لجنة من تاني … انطقي بقا …قولي انك بتحبيني انا وعايزة انا اللي ابقااا ليكي …وان الكلام ده مش حقيقي …
جنة بتوتر :انا … انا …
عاصم :انتي ايه …
جنة عنيهااا بتدمع … كفاية بقا …كفاية …انا مش بحب حك فيكم سامعين … مش عايزة اعرف حد فيكم تاني … انا ماشية وسبوني بقا ف حالي …وبتطلع جنة تجري وعنيهاااا كلها دموع …
عاصم بسخرية :شكرا يصحبي ع انك طلعت نادل وساب عاصم زين ومشي هو كمان …
**زين واقف ولا عارف يعمل ايه …يروح ورا جنة ويقولهااا ع الكلام اللي شافوا مكتوب ف المذكرات …ولا يروح ولا عاصم ويفاهمه أن جنة فعلا مش بتحبه …
زين ف نفسه :طاب اعمل ايه …والله العظيم …مكنتش عارف ان كل ده هيحصل …طاب ليه م دام هي مش بتحب عاصم مش صرحته بالحقيقة … وسابتوه كدا متعلق بيهااا …انا مش قادر افهم تفكيرهااا كان فين … م دام بتحبني انا ليه تكابر كدا قدامي ليه!!! انا دماغي هتشت مبقتش قادر …الاقيهااا منين ولا منين بس …لازم افهم واعرف هي ليه عملت كدا وكد**بت ع عاصم …دي حتي كدبت عليااا ف كر*هها ليااا وطلعت بتحبني …
ليه تعمل كل ده ليه ليه …زين ف الوقت ده كان غصب وزعلان اووي ع صاحبه …
ايوه زين بيحب جنة ومن اول م شافها كمان … بس تكابرهااا ده هو اللي كان مانعه … وكمان لما عاصم جاه وقاله أن هو بيحبهاااا … بس اللي غير الحكاية كلهااا هي المذكرات اللي مكنتش ف البال ابدا …وطبعا جنة لسه مش خدت المذكرات من زين …لان عاصم خلها تتشتت وتتوتر وسابتهم ومشيت …
…………………………………………….
**ساعات كتير اووي بنخاف بصارح للي بنحبهم بحبنا ليهم … زي م زين عمل ب الضبط كدا م جنة …كان خايف ومتوتر … من إيه وليه هو ذات نفسه ميعرفش …بطل روايتنا زين علشان من اصل صعيدي …فدايما حتة المخالطة دي كانت بتقلقه شوية …بس هنا بقا كان غلط …لان لو خوفنااا نعترف لللي بنحبهم …ده ممكن يخلينا خايفين طول عمرنا باننا بقولهم كدا … وهنفضل نحبهم من بعيد كدا وخالص …شايفنهم اه وبنحبهم … بس هم ولا حاسين بينااا ولا بمشاعرنا اتجاهم … زي زين مشاعره واحساسيه اتجاه جنة كانت من الداخل بينه وبين نفسه …عمره م بيان ولا اعترف ولا قالهاا …ولا ع الأقل حاول يجاهد في كدا …
علشان كدا بقول لو اي شخص بيحب اعترف بحبك للطرف التاني … ومتخافش
… “الاعتراف بالحب افضل من الكتمان”
“أن تعترف وتقول لمن تحب انك تحبه خير من مراقبته عن بعد ”
“الحب شي رائع وجميل … الحب امل وحياة ورحلة جديدة ف حياتنا ”
“الحب مشاعر واحساس نبع من القلب …اول م قلبك يدق اعرف ع طول انك حبيت … ويا سعده ي هناه من لاقااا الحب واياااا اللي بيحبه”
“الحب ده مرض مبيخفش”
قولوا اللي بتحبهم انكم بتحبوهم …متخافوش من المواجهة …هي مش حرب ولا معركة يعني مش هنموت لما نتعرف بحبنا …روح واجه واعترف بحبك … ع الأقل احسن من الكتمان وتفضل كاتم ف قلبك وخلاص …ولو فيه نصيب اكيد هتلاقوااا اللقاااا جمعكم مع بعض …وبرضوا لو مفيش نصيب ع الأقل وجهت وريحت قلبك من الكتمان …
“الحب مش انك تلاقي حد تعيش معاه ، الحب انك تلاقي حد متعرفش تعيش منغيره …
………………………………………………
الشيخ ابو عبدالله :يلا بسرعة ي رجالة عايزة كل الحاجات دي تتنقل من مكان … مش عايز نسيب ورانا اي حاجة انتوا فاهمين …يلا بسرعة
عيسي :هنروح ع فين ي ابو عبدالله
ابو عبدالله :ع المكان الجديد… احنا مش لازم نستنااا هنا بعد م ابراهيم اتقبض عليه
عيسي : ونسيب المكان ليه طيب
ابو عبدالله :انت ناسي أنهم ممكن يضغطوا عليه علشان يعرفوا مكانا … ويقولهم …ساعاتها يبقااا روحنا ف داهية
عيسي :عندك حق … بس م تعرفنااا طيب المكان الجديد ده فين بدل م انا عامل زي اللي مش فاهم حاجة كدا …
ابو عبدالله : وانت من امتاا بتسأل …الاحسن ليك ي عيسي انك تفضل مش فاهم كدا …يلا روح ساعد الرجالة ف التحميل ع العربية
عيسي :طيب …
ابو اليزيد :انت ليه مقولتش ل عيسي ع المكان الجديد
ابو عبدالله :مشكل حاجة لازم يعرفهااا ي ابو اليزيد …ومش هو بس لا كل اللي معانا واللي بنجندهم ف محاربة الطوا**غيت كمان … محدش فيهم لازم يفهم ولا يعرف احنا بنعمل ايه ولا ايه الخطوة الجاية بعد كدا
ابو اليزيد :انت شاكك ف عيسي
ابو عبدالله :عيسي …لا ابدا … عيسي خلاص اثبت ولاءه للجماعة من زمان …كل اللي بعمله ده زيادة تأمين لهم ولينا وللجماعة كمان …
ابو اليزيد :طاب وهنعمل ايه …بعد م ابراهيم اتقبض عليه …اكيد زي م قولت مش هيستحمل ضغطهم لحد م يعرفوا مكانا …
ابو عبدالله :ده الاكيد مش هيستحمل … حتي مهما كانت صامد ضدهم وقوي مش هيستحمل ولا هم كمان هيسبوه الا لم يعترف … علشان كدا عاوزين مش نسيب ورانا اي اثر انت فاهم لموا كل حاجة ف المكان متسبوش ولا قشاية فاهم …
ابو اليزيد :فاهم …امرك ي ابو عبدالله … هروح ابشر ع الرجالة لحد م يخلصوا
ابو عبدالله :يلا اجهز …علشان نتحرك …
…………………………………………..
جنة قاعدة وعيونها بتدمع وبتفكر ف اللي حصل
مريم :جنة مالك … انت بتعيطي …
جنة :بلا رد …
مريم :جنة … انتي سامعني …
جنة بتفوق من شرودهااا :ايوه ي مريم عايزة ايه
مريم :عايزة ايه … مالك ي بنتي سرحانة ف ايه وعينك مدمعة كدا … حصل حاجة طيب … حد قالك حاجة زعلتك … اتصدمتي بهدي وشدتوا مع بعض …
جنة بتنهيدة :لا مش هدي خالص …
مريم :اومال مين …
جنة للحظة فكرت تحكي الموضوع ل مريم ولا لا …بس افتكرت أنها لو حكت لها …بكدا مريم هتعرف أنه البنت اللي بيحبهااا عاصم كانت جنة … ومريم هتزعل منها … فجنة مش كانت عارفة هل تحكي وتبرر ل مريم ده …ولا متحكيش وتسكت …
مريم بإستغراب:ايه سرحتي تاني ولا ايه …
جنة :لا … انا هطلع برا شوية … وبتمشي …
مريم استغربت من جنة وحست أنه في حاجة بس مش عايزة تحكي واول مرة جنة تعمل كدا
مريم ف سرها :غريبة …مالها دي … زين يكون مخبية عليااا حاجة وخائفة لاعرفهاا!! وبتنهيدة …ي ترا ايه ي جنة اللي مخبيه ومش عايزة تحكي ليااا …
…………………………………………..
جنة :الو ي ملك … اذيك
ملك :ياااه لسه فاكرة أن ليكي صاحية اسمهاا ملك … انا زعلانة منك ي جنة
جنة :معلش حقك عليااا … انتي عارفة اني مشغولة اووي الفترة دي …
ملك :خلاص يستي ولا يهمك بس مال صوتك كدا …ف ليه
جنة بتنهيدة :أنا تعبانة اووي ي ملك … ومحتارة ومتشتته …وقلبي واجعني اووي
ملك :لا انتي كدا قلقتيني …احكي ف ايه
جنة :مش هينفع ف الفون … انا لازم اشوفك … مش هعرف احكي ليكي دلوقتي … بس انا حسيت نفسي مخنوقة قولت اكلمك …
ملك :والله ي جنة قلقتيني كدا عليكي … طاب انتي هتنزلي امتاا …كلميني ف اي وقت انا هسمعك … بس المهم انك تبقي بخير
جنة بتنهيدة :لا انا مش بخير خالص … مش بخير …
ملك :بس لو تقوليلي مالك …طاب م تنزلي إجازة…
جنة :م انا هعمل كدا … هاخد إجازة من بكرا … وهنزل بكرا
ملك :طيب كويس …اول م توصلي ابقي قوليلي…
جنة بتنهيدة:ماشي … انا هقفل دلوقتي … وبكرا لما اشوفك هحكيلك …
………………………………………………
ازهار :وبعدهلك بقا يمااا …هتفضلي حابسة ع قمر كدا … ومش هتخليهااا تطلع برا
تفيدة :ايوه هتفضل كدهااا …ملكيش صالح أنتي ي ازهار …خليكي ف نفسك
ازهار :اخليني ف نفسي ازي بس يماااا … حرام عليكي قمر كل يوم حالتهااا بتسوء من اللي هي فيه ده … خليهااا تطلع برا تشم نفسهااا من الخنقة اللي هنا … انتي كدا يمااا بتموتيهااا ب البطئ …
تفيدة :حرام عليااا انا … ومش حرام عليهااا أختك كسرت كلامي ي ازهار … ومش سمعت كلامي … وبعدنا هي هتلاقي ي زين فين …انتي مش شايفة عشتهم عاملة ازي ولا عندهم ايه … دي كانت هتعيش متهنية طول عمرهااا …عيشة عمرهااا م كانت تحلم بيها ف حياتهااا … وانتي جاية دلوقتي تقوليلي حرام عليااا … حرام عليااا علشان عايزة مصلحتهااا …
ازهار :بس مصلحة قمر مش مع زين يمااا … وانتي عارفة انها مش بتحبه ولا زين كمان بيحبهاا … ف ليه بجاا تفرضي عليهااا تحبه ب العافية …الحب مش ب العافية يمااا … سيبي قمر تختار اللي بتحبه وتعيش معاه … واكيد زين كمان في حياته واحدة وبيحبهاااا … سيبي كل واحد يمااا فيهم مع اللي بيحبه…بلاش تبقي قاسية معاها قووي كدا … متعرفيش حالة قمر بقت عاملة ازي كل يوم بتسوء يماااا …علشان خاطري فكي عليهااا … وبلاش العقاب ده …كفاية …
تفيدة بغضب :هو اللي كفاية… انتي جايبة تعلميني اللي ينفع واللي مينفعش … وانا المفروض اسمع كلامك مش كدهااا …والله عال مبقاش الا أنتي اللي تقوليلي اعمل ايه ومعملش ايه …
ازهار :مش قصدي يمااا … بس انتي كمان لازم تعرفي أن اللي بتعمليه ده ميرضيش ربنا … حرام عليكي … انا مش راضية ع اللي بتعمليه ده …
تفيدة بغضب :حرمت عليكي عيشتك …قولي فزي من هنا واطلعي فوق بدل م احبسك انتي كمان معاها…قومي ي بت المركوب …
**ازهار مش راضية ع اللي تفيدة امهااا بتعمله ابدا … وعلي طول بتفضل تتكلم معاهاا وأنها كدا بتظلم قمر وجاية عليها اووي وبزيادة كمان …
………………………………………………..
جنة خدت إجازة … وزين كمان … كل واحد فيهم بيهرب من التاني … جنة بتهرب من زين علشان عرف أن جنة بتحبه هو ومش بتحب عاصم … وبتهرب من عاصم علشان مش قادره تواجه …وزين كمان بيهرب من عاصم لانه ل حد الآن مش قادر يواجه وعاصم مش مديله فرصة يسمع منه …
……………………………………
زين بتنهيدة وهو بيقرأ في المذكرات…اللي جنة كتبهااا
“ايوه انا شكلي كدا حبيت …معرفش ازي ولا امتااا … بس كل اللي اعرفه وحاسة بيه اني اول م شوفته حبيته من اول مرة شوفته فيهااا …ايوه عارفة اني متكبرة وانانية بس ده غصب عني … حتي لما اتخنقت معاه اول مرة ف المول بعد كدا روحت البيت جاه ع بالي وفضلت افكر فيه …ملامحه وكل حاجة فيه شدتني … كام خناقة وخناقة بتحصل اول م نتقابل …يمكن عمرنا م اتكلمنا غير لما نتخانق … بس انا مش وحشة خالص … زي م هو فاكر …ايوه انا حبيت زين حسن الجبالي… حبيته من قلبي وبقااا هو كل تفكيري …بس عمري م اقدر اعترفله بده … انا انا خايفة وضعيفة من المواجهة …انا بطمن لما بشوفه … مش متخيلة حياتي من غيره بعد كدا …نفسي يحاس بيااا ويحبني زي م أنا بحبه كدا … انا أنصدمت واتوجعت كتير اووي ف حياتي … وبقيت خايفة من كل حاجة حوالياااا … زين عرف ازي يشدني له من غير م يلفت الإنتباه… انا بكتب كدا علشان عارفة اني جبانة من المواجهة بالاعتراف ب الحب ده …زين بقا دايما ف تفكيري وعلي بالي…انا حبيته اووي اووي …حتي لو الحب ده بيني وبين نفسي …ايوه منكرش اني اول م يشوفه بطلع فيه وبزعق دايما قصده … بس مش بقدر اتحكم ف نفسي وفي غضبي … انا كدا مدافعة دايما …ومش عارفة اتغير…حاولت كتير …حاولت ابقا هاديه ومتحكمة ف غضبي اتجاه اي حد بس معرفتش …حتي لما بشوفه من بعيد بفضل ابصله من غير م ياخد باله وبتنهيدة طالعة من قلبي… بقول انا حبيت زين بجد … انا معرفش ازي بقول كدا …حتي اول مرة وانا بكتب…اكتب بشغف كدا وحب … علشان كدا قررت اني اكتب رواية … رواية هيكون فيهااا البطل زين … اللي انا شايفة زين الصعيد وبتبتسم وهي بتكتب العبارة دي …
وفيهااا هحكي من اول م شوفت زين اول مرة لحد دلوقتي … هكتب وهحكي فيهاا كل حاجة …بس هل الرواية دي هتكمل فعلا وهقدر اكملهااا … زين بطلهااا … وانا بطلت الرواية كمان… كان نفسي اووي ف رواية بجد …رواية اكون انا البطلة بتاعتهااا …دايما بقرأ روايات كتير … مع كل رواية بقراءهااا بسرح بخيالي وبحاس نفسي فى الأحداث وبحلم ف يوم يكون قصة حياتي زي رواية بعشهااا …يمكن احساسي مش اتحقق كله لأن ف الاخر معرفش قصتي مع زين هتوصل لإيه …بس جوايااا حاجة بتقولي أن القصة لسه فيها حواديت كتيرة اووي هتتكتب وتتحكي …”#زين_الصعيد…
“ايوه بكابر وبزيادة كمان …بس الغريبة أن ف حبك حبيت وهويت ”
“غريبة الحب من فاهمه … الحب مرض مبيخفش ”
“بتمنااا يجاي اليوم اللي يجمعني بالإنسان اللي حبيته بجد ”
انا بكتب لأن دي الحاجة الوحيدة اللي بطلع فيهااا اللي جوايااا ومقدرش اصارح ل زين بحبي …
**طبعا وانتوا بتقروا الرواية دلوقتي شايفينا أن جنة اللي هو انا(مش انا دودي لا قصدي جنة هي اللي بتقول كدا ع نفسهااا وهي بتكتب فاهمين صح … اتمناا تكونوا فهمتوا قصدي ) معقدة مش كدا وخايفة وعلي طول مترددة … بس لا مش كدا انا بخاف أبين مشاعري …بخاف من البعد والفرق …زي م قولت انا اندافعية عارفين بقا يمكن مش تصدقوا صرحتني دي وانا بقول ع نفسي مغرورة ومتكبرة لأن مش قادرة اصارح زين بكدا …وطبعا مينفعش اصارحه لأن هيبان اني مدلوقة عليه”…
وبيقلب زين الصفحة …
“محدش عارف انا مريت بإيه …ف حياتي علشان يحكموا عليااا …انا حصلي صدمة كبيرة اووي وانا صغيرة ولحد الان محدش يعرفهااا … انا بخبي وبدري وبكتب أحزاني واوجاعي وبخبيهااا عن كل اللي حواليااا …”
وفضل زين يقلب كل صفحة والتانية لحد تقريبا م بقا عارف جنة أوي بكل تفاصيلهاا … بتحب ايه …بتكره ايه …هواياتهااا ….
كل حاجة بمعني كل حاجة …
بياخد زين تنهيدة وبيقفل المذكرات بعض خلاص م عرف تقريبا كل حاجة عن جنة من خلالها … عرف ازي بتطلع وجعهااا في الكتابة …ف اي مود هي فيه… زعلانة …فرحانة …مخنوقة يتجه للكتابة …بالنسبالهااا الكتابة هي التعبير الشي الوحيد اللي متقدرش تستغني عنه ابدا …عرف كمان أنها كاتبة وبتكتب روايات …وبتنزلهااا وعندها متابعين (زيي كدا ب الضبط اللي هو انا دودي )
عرف اكتر واكتر …وده اللي هنعرفه من خلال الرواية واللي زين هيفجأ بيه جنة بعدنااا …
وبيرفع رأسه لفوق وبيسند ضهره لورا …يااااه كل ده … كل ده كان جواه وحست بيهااا من غير م تعبر … طلعته ف ورق مكتوب بالحبر …بس ليه مش كتبت عن عاصم وهل هي فعلا حبته ولا لا! طاب ولا كانت مش صرحته ليه …ده اللي لازم اعرفه منهااا …
سليم ومودة نازلين من فوق …
سليم :ايه ي عم زين … من ساعة م جيت يعني وانت قاعد كدا وعامل تقرأ… ومندمج اوووي … م تورينا كدا بتقرا ايه
زين ب توتر :هااا …لا ده ولا حاجة … مفيش
سليم :الله هو اللي ولا حاجة …غريبة …يعم م تورينااا …
مودة بضحك :سيبه دلوقتي ي سليم …أصله بيحب جديد
سليم بضحك :العب … زين بيحب معقولة …لا لا مصدقش
مودة بضحك :لا يخويااا صدق …
زين :وعرفتي منين بقا ي ام العرف
مودة بضحك وغرور :احم …عيب عليك …انت مش شوفت نفسك لما كلمتك اخر مرة كنت عامل ازي …لما كنت سهران وسرحان كدا ودايما لما بتنزل إجازة بتقعد تفكر …أصلك مشوفتش اللمعة اللي ف عنيك ي زين …دي لمعة حب …انا عارفاها كويس اووي …
زين ب توتر :حب … ايه انتي كمان …لا طبعا
مودة بتبصله وبتغمز :هنشوف ي زين …كل حاجة هتبان ولا ايه ي سليم وبتضحك …
سليم بضحك:اومال ي كبيرة طبعا …والنبي ي زين احكلنا مين هي واتعرفت عليهااا ازي …
زين :هي مين دي اللي احكلكن عنهااا … انا معرفش بتتكلموا عن ايه …
مودة بخبث : ي راجل علينا برضوا …طيب خلاص براحتك …بس شوف بقا مين هيديك رأيه … وانا شايفاك كدا حيران ولا عارف تاخد اي خطوة …يلا بيااا ي سليم نمشي احسن … وبتعمل مودة نفسهااا بتقوم كدا وكدا يعني …لأنها عارفة أن زين هينادي عليهااا …
زين بتنهيدة :استني بس راحة فين …اقعدي اقعد ي عم سليم انت كمان …انتوا م صدقتوا … بسرعة كدا ايوه بحب …وشكلي كدا وقعت كمان …بس خايف …وكمان أن اخرة الحب ده هتخسرني صحبي أو بمعني اصح خسرته
سليم :ازي …
زين ب تنهيدة :وبيحكي كل حاجة من الاول ل مودة وسليم وبعد شوية …
سليم :بص ي زين كل اللي انت حكيته ده …مش له تفسير ع أن انتوا الاتنين خايفين …أو مشاعرك باردة من اتجاه بعض …يعني كل واحد فيكم مش عنده الجرأة ولا الاستعداد انه يعترف التاني بحبه …وصدقني ده كله غلط …تقدر تقولي ل حد امتااا هتفضلوا كدا !!!…كل واحد بيحب التاني من بعيد … مفيش خطوة صح… مفيش حد فيكم عايزة يخطيهاا ل قدام … لا انت ولا هي …وكمان مينفعش تخسر صاحبك …
لا م تعدل بين الاتنين … وتصلح بس من غير م تخسر حد فيهم …
مودة :سليم بيتكلم صح ي زين …لازم تعمل كدا… وزي م حكيت انها فعلا بتحبك مش بتحب صاحبك …وهي كانت مترددة وخايفة يمكن من المواجهة … بس بصراحة أنا معرفش ليه كل ده …مش هقولك انتوا الاتنين سببين …لا ب العكس انتوا الاتنين شبه بعض بس محتاجين تلاقوا بعض وتقعدوا … وتتكلموا صدقني الكلام هيفرق اووي …اقعد م جنة وصارحهااا بحبك لها واكسر الخوف …وكمان اكسر عندها التكبر والغرور…وصاحبك اقعد معاه واتكلم وفاهمه كل ده … بس هي اللي تتكلم معاه …صدقني لما تيجي منهاا هي هتكون افضل واحسن له وليك …لازم يسمعهااا منهااا هي مش منك فاهمني ي زين
زين ي تنهيدة :اه … والله انا تعبان اووي ومتشتت واحترت م بين كل حاجة ولا بقيت عارف اركز …تعرفوا انا خدت إجازة …علشان مش أتصدم مع جنة ولا مع عاصم … مش قادر ابص ف وش حد فيهم …مش قادر أواجه ده …
سليم :لا ي زين …لازم تواجه …اومال فين زي القوي …وعلي فكرة ي زين انت كمان عندك حتة التكبر دي والكبرياء … ومش عاوز تعترف انك حبيتهااا … وبتحاول تداري …بس زي م مودة قالت كلامك ولمعة عنيك دليل ع حبك …
انتوا الاتنين بتحبوا بعض … وفي نفس الوقت كل واحد بيتكبر ع التاني …
زين :بس انا فكرت ادوس ع قلبي …واخلي صاحبي هي اللي تحبه وانا مش مهم … ايوه يمكن اكون غلطت لمل قولتلها اني بحبها …بس معرفش عملت كدا ازي وبسرعة كدا جات مرة واحدة … وبرضوا جوايا احساس بحبهاا وانا فعلا عاوزاهااا …
مودة :ده شعور متناقض ي زين فوق بقا …وبعدنا مين قالك انك غلطان بالعكس انت عملت الصح …مش احسن م كنت تعيش عمرك كله تنظم ع انك مش اعترفت بحبك ليهااا …ويفضل قلبك متعلق ب حاجة اللي واعلم كانت هتكون من نصيب ولا لا …مفيش احسن من المواجهة …ويا تصيب ي تخيب …بس شكلها كدا صابت وصابت اوي كمان …
زين :يعني انتوا شايفين المفروض اعمل ايه !!
مودة :اعمل اللي قلبك يقولك عليه وتحاس بيه …امشي ورا احساس قلبك ي زين …
………………………………………………..
ملك :هااا مالك بقا يستي …
جنة بتنهيدة بتحكي كل حاجة ل ملك …
ملك :طاب وفيهااا ايه … مش أنتي انك بتحبي زين…مش عاصم …وزين اعترفلك بحبه بس انتي ك العادة كابرتي …
جنة بتنهيدة :ايوه بس معرفش ليه …وانا من جوايااا مضايقة ومش عارفة مالي وكمان مخنوقة …حاسة زي م يكون كل حاجة نزلت فوق دماغي …أنا تعبانة ي ملك …تعبانة اووي …ومش عارفة بحبه فعلا ولا لا …ولا فترة وخلاص …انا لقيت الحب والاهتمام اكتر من عاصم وشوفته حبه ليااا …بس كمان معرفش زين شدني ليه انتي وازي …كنت بشوف كل فعل عاصم بيعمله ليااا …لكن زين هو اللي بيعمله …كنت بتمني زين يكون بدله … مش عاصم …حتي يمكن م جاه وكان بيكلمني انا كابرت برضوا …
والدنيا كلها اتقفلت من كل حتة …وعاصم عرف أن زين بيحبني … بس انا مش رديت …حتي عاصم لما سألني بتحبي مين فينااا مردتش …عارفة ليه علشان خايفة من المواجهة …بتنهيدة…خايفة. مكملش …خايفة اعترف اني فاشلة ف اي حاجة بعملهااا …مش عايزة انجرح تاني …
ملك : يحبيتي…ومين قالك بس انك هتنجرحي …ي جنة انتي اللي حاطة نفسك ف دوامة مش عارفة تخرجي منهااا …
جنة :تعرفي انا مكنش ميعاد اجازتي اصلا دلوقتي …بس خدت إجازة ونزلت علشان اهرب من كل حاجة
ملك :يعني شايفة أن الهروب سهل دلوقتي
جنة ب تنهيدة:بالعكس بقا بيموت اكتر من المواجهة …
ملك :شوفتي بقا اديكي رديتي ع نفسك اهو …الهروب بيقتل بالبطئ …بالتفكير الزيادة …جنة واجهي …واجهي …
**وبعد كلام كتير اوي م بينهم **
جنة بحب :ملك شكرا بجد ع انك سمعتيني …انا بحبك اووي …انتي اكتر صاحبة مقربة مني … لا مش صحبتي وبس اختي كمان انتي عارفة اني وحيدة وانتي اختي …انا بموت فيكي … اول واحدة يجري عليهااا ف عز حزني …ودايما بتنجحي انك تهديني وتمتصي وعلي وحزني بحب افضفض معاكي اووي واحكيلك اللي جوايااا …معاكي بلاقي الراحة والأمان بجد
ملك بحب :وانا دايما معاكي وبسامعك وبتقوم ملك تحضنهااا …
…………………………………………..
**تسريع الاحداث**
كل واحد خلص إجازته وراجع تاني القطاع …وكل واحد فيهم قرر يمشي ورا احساس قلبه …
زين اول م بيروح القطاع بيسأل مريم ع جنة …مريم بتقوله أنها ف الكافتريااا …(هناا زين قرر يسمع بنصيحة مودة ويمشي ورا احساس قلبه …)
زين بيروح ل جنة مش بيلاقيهاا … بس بيلمحهااا بتتمشا ….
زين :احممم .ممكن اتمشاا معاكي …ولا بقا بتحبي تتمشي ل وحدك
جنة بتبص ل زين وقلبهااا بينبض م جواهاا فرحانة اوي انك شافته …بس طبعا بتبين العكس ع ملامح وشهااا …
جنة بحدة :لا بحب اتمشااا ل وحدي …عايز ايه
زين :يادي ام الغرور ده اللي عندك ي شيخة …ايه مش بتحرمي برضوا … انتي ازي مستحملة نفسك كدا …
جنة بغضب :غرور ايه …لا انا مش مغرورة
زين بخبث :خلاص نقول متكبرة
جنة :ولا دي كمان …انت جاي هنا ليه …
زين :اظن محتاجين نتكلم ع اخر مرة. …وننهي بقا الخلاف ده …واظن كمان خلاص كل واحد عرف التاني بلاش نخبي ع بعض اكتر من كدا …انتي ليه بتعملي كل ده …ليه مغرورة ومتكبرة وبحاسك أنانية ليه …حتي لما اعترفت ليكي بحبي …مكنش فيه اي اهتمام من ناحيته ولا اي رد …حتي كمان ل حد دلوقتي مش فاهم م دام فيه مشاعر من ناحيتك ليااا …ليه ظلمني عاصم معاكي !! انا عامل افكر ف جواب مش لاقي…
كل ده وجنة واقفة بتسمع من زين وبس وبتنهيدة وتوتر :انت كداب …انا مش بحبك …ولا فيه اي مشاعر من ناحيتي ليك …كل اللي بتقوله ده كدب …دي اوهام ف خيالك وبس …وبعدنا انت مين اصلا علشان احبك …انا مبحبش حد د …انا بحب نفسي وبس …وجاي ليه تتكلم معايا …مفيش بيني وبينك اي كلام انت فاهم …انا مبحبش حد …اتفضل امشي مش عايزة اشوفك تاني …امشي …امشي كل ده وجنة بتتكلم بغضب ونرفزة
زين بيبص ل جنة بصدمة …مش مصدق … وبحدة انتي اللي بتقوله ده صح … لا اكيد انا سامع غلط …معقولة بعد كل ده لسه بتكابري !!…انا بجد مصدوم اووي فيكي …انتي مستحيل تكوني طبيعية …بس تعرفي انتي فعلا بتحبي نفسك عارفة ليه … علشان أنانية …انتي أنانية … وبيبصلهااا وعينه بتقول ليه كدا ليه ده انا حبيتك …خلاص انا مش هكلمك تاني …انا ماشي وهطلع من حياتك خالص … مش دي رغبتك وانا هنفذهلك …وبيمشي زين …
جنة للأسف بتخونها عنيهااا وبتدمع احساس جنة ف اللحظة دي وهي بتتنفس واحدة واحدة وقلبهااا بيدق وجسمهاا زي م يكون مش قادرة تتحرك … وهي شايفة زين بجد بيبعد عنهااا وبيمشي …بيحاس بنغزة ف قلبهاا …خايفة مش عايزة زين يمشي فعلا وإحساس مختلط جواهااا …وفجأة وبنفس عميق …انا لما بشوفك ببصلك ….بحس بأمان أرجوك مش عايزة الشعور ده يضيع مني …ارجوك متمشيش …اااا انا… انا بحبك …
(يااااه و اخيرا ي جنة …والله انا كاتبة الرواية اهو وكنت مستنية زيي زيكم ب الضبط اشوفك وانتي بتعترفلي ل زين انك بتحبيه …يشيخة تعبتيني معاكي شلتيني ع بال م اعترفتي …وتعبتي الناس …حقيقي ي جنة شلتينااا كلنا 😂
و اللي متابعين الرواية …والله ده اسعد خبر سمعته النهاردة كفارة ي ولاد اعترفت بحبهااا واخير بعد طول انتظار )…😂
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية زين الصعيد ) اسم الرواية