Ads by Google X

رواية شكب الفصل الرابع 4 - بقلم صفاء حسني

الصفحة الرئيسية

  رواية شكب كاملة بقلم صفاء حسني عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية شكب الفصل الرابع 4

قامت شكب انصدمت لم شافت عمار وخرجت وهى فاكرة نفسها بتحلم ودخلت الحمام وسالت مامتها

هو انا صحي والا لسه نايمه

ضحكت الام على بنتها وقالت

ليه بقيت تحلمى وانتى صاحيه كمان

كانت شكب اصلا وبعد كده رجعت فى كلامها وسالتها الساعه كام

ابتسمت الام وقالت

لسه بدري ادخلي نامى يا بنتي ربنا يهديك

ودخلت الام غرفتها

نظرت شكب على رقم الغرف ورجعت

فى الوقت ده فتح عيونه عمار واكتشف انه نايم في غرفة شكب والباب بينفتح

جيه يقوم بسرعه شاف شكب داخله من الباب وبتزعق وقالت

يعني الاوطة دى بتاعتي انا متلخبطش او بحلم. انت بتعمل ايه هنا انا ها نادى علي بابا وماما

اقترب عمار منها ومسك بوقها وقال

ارجوكي يا ملكة الدرما بلاش تلمى النااس علينا وانا اشرح ليكي

كانت بتهممم وايده في بوقها وبتحاول تشيل ايديه

هو حظرها اشيل ايدى لكن مسمعش ليكي صوت مفهوم

هزت دماغها بالموافقة

شال ايديه من هنا وهى رفعت صوتها

انت عايز تموتنى كمان مش كفايه محتل اوطى

راح حط ايده على بوقها وسحبها على البلكونة ورفع رجله للنحاية التانية وهو ماسك بوقها وبيسحبها معه لحد ما رجع اوطه وبعد كده ساب بوقها وضحك وقال

اصرخى لبكرة دلوقتي انا في امان

اطنتط شكب برجلها من الغيظ انت وقح وقليل الادب علي فكرة

ضحك عمار وقال

انا الا غلطان اني انقذتك كنت هترمى نفسك من هنا وتنكسري

شهقت شكب ووقفت متسمرة مكانها وقالت

انت بتتكلم بجد

كتم عمار ضحكته وقال

طبعا امبارح كنت واقف زى عادي بتخن السيجارة لاقيتك جيت وطلعت على السور وبتمشي وانتى نايمة

قطعت كلامه شكب وقالت

هو انت ليه بتشرب سجائر ليه مش خايف على صحتك السيجارة مضرة جدا على فكره فكرنى اعمل لايف عن التدخين واضرارها كمل

وبعد كده شهقت وتذكرت الا قاله وقالت

انت بتقول انى مشيت وانا نايمه وطلعت على السور كمان وبدات تلمس جسمها ووشها وشعرها بهستري يا عينى عليكي يا شكب مكنش يومك يا قلبى

اتكسرت يا اختى اه يا عظمى

ضحك عمار وقال

لو كنت سبتك كنت هتوليلى كدة بس ربنا سترها مسكتك وعديت ونزلتك ونايمتك على السرير وجيت اقوم انتى مسكتي في وفضلت تصرخي وتقولي انقذنى انقذنى ومكنتش عارف اعمل ايه روحت اقعد جانبك وفضلت أقرأ قران لحد ما نمت غلط بقي

اتنهدت شكب وقالت

هو انا كل يوم بعمل كده بمشي وانا نايمة اوعي تكون بتشتغلني انا اه احلم بكوابيس ماشى ام امشى وانا نايمة دي كارثة قولي الصراحه والنبي

مد أيده ومسك ايديها وسالها وقال

هو انتي بتحلمي الكوابيس دي من امتى وايه الحلم الا انتي بتحلمي

ردت شكب وهي تتنهد وقالت

بالى سنه بحلم بحلم بيتكرر وعلي طول لازم اقع بعدوا

سألها عمار وقال

وهو الحلم ايه مفكرتيش تحكى الحلم لحد أو تروحي لدكتور أو تحكى لحد ممكن متحلميش بى تاني

اقعدت شكب على كرسى في الفرندا وقالت

انا اصلا بخاف انام وعلشان كده بصحى بدرى ولاهى نفسى في أي حاجه وبردوا نفس الحلم بيتكرر اصلى واقرا قران ومفيش فايدة

اتنهدت عمار وسألها

طبيب انتي مش عاوزه تحكى الحلم مش احنا بقينا اصدقاء

ردت شكب وقالت

خايفة احكي ليتحقق بجد لانى سمعت حد بيقول الحلم الا بيتكرر كثير بيكون إشارة من المستقبل ونزلت دمعتين من عيونها

كان عمار محتار ينط ويروح ليها ويمسح دموعها ولا يعمل ايه وقال

طيب انا لو نطيت وجيت ليكي مش هتصرخي علشان امسحالك دموعك أو تحكيلي الحلم

مسحت شكب دموعها وقالت

بحلم اني في مكان واسع شبيه من جامعه واني بجرى علشان الحق حاجه وحد بيخطفني ويحبسني في مكان ظلمه وبحاول اهرب منه بس بقع من مكان عالى

ابتسم عمار وقال

يا شيخه رعبتنى علشان مش بتتغطى قبل ما تنامى وكمان بتتعشى كثير بص بعد كده غير، مكان سريرك خليه لازق في الحيط ونام علي جانب الحيطة وانتى مش هتقعى بعد كده

انتبهت شكب وسالته

فكرة حلو هبقي اعمله فى البيت اه صحيح

حضرتك ازى اصلا اتنقلت فى الاوضه ده انت كنت هناك

ضحك عمار وقال

والله بجد ياشيخة انتى مش بس بتنامى وانتى ماشيه والا بتقع من على السرير انتى كمان عقلك بيمتسح كل حاجه

ضحكت شكب وقالت

انت عرفت ازاي انا فعلا ذكرتى زى السمكه بنسي اليوم بيومه قبل ما بنام بس فعلاً انت جيت هنا ازى

كان عمار مش قادر يمسك نفسه من الضحك وقال

عقل سمكه طيب يا سمكة انا نقلت هنا تانى يوم نورت في الفندق عشان بابا جيه واول يوم نام سمع وقعت حضرتك من علي السرير وانفزع وطلب اخد اوطه وايديه اوطى ومن حظى الهباب مكنتش اعرف انه نقلنى جانب مجنونه

كشرت شكب وقالت

بعد اذنك ارسي على اسم ل مجنونه او ملكة درما او

والا خفيفه الظل والا اقولك اعملهم كلهم فى غلط ويبقي فخفخينى

كان عمار خلص مش قادر من الضحك

وكان ابوه بريقبهم من بعيد وكان اول مره يشوف ضحكت ابنه بالشكل ده ماتت ضحكته من زمان ومرجعتش الا مع البنت ده انا لاحظت اهتمام بيها وعشان كدة اتحججت وخليته يتنقل في الغرفه بتاعتي عشان لاحظت انه دايما بيرقبها من بعيد واول ما تصحي يخرج جري عشان يفتح كلام معها

هي البت صغيره بس ممكن اخطبه ليه وبعد ما تخلص ثانوي يتجوزها وتكمل الجامعه معه بكره بس اخد المناقصة دي واخطبلك ضحكتك يا ابنى

اتنهدت شكب وقالت

اهى اقعدة لحد ما تاخد نفسك علشان حرام انت لسه فى شببك وقلبك يقف من الضحك

وعمار مازل بيضحك وقال

حرام عليكي يا شكب انتي فعلا لو قدمت في التمثيل هتكون نسخة من إسماعيل ياسين .

شهقت شكب وضربت على صدرها وقالت

اسماعيل ياسين ايه يا عمو فتح عيونك او البس نظارة انا بنت فاهم يعني هكون وقاعدت تفكر شويه

تصدق ب ايه الوسط الفنى ينقصه كوميدي نساء

وانشاء الله شكب هى الا هتكسر المسرح والتليفزيون

هتحضر مسرحيتى

ابتسم عمار وقال

طيب انا عندي فكره سيبك من التمثيل والاذعة والغناء والمسرح واعينك في الشركة عندي بعد ما تخلص ومهمتك انك تضحكنى.

شهقت شكب وقامت من مكانها ومثلت دور ل

ماري منيب

وقالت

استنى هنا

انت جايه اشتغل ايه

انا كلمت استني هنا

سواق يا هانم سواقى

انا كلمت استنى هنا

أنت جايه اشتغلي ايه اه فهمتواشتغلي مهرج

ابتسم عمار وقال

صح كده (صورة: 😂) انت بقي اشتغل ايه

ابتسمت شكب وقالت

سلام بقي اروح افطر واطلع لايف وافكرهم بالمسرحي دى واضحكهم شوية قال

عايزين مهرجى فى شركته لا طبعا انا لازم اثبت ذاتى وهتكلم جاد شويه انا نفسى ل ادخل طب طبيعي او بشري واتخصص فى العظام

انصدم عمار من تفكيرها وسالها

اشمعنى التخصص ده بالذات

اتنهدت شكب وقالت

عشان جدى وجدتي بيعانو من وجع العظام والركبة وعشان كدة مردوشي يجو معايا واقعدو مع عمي وانا بحبهم اووي واه نسيت اقولك حاجه

نظر لها بحب وقال

خير

ابتسمت شكب وقالت

بكره هترتاح من المجنونة الا هى انا الا بتمشي، وهى نايمه


كشر عمار، وقال

ليه كده

ابتسمت شكب وقالت

متخافش كده مش هرمى نفسي انا هروح بكره انا وبابا وماما عشان الاجازة كانت اسبوع بس وجدو وتيتة وحشونى اوى سلام

دخلت شكب وسبته في حيرته وهو محتار وبيسال نفسه هل انا اتعلقت بيها بجد والا مجرد خفت دمها هى اللي اتوحشنى والا رومانسيتها وهى بتسمع اغاني ل عمر دياب وهى ماشيه على البحر والا هدوها وهى بتصور الشروق والغروب

نفض افكره وقام داخل اخد شاور وجهز نفسها وهو بيلبس افتكر ضحكتها وهى بتتريق على ال بدالة

فلبس قميص وبنطلون ولبس، نظرته وفتح الباب وخرج وكانه عايز يهرب قبل ما يشفوها تاني خايف ليكون اتعلق بطفلة

دق على باب والده وقال

يلا يا حج انتاخر على المناقصة

ابتسم الاب وقال

لسه بدري مستعجل علي ايه وايه الشياكه دي يا عمار كانك عريس رايح يتجوز

اتنهد عمار وما بين نفسه عريس ايه بس اسكت انا عمو كل شويه تقولي عمو بتجننى بكون عايز اخطفها في حضنى وقوله انا حبيبك مش عمو

ونفض أفكاره حبيبي ايه ده اسبوع بس مش كفيل ان يظهر ان كنت حبيتها والا مجرد حاله عشيتها خطفتنى من الواقع ل عالمها كانه حلم واصحى منه

فاق من افكاره على صوت ابوه وهو بيساله روحت فين انا جاهز

خرج عمار واحمد الديب من الفندق وشاف شكب وهى ماشي على البحر وبتمد ايديها تمسك الماء وتحدفها تانى وكانها بتودع المكان

حسي الاب بنظرته الا متعلق هناك وما بين نارين عايز يجري عليها وعايز يروح على المناقصة ويكون جانب ابوه

وفى الاخر اخد القرار وركب العربيه وابوه مراقبه وهو بيسوق ونظرته كله عليها لحد ما ساب المكان

الام جاءت وقالت

جاهزة يا شكب

اتنهدت شكب وقالت

اه يا ماما جاهزة مش كنا هنرجع بكره ليه بابا غير رايه

ردت الام وقالت

طلبه فى الشركه يا بنتى عشان شغل مستعجل ولازم نلحق اخر اتوبيس الساعه ٢ لازم نتسوق، ونشترى طلبت ونجهز الشنطة

ردت شكب وقالت


تمام يا ماما يلا

وبالفعل في الوقت الا كان عمار في المناقصة لكن عقله كله مع شكب

انتهت المناقصة بفوز شركة احمد الديب

وفى اللحظة دى اتجنن الفاروق

وحلف ل ينتقم ومش يهنيه على الفرحة والانتصار ده

كان احمد فرحان ومن فرحته طلب من ابنه رقم المهندس ايمن عشان يشكره وهو في عقله يطلب منه يشتغل معه ويديه الا هو عاوزه ويطلب، ايد شكب ل ابنه

وبالفعل اتصل

فى الوقت ده كان ايمن وشكب وامها بيدخل حاجاتهم فى الاتوبيس وجيه الاتصال فرد

انا احمد الديب وعايز اشكرك على افكارك وكنت عايز اقبالك

رد ايمن

مفيش اي شكرا يا فندم ده اقل واجب وانا للاسف ركبت الاتوبيس ورجع على الاسكندرية فرصه سعيده

انفزع احمد وقال

اتوبيس ايه استني بس انا كنت

google-playkhamsatmostaqltradent