رواية حكاية قمر الفصل الحادي الخمسون 51 - بقلم وردة في البستان
رواية حكاية قمر الفصل الحادي الخمسون 51
حكايه قمر ♥️🌜
نادر : الحمدالله .. انتي عملتي الصح ياسارة .. انا كنت هبقا قلقان عليكي وانتي لوحدك .. بس مكنتش عايز ازعلك .. من بكرا هجهز نقل ورق كليتك .. انا هروح بقا افرح مامتك بالخبر الحلو دا .. عن اذنك
سارة : اتفضل
__________________
قمر راجعة البيت
تونة جريت عليها : حبيبتي ياقمر .. اخيرا جيتي ..
قمر : كلتي ياتونة
تونة شاورت ع ليل : اه البت دي اكلتني
قمر بصيت لليل : طيب ياحبيبتي صحة وهنا ع قلبك .. انا داخلة انام
ليل مسكت ايدها : استني ياقمر .. انا اسفة .. انا غبية وعبيطة وهبلة وصغيرة .. وحقك تعملي فيا كل اللي انتي عاوزة كمان ... بس متزعليش مني
قمر ابتسمت : للاسف مش بعرف ازعل منك .. تعالي ف حضني بقا
ليل جريت حضنتها
تونة : الله انتو هتسبوني واقفة اتفرج كدا خدوني معاكم
ليل : تعالي تعالي
قمر : ربنا ميحرمنيش منكم ابدا
ليل : يعني دلوقتي مش زعلانة مني
قمر : لا مش زعلانة .. بس انتي فيكي ايه مخبية عليا احكيلي
ليل : انا مافيش حاجة مخبيها ياقمر
قمر : مش عليا الكلام دا ياليل .. دانا الي مربياكي يابت
ليل ضحكت : ماشي ياستي هقولك .. فاكرة لما حكتلك قبل كدا ع ان ف حد انا معجبة بيه
قمر : اه فاكرة
ليل : اعترفلي بحبه .. ومتلغبطة مش عارفة اعمل ايه .. هو كويس وجدع وانا كمان بحبه
قمر : اممم بس انا مش موافقة عليه
ليل : ايه دا ليه بس مش لما تعرفي الأول
قمر : يعني يجرجك ف نص الليل علشان تشوفي صاحبه ف المستشفي وف الاخر عاوزني اوفق
ليل بصدمة : انتي قصدك ع مين
قمر : هو فيه غيره ياختي .. الأستاذ اسر
ليل : انتي عرفتي منين .. وبعدين هو والله قالي مروحش بس انا صممت اروح
قمر : مش موافقة يعني مش موافقة
ليل : لا ونبي انا كدا هعيط
قمر ضحكت : لا خلاص متعيطيش يابيضة انا بهزار معاكي ..
ليل : بجد يعني انتي موافقة ع اسر
قمر : موافقة من وقت ماهو كلمني
ليل : ايه .. اسر كلمك
قمر : اه كلمني من فترة واستأذني ان يتقرب منك .. وحضرتك الي اسمك اختي محكتليش حاجة
ليل فرحت : انتي بتتكلمي جد ياقمر .. اسر كلمك عليا
قمر : شوفي انا بقول ايه وانتي بتقولي ايه .. اه ياستي كلمني عليكي
ليل : طيب انتي شايفة اني اوافق
قمر : والله طلما انتو الاتنين بتحبوا بعض وافقي .. بس يكون ف علمك مافيش حاجة هتحصل غير لما اشوف تقدير اول سنة ليكي .. وهو كمان ينجح .. غير كدا مش هوافق .. قولتي ايه بقا
ليل : موافقة طبعا
______________________
بعد مرور اسبوع □
- في الكلية اسر وليل قعدين .. وصافي جاية من بعيد شافتهم اتعصبت بس حاولت تكون هادية وراحت عليهم
صافي : هااي ياشباب عاملين ايه
*ليل مردتش عليها *
اسر : الحمدالله كويسين ..
صافي : وحشتوني اوي .. بقالي كتير مجتش ولا شوفتكم
اسر مستغرب انها متعصبتش لما شافته مع ليل .. وليل مستغربة انها متعاركتش معاها !
صافي : اومال فين وليد و سارة مش ظاهرين يعني ..
اسر : وليد في البيت من ساعة ماخرج من المستشفي
صافي : مستشفي ليه
اسر : في ناس اتهجموا عليه ف بيته
صافي : بتهزااار .. دا حصل امتا محدش قالي يعني .. طب وفين سارة
اسر : معرفش آخر مرة شوفتها ف المستشفي
ليل : انا كلمتها امبارح .. وعرفت انها سافرت اسكندرية عند مامتها ..
اسر : بتتكلمي جد .. مقولتليش ليه
ليل : نسيت وانت مسألتش
صافي : سارة تروح لمامتها اسكندرية .. ازاي متقوليش وتقولك انتي
ليل : نعم !
صافي : اقصد يعني اننا اصحاب اوي من قبلك
ليل : والله انا اللي كلمتها اتطمن عليها .. وتقريبا لو كنتي اتصلتي بيها كانت هتقولك ولا ايه
صافي : اه صح انا مكنتش بكلمها خالص .. هبقا اطمن عليها .. المهم انتو هتعملوا ايه دلوقتي
اسر : انا لازم اروح لوليد.. ليل يلا علشان اوصلك
ليل : ماشي يلا
اسر : عن اذنك ياصافي
صافي : اتفضلوا
ليل : اسر انت لاحظت ان صافي هادية
اسر : اه بقيت غريبة اوي ..
ليل : دي لا غارت عليك ولا اتعاركت معايا ..
اسر : اكيد مامتها فهمتها ان انا وهي أصحاب بس .. كويس بردك علشان ميبقاش ف مشاكل بينكم
ليل : بس انا مش مرتاحة .. هدوئها دا مش طبيعي
اسر : لا ان شاء الله ميكنش ف حاجة ..
ليل : ان شاءالله
__________________
في المطعم ○
الجرسون : حضرتك تأمر بحاجة تانية
سائر : لا شكرا اتفضل
نور : ها بقا قولي كنت عايزني ف موضوع مهم
سائر : نور انتي لسه كل دا ثقتك فيا مرجعتش
نور بخبث : لا
سائر : للدرجة دي يانور مبقتيش قادرة تثقي فيا
نور : بصراحة اه
سائر : طب وبعدين فضلك وقت قد ايه علشان ثقتك فيا ترجع وتوافقي اني اتقدم
لكنور : يعني سنة سنتين تلاتة
سائر : نعععععممم
نور : وطي صوتك ياسائر الناس
سائر : حاضر هوطي صوتي .. قولي بقا
نور : طيب هقولك .. بصراحة انا ثقتي فيك موجودة مراحتش زي ماقولتلك .. لو مكنتش واثقة فيك مكنتش اديتك فرصة .. انا من وقت ماسافرت وانا واثقة انك هترجعلي تاني
سائر فرح : بجد .. طب حلو اوي .. اومال كنتي بتقولي كدا ليه
نور : بصراحة كنت عايزة وقت افكر ف الموضوع
سائر : طب ها فكرتي ولا ايه
نور هزت رأسها وهي مبتسمة
سائر : ايه ؟
نور : موافقة
_____________________
وليد : اسر .. ادخل
اسر : عامل ايه انهاردة
وليد : الحمدالله بقيت احسن من الاول بكتير طبعا .. انت ايه اخبارك وليل عملت معاها ايه
اسر : كويسين .. اومال فين الممرضة ..
وليد : ممرضة ايه .. اه انت صدقت ولا ايه انا مجبتش حد يقعد معايا .. انا ساعدت نفسي.. واخد ع كدا ياما تعبت وكنت لوحدي
اسر : وايه لازمة الشويتين اللي عملتهم قدام سارة
وليد : عادي المهم هي عاملة ايه
اسر : سارة سفرت اسكندرية وهتستقر هناك
وليد اتضايق وملامحه اتغيرت : كويس كدا احسن لها .. المهم تشرب ايه
اسر : اشرب ايه ؟.. انت معندكش دم يابني .. البنت سفرت بسببك
وليد : ليه يعني وانا عملت ايه
اسر : معاملتك ليها دايما بتتعمد تتجاهل وجودها .. وتصرفاتك مع البنات اللي حواليك .. كانت مستحملة كل دا بس انت زودتها عليها ياوليد
وليد : مكنش ينفع اعاملها بطريقة غير دي .. واهي الطريقة نجحت وبعدت
اسر : اشمعنا هي اللي تعاملها كدا .. مانت كويس مع كل اللي حواليك ليه هي بالذات
وليد : علشان هي غيرهم .. هي مش زي ولا واحدة فيهم علشان اعاملها زيهم .. سارة كانت مختلفة دايما ف نظري .. ومش هقبل اخليها زي اللي عرفتهم ولا تكون واحدة منهم
اسر : معني كدا انك بتحبها
وليد : يوووة اه يااسر بحبها ارتحت
اسر : طيب ليه بتعاملها كدا طلما انتو الاتنين بتحبوا بعض ليه تخليها تبعد عنك
وليد : علشان مش عاوزها تنجرح .. بعدتها وعملتها كدا .. من وقت ماحسيت حبها ليا وانا بحاول ع قد مااقدر اتجنبها وابعد عنها ..
اسر : مش فاهمك بجد بتحب واحدة وهي بتحبك ايه اللي يمنع
وليد : وايه فايدة الحب و ف النهاية مش هتجوزها
اسر : مش هتتجوزها ليه ؟؟
وليد : علشان انا مش هتجوز اصلا .. مش هكرر اللي اهلي عملوا فيا
اسر : يعني ايه مش فاهم وايه اللي اهلك عملوا
وليد : يعني مش هتجوز انا هعيش حياتي لوحدي .. لحد مااخلص كلية واسافر لوحدي بردك .. متجوزش و اسافر اشتغل برا وارمي ابني هنا يعيش لوحده زي ماهما عملوا فيا
اسر : ايه التفكير دا ياوليد ! انا اول مرة اسمعك بتقول كدا
وليد : دا مش تفكير دا قرار مش هسمح لابني يعيش العيشة الي عشتها تاني
اسر : وليه كدا اصلا ماتتجوز وتعيش هنا عادي
وليد : مش بالسهولة اللي انت متخيلها دي يااسر .. دا نظام عندنا ولازم اتخرج واسافر امسك شغلهم ..
اسر : يعني هتسيب حبك كدا يضيع علشان خاطر تفاهات ف دماغك
وليد : اسر دا قراري خلاص .. وسارة سفرت وان شاءالله هتلقي الاحسن مني .. انا مستهلش سارة اصلا
اسر : فعلا ياوليد انت متستهلهاش
______________________
صافي : بابا انا كنت عاوزة اتكلم معاك ف حاجة
فاروق : اتكلمي ياحبيبتي
صافي : لا ف المكتب لوحدنا
هدي : اسرار بقا وكدا ماشي ياستي انا ممكن اقوم عادي
فاروق : لا خليكي انا هقوم معاها ع المكتب .. يلا بينا
سائر داخل مبسوط : باباااا
فاروق لف : سائر .. خير .. شكلك مبسوط
سائر : اه جدا .. كنت عاوز اتكلم معاك
فاروق : لوحدنا بردك ؟
سائر : لالا هنا عادي .. انا عاوز اخطب نور
هدي بفرحة : الف مبروك ياحبيبي الف مبروك
فاروق : نور الألفي ؟
سائر : أيوة يابابا هي في غيرها
هدي : مالك يافاروق
فاروق : لا ماليش بس مستغرب هي وافقت بعد اللي حصل
سائر : أيوة وافقت يابابا الحمدالله
فاروق : معني كدا انك مش هتسافر تاني
سائر : لسه مقررناش بس اللي يريحها انا هعملوا
فاروق : اذا كان كدا ماشي انا هكلم احمد ف الموضوع .. مبروك مقدما
سائر : الله يبارك فيك يابابا
صافي بتكلم نفسها "حلو اوي كدا جتلي ع طبق من دهب مفضلش غير اني اقول لبابا "
صافي : مبروووك ياسائر ياحبيبي
سائر : الله يبارك فيكي .. عقبالك ياصغنن
صافي : ان شاءالله .. يلا يابابا بينا
سائر : ع فين
صافي : عاوزة بابا ف موضوع كدا
سائر : خير
صافي : هتعرف بعدين .. يلا عن اذنكم بقا
هدي وسائر : ربنا يستر
_____________________
ف أوضة نور ○
احمد : ممكن ادخل
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية قمر ) اسم الرواية