Ads by Google X

رواية حكايتنا الفصل الخامس 5 - بقلم سلمى محمد

الصفحة الرئيسية

 رواية حكايتنا (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سلمى محمد

رواية حكايتنا الفصل الخامس 5 



فيروز: تلفونك بيرن انت مش سامع 

خالد:لا ما اخذتش بالي: الو 

=الحقني يا خالد 

خالد:الو يا امي في أي الو الو 

فيروز: خالد في أي

_خالد ما ردش وما كانش في دماغه غير امه ووصل وكان متوتر ومش عارف في ايه 

_فيروز طلعت مع خالد 

_خالد فضل يخبط على الباب وما حدش رد واضطر يكسر الباب كان بينادي على امه في الشقه زي المجنون 

_وفيروز دخلت تدور=خالد 

خالد: امي امي 

_ونقلها على المستشفى 

فيروز: ان شاء الله هتكون كويسه 

خالد:يارب: تقدري تمشي وانا اسف اني عطلتك 

فيروز:بس يا خالد أنا مش همشي

خالد:اسمعي اللي بقولك عليه 

_فيروز ما سمعتش كلام خالد فضلت قاعده

بعد نصف ساعة

الدكتور خرج 

خالد: طمني يا دكتور 

=والدتك بخير ممكن تكون ما كالتش بس هي بخير 

خالد: اقدر اشوفها 

دكتور :طبعا

_خالد جري على امه زي العيل الصغير كان خائف عليها اوي 

خالد:امي عاملة اي دلوقتي 

ام خالد يضحك:كويسه : مين القمورة اللي معاك دي 

خالد: دي استاذه فيروز بيشتغل عندها 

فيروز: ازي حضرتك يا طنط 

ام خالد: بخير يا بنتي

فيروز :كويس اني اطمنت على
حضرتك انا هاروح دلوقت وخليك جنبها يا خالد

_خالد راح يوصل فيروز لباب المستشفى 

فيروز: خلي بالك منها أنا همشي

خالد:فيروز

_فيروز بصيت له 

=شكرا 

فيروز:علي اي بقي 

خالد: انك فضلت معي من الصبح 

فيروز بضحكه:واحدة بي واحدة 

_ومشيت فيروز

خالد:الو

سارة: ما كلمتنيش مش قلت لك ابق كلمني 

خالد: معلش انشغلت بامورالمستشفى 

سارة :مستشفي!! 

خالد : امي تعبت شوية 

سارة : ازاي ما تقوليش 

خالد:معلش يا سارة 

سارة :قولي اسم المستشفى 

خالد: احنا خلاص مروحين لما اروح هاكلمك 

سارة :ماشي 

_وصلت أنا وامي البيت

خالد: اتفضلي يا ست الكل 

ام خالد: دخلني على اوضتي هنام على طول 

خالد:حاضر يا حبيبتي

_خبط الباب 

خالد:اتفضلي يا سارة 

سارة :اومال فين خالتي 

خالد:دخلت تنام 

سارة :خالد مش عايز تتكلم 

خالد: هاعمل كوبايتين شاي ونقعد على روقان 

سارة بضحكه : ماشي

خالد:اتفضلي يا ستي 

سارة : كنت عايزه احكي لك على موضوع 

خالد:قولي 

=في شاب اتعرفت عليه وكان عايز يجي يطلب ايدي 
بسس 

خالد: بس ايه مادام هو كويس وابن حلال 

سارة :هو عايز يتجوزني ونسافر

خالد:تسافري! 

سارة : اه هنعيش بره 

خالد يزعل: لو شايفه انك هتبقي مبسوطه كده خلاص ما فيش مشكله 

سارة :هبقي مبسوطة اوي 

خالد بضحك : دي انتي شكلك بتحبي اوي 

سارة ضحكت :المهم قولي كانت فين امبارح 

خالد:صحبي كان بيقولي علي شغل

سارة : طب ولقيت 

خالد:اة واشتغلت سواق عند فيروز 

سارة في دهشة: فيروز اللي حكتلي عليها 

خالد يزعل : اة يا سارة مبقتش عارف
أعمل أي حتي دي رحت مني خلاص

سارة : لي بقي انت قليل ولي اي 

خالد بسخرية : والله 

سارة : خالد أنا عارفة انها فترة وهتعدي 

خالد: ان شاءالله 

سارة : أنا همشي بقي

خالد: تعالي هاوصل لك 

_وخالد وصل سارة وروح نام

06:00

_خالد صحي وجهز الفطار 

ام خالد : ايه اللي خلاك تعمل فطار كنت قايمه اعمله 

خالد:وانا وانت أي يا جميل 

_ونزلت ورحت ل فيروز عشان اخذها

07:00

خالد:الو أنا تحت البيت 

فيروز :أنا نازلة اهو 

08:00

خالد:الو انتي بتنزلي أي كل دة 

فيروز : ثواني ثواني 

_الباب اتفتح وخرجت فيروز 

فيروز:اتاخرت شوية 

خالد:شوية!!!! 

فيروز:ده انت قلبك اسود اوي 

خالد بضحك :ماشي يا ستي 

فيروز : ما توقف العربيه كدة 

خالد:يارب

فيروز: اصل الصراحه انا مش عايزه اروح في حته النهارده تيجي ناكل ايس كريم 

خالد: طب وشغلك 

فيروز : مش هيحصل حاجه لو اعتذرت النهارده 

خالد:طب انزلي 

فيروز بضحك : ايوا كدة

_نزلنا وقعدنا في الشارع وكنا بناكل ايس كريم 

فيروز :مامتك عاملة اي 

خالد: الحمدللة 

فيروز: ربنا يخليها لك 

خالد: ممكن اسالك سؤال غريب شويه 

فيروز : اسال 

خالد : فاكره اول مره ركبت معي

فيروز :اة 

خالد:كانتي غريبة و زي الطفلة 

فيروز بضحك : ازاي بقي 

خالد: انا ما كنتش فاهمك لحد دلوقتي مش فاهمك 

فيروز :عايز تفهم اي وانا اقولك

خالد: لو حابه تتكلمي اتكلمي 

فيروز: بص يا عم انا لي اخ واحد بس وانا صغيره كنت لوحدي مكانش عندي اخوات بنات يعني وعلى طول ابويا كان بيخاف علي وما زال زي ما انت شفت كده يخاف يخليني اركب مع احد غريب ومن ساعه مامتي ما ماتت وهو بيحاول يعوضني بحنان الاب والام واخويا برده 
وفي اليوم اللي انت شفتني فيه انا كنت راجعه من الشغل متاخر بس في شويه شباب فضلوا يضايقوني وفضلوا ماشيين ورايا وانا فعلا كنت مرعوبه لحد ما ربنا حطك في طريقي وحقيقي كانت احلي صدفة 

خالد:حكايتك حلو 

سارة بزعل : الايس كريم خلاص 

خالد بضحك:مكنتش غلطان لما قولت غريبة 

سارة وهي بتضحك : اتريق حلو 

خالد:استني اجبلك واحد تاني 

سارة زي الطفلة :ماشي

_وفعلا خالد وفيروز قده اليوم كله سوا وفضلوا يتكلموا عن ايام الجامعه بتاعه كل واحد فيهم 

خالد: نروح بقى 

فيروز: يا خساره اليوم خلص يلا دي بابا رنه كثير اوي 

_ووصلت فيروز

_فيروز دخلت البيت وكانت طايره من الفرحه 

احمد:كانتي فين يا فيروز 

فيروز : خرجت مع اصحابي شويه معلش ما شفتش الموبايل 

احمد :ماشي يا حبيبتي 

نادر :يلا غيريه وتعالي علشان ناكل 

فيروز: لا انا كلت بره 

احمد : ماشي يا ستي غيري وتعالي هنتفرج على فيلم 

فيروز: معلش يا بابا انا نعسانة خليها بكره 

احمد : تصبحي علي خير يا حبيبتي 

فيروز :وانت من اهله يا حبيبي

_فيروز دخلت اوضتها وفضلت ترقص زي المجنونه

_وعدى الايام وخالد وفيروز بيتقابلوا و فيروز بدات تحس بيه مشاعرها ناحيه خالد كل يوم اكتر واكتر 

_في مره فيروز كانت راجعه من خروجه لها هي وخالد

احمد :فيروز عايز اتكلم معاكي

فيروز :في أي يا بابا

يتبع... 

بقلم: Salma Mohamed
   •تابع الفصل التالي "رواية حكايتنا" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent