Ads by Google X

رواية حكايتنا الفصل السادس 6 - بقلم سلمى محمد

الصفحة الرئيسية

 رواية حكايتنا (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سلمى محمد

رواية حكايتنا الفصل السادس 6 



فيروز : في أي يا بابا 

احمد:بصي يا ببنتي في سفريه تبع الشغل وانا مش هامن لحد غيرك يا بنتي وانت عارفه اخوك مش هيبقى قدها 

فيروز: اسافر ....طب هاقعد قد ايه 

احمد: سنتين 

فيروز في صدمة:سنتين!! 

احمد: انا عارف يا بنتي انه كثير بس هاعمل ايه انت هتوحشيني وانا عارف اني مش هاقدر اقعد يوم من غيرك 

فيروز يزعل:أنا موافقة يا بابا

احمد:معلش يا بينتي حقك عليا 

فيروز: لا يا بابا ما فيش حاجه المهم هاسافر امتى 

احمد:بعد يومين 

فيروز وهي بتفكر في خالد ومش هتقدر تسيبه 

احمد:روحتي فين يا بينتي 

فيروز: ولا حاجه انا هاطلع دلوقت 

_فيروز جريت على اوضتها ومسكت التليفون واتصلت بخالد 

فيروز:الو

خالد:انتي لحقتي

فيروز:خالد عايزك في موضوع ضروري 

خالد:في أي يا فيروز

فيروز:عايزة اشوفك

خالد:طب هجيلك ولما اقولك انزلي ابقي انزلي 

فيروز: مستنياك

"بعد شويه

احمد: رايحه فين يا فيروز 

فيروز:هشوف صحبتي شوية واجي 

احمد: ماشي يا حبيبتي ما تتاخريش

خالد:اي قلقتني 

فيروز بزعل:أنا نسافر 

خالد:هتسافري لي 

فيروز:في شغل وبابا قالي اني لازم انا اللي اسافر 

خالد بزعل:طب وهترجعي امته 

فيروز:بعد سنتين 

خالد: سنتين يا فيروز 

فيروز:أنا مش عارفة أعمل ايه مش هاقدر ابعد عنك سنتين يا خالد انا متلخبطه ومش عارفه اعمل ايه هامشي وهابعد عن كل الناس مش هاقدر مش هاقدر يا خالد 

خالد:طب اهدي هنلاقي حل 

فيروز: ازاي وهو جاي بيقول لي انتي اكثر واحده باثق فيك وعايزك تسافري 

خالد:أنا مش عايزك تمشي مش هاقدر 

فيروز وهي بتبكي: انا مش عايزه بس هاعمل ايه 

خالد:طب متعيطيش 

فيروز:وبعدين 

خالد:معرفش بس متعيطيش هنلاقي حل

احمد:فيروززز 

فيروز في دهشة:بابا 

احمد: ده اللي رايحه لصاحبتك 

فيروز :بابا 

احمد: اسكتي يا فيروز على كده الايام اللي فاتت كنت بتروحي لصاحبتك مع استاذ خالد 

خالد:استاذ احمد 

احمد: اسكت انت خالص انا باتكلم مع بنتي انت الظاهر كده اهلك ما عرفوش يربوك ابقى انا بامانك على بنتي تروح تضحك عليها

فيروز:بابا خالد معلش حاجة 

خالد: استني يا فيروز أولا يا استاذ احمد انا اهلي ربوني كويس جدا ثانيا انا ما ضحكتش على فيروز في اي حاجه لاني باحب فيروز وباخاف عليها وعمري ما هاخلي احد يقرب منها

احمد: بتحبها وانت تعرف ايه عن الحب انت مجرد سواق بتشتغل عندها 

فيروز : بابا ايه اللي انت بتقوله ده خالد عمره ما كان سواق ولا انا عمري فكرت كده انا باحب خالد وانت شايف الموضوع من وجهه نظرك بس خالد شخص ما يتعوضش 

احمد: انا عايزك تسكتي خالص ولا هيمد يدي عليكي 

خالد: فيروز ما غلطتش ولتاني مرة هاقول لحضرتك عمري ما هاخلي احد يقرب منها حتى لو كان الاحد ده ابوها 

احمد: لا ده انت عايز تتربى 

فيروز:خلاص يا جماعة ارجوكوا 

احمد: امشي قدامي 

_فيروز وهي ماشيه مع ابوها وتبص لخالد والدموع ماليه عليها 

_روح خالد وهو مش عارف يعمل ايه 

ام خالد:أي كل ده 

خالد:معلش يا امي 

ام خالد:مالك يا ابني 

_خالد راح نام على رجل امه وبدا يحكي لها كل حاجه

خالد: انا مش عارف اعمل ايه بس
خائف عليها لابوها يعمل فيها حاجه 

ام خالد: ازاي يعني ده ابوها عمره ما هيذيها 

خالد: ايوه عارف بس هيخليها تسافر وتبعد 

ام خالد: واحنا مالنا يا ابني ولا انت في حاجه ما قلتهاش 

خالد:الصراحة اة أنا بحبها يا امي

_في بيت فيروز 

احمد: كل ده وانت بتضحكي عليا يا فيروز 

فيروز:بابا انا ما ضحكتش عليك انت عمرك ما سمعتني انت على طول عايز تثبت لي انك بتحبني وبتخاف عليا بس من غير ما تعمل حاجه تدل على كده يعني مثلا لما لقيت نفسك خائف عليا رحت جبت لي سواقين عشان يفضلوا معي عمرك ما فكرت تبقى انت اللي معي وتحميني وتفضل جنبي عمرك ما بينت لي على طول بتعاملني زي العيال انا كبرت يا بابا كبرت وما غلطتش خالد شاب كويس اوي خالد كان معي واحده بواحده فضل واقف جنبي حنون عليا وراجل وبيحبني وبيخاف عليا ومش الفلوس اللي هتحدد احب مين وانا عمري ما كنت بافكر كده وكمان خالد متخرج من هندسه هو بس كان محتاج الفرصه اللي ما حدش اداها له ومامته اللي ربته وباباه اللي مات وهو عنده 15 سنه وخالد هو اللي اعتمد على نفسه واشتغل عشان يكفي امه وهيخليهاش تشتغل و انت جئت النهارده تقول له بكل ببساطه انت ما تربتش خالد تربى اوي وتعلم من الدنيا ومن اهله اللي عمري ما احد فينا اتعلمه اتعلم يقع ويقوم عشان ما يبينش لمامته انه اتكسر ويكفيها على قد ما يقدر خالد ما فيش زيه 

_فيروز طلعت على اوضتها وفضلت تعيط واحمد بعد ما سمع الكلام ده حاسس بقد ايه هو غلط مع خالد

_في بيت خالد

ام خالد: هاا كلمتها
خالد: مش بترد انا خائف عليها اوي 

ام خالد: طب حاول تاني

خالد:الو الو فيروز طمنيني عليكي 

فيروز:أنا اسفة يا خالد 

خالد: لي بقي 

فيروز: انا السبب في الكلام اللي ابويا قاله لك 

خالد:انتي ما لكيش اي علاقه وروحي نامي علشان انت تعبت اوي واهدي كده وكلميني بكره 

فيروز :أنا بحبك اوي يا خالد 

خالد بضحك: يلا سلام

_في اليوم التاني

_فيروز كانت نازلة 

احمد:فيروز 

فيروز:نعم 

احمد:أنا آسف يا بينتي وحضنها سامحيني يا بنتي

فيروز: مسامحك يا بابا 

احمد: عامل لك مفاجاه 

يتبع..
   •تابع الفصل التالي "رواية حكايتنا" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent