رواية زوج للايجار كاملة بقلم اميرة محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية زوج للايجار الفصل السابع 7
يزن بابتسامه وهو يحتضن نايا : مبروك يروحي مبروك يا الياس ليبتسم له الاخر وهو يقول : الله يبارك فيك يا يزن كنت هغلط واقولك عقبالك بس سحبتها تاني
لينظر له يزن وهو يغمز له بمشاكسه : وتسحبها ليه البحر يحب الزياده والتجديد مطلوب برده ده انا حتي بفكر لو عندك عروسه قولي
ليستمع لعدي الذي ركض وهو يصرخ لتمارا : يتماااراااا الحقييي جالك كلامي جوزك هيتجوز عليكي يختاااي هتشرد يناس هيجيبلي مرات اب ويخلف ويسرحني فالاشارات منك لله يتمارا انا قلتلك البسي حاجه عدله مش راضيه
ليمسك به يزن سريعا وهو يغلق فمه ليقول وهو يتلفت بخوف : يخربيتك انا من يوم متولدت وانا بقول انك هتبقي السبب فطلاقي من امك ياض اسكت خالص
ليبعد عدي يد يزن وهو يقول بدراما : ابعد لا يمكن اسكت ابدا انت عايزني ابيع امي دي امي يناس مهما تعمل ازاي تفكر ممكن اعمل كده لا يمكن
يزن وهو يرفع احدي حاجبيه بسخريه : وحياه امك مش ناوي تكتم يعني ليبتسم يزن وهو يحرك قدمه بخجل مصطنع وهو يقول : لا طبعا الا اذا كلمتلي طنط الهام تجوزني بنتها
يزن بتشنج : بنت مين يحبيبي اللي اكلمهالك ليشير عدي بحماس وهو يقول : البت المزه اللي هناك دي جوزهالي لأنها مش راضيه تعبرني والا هروح اقول لتمارا تسود عيشتك
ليرفع الاخر يديه أمام صدره وهو يقول ببرود : انت عارف ياض يعدي انك نسخه استغلاليه زيي وانا صغير قديمه يخفه عملتها قبلك شوف غيرها
ليصرخ الاخر وهو يركض امامه : يا تمارا الحقي انتي فين جوزك هيتجوز عليكي يختاااي اكيد قاعده مدفوسه في البوفيه ومش داريه انه راح خطب واتجوز عليكي تعالي يموكوسه
ليمسك به يزن بشده وهو يرفعه ليقول بعصبيه : اخرس ياض خلاص بقي انت ياض موصلتش لكعب رجلي وعايز تتجوز اعملهالك ازاي دي ودي هتربيها ولا تربي نفسك الاول
ليحرك عدي يديه بلا مبالاه ليقول: خلاص اشقطهالي فأن لم نجد للحلال سبيلا فمرحبا بالشقط بديلا لينظر له يزن بتشنج وهو يقول : مستحيل تكون عيل ابدا يتماراااا الحقيني
عدي بغيظ : هو في اي العيله اتهبلت ولا اي كل شويه يقولولي مش طفل مفكرني خالتهم حسناء يلا اما اروح اشوف البت مي طالما بنت الهام مش عايزاني اهو اي حاجه وخلاص
__________________
تمارا بصدمه : أحلفي بالله يخسارتهم بقي جوز القمرات دول طلعوا استغفر الله صحيح الحلو ميكملش
لتقول تالي وهي تشير ناحيه مؤمن وشادي : اه فعلا يبت يتمارا وانا اللي كنت هدب واحب الولا ده بس يلا ربنا نجدني وعرفت الحقيقه قال بدل مغير واخاف من الستات يشقطوه ابقي خايفه من الرجاله
_____________
مؤمن بتوتر : واد يا شادي الحق البت دي بتشاور علينا وتوشوش اللي جمبها انا حاسس انها بتتكلم علينا التانيه ركزت معانا
لينظر له شادي بعصبيه وهو يقول : اخرس خالص كله بسببك يبوز الاخص تعالي خلينا نشوف حل ليسحب مؤمن وهو يتجه ناحيه تالي ونونيا وتمارا
تالي وهي تحاول أن تختبئ : احيه يا نونيا جاي ناحيتنا اكيد شافني وانا بشاور عليه لتنظر لها نونيا بضيق وهي تقول : من ساعتها بقولك بطلي تنيلي تشاوري مفيش عقل فأهلك خالص
شادي وهو يتحمحم باحراج : استاذه نونيا ممكن نتكلم شويه علي انفراد لتبتسم نونيا ببرود وهي تقول : لا مش ممكن
شادي وهو يضغط علي اسنانه بغيظ : وانا بقول لازم نتكلم مينفعش اللي بيحصل ده خلينا ننهي الموضوع
تالي وهي تضيق عينيها بشك : بت يا نونيا متوافقيش اكيد هيحاول يضحك علينا وانا مش هصدقه لينظر لها مؤمن بغيظ وهو يقول : معدش غيرك يا ام عقل قد السمسم اللي تفهم كلامنا وعايزين نقول اي
لتضحك تمارا بشده وهي تشير لتالي لتقول الاخري بعصبيه: لولا اني محترمه المكان ومش عايزه اعمل مشاكل كنت اديتك علقه تحلف بيها فاكر ها ولا ناسي
لينظر لها مؤمن بعصبيه وهو يكاد ينقض عليها ليمسك شادي به سريعا وهو يبادله نظرات الغضب ليقول بهدوء: اظن حصل سوء تفاهم ولازم نصلحه
تالي بعصبيه : تصلح اي احنا فاهمين كل حاجه اه ميغركش ده احنا جامدين اوي حلوين اوي واعيين اوي ليكمل مؤمن بسخريه : متخلفين اوي معاقين عقليا اوي مبيفهموش اوي
لتنظر له تالي ببرود وهي تقول : مش قادره جسمي بياكلني عايزه امسكه ارزعه علقه لتنظر لها تمارا بغيظ وهي تقول : مسمعناش منك غير كلام وبس من ساعتها بتوزعي كلام الا مشوفتك رزعتيه ببونيه تجيب أجله ولا خلعتيله عينه ولا كسرتيله دماغه اسكتي اسكتي
نونيا بضيق : انتي بتحميها يعني ولا اي يبتوجاز خمسه شعله لتحرك تمارا يديها بلا مبالاه لتأتي نايا والياس وهم ينظرون لهم بأستغراب لتقول نايا: في اي يا جماعه متجمعين كده ليه انتو اتعرفتوا علي بعض
تالي بحماس وتسرع : لا يا نايا احنا عارفينهم من زمان دول المتحر’شين اللي قلتلك هقولك عليهم تخيلي خرجنا لقيناهم بي…. امممم اممممم
ليقطع حديثها مؤمن وهو يكتم فمها سريعا ليبتسم بغباء وهو يقول : بتهزر صاحبتك شكلها بتموت في الهزار والضحك فظيعه بجد ربنا يحميها ليكمل بهمس : او ياخدها ويريحنا منها قادر يا كريم
شادي بهدوء: مفيش حصل سوء تفاهم من اللي انت عارفه يا الياس مؤمن وحركاته لينظر الياس لمؤمن بعصبيه ليبتسم الاخر ببلاهه
نايا بهدوء : اعرفك دي تمارا صاحبتي ومرات اخويا لتبتسم له تمارا بسماجه وهي تكمل طعامها : ودي نونيا العاقله بتاعه الشله لتبتسم له نونيا ليقول شادي بغيظ : عاقله اوي من كتر عقلها قربت تتهبل
لتكمل نايا وهي تقول ببرود : اما اللي مؤمن كاتم بوقها وهي عماله تعضه دي تالي وابعد عنها هي وتمارا عشان عقلهم ضارب
مؤمن بألم وهو يمسك كف يده : اااه يبنت العضاضه علي يدي دي سايبينها لغايه دلوقتي من غير متربطوها ازاي ماشيه تعض وتخبط فمخاليق ربنا
تالي وهي تسحب شعره بغيظ : وحياه امي منا معديهالك دي تاني مره تعملها لما بوظتلي الروج ومسحته ليقول مؤمن بعصبيه: والله لو مسبتي لرقعك روسيه اجيب أجلك
عدي وهو يحرك راسه بيأس : عوض عليا عوض الصابرين يارب ياريت البلد دي فيها نص عقلي مش هيحصل فينا كده ابدا يلا اما اروح اشوف حد غيرهم يتبناني
لينظر له الجميع بصدمه لتشير تمارا عليه بأبتسامه غبيه : ابني ده حبيب قلب أمه مش طايق حد من العيله ما شاء الله عشان كده يصنف الوحيد العاقل فينا
ليومئ الياس بصدمه وهو يقول بهمس: ده شكلي وقعت فعيله اهبل من بعض ومحدش سمي عليا
_________________
عبدالرحمن بأستغراب : امال فين الياس ونايا الناس بيسالوا عليهم لينظر عاصم حوله ليقول بسخريه : اهم هناك مع شله المتخلفين دول
لتسحبه نرمين وهي تقول بعصبيه هامسه : عملت اللي فدماغها وكسبت الرهان دلوقتي هنعمل اي لينظر لها عاصم وهو يقول بحقد : مش هسيبها تتهني واوعي تفكري ان كل اللي بيحصل داخل دماغي ولا يأثر فيا انا متاكد ان في حاجه غلط
نرمين بغيظ : انا واثقه ان هي عملت كده عشان اللي حصل هي عرفت تاخد حقها باللي حصل تالت ومتلت ولسه بنت عمك مطلعتش سهله واكيد هتكمل اللي قالت عليه انا واثقه
ليومئ لها عاصم بعصبيه مبطنه وهو ينظر أمامه بحقد
_______________
حسام بأبتسامه : بتعملوا اي من غيري انا قاعد ادور عليكوا من ساعتها لتأتي روجينا خلفه وهي تنظر له بغيظ وتجلس بجانب الياس لينظر لها الاخر ببرود وهو يجلس بجانب مؤمن
الياس بأبتسامه : بنشوف استاذ مؤمن وعمايله أصله عملها مع تالي ونونيا لينظر حسام بأستغراب لهم ليقول : اي ده انسه تالي اهلا ازيك يا انسه نونيا
نايا باستغراب : انت تعرفهم برده ده احنا كده اخر من يعلم لتنظر تالي بهيام لحسام وهي تقول : هيييح هو طبق الحلويات ده طلع صاحبكوا برده ده اي الصدفه القمر دي
ليضحك حسام عليها وينظر مؤمن لها بغيظ ليقول : عاجبك اوي يختي ده ربنا يكون فعونه عشان واحده حوله زيك تبصله لتنظر له تالي بتقزز وهي تقول : مش هعبرك يا معفن موت بغيظك وبكره اتجوز طبق الحلويات ده واعزمك علي بيبس واقولك اشرب يصفر
ليضحك الجميع عليهم وينظر لها مؤمن بغيظ ليقول حسام بضحك : اهي دي الوحيده اللي قدرت علي مؤمن ربنا بعتهالنا نجده
مؤمن بعصبيه : دي لا عاشت ولا كانت الرايه لا يمكن تنزل ابدا مؤمن رمز من رموز البلد لا يمكن يتهد ليقول الياس بسخريه : رمز من رموز الفضايح في البلد لا يمكن يتهد
حسام بغمزه : شكله هيتهد قريب علي يد احد ما ومش بس لوحده شكل في حد زيه لتنظر له روجينا سريعا وهي تشعر بقلبها يكاد يتوقف لتخرج بضيق سريعا
لينضم لهم يزن وهو يجلس بجانب تمارا ويحتضنها بحب لتقول تالي بغيظ : مخلاص يا حبيبي كل مبشوفكوا بحس بجفاف عاطفي ارحموا السناجل شويه
ليقول يزن بسخريه: لا وانتي الشهاده لله عندك دم وبتحسي اصلا يا تالي اي حال ما طاردك خمس مرات الاسبوع ده وتنطيلي تاني كل يوم
مؤمن بضحكه شامته : ايوه بقي ظهر الحق اهه واحد قال الحقيقه لتنظر له تالي بعصبيه ليقول يزن بابتسامه : الا صحيح يا الياس انت مقولتلناش انت عايش فين ولا هنجهز حاجه في البيت ولا كده معدش وقت علي الفرح
ليتوتر الياس بشده لتقول نايا سريعا : فيلا الياس جاهزه بس انا مش عايزه اعيش هناك حابه اعيش فشقه عاديه انت عارف ده
ليومئ لها يزن وهو يقول : ابوكي لو عرف مش هيحب ده وانتي عارفه لتقول نايا بضيق : اه عشان المظاهر بس انا هكون مرتاحه كده اكتر فبلاش كلام فده
يزن بضيق : انتي حره يا نايا المهم تكوني مرتاحه بس ياريت تجهزوا بسرعه ولو حابين نساعد هنساعد ليبتسم له الياس وهو يقول بهدوء: انا هسيب الموضوع لنايا حابب كل حاجه تكون علي زوقها وواثق فيه
لينظر لنايا وهو يقول بهدوء: نايا ممكن كلمه علي انفراد لتومئ له الاخري وهي تلحق به
__________________
تنظر بألم حولها وهي تشعر بالرعب لأ يعقل ان يكون لغيرها ماذا يعني حسام بكلامه بالداخل هل يحب غيرها وماذا عنها احبته كل تلك السنوات هل تكون نهايتها كشروق لا لن تسمح بذلك ابدا
رامي وهو يمسك بيديها : استني انتي ليه مش حابه تكلميني انتي اول واحده تعمل معايا كده لتسحب روجينا يديها بعصبيه وهي تصفعه بشده
روجينا بعصبيه : اول واخر مره اسمحلك تلمسني إياك اياك اشوفك بتقرب مني او تفكر اني ضعيفه ان كنت سكت فده عشان حد رد عليك انما انا مش محتاجه حد انا اكفي واوفي
لتتركه وترحل لينظر لها بعصبيه وهو يضع يده علي خده : وحياتك لدفعك تمن اللي عملتيه غالي اوي وانا وانتي والزمن طويل
___________________
نايا بأستغراب : في اي مالك ليقول الياس بضيق : اظن عملت كل اللي عايزاه اي اللي بعد كده
نايا وهي تبتلع ريقها بضيق: مفيش هنستني فتره لغايه لما نعمل فرح وبعدين هتبدا اول حاجه في مهمتنا
الياس باستغراب : مهمه اي هو مش المفروض لغايه الجواز وانتهي لتقول نايا بلا مبالاه : انت دورك انتهي لغايه كده انا مش هسكت غير لما أحقق اللي فدماغي وانتقم من واحد واحد فيهم
الياس بأستغراب: من مين قصدك اي لتقول نايا بشرود: هتعرف بس بعدين مش دلوقتي دلوقتي وقت راحه لان اللي جاي مفيهوش راحه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية زوج للايجار ) اسم الرواية