رواية حكايتنا (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سلمى محمد
رواية حكايتنا الفصل الثامن 8
بارت 8
زياد بضحك"سارة
فيروز"مش مهم اهم حاجه اني هساعدك
زياد"من امته ده
فيروز"من دلوقتي
~~~~
احمد"انا جيت يا ولاد
فيروز"صحيح يا بابا زياد عنده مفاجأة
ليكي حلو اوي هتفرحك
احمد"ايه يا ابني
زياد"كانت هتقدم لي واحدة اعجبت بها في السفر
احمد بصدمة"هتتجوز
زياد"اة أن شاءالله
فيروز وهي ميتة من الضحك"اة يا بابا ربنا يوفقهم
"احمد قام مشي
فيروز"اتبسط اوي
زياد بضحك"اه ما هو واضح عليها
فيروز"والله فرحت
زياد"المهم يا ستي انا كنت هخرج معاها هي وابن خالتها عشان اتعرف علي ابن خالتها هو زي اخوها وأبوها لأن ابوها متوفي
فيروز"الله يرحمه طب انا هساعدك ازاي
زياد"هتخرجي معانا
فيروز"نعم وانا مالي
زياد"انتي عبيطه يا فيروز انا هقعد مع ابن خالتها وانتي ابقي معاها
فيروز"بس ....
زياد"لو كان عندي صديقة غيرك كانت قولتلها بس مليش غيرك
فيروز"خلاص يعم هتشحت
زياد"ماشي جهزي نفسك بقي عشان هنخرج انهاردة
فيروز"انهاردة ايه يابابا انا عليا مشاوير
زياد وهو ماشي" اكيد مش اهم مني هستنكي الساعة 9 هاجي اخدتك يلا باي
فيروز"والله ماشي يا زياد
"09:00p.m.
زياد"بقولك المعاد بقي بكرة
فيروز"يعني بعد ما لبست
زياد"طب ما انا تحت بيتك وجت من بيتي
فيروز"ماشي
زياد"ممكن تنزلي نروح نشرب حاجة
فيروز"لا خلاص بقي
زياد"انزلي يا اوفر
_خالد كان جاي لفيروز عشان يصلحها كان لسة هكلمها تنزل
زياد"يلا يا اختي كل ده
فيروز"مخلاص يا حبيبي ما أنا نزلت اهو
_خالد كان واقف وشايف فيروز بتركب مع واحد عمرها ما حكتلو عنو
وعمالة تضحك معاها
_زياد كان ركن عربية قدام البيت وخالد وراها وكان زياد برة العربية وقف لفيروز
زياد"هخرجك انهاردة خروجة مفيش زيها
فيروز"لما نشوف من ايام الخطوبة وانت الأماكن بتاعتك تعبانة
_خالد من الصدمة دور العربية ومشي
خالد"مادام هي مخطوبة مقلتش لي هي بتضحك عليا مش قادر اصدق انا عملتها اية عشان كل ده كلام ابوها كان صح انا فين وهي فين مش قادر اصدق
_خالد كان شبة منهار مش قادر
يستوعب اللي بيحصل
"12:00p.m.
فيروز"شكرا يا عم علي الخروج دي
زياد"اي خدمه اهم حاجه تجهزي نفسك بكرة عشان هنقبل سارة
فيروز"ماشي يلا سلام
احمد"انتي مبسوطة كدة يا فيروز
فيروز"من ايه يا بابا
احمد"أن زياد هيخطب
فيروز"ربنا يوفقهم يا بابا
احمد"ماشي يا فيروز
_طلعت فيروز اوضة وكانت مبسوطة أنها اخيرا خلصت من موضوع زياد
فيروز"أما نسأل علي استاذ خالد
فيروز"اي خالد عمال تفصل يعني هتتصل ولي ايه
_فيروز رنت علي خالد اكتر من عشرة مرات و بعدين نامت
"في بيت خالد
كان قعد في البلكونة ومواطي تليفونه عشان مش عايز يرد علي فيروز مش عايز يوجها ومش عايز يكلمها
"10:00 a.mفي اليوم التالي.
سارة"الو متنساش المعاد انهاردة
خالد"معاد ايه
سارة"اية يا خالد احنا كأنه هنقابله امبارح وانت قولتلي خليها بكرة عشان كانت هتروح لفيروز
خالد"يرتني مرحت
سارة"لي يا خالد حصل حاجة
خالد"زي ما قولتك يا سارة انا وفيروز مينفعش لبعض طلعت مخطوبة حتي مقلتليش مش قادر اصدق يا سارة
سارة "انت عارفت منين يا خالد طب مايمكن يكون
خالد"شوفت بعيني يا سارة شوفت بعيني انا تعبت
سارة " طب اهدا وانا هجيلك نتكلم
خالد"ملهاش لازمة يا سارة
سارة " انا جاية يا خالد
"11:00a.m.
خالد"قولتلك ملهاش لازمة تعبت نفسك علي الفاضي
سارة"ولو مش هتعبلك هتعب لمين يعني انت اخويا وابويا وكل حاجه ليا بتقف معايا علي طول
خالد"انا تعبت يا سارة هو انا قصرت معاها في حاجة قصرت معاها في حاجة عشان تعلقني بها طول الفترة دي
سارة"مش عايزك تزعل يا خالد ربنا هيعوضك والله
خالد"عارفة يا سارة بقت حاسس اني هقوم ف يوم هلاقي كل الناس بعيدة عني يعني عندك اكتر إنسانة حبيتها عمالت كدة اومال بقي الناس يا سارة هو انا وحش اوي كدة مستحقيش شوية حب من الناس
سارة " بس بس بس اهدا كدة انا مبحبش اشوف اكتر انسان بيشجعني بعد ما بتكسر كدة اكتر انسان بحبو وبالنسبة كل الدنيا يبقي مكسور يا خالد انت شخصية عظيمة مفيش زيك انت جبل مش عايزة اشوفك بتنهر قدامي ارجوك مينفعش يا خالد
وبعدين ولا فيروز دي ولي عشرة زيها يعموا كدة انت فاهم يا خالد مش عايزة اشوفك مكسور أبدا انت السوبر مان بتاعي
خالد بضحك و هو الدموع ملية عنيه "انتي لسة فكرة
سارة"أيوة انت علي طول بتقولي انا سوبر مان بتاعك ينفع سوبر مان بتاعي يبقي كدة
خالد"خلاص انا اسف
سارة " طب تشرب قهوة
خالد بضحك"ماشي بتحولي تفرحني قبل ما نخرج بليل
سارة بضحك "يا بارد
"07:00p.m.
فيروز"انا مش فاهمة أنا من امبارح وانا بكلموا وهو مبيردتش بدأت اقلق والله
_فيروز لقيت تليفونه بيرن جربت عليا
فيروز"ياربي ده زياد "الو
زياد"الو جهزي نفسك ساعة وهاجي اخدتك
فيروز"ماشي ساعة هكون جاهزة
في بيت سارة
نادية " طب يا بينتي انتي لما تخرجي دلوقتي هو هيجي يتقدم بعدين ولا ايه
سارة "اة يا ماما اول ما يتعرف علي خالد هو هيجي يخطبني من خالد
نادية"ربنا يوفقك يا بينتي انتي واللي شبهك يارب ويحميكي وانتي زي القمر كدة ماشاءالله
سارة "حبيبتي. يلا انا هنزل عشان خالد تحت
سارة "انا جيت
خالد"وانتي بتبقي قمر كدة قدام الناس بس
سارة بضحك"والله ماشي يعم شكرا
"09:00p.m.
خالد"ده المطعم
سارة " ايوا هنا
خالد"يلا بينا
سارة " قعدين علي التربيزة دي
خالد"فين
سارة"اهي
خالد في صدمة"هو ده
زياد" اهلا يا استاذ خالد اتفضل
فيروز"خالد هو انت انا ازاي مجمعتش أن هي سارة
سارة بصوت واطي"مين دي يا خالد
زياد"اعرفك يا سارة دي فيروز بنت عمي
سارة في صدمة"فيروز!!
فيروز بضحك "اة فيروز مالك يا خالد مبتكلمش لي
زياد"انتي تعرفي سارة و خالد
فيروز"لا الصراحة معرفش سارة بس اعرف خالد
خالد"عن اذنكم
سارة"خالد خالد استني معلش يا جماعة ثواني وهكون هنا معلش يا زياد ثانية واحدة
زياد"هو في اية أنا مش فاهم
فيروز"ولا انا هو خالد ماله
_سارة خرجت وراه خالد
سارة"خالد احنا ممكن نمشي لو انت حابب
خالد"سارة الشاب ده مش هينفع لك مش هينفع
سارة في صدمة "لي يا خالد ليي و زياد ماله
خالد بصوت عالي "هو يا سارة هو خطيب فيروز هو اللي كان خرج معاها هو يا سارة هو ده الشاب اللي قولتلك عليها
سارة في صدمة "ازاي ازاي يا خالد زياد مش خاطب اكيد في حاجة غلط
_سارة قعدت على الارض وانهارت من العياط
سارة "ازاي ميقوليش مش قادرة اصدق يا خالد اكيد في حاجة غلط
خالد"انا مش قادر اصدق يا سارة لي حصل ده
سارة " روحني يا خالد روحني
_ركبها العربية ودخل ياخد حاجتو من جوا
زياد " في اي يا خالد فين سارة
خالد"الجوازة مرفوضة
_وخد حاجتو وخرج
فيروز"خالد خالد خالد
_خرج و ركب العربية
خالد"انا اسف يا سارة بقيت انا السبب
في كسرتك دلوقتي
سارة " بالعكس يا خالد من غيرك مكنتش عرفت حاجه حقك عليا انت انا السبب انك تتوجع تاني
خالد"بس يا هبلة اهم حاجه انا وانتي دلوقتي هنطلع علي البلكونة ونقعد سوا
سارة "روحني وبكرة نقعد سوا
خالد"مفيش من الكلام ده هي سارة بتبقي قمر كدة كل يوم
سارة بضحك "قصدك اني وحشة
خالد"مقدرش
~~~~~
زياد " هو ملحقش يقعد معانا خمس دقائق علي بعض و رفض الجوازة ده عبيط ولا اي
فيروز"لا يا زياد خالد مش عبيط اكيد في حاجة عرفها غريبة حتي مكلمنيش في حاجة غلط انا معرفهاش
زياد"وانتي تعرفي خالد منين اصلا
فيروز"انا وخالد بنحب بعض
زياد"اومال اية ده مكلمكيش ولي حتي ادني فرصة اتكلم
فيروز"مش عارفة يا زياد بس اكيد في حاجة انا قلقنا عليها اوي
زياد"وانا كلمت سارة كتير مبتردتش انا بحب سارة جدا مش عارفه اي اللي حصل
زياد"قومي ارواحك
"12:00a.m.
في بيت خالد
خالد"انهاردة الصبح كانت بتحولي تخفيفي عني وانا دلوقتي مكانك ومش عارفة اعمل كدة
سارة " عارفة حاسة ان في حاجة غلط بس كل ما افتكر شكلك الصبح بحس أننا اللي مبنفهمش
خالد"خسرنا يا سارة خسرنا
سارة وهي بتعيط"عمال يرن هرد اقولوا اي انت كدبت عليا وطلعت خاطب و كمان خاطب و جاي يخطبني و جيبها معاها مش قادرة يا خالد
خالد"اهدي يا سارة ربنا لي حكمة في كل حاجه
سارة " روحني بقي
خالد"ماشي يستي الله
سارة ضحكت
"09:00a.m.في اليوم التالي
"في بيت خالد
_الباب عمال يخبط جامد
خالد"حاضر في ايه
خالد"انتي
•تابع الفصل التالي "رواية حكايتنا" اضغط على اسم الرواية