رواية سجينة مع وقف التنفيذ كاملة بقلم اميرة اسامة عبر مدونة دليل الروايات
رواية سجينة مع وقف التنفيذ الفصل الثامن 8
في صباح يوم جديد صحي ناصر من نومه وبعد ما خد حمامه ولبس خرج من الاوضه ونزل علي تحت كانت فكريه صاحيه كالعاده.
ناصر….إصباح الخير يا ستي.
فكريه….إصباح الهنا يا سيد الناس حمدالله علي سلامتك.
ناصر…الله يسلمك
فكريه…چيت ميته يا ولدي ؟
ناصر…چيت جبل الفچر مرضيتش أصحيكي.
فكريه….انت خارچ.
ناصر…اه وهاخد انسه عاليا معاي عشان الناس تتعرف عليها وأجدمها ليهم علي انها المهندسه الزراعيه الچديده وكمان هنطلع اللول علي المستوصف عشان تعبانه شويه.
فكريه…وه تعبانه كيف دي كانت زينه امبارح.
ناصر….ابدا امبارح لما چيت واني طالع كنت سامع خبط وصوت عالي في اوضتها من الباب عرفت انها لسه صاحيه و جولت لا يكون في حاچه روحت خبطت عليها وكانت تعبانه جوي الموز اللي و كلتيهولها تعبها🤨 ووشها مش باين من الحساسيه.
فكريه….بحزن يا حبيبتي طيب ومصحتنيش ليه.
ناصر…أتحرچت تجلجكك وطلبت مني أچيبلها نشا.
فكريه…يجطعني هي جالتلي و اني اللي غصبت عليها .
ناصر…بحب بعد الشر عنك يا حبيبتي يعني انتي أيش عرفك بس انها هتتعب إكده اني هعدي أخدها ونروح اللول عالمستوصف نطمنوا عليها وبعدين هنطلعوا عالارض شويه.
فكريه….طيب واچب وديني اطمن عليها يا ولدي.
ناصر….واچب طبعا بس خلينا لما نرچع احسن عشان منعوجش.
فكريه…ماشي يا ولدي.
باس ناصر راسها ….سلام عليكم.
فكريه…ناصر.
ناصر…ايوه يا ستي.
فكريه….خد بالك عليها ياولدي وبلاش تجسي عليها ملهاش ذنب في اي حاچه صدجني البت دي غلبانه جوي.
ناصر ..بأبتسامه حاضر يا ستي متجلجيش♥️
خرج ناصر وراح علي المضيفه خبط عليها دقيقه كانت فاتحه وهي لابسه بنطلون چينس وتيشرت أسود بنص كم ولسه آثار الاحمرار علي جسمها باينه خلت منظرها جذاب اكتر.
عاليا…بإحراج صباح الخير.
ناصر….صباح الخير كيفك انهارده.
عاليا…الحمد لله احسن انا جاهزه
ناصر….جاهزه كيف هتخرچي إكده؟
عاليا…كده ازاي مش فاهمه.
ناصر…يعني بخلجاتك دي انتي ناسيه اننا في الصعيد
عاليا…بغضب بصتله مش فاهمه يعني مالها ؟ وبعدين انا اصلا مش لابسه حجاب وأظن انا مش لابسه حاجه ملفته للنظر يعني
ناصر….بحده عارف انك مش لابسه حچاب بس كل مكان وله أصوله يا انسه عاليا الناس إهنه غير ناس القاهره.
عاليا….والله ده لبسي وانا مش خارجه ببدله رقص ده تيشرت وبنطلون😡
ناصر….صوتك🤨
عاليا…اوووف بقولك ايه احنا فيها خليني قاعده احسن بجملت الحبسه لا عايزه اروح لدكتور ولا عايزه اخرج.
ناصر….جولتلك صوتك..وبعدين انتي لازم تيچي معاي عشان هنطلعوا عالأرض وهناك في رچاله كتير أيه عادي بالنسبالك يشوفوكي إكده.
عاليا….كده اللي هو ازاي مش فهماك وبعدين انت معترض علي لبسي ولا علي المكان اصل لو علي لبسي وعلي الرجاله فانا بخرج كده في القاهره عادي والناس كلها بتشوفني ولو عالمكان زي ما قولتلك احنا فيها انا مش معايا لبس غير اللبس ده.
ناصر…..بغضب أطلعي هاتي الطرحه اللي فوج حطيها عليكي دجيجه واحده تكوني جدامي مفهوم.
عاليا….بصدمه 😳 انت ليه واثق ان انا هسمع كلامك اصلا و بتاع ايه اصلا بتتحكم فيا انت مالك لابسه ايه ولا مش لابسه ايه.
ناصر…بصوت عالي نسبياً جولت يلااااااا😡
اتنفضت عاليا من صوته بصتله بغضب وطلعت بسرعه علي فوق.
ناصر…لنفسه چرالها ايه البت دي كانت كيف الجطه المغمضه يومين سفر أرچع الاجيها لسانها طولها🤨
ثواني وكانت عاليا نزلت وحطت علي كتفها طرحه و ملامحها باين عليهم الغضب.
مشي ناصر وهي وراه راح ناصر علي البوابه الكبيره كان مرعي محضرله عربيه حنتور من الجلد متوصله بفرس أسود بون الليل من جماله تستعجب♥️
مرعي…إصباح الخير يا ولدي
ناصر….إصباح الخير يا مرعي أسمر چاهز.
مرعي….چاهز يا ولدي
ناصر….أفتح البوابه يا مرعي
مرعي…عينيا حاضر
طلع ناصر علي الكرسي في الحنتور ومسك لجام الحصان “أسمر”
بص ناصر لعاليا اللي واقفه تتابع في زهول. أركبي
عاليا….أركب ايه؟
ناصر…..أركبي الحنتور.
عاليا….لا طبعاً لنا مش هركب انا بخاف وبعدين هو مش حضرتك معاك عربيه.
ناصر….ايوه بس ما هينفعش اطلع بيها عالارض متستحملش يلا أركبي.
عاليا….ايوه بس انا بخاف وبعدين العربيه عاليه اوي مش هعرف🥺
ناصر…هتخافي من ايه أسمر جدام وبعدين ماهيخوفش ثم انتي في ايه معتخافيش منه؟
عاليا….برجاء مكانتش قادره تجادل معاه استاذ ناصر ارجوك بلاش الحنتور ده او بلاش انا اجي معاك خالص انا بقيت كويسه.
ناصر….يلا عشان منتأخروش الغفر هيبصزا علينا اطلعي.
عاليا….بتنهيده وخوف العربيه عاليه.
مدلها ناصر ايده من غير ولا كلمه.
بصتله عاليا بإحراج فضل ناصر باصصلها في صمت ومن غير أي أعتراض مدت عاليا أيدها براحه مسكت كفه الكبير بكفها الصغير قبض ناصر بأيده علي كفها وشدها براحه
طلعت عاليا جمبه كان الكرسي يادوب ياخد اتنين وبس قعدت عاليا جمبه قريبه منه جداً تكاد تكون مش باينه من حجمه و الاحراج ملازمها.
خرج ناصر من البوابه وفضل ماشي في الطريق ساكت وهي كمان ساكته وصل بيها بسرعه علي المستوصف كان في هناك دكتوره كشفت عليها وكتبتلها علي علاج وطلبت منها تبعد عن اي حاجه تسببلها الحساسيه وكتبتلها قايمه بالممنوعات في الاكل اللي بيزود الطفح الجلدي.
خرجوا من المستوصف وراح ناصر جاب العلاج من الصيدليه ورجعلها تاني.
ناصر…مدلها ايده بشنطه العلاج
أتفضلي بعد الفطار ابجي خديه بأنتظام .
عاليا…شكراً ممكن اعرف….
ناصر…تعرفي ايه؟
عاليا…بخوف من رد فعله احممم اعرف حساب العلاج والكشف
رفع ناصر حاجبه بغضب من غير ولا كلمه🤨
عاليا…بخوف هو انت بتبصلي كده ليه انا قولت ايه غلط حضرتك ودتني وجبتلي العلاج كفايه جدا تعبك لكن حساب ال..
ناصر….تعرفي تجفلي خاشمك شويه ولا أجفلهولك بطريجتي؟
بصتله عاليا بصدمه وتفكير داخلي دام ثواني بينها وبين نفسها ياتري ايه هي طريقته اكيد واحد زي ده لو ضربني بكف ايده هقع ميته مفيش كلام🙄
أبتسم ناصر أبتسامه نصر ورفع ايده مره واحده باللجام شده ورجع سيبه مشي فورا الحصان
فضلت عاليا علي صمتها و أختارت انها تسكت احسن ما تلقي مصرعها علي أيد ناصر🙈
بصت عالطريق براحه منظر الخضره حواليها في كل مكان الجو جميل. بقالها فتره محبوسه ومش بتشوف الشارع كانت مرتاحه وسعيده وحست انها كانت محتاجه انها تخرج.
وصل بيها الارض بتاعته كانت ارض كبيره جدا رجاله وبنات شغالين فيها كانت مبسوطه جدا اول مره تشوف ارض زراعيه
قدمها ناصر للعمال علي انها مهندسه زراعيه وقفت عاليا تبص بشغف علي طريقه شغلهم واللي لفت نظرها اكتر و عجبها غيطان العنب لمحت من بعيد بنات وستات بيلموا المحصول وبيضيعوا وقتهم بالغنا سرحت عاليا معاهم وهي مبتسمه و مستمتعه بالاغاني القديمه اللي بيغنوها ناصر كان واقف يتابع شغله لكن عينه كانت عليها.
أبتسمت عاليا ابتسامه صافيه لمجرد ماسمعت صوت جميل من بنت فيهم بتغني وهما يرددوا وراها.
على بياعين العنب
على بياعين العنب
العنب عنبى
والجنب جنبى
وانت ياشلبى
يابتاع العنب
على بياعين العنب
على بياعين العنب
جاب لى الشبشب
يقرا ويكتب
عاود الشبشب
أنا طلبى العنب
على بياعين العنب
على بياعين العنب
جاب لى القبقاب
فى وابور ركاب
عاود القباب
أنا طلبى العنب
على بياعين العنب
على بياعين العنب
جاب لى الجزمة
ملهاش لزمة
عاود الجزمة
أنا طلبى العنب
على بياعين العنب
على بياعين العنب
أبتسمت عاليا بفرحه
ناصر….انسه عاليا يلا عشان هنلف علي باجي الارض
هزت راسها وراحت وراه بهدوء وهي عينها عليهم.
بصلها ناصر…ايه عچبك غناهم.
فضلت عاليا باصه عليهم…صوتها حلو اوي. هما ليه بيغنوا.
ناصر….عادي عاده و أتعدوا عليها بيسلوا روحهم في الحر والشغل.
شكلك أول مره تشوفي الحچات دي.
عاليا….بصراحه اه انا تقريباً اول مره اسافر اصلا من زمان اخر مره سافرت بره القاهره اصلا روحت أسكندريه مع خالتوا وجوزها روحنا نصيف كنت وقتها صغيره لسه ودي كانت اخر مره اسافر لان بعدها جوز خالتوا اتوفي و مروحناش اي مكان تاني .
ناصر….يعني مروحتيش غير سكندريه بس.
عاليا….ايوه ريم وضحي الله يرحمها اللي سافروا كتير في كذا محافظه بسبب شغلهم يعني لكن انا دي اول مره .
ناصر….وعچبتك الصعيد بجي.
عاليا….مقدرش اقول رأيي فيها لان دي اول مره اشوفها انا من يوم ما جيت مطلعتش بره البيت بس لو عالمكان اللي احنا فيه فاهو جميل اوي.
ناصر….لو عچبك ممكن تاچي معايا كل ما تحبي..احمم اجصد يعني بصفتك مهندسه وإكده.عشان متزهجيش من جعده الدار عارف انك مش متعوده علي الجعده دي.
عاليا….بسخريه قصدك الحبسه😏
عموما لو قعدتي في البيت وزهقي متحملش هم لكن لو انت محتاجني عشان شكلك ممكن اجي.
بصلها ناصر…بتفحص هو انتي ايه اللي چرالك عاد.
عاليا…..تقصد ايه؟
ناصر…اجصد ان جبل ما اسافر مكنتيش إكده كنتي مسالمه وهتنفذي اللي بجوله من غير اي اعتراض لكن لما چيت لجيت حد تاني واحده لسانها اطول منيها.
عاليا…🤨تقصد اني لساني طويل يمكن انا كنت عبيطه الاول لكن الوقت خلاص مبقتش عبيطه واللي مش هيعجبني هعترض عليه😡 تيته فكريه قالتلي لازم تكوني قويه ومتخافيش من اي حاجه ولا من اي حد حتي لو انت.
نطقت بغباء كلام مكانش ينفع تقوله لناصر بالذات وفجأه ولأول مره ضحك ناصر غصب عنه علي سذاجتها وقدر يعرف سبب تغييرها.
حست عاليا باللي قالته وحست بغابئها لكن كان فات الوقت🙈
ناصر….جولتيلي بجي تيته فكريه هي السبب😂😂😂
عاليا…بغضب ممكن اعرف انت بتضحك علي ايه😡
ناصر…لاه متشغليش بالك بس مجولتليش يعني انك بتعترفي من جبل اول جلم😂😂
عاليا…🥺 بقولك ايه انا معملتش كده عشان كلام تيته فكريه انا عملت كده من نفسي عشاان هي معاها حق مينفعش اكون طيبه مع اي حد خصوصا اللي زيك.
ناصر….ايوه واخد بالي بس جوليلي تجصدي ايه باللي زيي؟
عاليا….لو انك بتقولها بتريقه بس ماشي هعديها و لو علي أقصد ايه باللي زيك اقصد اللي شايفين نفسهم فوق الناس فَرحهم و حزنهم بس اللي يفرق معاهم انما باقي الناس حاسين بأيه؟ مبسوطين موجوعين مش مهم يتحرقوا بجاز كلهم المهم ان اللي زيك يبقوا تمام و اخر همكم اللي زيي تظلموا عادي لكن مينفعش تكونوا مظلومين🥺
ناصر…بغضب وتأثر لكلامها مسك ايدها بغضب 😡 كنتي رايداني أعمل ايه وأخوي الصغير اتغدر بيه و واخد تسع طعنات أعمل ايه و حج أخوي مربوط بظهور خيتك
أعمل ايه و اخوي تحت التراب و الجاتل بره عايش حياته عمرك چربتي إحساس العچز چربتي إحساس إنك ترچعي لكل اللي يحتاچك حجه وتيچي عند حج أغلي الناس ليكي و توجفي متكتفه و متبجيش عارفه ترچعيه
چربتي إحساس أن عينك ليل نهار متبجاش شايفه غير أخر منظر لاخوكي وهو مجتول چربتي تنكسري و تنحني و جلبك يموت بالحياه…بصلها بضياع وصوت لين حزين💔 مكانش جدامي غيرك
عاليا…بدموع تأثر منه وغضب عليه انا عيشت كل اللي انت عيشته واكتر انا بقيت لوحدي انت تقدر تتحمل لانك راجل لكن انا بنت وفجأه كل اللي ليا في الدنيا راحوا فجأه🥺 انا يوم ما راحوا ملاقتش حد اترمي في حضنه واعيط💔 كل اللي حواليا كانوا اغراب وجيران ومعارف بسيطه اللي من دمي راحوا والوحيده اللي ممكن تكون عايشه معرفش عنها حاجه كنت نفسي اكون معاها تاخدني في حضنها واخدها في حضني لكن فجأه لقيتني بحضن نفسي بنفسي🥺 قلبي اتقسم ميت حته مبقاش فيه حته سليمه عمرك شوفت حد مش عارف يحزن او يتوجع علي ايه اكتر من التاني أحزن علي خالتوا اللي كانت ليا امي والملجأ والامان
ولا احزن علي بنت خالتي اللي زي اختي و صاحبه عمري ولا احزن علي اختي اللي مش عارفه هي شافت ايه الفتره دي مش عارفه عايشه ولا ميته احساسها ايه خايفه ولا مطمنه الوقت بيمر عليها أزاي 🥺 ولا احزن علي نفسي عشان بمر بكل ده لوحدي ولا احزن عاللي انت عملته فيا💔 ولا احزن عشانك وكملت بدموع ووجع متستغربش بس والله انت صعبان عليا🥺💔
فضلت عاليا بصاله ثواني وهو باصصلها وساكت رجعت بصت قدامها وهي بتاخد نفسها و بتغمض عينها بقهر ووجع بتصارع دموعها اللي نازله من غير رحمه
سابها ناصر تعيط وتخرج كل اللي جواها ووقف جمبها هو كمان بيصارع كم الضغط اللي جواه وبيصارع كلامها اللي وجعه. واتهامها ليه بالظالم في الوقت اللي هي عذرته و شافته مظلوم💔
عدت دقايق مرت ببطئ عليهم كل واحد فيهم كان بيحاول يستنشق اكبر قدر من الهواء يملاء به رئته يمكن يرجع جزء بسيط للحياه في داخلهم.
أحياناً يكون الصمت له قدره أعظم من الكلام في تفريغ الوجع الداخلي فبعض الكلمات لا تشفي بل تزيد من الوجع أضعافً
لذا فا في حضره الصمت بُطل الكلام.✋
خد ناصر نفس طويل وخرج صوته هادي.
ناصر….يلا عشان نرچعوا.
هزت عاليا راسها ومشيت جمبه لحد ما راحوا علي العربيه مدلها ايده بهدوء مدت عاليا كفها ليه في صمت وطلعت قعدت في مكانها وراح ناصر علي مكانه من غير ولا كلمه.
فضلت عاليا باصه علي الناس في الارض وشارده وملامح وشها حزينه.
بعد مده بسيطه من الصمت اللي طال وصل ناصر قدام بوابه البيت
ناصر….أنزلي يا انسه عاليا لو ستي سألت عليا انا لسه ورايا مشوار.
بصتله عاليا وهزت راسها وقبل ما تنزل كان مسك ايدها من تاني ومد ايده التانيه بشنطه العلاج.
مشيت عاليا بخطوات عشوائيه تحت نظرات ناصر دخلت علي المضيفه وبعد ما اطمن عليها وصي مرعي ياخد باله من البيت لحد ما يرجع ومشي.
كان حاسس بخنقه كبيره مش قادر يدخل ولا عايز يتكلم مع اي حد لقي رجله بتاخده غصب عنه علي قبر علي .
دخل وقف قدام قبره قرأ الفاتحه وفضل يدعيله شويه وبعدين قعد سند ضهره علي قبر علي جنب اسمه المحفور.
ناصر….بحزن تعبت يا علي مبجتش جادر يا اخوي الحمل كل يوم بيزيد والوچع بيزيد معاه مين اللي عمل فيك إكده يا اخوي ياريتني كنت اجدر أسمعك ياريت كان ينفع أچيلك واعرف منيك طلع الوصول للحجيجه صعب جوي يا علي اني مهسيبش حجك بس خايف الوجت يطول وافضل أظلم يا خوي هي شيفاني ظالم حجها بس والله غصب عني الوچع كبير يا علي كبير جوي يا اخوي
أتوحشتك يا حبيبي أتوحشتك ونفسي أخدك في حضني ريحتك وحشتني يا زينه الشباب 💔
وعد مني يا علي هچيب حجك حتي لو اخر نفس في عمري هخلي اللي عملها يتمني الموت الف مره جبل ما روحه تحصلك هدوجه العذاب اللي دوجهولك هعرفه معني الخوف اللي انت عيشته هخليه يطلب الموت عشان ارحمه وماهرحمهوش غير واني ناري اللي جايده علي فراجك مطفيه هرچعلك تاني يا اخوي بس واني چايب حجك بيدي وجتها بس هطمن ان روحك ارتاحت.
عدي وقت طويل علي ناصر وهو قاعد المغرب كانت خلاص قربت قام ركب العربيه ورجع علي البيت
فكريه…..كنت فين كل ده يا ولدي
ناصر…ابدا يا ستي كان ورايا كام مشوار
فكريه…طيب يلا المغرب هتآذن و الفطار چاهز فين عاليا.
ناصر….اني رچعتها و رچعت اكمل اللي ورايا اكيد مرتاحه چوه.
فكريه….طيب اطلع غير خلجاتك واني هبعت محاسن تنادم عليها
ناصر….ماشي ياستي.
طلع ناصر و بعتت فكريه الشغاله لعاليا. وبعد وقت بسيط رجعتلها محاسن.
فكريه….ايه فين الضيفه يا محاسن.
محاسن…جولتلها يا ست فكريه بس جالتلي أعتذر منيكي وبتجولك سامحيها هي مش جادره تيچي حاسه بصداع وهتبجي تشرب لبن عالفطار مجدراش تاكل.
فكريه…وه لبن ايه عاد طيب روحي يا محاسن بسرعه أبعتيلها صنيه وكل وخليها مرتاحه انهارده وبعد الفطار هبجي اروح اطل عليها.
محاسن…حاضر يا ست فكريه.
راحت بسرعه محاسن جهزت الصنيه ورجعت خبطت علي عاليا ادتها الصنيه.
محاسن….ست فكريه بتجولك خليكي مرتاحه بس لازماً تاكلي
عاليا…بأبتسامه شكرا
محاسن…بألف هنا بعد أذنك.
عاليا…اتفضلي.
……………….
نزل ناصر بعد شويه في نفس وقت الاذان واتفاجئ بفكريه قاعده لوحدها مستنياه.
ناصر….معلهش اتأخرت عليكي يا ستي.
فكريه…ولا يهمك يا ضنايا يلا اجعد افطر.
ناصر….فين انسه عالي؟
فكريه…..بتجول تعبانه و مرضيتش تاچي بعتلها الفطار مع محاسن.
سكت ناصر وهز راسه وبدأ ياكل في صمت لكن للحظه حس انه مضايق ومكانش عارف ايه اللي مضايقه
ناصر…الحمد لله.
فكريه…وه انت كلت حاچه يا ولدي ده انت وكلك كيف ماهو.
ناصر….مش جادر والله ياستي شربت كتير
فكريه…طيب خد بس دي من يدي.
ناصر…خلاص والله ياستي مش جادر الحمد لله اللهم ديمها نعمه
جوليلي صوح سيف كلمك انهارده اني مكلمتوش خالص.
فكريه….ايوه كلمني مره الصبح والوجت وانت فوج كلمني وسأل عليك جال انه كلمك ومردتش.
ناصر….يمكن كلمني واني بتسبح هجوم أكلمه الوجت .
فكريه….ماشي يا ولدي كلمه واني هجول لمحاسن تعملك جهوتك.
ناصر…تسلمي ياستي.
خرج ناصر اطمن علي سيف وقفل معاه وفضلت عينه رايحه جايه علي باب المضيفه من غير ما يحس صوت من جواه بيقوله روح شوفها وصوت تاني رافض لكنه قرر انه يسيبها براحتها .
دخل شرب القهوه وبعد كده خرج تاني عشان يصلي
مرعي….ناصر بيه.
ناصر…ايوه يا مرعي.
مرعي….كنت عايز اجولك إكده علي حاچه جبل ما تمشي.
ناصر…جول خير في ايه؟
مرعي….الغفير مصباح.
ناصر…ماله لساته تعبان.
مرعي…ايوه يا ولدي وعشان إكده عايز اتحدت معاك اني شايف ان رجدته طولت كنت بجول نشوف حد غيره خصوصا يعني ان في حد من الغفر شافه واطمن عليه وبيجوا ان صحته بجيت عال ولساته جاعد چنب مراته شكله إكده بيدلع ماهو بردك اللي يلاجي راحه ومرتاحش يبجي عبيط وده جاعد شارب نايم ومرتاح ومتربه بيوصله لحد الدار هينزل ليه شغله بجي.
ناصر….يا راچل حرام عليك چرالك ايه يا مرعي عتعوم علي عوم الغفر الراچل كان عامل عمليه كبيره ومش عشان شد حيله شويه يبجي جادر وبيتدلع ربنا ما يحعلنا من جطاعين الارزاج يا مرعي مصباح طول عمره شغال معانا وعمره ما جصر في شغله لما يوجع منتحملوش همله يرتاح ويرچع لصحته يا مرعي وفلوسه وكل طلباته توصله جبل الكل ده فاتح بيت ومعاه خمس عيال بلاش تكون سبب في جطع رزج حد يا مرعي عشان ربنا ما يبعتلكش ويبعتلنا اللي يجطع رزجنا و متسمعش للغفر هما لو موطرحه ما هيجولوش للرزج لاه
كل واحد فينا يا مرعي يوم ما عمره يخلص هيروح لربنا وهو شايل عمله علي كتفه خلينا نروح واحنا مشايلينش ذنب حد ولو الشغل كتير عالغفر هاتلهم واحد چديد يسترزج لكن يفضل مكان مصباح كيف ماهو مفهوم يا مرعي.
مرعي….بتأنيب ضمير معاك حج يا ولدي وحجك عليا اني مجصدش والله بس لما جالولي انه بجي زين جولت حرام فلوسك اللي بتترمي في الارض.
ناصر….الخير البي بنعمله يا مرعي عمره ما بيترمي في الارض ده رزج و الرزج عارف صاحبه زين
مرعي….عنديك حج ربنا يسعدك يا ولدي ويديك علي كد نيتك ويريح بالك.
ناصر….يارب اني رايح اصلي
مرعي…واني هحصلك دلوك.
ناصر…سلام عليكم.
مرعي…عليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
عدي الوقت بسرعه وفي خلال الوقت اللي كان بيصلي فيه ناصر راحت فكريه اطمنت علي عاليا وقعدت معاها شويه و طبعا اعتذرت عاليا تاني عن السحور بحجه انها عايزه تنام ومش قادره.
رجع ناصر بعد وقت طويل وعرف من سته انها مش قادره تتسحر كان مضايق لكن سكت وسابها.
تاني يوم خرج علي شغله وفضل طول اليوم بره وفي الوقت ده خرجت عاليا قعدت مع فكريه وقبل الفطار استأذنت وطلبت انها ترتاح بعتتلها فكريه الاكل علي المضيفه.
بدأ ناصر يحس انه مش علي بعضه حاسس ان في شعور جواه هو مش فاهمه ومش عارف ليه إختفائها مضايقه وعدم قعدتها معاهم علي السفره مخلي في حاجه ناقصه وكأنه اتعود علي وجودها معاهم قرر انه يسيبها لحد السحور لو مجاتش هيروح يجيبها بالعافيه ويطلع غضبه اللي هو مش فاهمه عليها.
ناصر….هي مرضياش تيچي ليه.
فكريه….سيبها يا ولدي براحتها هي طول اليوم جاعده معايا حجها تجعد مع حالها شويه.
ناصر…بغضب تمام يلا كلي 🤨
ابتسمت فكريه بهدوء علي غضبه وكلت من غير اي تعليق.
بعد وقت بسيط طلعوا علي اوضهم عشان يناموا.
لكن كان صعب النوم يجي بعد كم الغضب الداخلي واللي مش مفهوم. بقاله يومين مشافهاش ومش عارف سبب رفضها للجماع بيهم.
قام ناصر من مكانه لبس جلبابه ونزل راح علي المضيفه
وهو في قمه غضبه😡
خبط علي الباب وثواني وفتحت عاليا.
ناصر…😡
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية سجينة مع وقف التنفيذ ) اسم الرواية