Ads by Google X

رواية اسمي جميله الفصل التاسع 9 - بقلم حروف كاتب

الصفحة الرئيسية

 رواية اسمي جميله (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم حروف كاتب

رواية اسمي جميله الفصل التاسع 


الحلقة التاسعة)}) 💙

اتشجعت جميلة وضربت الراجل بالقلم ووقفت قدام ماهر تحميه وقالت: مش هسمحلك تلمسه 
: جميلة؟  
قام الراجل بكل غضب الدنيا وقال: هو كدة بقا 
وفجاة طعن جميلة 
طعنها من بطنها 
وقال: ابقي احميه بعد ما توصلي القبر 
وضحك ال 3 رجال 
جميلة: م..اهر 
وقعت جميلة على وشها 
صرخت فاتن برعب: جميييلة 
فجاة سمعوا اصوات عربية البوليس 
جري التلات رجالة 
انحنى ماهر ومسك جميلة وحط ايده على بطنها 
حس ماهر بملمس الدم 
ماهر بصدمة: فاتن... جميلة حصلها ايه 
فاتن: ماهر.. بيه 
فجاة سمعت اصوات عربيات الشرطة 
فاتن: انا هروح اطلب المساعدة 
جريت فاتن 
ماهر: جميلة جميلة 
جميلة قومي 
فجاة نزلت دمعة من عيونه 
نزلت دموع حتى هو نفسه استغرب منها 
نزلت دموعه على وشها 
فجاة فتحت جميلة عيونها وقالت بصوت ضعيف 
: م..اهر متخافش 
وقفلت عيونها تاني 
رجعت فاتن ومعاها اتنين من ظباط الشرطة وواحد من الاسعاف 
فاتن: ماهر بيه المستشفى قريبة احنا لازم ننقلها هناك بسرعة 
                          **** 
في قصر عيلة النمر 
تحديدا في اوضة سارة 
كانت سارة واقفة في اوضتها بتلم حاجاتها بمنتهى العصبية ودموعها مغرقة وشها 
مي: ممكن افهم انتي ناوية تعملي ايه 
سارة بضيق : ناوية امشي 
مي: ليه القرار المفاجئ ده 
سارة بعصبية : عايزة تعرفي ليه 
عشان ابوكي ضربني
مي: وايه يعني مش ابوكي 
سارة: انا مش عيلة يا مي عشان انضرب فاهمة ولا لا 
انا معملتلوش حاجة كل اللي عملته اني قلتله ان ماجد عايز يشوفك 
اتنهدت مي بضيق 
مي: انا قولتلك الموضوع ده بيعصبه 
سارة: خلاص ماشي بس انا مش قعداله فيها 
مي: هتروحي فين 
سارة: هرجع لمحمود ولبيتي واللي يحصل يحصل 
مي: متاكدة من قرارك 
كانت سارة في الوقت ده خلصت شنطتها وقفلتها 
سارة: ايوة متاكدة 
شالت سارة الشنطة بعصبية ونزلت السلم للساحة ولقت بسيوني في وشها 
بسيوني: على فين 
سارة: سايبهالك وماشية 
بسيوني: من غير سلام ولا كلام كدة 
سارة بعصبية : مفيش بيني وبينك كلام من اصله 
مي: سارة ! احترمي نفسك 
فجاة جت جرب واحدة من الخدم بتنهج جامد 
الخدامة: اسفة لمقاطعتكوا بس فس حاجة مهمة جدا 
مي: خير في ايه 
الخدامة: الرسالة دي لسه واصلة من انجلترا حالا من فاتن بتقول فيها 
ورجعت تنهج جامد 
بسيوني بغضب: بتقول ايه 
الخدامة: مدام جميلة حصلتلها حادثة خطيرة وانتقلت المستشفى 
ساد الصمت والقلق المكان 
                               ***** 
في المستشفى 
وقفت فاتن مع ظابط الشرطة وقعد ماهر قدام اوضة العمليات 
الظابط: تقدري تقوليلي مواصفات المتهجمين 
بدات فاتن تشرح اوصافهم 
الظابط: سرقوا منكم حاجة 
فاتن: للاسف لا هما اصابوا البنت اللي في العمليات 
الظابط: كان المفروض تاخدوا حذركم اكتر من كدة الشوارع اللي زي دي مش مامونة نهائي خصوصا على السائحين اللي زيكم 
فاتن بحزن : اللي حصل حصل 
الظابط: اتمنى من كل قلبي البنت تكون كويسة 
فاتن: وانا كمان 
الظابط: انا همشي عشان نكمل التحقيق 
راحت فاتن عند ماهر 
فاتن: اتفضل مياه يل ماهر بيه 
شرب ماهر 
قعدت فاتن جمبه 
ماهر: انا السبب في اللي حصلها 
كانت عايزة تحميني 
لو جرالها حاجة مش هسامح نفسي 
ابدا يا فاتن 
فاتن: ادعي ربنا يا ماهر بيه انها تكون سليمة
ماهر: كانت لطيفة اوي طيبة اوي و رقيقة 
كانت ضحكتها جميلة اوي 
كانت..
شاورتله فاتن يسكت
فاتن: متتكلمش عليها بصيغة الماضي يا ماهر بيه 
وبصت للارض بحزن وكملت: اذا كان في حد ملام على اللي جرى فهو انا ومش حد تاني 
ولمعت عيونها بالدموع وقالت: خي الوحيدة اللي ارتحت وانا بتكلم معاها 
وفجاة خرج الدكتور من اوضة العمليات 
فاتن: ماهر بيه الدكتور خرج 
ماهر بلهفة: وديني عنده بسرعة
مسكت فاتن ايده وراحو 
فاتن: ايه يا دكتور خير 
الدكتور: الحمدلله 
على الرغم من ان الجرح كان عميق شوية الا اننا قدرنا نسيطر على الوضع وكمان ارادة البنت القوية والعملية نجحت 
وهي دلوقتي في اوضتك عادية عشان تتحط تحت المراقبة 
فاتن بفرح: نقدر نشوفها 
الدكتور: لازم تستنوا شوية وبعدين هنسمحلكوا تشوفوها 
عن اذنكوا ورايا حاجات مهمة 
سابهم الدكتور ومشي 
فاتن: سمعت يا ماهر بيه 
سمعت اللي الدكتور قاله 
ماهر بفرح: الحمدلله 
                           ***** 
مي: بابا متاكد من اللي انت عايز تعمله ده 
سيبني انا اقوم بالمهمة دي 
بسيوني بجدية : احجزي تذكرتين على اول طيارة لانجلترا زي ما بقولك 
مي: لا يا بابا جسمك مش هستحمل السفر 
بسيوني بغضب : اعملي زي ما بقولك فاهمة ولا لا 
مي: حاضر يا بابا 
بسيوني: معقول تكون حالتها خطر 
معقول يجرالها حاجة 
طب ماهر كويس ولا لا 
جت مي
مي: بابا اول طيارة النهاردة بعد ساعتين 
بسيوني: احجزيلنا عليها مكان بسرعة مستنية ايه 
مي: امرك يا بابا 
بسيوني للخدم: حضروا الشنط بسرعة وامروا السواق يستعد عشان هنسافر حالا 
                             **** 
في المطار في صالة الانتظار 
بسيوني بيهز رجليه بعصبية وتوتر كبير 
مي: بابا اهدى التوتر غلط كبير عليك 
بسيوني: مش قادر يا مي قلقان جدا 
مي: ربنا هيسترها ان شاء الله 
فجاة ارتفع النداء لركاب الطيارة المتجهة لانجلترا 
مي: اهم يا بابا بينادوا علينا يلا 
بسيوني: يلا يا مي 
                          *** 
في اوضة جميلة 
قعد ماهر وفاتن جمب سريرها 
فجاة بدات جميلة تفتح عيونها ببطء 
جميلة: ا..انا فين 
فاتن بفرحة: جميلة
بصتلها جميلة بضعف 
جميلة: فاتن 
فاتن: ماهر بيه جميلة فاقت 
ماهر: بجد 
اول ما جميلة سمعت صوت ماهر قامت من مكانها بسرعة 
وفجاة حست بالم شديد في بطنها
فاتن: جميلة لازم متتحركيش كتير الجرح لسه ملمش 
نامت جميلة ومسكت ايدين فاتن وقالتلها بقلق : ماهر فين هو كويس 
ماهر: انا جمبك يا جميلة 
بصتله جميلة 
مسك ماهر ايديها وقال بحنان: حمدلله على السلامة 
بدات جميلة تعيط 
جميلة: ماهر انت كويس الحمدلله 
كنت قلقانة عليك اوي 
ماهر: انا كويس لانك كويسة يا جميلة 
لو كان جرالك حاجة كان ممكن اروح فيها
بصت فاتن للمشهد الرومانسي
فاتن: طيب انا هروح اجبلك شوية حاجات يا جميلة 
مشيت فاتن وقفلت وراها الباب
جميلة: ماهر ايه اللي حصل
ماهر: مش عارف ومش عايز افتكر انا اهم حاجة بالنسبالى انك بخير 
ابتسمت جميلة 
جميلة: انا حسيت انت عيطت عشاني مش كدة 
ماهر: انا اعمل اكتر من كدة عشانك 
ماهر: جميلة انا بحبك 
ابتسمت جميلة 
ماهر: جميلة انا عايزة اقولك على كل حاجة عايزك تعرفي كل حاجة عني 
جميلة بضعف: مش دلوقتي يا ماهر 
مش عايزة اعرف 
اهم حاجة انك جمبي 
انا سعيدة اوي 
وفجاة غمضت عينيها 
ماهر: جميلة 
جميلة 
انتي مبترديش ليه 
جميلة 
وانقطع الصوت تماما 
                             ***** 
كانت فاتن قاعدة برا الاوضة لحد ما جاتلها الممرضة 
الممرضة: انسة فاتن في مكالمة جايلاك
فاتن باستغراب: ليا انا 
هزت الممرضة راسها 
راحت فاتن عند التيلفون ورفعت السماعة وقالت: الو 
جالها صوت مي 
فاتن: مدام مي 
مي: فاتن انتو في اي مستشفى 
فاتن: احنا في مستشفى.. 
مي بقلق: جميلة عاملة ايه 
فاتن: الحمدلله عدت مرحلة الخطر 
ابتسمت مي واتنفست الصعداء وقالت: الحمدلله 
انا وبابا هنجيلكوا حالا 
فاتن: هنستناكوا ان شاء الله 
                         **** 
كان الدكتور بيشوف النبض وبيقيس الضغط لجميلة 
ماهر بقلق: يا دكتور هي جرالها ايه 
الدكتور: مفيش هبوط في الضغط مش اكتر 
ماهر: يعني هي عايشة 
الممرضة بضحك: طبعا يا استاذ انت مش شايف اشارات القلب 
ماهر بحزن: انا مش بشوف للاسف 
الممرضة بحزن: انا اسفة اوي 
انتبه الدكتور للكلام 
الدكتور: هي مراتك؟  
ماهر: اه 
الممرضة: واضح انكو عرسان جداد
ماهر: احنا فعلا عرسان جداد 
الممرضة: يا ربي وحصلها كدة للاسف 
ماهر: كله قضاء وقدر 
الدكتور: طيب هي كويسة واحنا هنخرج بقا 
                          **** 
فاقت جميلة وبصت حواليها
لقت بسيوني ومي وماهر وفاتن 
جميلة: انا رجعت مصر امتى
مي بدموع الفرح: لا يا جميلة انتي لسه في المستشفى 
بسيوني: حمدلله على السلامة يا بنتي 
جميلة بفرح : الله يسلمك يا عمي 
مي: متتصوريش كنا قلقانين عليكي قد ايه 
بسيوني: احنا جينا من مصر جري لهنا 
ماهر: اهم حاجة انها كويسة 
فجاة دخل الدكتور 
الدكتور: احم 
استاذ ماهر واستاذ بسيوني عايزكم دقيقة
بسيوني: طيب 
خرج الاتنين
 مي: فاتن انا هروح معاهم خلي بالك من جميلة 
فاتن: امرك 
خرجت مي 
الدكتور : حضرتك جد الاستاذ ماهر نس كدة 
بسيوني: ايوة 
الدكتور: انا عرفت بالصدفة ان الاستاذ ماهر مصاب بالعمى وحبيت اساعدكوا 
في في المستشفى دكتور عيون متخصص جدا في الحالات دي وفي اكتر من حالة رجعلها بصرها على ايده 
فاتن بفرح: رجعلها بصرها 
الدكتور: ايوة ولو تحبوا تشوفوه 
مي: ايوة نحب نشوفه 
الدكتور: طيب تعالو معايا 
راحو عند الدكتور ودخلوا 
الدكتور ويليام : اهلا بيكو 
مي: اهلا وسهلا 
ويليام: اسمك ماهر مش كدة 
ماهر: ايوة 
ويليام: انا الدكتور(...) حكالي على حالتك 
اقعد هنا هكشف عليك 
قعد ماهر وبدا الدكتور يشوفه 
قعد مي وبسيوني بعيد 
بعد حوالي نصف ساعة 
خرج ويليام وقعد مع مي وبسيوني 
مي: ايه يا دكتور 
ويليام: تنام دي حاجة تفرح 
ماهر حالته من العمى مس صعبة ونقدر نرجعله بصره باستخدام الليزر والطب الحديث 
مي بفرح: يعني في امل يرجع يشوف تاني
ويليام: وامل كبير كمان 
مي: بابا شوفت 
بسيوني: انا مش موافق 
اتصدمت مي 
نطق بسيوني العبارة بالعربي 
مي: ايه 
بسيوني: انا مش موافق احط ماهر تحت اي عملية 
طب حديث ايه وبتاع ايه ده كلام فارغ 
مي: الدكتور بيقول كلام منطقي يا بابا ازاي ترفض 
بسيوني: لا يعني لا 
انا مش مستعد ادخل حد في عملية تاني 
ناسية امك حصلها ايه 
مي: بابا ماما كانت حالتها متأخرة والورم اتمكن من جسمها لكن ارجوك ماهر لسه في عز شبابه 
بسيوني: الموضوع انتهى 
وقام وقف 
بسيوني: قولي للدكتور المخبول ده ان احنا مش عايزين منه حاجة 
 وساب العيادة ومشي 
                         **** 
بعد مرور اسبوع 
انكتب لجميلة الخروج من المستشفى 
في اوضة جميلة 
فاتن: اخيرا هنخرج يا جميلة 
جميلة: ياه ده انا قربت احب المستشفى خلاص 
فاتن: الحمدلله على سلامتك 
جميلة بفرحة: الله يسلمك 
: امال ماهر فين 
ماهر: انا هنا 
بصت جميلة لقته واقف على باب الاوضة 
جريت جميلة ومسكت ايديه 
ماهر: انتي كويسة 
جميلة: كويسة اني شوفتك 
باسها ماهر من راسها 
ماهر: حمدلله على السلامة يا حبيبتي 
جميلة بخجل: الله يسلمك 
بسيوني: احم احم 
يلا عشان هنتاخر على الطيارة 
جميلة بفرح: عمي عمتو 
مي: حمدلله على السلامة 
جميلة بفرحة: الله يسلمكوا كلكو 
فجاة جه الدكتور ويليام 
ويليام: مدام مي عايزك 
راحت معاه مي 
ويليام: قبل ما تمشوا في حاجة مهمة لازم تعرفيها 
مي باهتمام: ايه هي 
ويليام: لو عايزين تلحقوا استاذ ماهر لازم تعملوله العملية في السنة دي 
دي اخر فرصة على التقدير الطبي 
مي بحزن: فهمت 
خرجت مي من عنده وقالت: ليه يا بابا مش عايز ندي ماهر فرصته الاخيرة 
وفجاة سمعت صوت جميلة بيناديها 
جميلة: يلا يا عمتو 
مي بفرح : يلا بينا 
سلا نرجع بلدنا 

يتبع في الحلقة الجايه

  •تابع الفصل التالي "رواية اسمي جميله" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent