رواية عروس برنس الصعيد كاملة بقلم اسماء حبيب عبر مدونة دليل الروايات
رواية عروس برنس الصعيد الفصل العاشر 10
عامر طلع من الباب الوراني وشغل العربيه والبرنس ركب فيها هو ونور…..
نور برعب…. هوووو في اي.
البرنس… ولااااا كلمه.
نور… همووووت ولا اي لاااا انا لسه صغيره.
البرنس… اسسسكوتي اطلع ياااا عامر بسرعه.
عامر اتحرك بسرعه عن الليت القديم.
نور…. ممكن افففهم اي الي بيحصل دااااا.
البرنس بزهق خبطها عند كتفها اغمي عليها… اييه راااديوووو مبفصلش.
عامر… خير ما عملت.
البرنس… ازاااي حد يعرف مكاني!
عامر…. باين حسام اما جه حد اطره وعرف المكان.
البرنس… يبقي مفيش غيره.
عامر… تقصد مين يا برنس.
البرنس…. هيكون من غيره ولد المحروق ده.
عامر… تقصد عز يعني.
البرنس… ايييوه اني مكنتش عايز اقلب عليه بس هو حب يحط راسه في راسي ويناطحني.
عامر… ما اني قولتلك ياااا برنس نخلصووو عليه مسمعتش كلامي.
البرنس…. لاه مهموتوش بس هخليه يتمني الموت وميطلووش ماشي.
عامر…. نطلع علي فين يا برنس!
البرنس… علي مصر طوالي.
عامر… طيب اكلم الرجاله اهناك بقي يجهزوها بقالها زمن منفتحتش.
البرنس… ولا كنت عايزها تنفتح.
عامر… صحيح يا برنس ليه مسكنتش فيها طول المده الكبيره دهي.
البرنس… لانها علامه سوده في حياتي يا عامر وقفل علي السيره دي.
اما عند البيت القديم…
عز خبط العربيه برجله بعصبيه… ازااي معرفتوش تخلصووو عليه.
راجل من رجالته…. للاسف اختفي ومعرفناش حصل اي حتي الرجاله الي كانت هنا اختفو فجأه!
عز… يااا سلام كدهووو لبسيين طقيه الاخفه.
راجل تاني… في حاجه كدا يا عز باشا هتجنيني هو انت قولت هو لوحده بس كان في بنت معاه.
عز بسرعه.. بنت؟! كبيره ولا صغيره؟!
الراجل…. هي كبيره في حدود ٢٠ او ٢٥ كده يعني.
عز… حلوووو.
عز خرج الموبيل بتاعه…. الووو رشدي تزيك.
رشدي… حبيب اخوك اخبارك.
عز… كويس بقولك اي انت تقدر تجبلي اي حاجه متسجله في السجل المدني باسم قاسم ابراهيم الجبيلي.
رشدي… طيب اديني ساعه وحده وهجبلك اراره.
عز… حبيبي تسلم.
عز فصل وتعلوه ابتسامه مكر….
اما عند صابر….
كان راح للقهوه الي كان قاعد فيها عمر صحبه…
صابر شد عمر من هدومه…. بقيييي انت تلبسني مصيبه وقاعد هنا بشرب السم يا بعيد.
عمر بصدمه… ص صابررر.
صابر… لاء ستك سوسن.
عمر… ط طيب اصبر هفهمك.
صابر زقه علي الكرسي… اترزي اقعد وفهمني يا سي زفت.
عمر… الاول انت عملت ايه.
صابر… لا اترنيت علقه من الشويش درويش علي قلمين من الضابط ولما لقوني مليش في حاجه و هفرفر منهم وصعبت عليهم مشوني بس ولا اي حاجه.
عمر… كويس انك طلعت اصلا وانااا مش قولتلك اجريي.
صابر… لي كنت عامل عمله علشان اهرب.
عمر… طيب حقك عليا يا سيدي.
صابر… يااااه تصدق انا كدا نست كل حاجه.
عمر… قلبك ابيض.
صابر.. لا انا قلبي نبيتي.
عمر… بص الصراحه كدا الكار دا مش كارك وفكك من اي حصل وكويس انك طلعت سليم.
صابر… الي قولي يا عمر شغل اي دا الي يودي القسم!
عمر…. شغل من ابو ابيض بس بيكسب دهب.
صابر… طيب متعرفش تدخلني فيه بس من حته امان.
عمر… اعرف بس لو جرالك حاجه انا مليش فيه.
صابر… لاء بس خليني مع حد واصل علشان يعرف يأمن عليا.
عمر… طيب بكره هخدك عنده بس خلي بالك ده مش بيهزر.
صابر… حد قالك اني هروح ابعله نكت.
عمر… تمام.
صابر… طيب رسيني علي الشغلانه دي بتم ازاي؟
عمر… بص يصحبي في واحد كبير اوي محدش يعرفه بيمون لواحد اسمه اسموووو ايه يا واد يا عمر.. اه افتكرت سمير الابصيري وده بقي بره التوقعات.
صابر… اشمعني.!
عمر… ما هو يبقي واحد من الناس الي بتمول البلد زي رجال الاعمال محدش بيشك فيهم يعني.
صابر… ااااه.
عمر… الي تحته بقي كبار المناطق العشوائيه الي بتدي رجالتهم تصرف البضاعه.
صابر…. ورجالتهم بقي دول الي هو انا!
عمر… تؤ رجالتهم بقي الي بتشغل امثالنا.
صابر…. اه فهمت احنا الي بنتاخد في الرجلين.
عمر… الله ينور عليك فعلشان كدا الكار دا عايز واحد قلبه جامد.
صابر…. عيب اخوك قلبه قلب اسد.
عمر…. طيب الصباح رباح وانا هبقي اعدي عليك.
صابر… تمام اتفقنا.
عمر… اواااد ازعتر.
نادل القهوه…. ايواااا.
عمر… اتنين كزوزه.
صابر… لا متجبش حاجه انا مروح.
عمر… ما تقعد شويه.
صابر… لاء اصل ماما تعبانه شويه سلام.
عمر… سلام… ازعترررر.
زعتر… ايوااا.
عمر… سك علي الكااازوزه.
صابر بعد ما روح طلع علي السطح بتاع بتهم واتصل علي الضابط…. الووو يا باشااا.
الضابط… مين.
صابر… انا صابر يا باشا الي رنيتو علقه النهارده.
الضابط… ايوه يا صابر خير عرفت حاجه.
صابر… اه يا باشا دا طلع حوار كبييير قوه وفيها ناس كبيره اوي في البلد..
الضابط…… اهدا بقي واحكيلي بالتفصيييل الممل.
صابر… بس الله الرحماااااان الرحييييم ا….(بدا صابر يحكيله كل حاجه قالها ليه عمر)…. وانا بقي الي اتاخد في الرجلين يا باشا.
الضابط… حلو اووووي كدا بص بقي يا صابر.
صابر…. وداني تحت رجليك يا باشا.
الضابط… امشي مع عمر دا وادخل وسطيهم.
صابر… يااالهواااي يا باشا انا مليش في كدا انا كنت هقوله امي تعبانه الدكتور كاتبلها سنتين راحه واخلع منه.
الضابط…. متخااافش انا معاااك.
صابر… يعني اماان يا باشا.
الضابط… امااان ولازم توصل كمان للي ورااا سمير ده.
صابر…. ازاك عمر الي فاهم في الكار معرفش انا هعرف.
الضابط… ادحلب واشتغل حلو خلي الي حوليك يطمنلك ووقعهم.
صابر… الي تشوفه يا باشا… معااانه يا رب.
اما في البيت…
هند بزعيق… الله هو الجواااز بالعفيا قولت مش موافقه.
نبويه.. يا بت ياااا بت الواد لقطه.
هند… مش عيزاه ولو اجبرتيني هنتحر من فوق تربيظه السفره.
نبويه.. طيب بصي في حل حلو.
هند… اي هو!
نبويه.. اتخطبيله مش يمكن يعجبك.
هند…. اه واتخطب وهو الاقي نفسي في بيت عمي بربي العيال.
نبويه… هنننننننند.
هند… ماااشي مااشي خلاص موااافقه بس لو مش عجبني انا عند موقفي هنط وانا مجنونه واعملهااات.
نبويه… لووولوولوولووولييييييييييييي.
هند…. انا كدا اقرااا علي روحي الفاتحه.
صابر دخل بخضه…. اي يولاه خييير فييي اي.
نبويه.. مالك مخطوف ليييي كدا.
صابر… اصل كل اما حد يزغرد تحصل مصييبه.
نبويه… فال الله ولا فالك يا بعيد روووح دا البت اختك هتتجوز.
هند… قووولت خطوووبه بس.
صابر… اه ماشي.
هند… بغض النظر اني مش طيقه ريحه العريس بس مفيش مبااارك يا اختي.
صابر…. روحي يا بت اعمليلي كبايه شاي اجرييي.
هند… جري عليك جرار محمل زبا…
هند مكملتش وطلعت تجري لما لقت صابر مسك عصايه المقشه… خلااااعاااص هعملك براااد.
صابر… مبتجيش غير بالعين الحمره.
هند من المطبخ… ربنا علي المفتريييي يا بعيد.
صابر… مسمعش صوتك لاجي افتري بجد.
هند… خلاص يا حنين معاهده سلااام.
صابر…. ماشي بس لو جبتي مع الشاي بسكوت.
هند… اشطا شغلنا فيلم حلوووو.
صابر… ماشي.
بعد مرور ساعات….
وصل عامر الفيلا الي في مصر….
عامر… وصلنا يا برنس.
البرنس بص علي نور لقاها نامتعلي نفسها…. ياه حلوه وهي ساكته اكده.
عامر… يا برنس.
البرنس.. هاه.
عامر… ما هتنزلش ولا اياه!
البرنس… اه انزل انت واني هحصلك طوالي…. هنند انتي يا مهفوووفه.
نور بزعيق وهي نايمه….. هند جمبي يا صابر متصحنييييييعاالش.
البرنس بخضه من زعقها المفاجأ فزعق وزقها… قوووووومي جتك قومه.
نور قامت فتحه عين وعين مغمضه… مين!
البرنس… ههههه قومي وصلنا.
نور قعده دقيقه اما استوعبت…. هرسووووح كنت هموت بسببك يا بعيد و…
البرنس… اسمع نفس تاني منك بسسس وخليكي تتشاهدي علي روحك.
نور سكتت ودخلت وراه الفيلا….
نور بانبهار… يا صلاه النبي يا صلاه العيد اي الحلاوه دي.
البرنس… عامر شوفلها اي اوضه اتنام فيها.
نور….. اي مقوله الرفق بالحيوان دي هو انا بشحت منك عابره سبيل انااا.
البرنس… ايوه.
نور… علي فكره هسكت علشان القلب صافي والحظ طافى ووجودى ف مصر خطأ جغرافي وخربش علي الكلام.
البرنس… انتي هربانه من قسم يا مهفوفه.
نور…. لا بس متربيه في حاره يكفيك شر اطفالها حتي.
البرنس… غروي نامي ومسمعش حسك.
نور… علي فكره انا ليا في الفلل الشيك دي والسفر والخروجات.
البرنس بسخريه… وبتروحي فين بقي!.
نور…. لا انا بحبهم بس هههه.
البرنس… لووو مطلعتيييش ه…
نور… والله ما انت مكمل.
نور دخلت اوضه وكانت حطانها مدهونه اسود في اسود والسرير بتعها قديم…. الله يخربيت اختيارتي.
نور مسحت المرايه… ايييح رغم الاسيه يا بت بس شكلك عسليه اخراشي.
نور بتبص في الادراج ورجعت تبص في المرايه لقت واحد وراها…. ههههه اكيد تهيؤاات.
نور لقت الشخص دا قرب منها ومعاه س*كينه ولسه هتصوت حط ايده علي بؤها وكتفها….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عروس برنس الصعيد ) اسم الرواية