رواية عروس برنس الصعيد كاملة بقلم اسماء حبيب عبر مدونة دليل الروايات
رواية عروس برنس الصعيد الفصل الخامس عشر 15
البرنس قام وكان هيمشي نور وقفته… استناااا انت لاازم تفهمني في ايه بالضبط.
البرنس.. حابه تعرفي مش اكده.
نور وبتربع اديها…. ياااريت اعرف علشان مبحبش كده.
البرنس خرح الموبيل ورن علي رقم وفجأه الموبيل الي في جيب نور رن وكانت الصدمه ليها..
نور بصت للبرنس… ا ان انا هفهمك والله بس اسمعنـ…
البرنس بصوت عالي رعبها…. بسسسس ولا كلمه مسمعش حسك.
نور… هو الي طلعلي هنا وقال مخبرات والله يا برنس وانا معرفتش اعمل ايه.
البرنس…. هههههههه مخبرات قال وليه مجتيش يا شاطره وقولتي من لول.
نور… اجي اقول ليك اي يعني انا مش فهمه اقولك انك مجرم وتاجر ممنوعات واسقف ليك يعني ولا اي انا اتصدمت فييك علي فكره مكنتش اتوقع ان القلب الطيب دااا كدا انا تعبتت بقي تعبت متجيش تظلمنيي انت مشفتش ربع الي انا شفته.
البرنس بسخريه… مشفتش انا الي بحسدك علي الي انتي فيه عندك عيله تخاف عليكي انما اني عيلتي هي الي رمتني في القرف ده كنت عيل نفسي اكبر الاقي عيله عدله اروح المدرسه زي العيال في بلدنا واطلع العب ماتش كوره هههه انما كنت اصحي ابوي يقولي روح بيع حتت الحش*يش دي اني مكنتش حابب الي اني فيه ولا كنت عايزه كنت الي عايزه من الدنيه يهين هو حجات بسيطه بس وهي عليله تخاف عليا لما ابقي اغلط تضربني مش لمااا امشي عدل اتجلدددد.
نور… وليه مشيت معاهم في الغلط لييي حرام عليك نفسك.
البرنسى… مكنش بيدي حيله.
نور… طيب هما فين.
البرنس… ماتو وسابوني متقيد في الشغلانه دهين.
نور… ما كنت تسبها.
البرنس… الكلام سهل لاكن الحقيقه بتبقا فيها رقاب بطير.
نور…. اظن من خلال الفتره الي قدتها معاك يا برنس عرفتني ان مفيش حد يقدر يقربلك وانت لو عايز تخلص كنت خلصت ولو اي بس انت شكل الشغلانه دي طبعت عليك لدرجه انها نستك انك تخلع منها علي العموم انت حر والي عايز تعمله اعمله وحااابه اعرفك ان الشغلانه دي بضر ناااس كتير اوي اتقي الله.
البرنس بصلها بهدوء…. مخابرش اقولك ايه معارفش مين فينه التلميذ ومين الاستاذ.
نور بابتسامه… نص في المرايه وكلم نفسك انت محتاج تقف مع نفسك وقفه رجوله وبنت ناس كدا وصدقني هتعرف انت مين مع اني عارفه الجواب ومتأكده منه اوييي.
البرنسى… ايه الجواب ده يا مهفوفه.
نور قربت خطوه منه وبنبره تشجيع… انتااااا البرنسسسسس..
البرنس ابتسم بثقه… مفهوفه صحيح بس دماغك دهين عجباني.
نور…. انا بقي عايزاااك توريني هتعمل ايه.
البرنس…. ومش خايفه يجرالك حاجه وانتي معاي في الي هعمله.
نور…. لا عادي سبها علي الله بقي ما هي كدا ولا كدا خربانه خربانه.
البرنس… بيعجبني فيكي انك متفائله كدهو علي طول.
نور… والله مش عارفه من غيري كنت عملت ايه ايييح ربنا يديمني ليا يا رب.
البرنس… لاه ومغروره.
نور…. مش غرور دي ثقه بالنفس كدا اصل انا زي البط بالفريك محبش شريك.
البرنس….. غوري علي فوق.
نور… هههههه لي القفله دي طيب.
البرنس… اذا كان عجبك.
نور…. لااااااااااااء ولا بنخاااااف.
البرنس خرج مسدسه وبيعمره وعمل صوت فرقعه….
نور بسرعه نزلت علي ركبتها بتوسل … انا اسفه والله والله ما هعلي صوتي تاني بس سبني اعييييش.
البرنس…. هو فيه اي دا اني بجرب المسدس بس بشوف محتجله عامره ولا اياه.
نور… اي دا والله ا انا كنت مفكره بنمثل وقلت اندمج معاك بقي وهزار وكدا لاااكن انا مش خايفه خااالص اه…( وبصوت واطي) الله يسمحك وقعت قلبي.
البرنس وبيرجع المسدس في جيبه… طيب يلا.
نور… انا حسه كدا اني نسيه اعمل حاجه كنت عايزه اعملها بس اي هي مش فاكره.
اما عند صابر….
كان خلص الفطور ونازل وهند وقفته…. واد يا اخويه استنا.
صابر… نعم يااا اختي اي يا واد دي اني تحترمينيييي.
هند… واد هو علشان طالع ليك شنب ولا شراشيب المقشه وشويه شعر مبعتر قال دقن قال يبقي هتعمل علينا ريس خد الورقه دي وانت جاي هات الي فيها.
صابر بص في الورقه…. ودي طلبات ناس عاديه دي!
هند…. لاء زومبي بعيد عن السمعين والحضرين.
صابر…. يا مثبت العقل ودين مكتوب كرتونه بيض لييييي كرتونه هو احنا بنكله اصلا ً.
هند…. لا اصل انا محتاجه اعمل بيه مسكات لوشي علشان ينور كدا.
صابر… صاااالي يختي صلي والذنوب هتنزل من علي وشك وسلكي من جواكي كدا هااا.
هند… يعني مش هتجيب ليه بيض يا صابر دا تنا اختك.
صابر… ولو صابع رجلي مش هجيب لييي اجيب كرتونه بيض بربع المرتب علشان وشك يكش ينتي صلحيته وانا مالي عايزه تجيبي عندك ابوكي.
هند…. مهو رما الورقه في وشي وقالي روحي لخوكي.
صابر…. علشان كدا لازم اخد من والدي العبره والعظا وطبقها.
هند… مش فهمه هو دا ازاي يعني؟!
صابر تنا الورقه ورماها علي هند ومشي….
هند…. بقيييي كدا هي دي الاخوه منك لله يا بعيد اشوف فيك يوم مدوحس اوووف وانا اجيب منين تمن الكرتونه اسرق امي ولا اي بس اعوز بالله من افكارك يا شوشو لا انا مستحيل اعمل كدا…. بسسس جاااات ليه حتت فكره..
هند مسكت الموبيل ورنت علي احمد…
احمد كان في المكتب بشتغل…. استر يا رب هي بترن عليا طيب اتشاهد ولا اي! يلا مبدهاش بقي ناخد خطوه جرائه… تحم السلام عليكم.
هند بهدوء… وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا احمد اخبارك اي.
احمد وبيسلك ودانه…. ايه معلش مش سامع.
هند بنفس الهدوء…. بقول اخبارك اي يا احمد.
احمد… اخباري انا… مين معايه!
هند بهدوء يجنن احمد … انا خطيبتك اي يا احمد نستني.
احمد…. معلش عايز اتأكد انتي هند بنت عمي صح الي خاطبها وصوتها شبه سرينه المطافي مش كدا.
هند بهدء… اه يا احمد انا الله ينور عليك.
احمد…. بقي انتي بتتصلي عليااا وتقولي اخبارك اي.. اخباااري انا غريبه بتسالي عنها لي!
هند وجابت اخرها منه…. عيزاااها في كلمتين علي جمب ااااي الاستظراف بتاعك كداا انا غلط والله اني بسال عليك يا عم يا رتني ما سالتك.
احمد… يا شيخه طمنتي قلبي اه كدا دي همد الي اعرفها.. ازيك يا هنوده.
هند…. الحمد الله ثنف غريب.
احمد…. الله ما انتي الي عودتيني علي كدا مش مهم بقي المهم اني سمعت صوتك.
هند…. كنت عايزه استفسر منك علي حاجه.
احمد… احمد جوجل تحت امرك.
هند…. هو لو خطيبتك طلبت منك طلب زي كرتونه بيض تجبهالها.!
احمد بسرعه…. لااااا يجوز الخطيبه في فتره الخطبه ان تطلب من خطيبها الاشياء تروح لبوها بالصلاه علي النبي كدا وتطلب منه الي هي عيزاه جوجل انها الخدمه.
هند…. احماااا هتجبلي كرتونه بيض.
احمد… علي عيني والله بس انا اخر الشهر والمرتب كله راح علي العمال الي بتمحر الشقه الي هندبس فيها.
هند…. يعني اي مفيش كرتونه بيض.
احمد…. يلا بقي معلش يعوض عليكي ربنا انتي اصلا طيبه واكيد ربنا هيرزقك حد ابن حلال يديكي تمن كرتونه البيض.
هند…. بقي كداااا يا احمد ياااا الي فكرته السند.
احمد… لا ما انا ربنا خلقني بنأدم مش خوداديه يلا بقي معلش مطر اقفل لان المدير لو شافني برغي فيها خصم اسبوع وانا مش ناقص سلام.
خند قفلت…. يوووه اي النحس دااا القيها منين ولا منين منا لازم هشتري كرتونه البيض يعني هشتريها.
نبويه دخلت من الباب وشطيله طلبات كتيره…. اتلحلحييي شيلي قصااادي يا بت.
هند جريت وشالت منها الكياس… ايه دا يا ماما انتي شايله السوبر ماركت بحاله..
نبويه…. اعمل ايه مش بجهز لخطوبتك.
هند بخبث… علي كدا جيبه بيض صح.
نبويه… اقسم بالله لو لمستيه لكون مسحه بيكي بلاط الشطفه وقد اعزر من انزر يا هند هه بس.
هند…. اييي يا جدعان دا انا حته بنتكم.
نبويه… غلطه وندمانه عليهااا.
هند… اخراشي واهون عليكي يعني يبقي وشي بهات في خطوبتي ها.
نبويه… امال هنوديكي كوفير لي مش علشان ندهولك وش محاره وينور.
هند… هي الكوفيره هتركبلي في وشي لمبه الووز يا ماما مكنتش كرتونه بيض الي تعمل الغجوه دي في علاقتنا مع بعض.
نبويه… بت بااات مش طايقه الهدوم الي عليا غوري من وشي لطلع الي جوايه عليكي.
هند… وعلييي اي بس يا ست الكل تحبي ادخل الطلبات المطبخ.
نبويه….. ربنا يكملك بعقلك امال هتوديهم فين يااااارب انا عرفه ان دا بلاء خففه عني يا رب.
هند… والله يا ماما انتي علطول ظلماني وانا حته سكره كدا.
نبويه.. حتت اي يا عنيه؟
هند… سكره مارشيملو كدهو.
نبويه… مع احترتمي للموالح بس محدش بيرفعلي الضغط غيرك غوووري من وشااااااااااااااااااي.
هند… طااااايب طاااايب خلاص لمينا الجرااان دا كله علشان طلبت منكم كرتونه بيض ناس بخيله.
هند اذ فجأه لقت شبشطب لزق في قفاها…. شكراً علي حسن العطاء يا ولدتي.
صابر كان ماشي في الشارع وحط اي في جيبه…. ايييح اؤ اليوم الحلو دااا نشوف شغلنا بقي 😌.
فجاه صابر سمع صوت حد بيناديه…. اصااااابر يا جووووز بنتااااي.
صابر وقف مكانه متصلب… اي التلوث السمعي دا ولا دي تهيؤااات؟ لا يا جدع اكيد تهيؤااات ههه دا انا عبد فقير اي الله مين هيجوزني بنته.
ثابر كمل مشي ورجع الصوت تاني… الله مااا تقف يا صابر هو انا هدني اجري وراك كدااا.
صابر وقف تاني…. لا بس دي كدا متبقاش تهيؤات..
صابر بص وراه وشاف ابو رضا جاي نحيته راجل ضخم ويخض بشنباته الكبيره وهدومه الي متبهدله د*م الانه جزار….. اللللطف بعبيدك يااااا رب اهرب منييين.
صابر…. اخص عليا وعلي تربيتي صحيح دا انت يتعمل عليك مقام ونخلص اقصد نفخم منك يا معلم.
ابو رضا… باااااحسب بقولك ايه ابوك قالي انه جاي الليله علشان قرايه الفاتحه ولازم تيييجي.
صابر…. من العين دي للعين دي يا معلم ولو حابب ابقي شاهد في الجوازه التالته ليك من عنا هو احنا لينا كام معلم يعني غيرك.
ابو رضا…. مشششش انا العريس ياااا ياااض.
صابر…. خير يا رب مين في العيله دي هينفك نحسه…
ابو رضا….. النهارظه قرايه فتحتك علي البت بنتي رضااا والشبكه الاربع الجاي والدخله اخر الشهر.
صابر …. اه الف مبروك و….( وبعد ما استوعب وتصدم) ميييييييين العريييييس.
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عروس برنس الصعيد ) اسم الرواية