رواية توبة كاملة بقلم ميرفت السيد عبر مدونة دليل الروايات
رواية توبة الفصل الخامس عشر 15
الشيخ دخل لوحده كأنه عارف الشقة ومشي لحد اوضة توبة وكلهم وراه وقف قدام الاوضة وقال لفارس: استأذنك تفتح الباب
فارس خبط وفتح الباب توبة كانت نايمة وامها جنبها حضناها الشيخ اول مادخل وقف وفضل يقرا قران بصوت عالي
ويكرر اية ولايؤوده حفظهما
توبة فاقت وفضلت تبصله بغيظ ومع تكرار الاية صرخت
الشيخ ابتسم وطلب من ابوها وزوجها بس يدخلو معاه والباقي كله يستنى برة
بمجرد خروجهم الشيخ قال لفارس : انتو معمولكم سحر بالمرض والجنون لتوبة وبالتفرقة بينكم بس متقلقش ربنا اكبر من اي مؤذي
وبدأ يقرا قران على توبة وهي بتتشنج وبعدها بدأت تتكلم بصوت مش صوتها وكل ماالشيخ يقرأ توبة بتصرخ والجن الي عليها بيتعذب
لحد. مابدأ بضعف ويطلب الرحمة
الشيخ: اخرج منها
ماقدرش
بقدرة الله مش هتعرف تأذيها وهتخرج
باحبها
اخرج منها ياعدو الله
وبدأ يقرا قران تاني الجن صرخ : كفااااية
الشيخ: امرتك بايات الله ان تخرج
دخلت جسمها ليه
انا مبعوث من احد الدجالين الي بيشتغلو بالسحر طلب مني اجننها وامرضها عن طريق سحر مرشوش على عتبتها وسحر مدفون على ملابسها
: وفين مكانه
بالمقابر
: اخرج
مش عارف
بدأ الشيخ يقرا ايات الحرق لخد. ماالجن استسلم وخرج ومع خروجه ريحة شياط ملت الغرفة وتوبة اتشنجت وبعدها هديت تماما
الشيخ قرا قران وقال: هو خرج ولكن يلزمكم بعض الجلسات وقراؤة سورة البقرة باستمرار
وطلب مية وبدأ يقرا عليها قران ووضع بعض الاعشاب وسكبها علي الاعتاب وطلب من الجميع يشربو
ونظر لعثمان وقاله: في حد ناقص من العيلتين
عثمان: اه مراتي تحت خايفة تطلع لانها واثقة اننا شاكين فيها
الشيخ بابتسامة: الناقص منكم سيظل ناقص
الكل بص لبعض باستغراب
عثمان طلب من ابنه عدي ينزل ينده امه
دقايق وطلع عدي وقال: امي مش بالبيت ودولابكم مفتوح وهدومها مش موجودة
الكل بص لبعض بصدمة وامير حكالهم الي شافه
الشيخ قال: ربنا رفع ستره عنها ربنا يهديها
وطلب من الكل يلتزمو بالقرآن والصلاة
ومشي والكل نزلو لبيوتهم بعد مااطمنو على توبة
فارس فضل قلقان على توبة وكل شوية يدخل الاوضة يتطمن عليها وهي نايمة
االصبح توبة صحيت حاسة انها بحالة افضل
فارس حكالها الي حصل كله قالتله الحمد لله على كل حال
واتصلت اخدت اجازة مرضية من الشغل اسبوع
كان الشيخ بيزور البيت كله يوميا وبيقرأ قران وبيحصن البيت بالقران والادعية وبالمية المقروء عليها قران لحد ماالامور هديت ورجعت لطبيعتها
توبة طلبت من فارس يخرجو يتمشو ويتغدو برة بالمطعم بتاعه
فارس كان سعيد جدا انها اتحسنت نزلو لعمها عشان تطمنو عليها
عمها باس دماغها وقالهها: حقك عليا انا غلطان بعد الي حصل انا سيبتها ترجع وغلطان في حق ولادي اني اتجوزتها بس الظاهر ان طول عمرها ليها بسكة السحر ربنا يسامحها فرقت بيني وبين اخويا زمان بسبب الغيرة من امك بس انا هجيبلك حقك
: عمي انا مسامحاها
لا انا خلاص اخدت موقف من افعالها
فارس: ازاي يابابا
طلقتها النهاردة انا تعبت منها وامك اشركت بالله وانا عاوز اعيش باقي عمري بهدوء
فارس: ربنا يخليك لينا ويطول بعمرك
مش هاقدر الومك على تطليقها بس اسمحلي ابعتلها مصروف
يابني انا مش جاحد وهبعتلها معاك مبلغ اكراما للسنين والعشرة
ياللا اخرجو ياللا بالسلامة واتبسطو
روحت لاهلي الي كانو قلقانين وطول الليل رايحين جايبن على فارس يتطمنو عليا
رحبو بيا بالاحضان واول مابابا عرف ان. عني طلق مراته زعل وقال: لاحول ولاقوة الابالله العلي العظيم ربنا يسامحها ويهديها
ماما: والله زعلت عليها
فارس بذهول: انتو زعلانين عليها بعد. كل الي حصل منها
ماما: يابني هي مغلوبة على امرها. لانها ضعيفة الشخصيه تجاه اختها الي مفهماها انها بتعمل كل دة لمصلحتها وهي بتغير منها انها اتجوزت ابوك راجل محترم وهي اتجوزت بلطجي
فارس: انتي عرفتي كل دة ازاي يامرات عمي
: يابني زمان كنا سلايف بنفس البيت دة لحد. ماامك عملت سحر بالكره بين الاخوات وسترنا عليها لما عرفنا وعمك فضل ينسحب ويبعد اتقاء لشرها
فارس: لاحول ولاقوة الابالله انا مخي اتشل ومش عارف اعاقبها لانها امي
طاهر: متكرههاش ودها وحاول معاها يمكن ربنا يهديها
فارس: عن اذنكم احنا هانتغدا برة
وردة: وماله بس خلي بالك من توبة
فارس: دي في عينيا
خرجنا شربنا لاتيه في كوستا وبعدها روحت معاه على المطعم اول ماالعمال شافونا باركولنا وكانو فرحانين جدا
ابن خالته جه اعتذرلي عن افعال امه واخواته قولتله انت ملكش ذنب
دخلنا مكتبه وطلبلنا غدا على ترابيزته الي محدش بيقعد عليها غيره لانها منعزلة عن المطعم على السطح وبتكشف البحر واتغدينا
ويادوب راجعين المكتب حسيت بهرج وصوت واحدة بتزعق
وقبل مافارس يتحرك ويشوف ايه الي بيحصل
وبصتلي وقالت: انتي بقى العروسة المخدوعة
ماردتش عليها وكنت هادئة وبابصلها بابتسامة باردة
فارس مسكها من دراعها وقالها: انتي ازاي تتهجمي على مكتبي كدة انتي مجنونة اطلعي برة يامي
وزعق للعمال كة واحد يشوف شغله
زقت ايده وقالتله: اوعى ايدك ايه خلاص خايف لمراتك تعرف انا عاوزاها تعرف
وفارس بيشدها قالت: انا هقولك كل حاجة
قلت لفارس بهدوء: سيبها خليها تقول الي هي عاوزاه
قالي: توبة انا مفهمك
قاطعته: معلش خليها ترتاح
سابها وهو بيبصلي وهو مكسوف وعنيه بتترجاني اني اسانده
ابتسمتله باطمئنان
قالتلي: انتي متعرفنيش طبعا انا ابقى…..
🧐🤔🙄
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية توبة ) اسم الرواية