رواية نفوس مريضه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم تسنيم حمدي
رواية نفوس مريضه الفصل السادس عشر 16
كان عادل واقف مقابل نور يتاملها ب هيام وبيده كان قهوه وحاول يقرب منها اكتر من مره وتراجع بخوف من نظرات ياسين الحاده ومهدده له من الاقتراب
وهو يجلس قريب من نور وكانه بيحميها
وعلي كتفه كانت سانده هنا راسها بتعب من سهرهم طول الليل في استراحة المستشفى
بعد ما استقرت حالة معتز وانتقل غرفه خاصه
ولكن مازالت الزياره ممنوعه عنه في الوقت الحالي
وكانت لولا حاضنه ميرفت.. وهم بيتهمسه معا وبجوارهم صلاح صامت تماما
ياسين بص ل هنا بقلق من ملامحها المتعبه : هنا انتي كويسه
هنا بتعب : اه يا حبيبي انا كويسه جدا
ياسين: بس شكلك تعبان تعالي اروحك ارتاحي شويه
هنا: ياسين انا كويسه واكيد مش هسيبك يعني.. انا هفضل جانبك لحد مانطمن علي معتز..
بس ممكن تجبلي قهوه بس عشان افوق
ياسين: تمام هروح اجبلك
هنا: ياريت لو تجيب حاجه تتاكل ل طنط ميرفت وعمي هم ماكلوش حاجه من امبارح وعمل حساب نور
ياسين: ماشي يا هنا
هنا: تحب اجي معاك
ياسين: ياريت يبقي افضل
قالها وقامت هنا معاه وخرجوا بره المستشفى
استغل عادل فرصة خروج ياسين وقرب من نور
وجلس بجورها وهو بيمد ايده بقهوه بارده
عادل : اتفضلي يا دكتوره.. شكلك محتاجها
نور بصتله وخدت القهوه منه وركانتها علي جانب
عادل : انا عادل فاكرني.. اللي وصلت معتز قبل كده .. ساعة الكلب
نور بختصار: اه اكيد فكراك..عايز حاجه
عادل باحراج :انا بس كنت حابب اعتذرلك عن اللي حصل يومها..بس اعذريني..لان من وصف معتز ليكي تخيلت اني هشوف راجل متنكر .. اصل معتز كان ديما بيوصفك لينا بطريقه غريبه
نور:بيوصفني ليكم
عادل:اه انا والشله كلها لما بنتجمع..وكان بيقول عنك انك مسترجله وشكلك احم يعني..
انا اسف بس طلع بيكدب
اكيد عشان يخبي عنا الجمال دا.. وماديقش لولا اصلها بتغير عليه..بما ان في مابنهم علاقه وحب
وبيحبه بعض جدا
بس الله يسامحه عموا صلاح رفض جوازهم
بس هم معاهم طنط ميرفت بتحبها جدا ومستيه الوقت والمناسب عشان تجمعهم مع بعض
نور بضيق : انت بتقول ايه!! هو دا مكان مناسب للي بتتكلم فيه دا
عادل ببرائه: انا ديقتك.. انا اسف جدا مش قصدي بس انا كده اللي في قلبي علي لساني.. وانا عارف يعني اني ظروف جوزكم.. وانه بس مجرد اتفاق عشان الورث..زي معتز ما قالي وبعدها هتتطلقه
نور بصتله بحده وغضب
عادل وهو سرحان في عيونها : هو انا شكلي كده عكيت الدنيا صح
..
..
..
لولا: شايفه يا ماما قعده مع عادل وبيتكلمه
مع بعض ازاي ولا كان معتز دا فارق معاها ولا حسه بالذنب وانها سبب اللي حصله من يوم ماتجوزها وهو ديما مهموم ومضايق
ميرفت بغيظ: ماهو اتغصب عليها.. لازم يبقي كده حاله.. وعماله تعيط وتعيش الدور علينا انها متاثره.. بنت ادم.. ااااه يابني عملتلك ايه زعلك كده وخلاك ماتحسش بنفسك ووصلتك ل كده ازاي
قالتها وهي بتعيط
حضانتها لولا بحنيه : ماتعمليش في نفسك كده يا ماما عشان خاطري.. انا خايفه عليكي تتعبي.. اهدي كده
قالتها وهي بتغمز ل عادل واللي ابتسم ليها نص ابتسامه
...
رجع ياسين الاستراحه مع هنا
واتعصب لما شاف عادل قاعد جانب نور وبيتكلم معاها
ياسين بغضب قرب عليهم : انت قاعد هنا بتهبب ايه
عادل بهدوء : كنت بجيب قهوة للدكتوره.. وبحاول اهديها شويه .. اصل شكلها تعبانه اوي
ياسين بعصبيه: تعبانه اممم.. طيب قوم من مكانك يا عادل بدل مافرج عليك المستشفي كلها.. قوم
عادل: حاضر هقوم.. و اتكلم براحه
قالها وبعد عنهم وياسين بص ل نور بغضب
وخرج وجبه من الشنطه وحطاها جانبها بحده وبعد
هنا اقعدت جانبها واتكلمت بلطف: معلش اصله مابيحبش عادل وكانت بتخانق مع معتز كتير بسببه..
وبصراحه بقا بصاته ليكي مش تمام انا خد بالي
نور بصتلها دقايق وهي ساكته..
..
..
حماتك بتبصلك بزعل.. اكيد مضيقه من قاعدتك جانبي
هنا ابتسمت بلطف : هي علطول مدايقه مني.. اصلها مابتحبنيش انا كمان.. بس انا بحبها والله.. يلا عشان تاكلي معايا
نور هزت دماغها برفض
هنا: نصيحه مني كلي كلي عشان تقدري تحاربي مع ميرفت.. انا القديمه ودي نصايحه مني.. دا انا وهي عاملين زي القط والفار.. بس انا والله لطيفه جدا.. بصي انا حبيتك وهحكيلك قصه حياتي كلها بس بعدين مش دلوقتي .. ها خدي كلي
نور ابتسمت علي طرقتها غصب عنها وهي بتفكر .. ان هنا فعلا لطيفه وعفويه وكمان رغايه جدا *
فضلت هنا تتكلام عشان تخفف عن نور وماتحسسهاش انها لوحدها
نور بسرها.. دا انتم عيله مجانين
......
استيقظ معتز تلك المره ووجد بجواره الطبيب.
الطبيب: حمدلله علي سلامتك يا بطل
كان معتز بيأن بألم واتكلم بصوت ضعيف: انا فين
الطبيب وهو بيفحصه: انت في المستشفي.. ربنا كتبلك عمر جديد..انت اسمك ايه
معتز: اء اء اس.. مي.. اس.. اسمي
خد دقايق يحاول يفتكر وحس بصداع قوي.. وبداء يتوتر ونفسه يعلي
الطيب مسك ايده وبيهديه : برحه اهدي براحه وقولي فاكر ايه
معتز بتوهان:صداع اااه..اسمي م
سمع الطبيب صوت داوشه عاليه خارج الغرفه وبعت الممرض يشوف ايه اللي بيحصل وسبب الدوشه دي ايه
خرج الممرض لمكان الاستراحة جاء ل يتحدث وجد من يقاطعه عن الاقترب وهو يشاهد منظرهم بحزن
....
صلاح بغضب : انا طلبتك يا ادم... عشان تجي تاخد بنتك وتمشي.. احنا فينا اللي مكافينه ومش ناقصين..لا درمتك ولا تمثيلك السخيف دا بتاعك انت وهي
ادم بغضب مماثل : ماشي يا صلاح انا هاخد بنتي وامشي.. انا اصلا غلطان اني بسال علي ابنك
وبص ل نور بغضب : يلا قدامي خلينا نمشي من هنا
نور ارددت وهو بتبص ل ادم : بابا بس انا مش همشي من هنا ..ومش من حق اي حد يطلب مني دا
ادم وقف قدامها بغضب: هتفضلي هنا تعملي ايه..وهم مش بيطلبه دا هم بيطردوكي.. مش طايقين وجودك.. عايزه تفضلي تعملي ايه ها.. يلا يانور خلينا نمشي
نور برفض: لا يا بابا محدش لي حق يطردني.. وانا هفضل جانب جوزي غصب عن الكل .. ومش فارق معايا مين يقبل وجودي او يرفضه
قالتها نور برفض تام للجميع
لتشعر بصـ.ـفعة ادم القويه لها
ووقوف ياسين امامه بسرعه وهو يمسك بيد ادم قبل ان يصـ.ـفعها مره اخري
عادل بغضب: ايه اللي انت بتعمل دا..و ازاي تمد ايدك عليها
ادم: اسكت يلا ماتدخلش..وانت سيب ايدي يا ياسين .يلا يانور.. ولا تحبي افوقك تاني
ياسين: حاضر ياعم انا هسيب ايدك بس مايصحش ترفع ايدك علي مرت اخويا..وخصوصا انها مغلطتش
ادم: و انت بقا اللي هتعرفني اللي يصح واللي مايصحش وازاي اتعامل مع بنتي.. انتي عاجبك اللي بيحصل دا.. يا دكتورة
ميرفت: دكتورة ايه.. سيبه يا ياسين خليه يربيها يمكن يبقي عندها شوية كرامه وتحس
ماترميش نفسها علي الناس بالشكل
بعدت نور عن ظهر ياسين ونظرت الي ابيها
لتتقابل عيونها بعيون ابيها وهي تترغرغ بالدموع و العتاب..
بعدماسمعت ضحكة لولا الشامته وكلمات ميرفت
رسمت ابتسامه مصطنعه وهي تبتلع غصتها المنعقد بحلقها: انا اسفه يا بابا بس مش هقدر امشي دلوقتي ..
تملك ادم الغضب وهو يري ابنته تتحده امام اخيه .. وهي تكسر كلامه و تضع بموقف محرج امامهم
ليتخط ياسين ويقف مقابل ابنته وهو يهمس لها : بتختاري ابن صلاح عليا ..هو عرف يلعب بعقلك كده.. بس انا عارف ازاي اعقلك
امسك بيدها و جذبها خلفه ليخرج بها من المستشفى
ولكن يد ثلاثه وضعت فوق ايدهم ليقول بثبات
..كفايه بقي ايه اللي بتعملوا دا ماتعقله شويه
يا ادم انت وصلاح
كل دا عملينه في البنت ليه..وجدها مضيقكم اوي كده
ادم بص ل مكرم بحده : عايزني اعمل ايه وهو بيطردني انا وبنتي بالشكل دا وانا جي اطمن علي بنته.. خلينا نمشي بكرمتنا افضل
مكرك: نور مش هتخرج من هنا يا ادم.. وهتفضل جانب جوزها لحد مايخرج معها لحد شقتهم
وهي مابتخترش ابن صلاح عليك يا ادم
هي هنا جانب جوزها ووجبها تكون جانبه حتي غصب عن صلاح وميرفت ومعتز نفسه
ادم بحده: ابعد ايدك عني يا مكرم..وبنتي مش مضطره تبقي في مكان بالغصب او مش مرغوبه فيه
مكرم بهدوء :طيب وجوزتها ليه بالغصب من الاول وانت عارف انها كانت رفضه دا ومعتز كمان كان رافض مش كان غصب بردوه
ادم بغضب:كنت بنفذ الوصيه
مكرك:يبقي تنفذها للاخر ووجود بنتك هنا واجب وفرض تبقي جانب جوزها يا ادم ولا انت ايه رائك يا صلاح
صلاح: هو مش محتاج وجودها هنا
مكرك: ودا مش انت اللي تحدده وياريت تراعوا انكم في مستشفي مش مكان يسمح للتهريج اللي بيحصل دا.. انتم مش اطفال
وانا شايف ان وجدكم كلكم مالوش اي لازمه لان نور هتكون هنا جانب معتز وتهتم بيه
ميرفت: وانا مش هاسيب ابني يامكرم
مكرم: يبقي اللي عايز يفضل يحترم المكان ويراعي ان فيه مرضه.. انا مستغربكم ايه كل اللي بتعملوا دا ابنكم كان بيصارع المـ.وت من وقت بسيط وربنا سطر.. وانتم هنا بتتخانقه علي ايه ماتفوقه بقي
ادم بص ل نور وبعد ايده عن اديها بغضب : خليكي يا نور جانب ابن صلاح.. وياريت ماتجليش تعيطي بعد كده بسببه.. عشان وقتها ماتلوميش الا نفسك
قالها وسابهم ومشي ونور قاعدة علي الكرسي ورها بتعب وألم
ياسين: ماتزعليش يا نور انا هخرج اتكلم معاه.. وهرضيه
هنا. لو سماحتي خليكي جانبها
قالها وخرج وراه ادم يتكلم معاه
مكرم: الله يكون في عونك يابنتي عليهم.. كلهم
......
الفصل السادس عشر
نفوس مريضه
تسنيم أحمد
•تابع الفصل التالي "رواية نفوس مريضه" اضغط على اسم الرواية