رواية جعلني احبه كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية جعلني احبه الفصل التاسع عشر 19
في بيت يحيي الأنصاري
صابرين.. افتح يا يحيي انا امك افتح.
يحيي فتح الباب و صابرين اتفاجات من شكلوا.. يحيي اي الانتا بتعملوا دا.
يحيي فتح الباب و كان شكلوا غريب شعرو متبهدل و بيشرب و هدومه متغرقه.
_فتحت اهو عوزه اي
= ادخل الاوضه تاني احسن ابوك يشوفك وانت كده ادخل.. دخلت صابرين و قفلت الباب.
مالك يا يحيي في اي اي الحصلك يبني
_ انتي بتسالي اي الحصلي طب و لو عرفتي هتعملي اي هااا
= ممكن افيدك باحاجه و هريحك
_لا محدش هيريحني داا وهو الهيريحني.. و شرب تاني
= يا يحيي ارمي الزفت الانتا بتشربوا دا و اتكلم اتكلم يا حبيبي متشلش فنفسك
_ عوزاني اتكلم اقول اي هااا عوزاني اقولك اني خاين و اناني عوزاني اقولك اني مقدرتش الصداقه عوزاني اقولك اني ضيعت حبي الواحيد عوزاني اقولك اد اي انا سافل و حقير عوزاني اقولك اني كل الحوليا سبوني هاا.. كان يحيي بيتكلم و الدموع فعيونه
= مالك يا حبيبي قولي قول كل حاجه وانا هسمعك
_ محدش مصدقني يا امي محدش عاوز يصدق اني اني اني مظلوم فا كل حاجه حصلت الكل شيفني اني يحيي الأنصاري المحدش يقدر يمشي عليه كلمه لكن كل دول شيفين كده من وجهه نظرهم و محدش شايف الموضوع من وجهه نظري انا.. طب لو كانوا هما مكاني هيعملوا اي
انا واحد ابوه عندو القلب و خيرني بين اني اخطب بنت عمي او اني امشي من البيت وانا مش قدامي حل غير اني اتجوز ريم انا مينفعش اموته بحصرتوا عليا
لكن والله انا مش هتجوز ريم عشان بحبها او عشان اكسر قلب عمر ولا اي حاجه من دي
= طب عشان خاطري متعملش فنفسك كده انت مجبور علي الجوازه دي
_ انتي عارفه كده انا عارف كده لكن هما ميعرفوش هما مفكرين اني كل دا من دماغي لكن والله انا مغصوب علي كل حاجه حصلت حتي الحصل مع رغد مكنتش قصدي يحصل والله مكنش قصدي يا امي والله
صابرين كانت زعلانه علي حال ابنها لكن اتصدمت لما جاب سيرت رغد..رغد انت عملت اي في رغد يا يحيي هاا قولي عملت فيها اي قول
_ انا والله مكنتش ف وعي والله…………….. هو دا الحصل بس والله مكنتش في وعي يا امي والله
= انت عملت كده فا رغد يا يحيي عملت كده فيها لي لي يبني حرام عليك لي تعمل فيها كده حرام هو بالعافيه مفكر انها كده هتحبك لا لا دي هتكرهك منك لله يبني منك لله
_ متسبنيش انتي كمان يا امي و متحكميش عليا انا انا والله مكنتش في وعي والله انا انا بحبها ازاي اعمل كده فيها و انا اصلا معملش كده مع اي بنت اعمل في روحي
يحيي كان بيتكلم و الدموع نزله من عيونه و صابرين مقدرتش تشوفه كده حضنتوا عشان يهدا
___________________________
ريم: ماما انا هروح عند رغد اشوفها مالها
امينه: ماشي يا حبيبتي
ريم راحت لقت الباب مفتوح دخلت.. رغد رغد
هااااا عمر في دم في وشك اي دا
_ انتي اي الجابك هنا
= انا جايه اشوف رغد و بعدين انت اي العمل فيك كده
_ رغد سافرت و ملكيش دعوه انا فيا اي فاهمه و متجيش البيت دا تاني كنتي بتيجي لرغد و رغد مش جايه تاني فا متجيش هنا تاني
= في اي يا عمر انت بتكلمني كده لي في اي مالك
_ انا انا كويس مفيش حاجه انتي مدام بتحبي يحيي و عوزه تجوزي لي مقولتليش لما سالتك هاا لي اتكسفتي و ادتيني امل اني اجي و اتقدملك هاا
= انا بحب يحيي مين القالك كده
_ ابوكي اصل انا اتقدمتلك انهاردا بس بجد يا ريم شكرا ليكي انتي خلتيني اتاكد اني كنت غلط
= ريم بدموع عمر انت فاهم غلط صدقتي
_ لا انا فهمت صح و اتفضلي اطلعي بره و مش عاوز اشوفك تاني يلا اتفضلي بره
ريم خرجت من البيت و دموعها نزله علي العمر قالوا و كانت بتكلم نفسها. لي لي يا عمر مسمعتنيش لي كنت المفروض تسمعني و تعرف اني انت اكتر حد بحبوا و تعرف انك حب حياتي
في المساء
___________________
علي: ندي متعرفيش الجاكت الاسود بتاعي فين
ندي: علي اساس بقي اني مراتك و عارفه الحاجات بتعتك و كده
_ مالك بتكلمي كده لي
= مفيش هاجر تعبانه شويه و كنت بكلمها و ريم رجعه من بره زعلانه
_ الف سلامه علي هاجر و ريم كانت فين
= كانت بتشوف رغد بس رغد سافرت
_ ااه يبقي دا المزعلك انتي و هي
= اه فعلا.. كانت ندي بتكلم و بتقطع طماطم لسلطه عشان الغدا و مخدتش بالها و عورت نفسها.. ااااه
_ اي مالك و ريني.. يووو مش تخدي بالك يا ندي كده هتقطعي ايدك
= وانت اي الهمك
_ اااااا هاتي هاتي اكمل انا وانتي اخرجي الاكل بره
حضرو الاكل و الكل قعد
سليم: امال فين علي يا ندي
ندي: جاي يا ابوي
امينه: هو بيعمل اي يا بت
ندي: هتتفاجئ يا ماما
علي: احلي طبق سلطه مني لاحلي ناس
صابرين: بجد انت العامل السلطه يا علي
علي: امال انا محدش يتوقعني يا حجه
سليم: عادي يا ولدي مش عيب انك تساعد مراتك العيب انك تشوفها محتاجه مساعده و تتكبر عليها
دياب: لا و العيب اكتر انك تنيمها دمعتها علي خدها يا ولدي فاهم
ندي: مالك يا ريم في اي
ريم: مفيش يا نودي بس سفر رغد بس مزعلني شويه
_______________________
في الاوتيل
سليمان: رغد رغد قومي بقي العشاء اذنت
رغد: ياااا انا نمت كل داا
سليمان: قومي و اتوضي و صلي و تعالي عشان الغداء
رغد اتوضت و صلت و خرجت لعمها و بعد العشا
_ بصي يا رغد انا هعمل زي منتي عوزه عوزاني اروح و اعمل محضر انا موافق عوزاني اقتله برضوا موافق الانتي عوزاه
= لا يا عمي انا مش عوزه مشاكل انا هبعد و خلاص
_ ممكن بقي اقولك حاجه
= اتفضل يا عمي
_ انا عوزك تتخطي المرحله دي ممكن يكون دا امتحان من ربنا ليكي و ممكن يكون دا خير ليكي..{ وعسي أن تكرهوا شيئاً وهو خيراً لكم و عسي أن تحبوا شيئاً وهو شر لكم و الله يعلم و انتم لا تعلمون} (سوره البقره الايه ٢١٦)
يعني متكرهيش و تعيطي متعرفيش الخير فين ممكن يكون الخير لما تسافري و ممكن يكون الخير لما ترجعي من السفر اكيد ربنا لي حكمه في الحصل داا..
ماشي يا عمي بس الحصل صعب اوي
_ كل واحد بيحصل معاه مواقف ربنا بيختبر في صبر الواحد انا مثلا بنتي ماتت باحدثه عربيه بسبب واحد طايش من بعدها ابني اعصابوا باظت عشان كان متعلق بأخته اوي بس انا هعمل اي انا عارف اني دا اختبار من ربنا انا اكيد مش هقعد عمري كله بعيط لا صابر و بدعي لبنتي و ابني الفوق من كل دا الصبر يا رغد اصبري علي اي ابتلاء بيحصل و كوني علي يقين اني بعد كل ابتلاء خير و اهم حاجه تاني يا رغد الصبر ربنا بيقول في سوره البقره الأيه ١٥٣
رغد:{ يأيها الذين آمنوا استعينوا بالصبر و الصلوة إن الله مع الصابرين}
سليمان اتفاجأ اني رغد كملت السوره.. انتي حفظه سوره البقره يا رغد
رغد: انا الحمد الله يا عمي ختمت القران كله الحمد الله و ربنا بيقول في نفس السوره الايه ١٥٦ { و بشر الصبرين الذين اذا اصبتهم مصيبه قالوا انا لله وإنا إليه راجعون} و انا هصبر يا عمي و مش هعيط تاني و هكون علي يقين اني الحصل دا هيكون سبب في سعاده و خير
سليمان: ربنا يبارك فيكي يا بنتي يارب و ان شاءالله ربنا هيكون معاكي في كل خطوه يلا قومي نامي عشان بكره هنصحي بدري
.. ماشي يا عمي تصبح علي خير
___________________________
نرجع لبيت يحيي الأنصاري
امينه: اسمعني يا سليم عشان ميكونش حرام عليك ولا عليا انت لما قولت لبوك الحاج يحيي الانصاري الله يرحمه انك عاوز تجوزني رفض عشان انا من مصر و كان عوزك تجوز بنت عمك وانت رفضت
سليم: طبعا كان لزم ارفض انا كنت بشوفها اختي لكن انا بحبك انتي
امينه: ريم كمان بتشوف يحيي اخوها متغصبهاش يا حج عشان خاطري
سليم:انا مش غصبها هي تعمل العلي كفها حتي استني نسجلها تاني ريم يا ريم
امينه: لا استني ننزل و اتكلم قدام الكل تحت
نزل سليم و امينه و امينه كانت عارفه و متاكده اني ريم هترفض
صابرين:كلمتي الحاج سليم
دياب: يحيي موافج متجلجش و لو عاوز نسالوا تاني اي جولك يا يحيي في جوازك من بنت عمك
يحيي بكل خيب امل.. معنديش مانع الانتو شيفينوا
دياب: هااا سمعت وانتي اي جولك يا ريم
الكل كان قاعد مستني رفض ريم المتوقع لكن ريم فعلا هترفض عشان حبها لعمر اقوي من اي شئ ولا هتعمل اي
علي: ريم مش موافقه
ريم: لا ي علي انا انا معنديش مانع اني اتجوز يحيي
بعد ما ريم قالت كده طلعت تجري علي الاوضه بتعتها و ندي طلعت ليها
يحيي بقي عادي مش هموا اي حاجه رغد سافرت و اتعاقب علي غلطتوا بالجواز من ريم
اليوم خلص و النهار طلع بالخير او بالشر البعض كان شايف انه خير و البعض انه شر
رغد قامت و صلت و خرجت مع عمها و ودعت بلدها و خرجت بره البلد خالص رميه كل حاجه وراها و هتروح تبدا حياه جديده في بلد جديده و ناس جديده أيضاً
لكن ف بيت كبير البلد قامت نار وكان سببها علي قدام العيله كلها بس القرار الهيختارو صعب اوي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جعلني احبه ) اسم الرواية