رواية جعلني احبه كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية جعلني احبه الفصل الاول 1
(في بيت يحيي الأنصاري)
يحيى الانصاري كبير قنا متجوز و مخلف ولدين سليم الانصاري و دياب الانصاري.
دياب.. الابن الاكبر متجوز و مخلف يحيى دياب يحيى الانصاري.
سليم..الابن الاصغر متجوز و مخلف علي و ريم الانصاري
………. بعد موت كبير البلد يحيى الانصاري الابن الاكبر دياب تولي مكانه وبقي هو كبير البلد دياب الانصاري ابو يحيى الانصاري
يحيى : بطل الروايه… شاب جد اوووووي و كل تصرفاته انه الكبير و محدش كبير عليه لا هو اكبر من الكل هو القائد و هو ولي العهد بعد دياب خريج كليه اداب انجليزي بس مش بيشتغل في التدريس هو شغال ف امور البلد عندو 23 سنه و وسيم اووي طويل و جسمه رياضي عريض المنكبين شعرو بني و عيونه بني فاتح و بشرتوا حنطيه 😇
علي : ابن عم يحيي اصغر منه ب تلت سنين بيحب يحيى اوووي هو صاحبه و اخوه الوحيد في كليه طب بيطري طيب اووي و مرح جداا و و سييييم اوووي جسمه رياضي بشرتوا بيضاء و شعرو اسود ناعم و عيونه رصاصي و عينوا زيغا حبتين
ريم : اخت علي و بنت عم يحيى عندها 13 سنه وهي جميله اوي بيضه و شعرها اسود ناعم و عيونها وسعه برموش ثقيله..
. يحيى و علي بيحبوها اووي اووي اصغر بنت ف البيت ❤
—————————————————
(في بيت يحيي الأنصاري )
علي : يحيى انا رايح الكليه
يحيي : طفل لسه بتروح الكليه و هات المصروف
ي بابا و الكلام دا
دياب :اي ي يحيى منت كمان كنت هات المصروف ي بابا من سنه ولا نسيت
يحيى : اي الكسفه دي ي حج
علي : احسن .. ربنا يخليك ليا يا عمي و تجبلي حقي علي طول
ريم نزلت عليهم
٭ صباح الخير و السعاده عليكوا
يحيى و دياب و علي : صباح النور ي قمر
دياب :عندك مدرسه انتي كمان
ريم : اه ي عمو
– طب الحق اخلع انا قبل مدبس ف توصليها هي و صحبتها .. كان علي التي تفوه بتلك الكلمات
يحيى : احم هي صحبتك جايه
ريم : طبعا + مين الهيوصلني دلوقتي بعد م علي خلع
دياب : ابن عمك طبعا ولا اي ي يحيى
يحيى :طبعا ي حج يلا عشان نلحق الفطار ي ريمو
—————————————————
(في بيت رغد)
عمر:.. شاب وسيم الي حد ما بشرتوا قمحيه و شعرو بني قاتم و عيونه خضراااااااا خريج كليه تجاره و صاحب يحيى و علي معندوش اخوات بنات ولا ولاد اختوا الواحيده رغد وهي بنت خالتوا احسن حاجه ف عمر انو بيعرف يخفي مشعرو كويس اوووووووي و كمان ملتزم و عارف اصول دينه
عمر : ي رغد قومي بقي كل دا نوم مش وراكي مدرسه انهاردا
رغد : حاضر حاضر صحيت ي ابيه
عمر : طب الحمد الله خدي بقي صحبتك الرخمه دي قعده ترن عليكي من صبحيت ربنا
رغد: ريمو بترن + حرام عليك ي ابيه دي مش رخمه خاالص
عمر : رخمه مش رخمه مليش دعوه يلا البسي و تعالي ماما حضرت الفطار
رغد : حاضر
رغد :…. بطله الروايه…. عندها 13 سنه جمليه اووي اووي عيونها عسلي فاتح و بشرتها خمريه و شعرها بني فاتح و طويل بيزين جملها خمارها التي يجعلها مثل الملاك.. رغد شاطره اوي حلمها انها تكون دكتوره زي ابوها وامها صحبتها الوحيده ريم الانصاري
رغد : اي ي ريمو عامله اي.. ماشي ماشي خلاص هلف الخمار سلام. استني عمر بيسلم عليكي سلام. استني صلي قبل متخرجي من البيت سلاام
عمر : اي ي ست الشيخه قولتلها تصلي قبل متخرج
رغد : اه ي ابيه قولتلها ويلا انت كمان صلي قبل متخرج
عمر قبلها علي جبهتها… ربنا يبارك فيكي ي رغد
______________________________________
(في بيت يحيي الأنصاري)
يحيى : متجمعين عند النبي ان شاءالله
سليم : يارب ي يحيى
دياب : تسلم ي ولدي
يحيى : طب هنفطر ولا البت هتروح المدرسه من غير اكل
امينه : مهو يبني الاكل جاهز
يحيى : لا مش جاهز انتي مش قاعده ولا امي قاعده
صابرين : جينه اهو ي حبيبي
يحيى : ايو كده يلا ي ريمو
رغد : ازيك ي عم عبده ريم جوه
عم عبده : ايو ي ست العرايس ادخلي
رغد : السلام عليكم
الكل.. وعليكم السلام عدا يحيى
رغد : علي فكره السلام لله
يحيى : علي فكره مفيش سلام علي الاكل اقعدي كلي يلا
رغد : شكرا
صابرين : لي ي بنتي اقعدي بس
رغد : متشكره اووي
ريم : انا خلصت يلا ي ابيه
رغد : هو مش علي الهيوصلنا
يحيى : لا مش علي منفعش انا
رغد : ااااا لا انا مقولتش كده عادي
يحيى : اقعدي افطري الاول
رغد : انا صيما صيمااا
دياب :مضيقهاش يبني بقي يلا روحوا
يحيى : انا هرجع علي المزرعه
سليم : كويس انا هكون هناك
يحيى : ماشي ي عمي سلام
قدام البيت
ريم : رغد هو عمر قالك سلميلي عليها بجد
رغد : لا طبعا بكدب 😂
ريم : رخمااا… ااه لو يعرف انا بحبوا قد اي
رغد : بصي هو بيعتبرك اختو
ريم : لا انا حاسه بحاجه تانيه ااا يحيى جه اسكتي
رغد : انا مش عارفه مستحملينوا ازاي يحيى دا
ريم : دا عسل اسكتي اسكتي
يحيى : يلا اركبوا….انتي هتركبي وراه لي اركبي يا رغد اركبي هنا ريم ركبت وراه
رغد : وانا اركب جمبك لي
يحيى : عادي يعني و متبصيش كده متخديش في نفسك مقلب يلا اركبي
______________________________________
(في المدرسه)
البنات…. اي دا يحيى الانصاري هو الجيبهم انهاردا
سلوي : كنت مفكره اني علي هو الجاي بس يحيي القمر الجه
البنات… دا كبير قنا المستقبلي..قمر قمر اوي نفسي في واحد زيو كده
رغد و ريم نزلوا من العربيه..
رغد : انا معرفش بيحبوا يحيي دا علي اي
ريم : انتي بتكلمي نفسك
رغد : اصل حاجه تغيظ معرفش بيحبوا ابن عمك علي اي
ريم : انتي غريبه ي رغد في بنت ف قنا متحبش يحيى الانصاري
رغد : انا ي ستي هو مين يحيي دا اصلا
ريم : والله حسه اني هو الهيكون من نصيبك
رغد : ابدا لو اخر رجل ف الدنيا كلها لا لا لا لا و كمان لا
ريم : خلاص ي ستي بس بكره افكرك
______________________________________
(في كافيه)
…كان يجلس علي مع فتاه
علي : نور انا مش عارف انتي بتعيطي لي عرفنا بعض فتره و مرتحناش عادي
نور : اهئ اهئ اهئ ازاي عادي انا بحبك ي علي
علي : عادي حبيني كل البنات بتحبني
نور : عادي احبك وانت متحبنيش
علي : عادي فيها اي يعني
نور : انت حيوان و زباله اتفو اتفو
يحيى : انت مستفز يبني
علي : يحيى بتعمل اي هنا
يحيى : داخل اشرب فنجان قهوة ف الكافيه لقيتك قاعد مع الموزه وخرجت بتعيط عملتلها اي
علي : ولا حاجه يبني كنت بنهي علاقه بدأت الاسبوع الفات 😂
يحيى : لا كتير مهنش عليك العشره
علي : 😂😂لا انا واطي
يحيى : ماشي ي واطي وانا مفكرك وراك كليه علشان كده خلعت انك توصل اختك اتريك وراك موزز
علي : علي رايك في واحده جايه دلوقتي
يحيى : لا وحيات امك انت هتيجي معايا المزرعه يلا
علي : مزرعه مسمحلكش انا دكتور محترم
يحيى : انت دكتور اي
علي : بيطري
يحيي : يعني بتعالج اي
علي : حيوانات
يحيى : و المزرعه فيها اي
علي : حيوانات
يحيى : واحنا محتاجين حيوان يكشف عليهم وانا مش هلقي احسن منك
علي : انا حاسس اني في تهزيق
يحيى : حاسس لا اتاكد يلا
______________________________________
قدام باب المدرسه…!؟
رغد : اي ي ايبه انا خرجت من المدرسه انا وريم
عم : طب انتو كويسين و فطرتوا
رغد : انا صيما
عم : و ريم
رغد : اه اطمن فطرت و كويسه
عمر : احم انا بسال عادي يعني اتعدلي
رغد : منا عارفه يلا تعالي بسرعه بقي
عمر : ماشي مش هتاخر سلام
ريم : هو بيسال عليا
رغد : اه
ريم : شوفتي مش انا بقولك حاسه اني في حاجه
رغد : خير ان شاءالله خير
______________________________________
(في بيت يحيي الأنصاري)
دياب : جولت اي ي سليم
سليم : اجول اي بس ي خوي
دياب : جول موافق بس
سليم : بس البت صغيره لسه
دياب : احنا نخليها جرايه فتحه بس لحد مهي تخلص تلته اعدادي
سليم : التشوفوا ي خوي انا عمري مرفضلك طلب
______________________________________
قدام باب المدرسه
عمر : اتاخرت عليكوا
رغد : يعني شويه بقالنا ربع ساعه
عمر : معلش مكنش قصدي…اااااا انسه ريم انتي هتركبي وراه رغد هي الهتركب هنا
ريم : اسفه مختش بالي معلش
عمر : لا ابقي خدي بالك
ريم : ماشي اسفه 😔
رغد : ااا انا هركب معاها وراه
عمر : برحتك
______________________________________
(في بيت يحيي الأنصاري)
يحيى : اي الانتا بتجوله دا ي ابوي
دياب : السمعتوا يا ولدي
يحيى : لا طبعا مش هينفع وانا مش موافق
دياب : لا هينفع وانت هتوافج فتحوا انت بس ف الموضوع
يحيى : والله هيرفض
دياب : جرب ي ولدي
يحيى : هيرفض
دياب : يبجي بالعفيه هو عيل اصغير هو الهيمشينا ولا اي
يحيى : طب اهدي يا بوي هو عمي موافق
دياب : طبعا موافج اخوي مش بيرفضلي طلب عشان هو عارف اني عاوز الصح
يحيى : انا هفتحوا ف الموضوع و ربنا يستر
______________________________________
عمر : احنا وصلنا
ريم : سلام ي رغد😓
رغد : مع السلامه ي حبيبتي
عمر : هي صحبتك مالها زعلانه لي
رغد : زعلانه لا ابدا ولا حاجه هو في حاجه حصلت تزعل
عمر : لا بجد هي مالها
رغد : انت مختش بالك انت احرجتها قد اي
عمر : انا امتي
رغد : لما كانت هتركب جنبك
عمر : ااه هو دا المزعلها
رغد : هو الموضوع ميزعلش
عمر : لا طبعا لو حد قال عليها كلمه وحشه لمجرد انها ركبه جنبي انا مش هسكت وغير كده الكلمه الانا مرضهاش عليكي مرضهاش علي اي بنت
رغد : في نفسها… اي دا عمر غير يحيى خالص
عمر : روحتي فين
رغد : معاك ي ابيه
عمر : طب تعالي نروح السوق خالتك عوزه شويه حاجات هتيهم معايه
رغد : حاضر
______________________________________
قدام اوضه علي
علي : مالك ي يحيى دخلت الاوضه وانت مش علي بعضك في اي مالك
يحيى : انا عوزك تاخد نفس عمييييق اوووي و طلعوا برااااحه
علي : لي هعوم ولا اي
يحيى : لا في موضوع عاوز افتحك في بس اهدا اهدا اهدا
علي : يبني انا مش تلاجه لا انا فريزر
يحيى : بعد متعرف الموضوع هتكون بوتجاز مش فريزر
علي : لا لا قول بس شوقتني هاااااا قول كلي اذاناً صاغيه
يحيى : بسم الله الرحمن الرحيم اسمع يا سيدي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جعلني احبه ) اسم الرواية