رواية اولاد الجيران كاملة بقلم نيرة محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية اولاد الجيران الفصل الاول 1
حبيبه… اي يارب العمارة الملبوسه دي
تطلع حبيبه وتفتح الباب
حبيبه… جراا اي ياض منك ليه في اي مش عارفه اذاكر
حسام.. لا حوش يبت انتي دحيحه دفعتك
حبيبه.. علي الاقل يخويا مش فاشله ولا لقيه شغلانه وقاعده زاي البت المطلقه جنب امي
حسام.. متحترمي نفسك يا حبيبه
حبيبه.. لي شايفني متبعتارة لثيم اللي علي راسو باطحه يحسس عليها
حسام… انا هراعي انك عيله صغيره ومهردش عليكي
حبيبه.. معلش يا اونيكل
حسام بتريقه اكتر.. اونيكل اي هو انتي من ايجبت ولا حاجه
حبيبه.. خف في دمك لحد ما تموتني مجلوطه
حسام.. لا متخافيش هموتك مشلوله
حبيبه… خاااالتي مناااار
تطلع منار والدة حسام.. في اي يمجنونه يبنت المجانين
حبيبه… لمي ابنك يخالتي وخلي يتمسا ويقول يمسا
حسام.. وان متمستش يحبيبه
حبيبه.. لا ما انا مش هعرف اعملك حاجه ده انا ببص فوق عشان اشوفك
حسام.. مش ذنبي انك اوزعه
حبيبه.. مش ذنبي انك عمود نور
نور.. نعم
حبيبه.. لا مش قصدي عليك بس بلاش تتخانق معا الشحط الكبير عشان هو مستصغر نفسو تقريبا
حسام.. طب خشي يا حبيبه واقفلي الباب بدل ما اخرشملك وشك
حبيبه..يما خفت ياض عن اذنك يخالتي
منار. اذنك معاكي يا حبيبتي
تدخل حبيبه وتقفل الباب ومنار تدخل ونور يبص لي حسام وينزلو
سميه.. اي يبت كنتي بتزعقي لي
حبيبه.. ده الواد حسام ابن خالتي منار
سميه.. طيب خلصي مذكرة والاكل جوا لو جوعتي وخشي نامي عشان تصحي لي الكليه الصبح
حبيبه.. حاضر يا ماما
تقعد حبيبه تذاكر وتخلص مذاكره وتخش تنام
تاني يوم الصبح
سميه.. يلا يا حبوب عشان الكليه
حبيبه.. حاضر يا ماما جايه بلف الطرحه
تطلع حبيبه لي الصاله وتسلم علي باباها وتاكل وتفتح الباب وتنزل
حسام واقف تحت عند بابا العمارة
حبيبه.. معلش يا حس متاخرة علي الكليه عديني
حسام… اوصلك
حبيبه وهي وقفه جنبو في بوبه العمارة.. لا انا كنت عايزة اعدي مش بقولك وديني
حسام.. وانا مش بعرض عليكي عشان قولتي انك متاخرة انا كنت مستنيكي اصلا
حبيبه بمفجاة… مستنيني انا؟
حسام… اه….. ها اوصلك؟
حبيبه… بس امم صحابي
حسام.. عشان خاطري
حبيبه… تمم ده كلو بس عشان متزعلش وتقعد تعيط
حسام.. لا مبعيطش يا اوزعه
تركب حبيبه العربيه جنب حسام من قدام
حسام.. حبوب!
حبيبه.. نعم.
حسام… جربتي الحب من طرف واحد؟
حبيبه تبصلو بالم… اه جربتو
حسام باستغراب.. ياااه هو في حد بيرفض انو يحب حبوب
حبيبه… ممكن منتكلمش تني في الموضوع ده
تلف حبيبه لي وتقعد بجنب.. انت جربتو؟
حسام… اه بس بقا من طرفين
حبيبه… وهي مين دي يواد اللي وقعت فيك يبو طويله
وتزغزغ حسام اللي بيحود بالعربيه بس بيلحق نفسو قبل ما يخش في العربيه
حسام لسواق العربيه… انا اسف يوجها كلامو لي حبيبه… اعقلي بقا يحبوب
حبيبه.. اسفين يبو حزوم
حسام.. ولا يهمك يا اوزعه
حبيبه.. قولي بقا مين دي اللي بتحبها من طرف واحد وبقا من طرفين
حسام… بنت شخص انا عرفو
حبيبه.. انا اعرفها؟
حسام.. مش عارف تعرفيها ولا لا بس انا كنت شغال معا حد مت عيلتهو قبل كده
حبيبه.. اسمها اي
حسام.. وهو انتي هتعرفيها لو قولتلك اسمها في كتير باسمها
حبيبه.. الظاهر انك نسيت يحبيبي ان احنا بنات مبيغلبش علينا حاجه
حسام.. هي معاكي في الجامعه
حبيبه بصدمه.. مين قولي قولي
حسام.. اسمها يارا
حبيبه… معاك صوره ليها ياحس ولا محترم؟
حسام… لا صايع شويه.
حبيبه… طب وريني يا صايع
حسام يطلع الفون ويوري لي حبيبه صوره البنت اللي حبيبه بتعرفها اول ما بتشوف صورتها
حبيبه… يارا بنت العميد
حسام.. عرفتيها
حبيبه.. اه انا وهي كنا بيست فريند قبل ما تسافر زمان وترجع تنزل وحاليا صحاب عادي
حسام.. طب يلا يحبوب عشان وصلنا
حبيبه وهي بتنزل من العربيه… شكرا يحس علي التوصيله
حبيبه تلاقي صحابها وقفين قدام بوابه الجامعه مستنينها ويارا معاهم تقرب حبيبه ليهم وقبل ما توصل بيندها حسام
حسام… بوب خد تعالا هنا عايزك
ترجع حبيبه لي حسام وتقف في الشباك
حبيبه.. اي يا حس خير…. البت بتاعتك هناك اي
حسام… سيبك من البت بتاعتي عايزك في حاجه
حبيبه… خير يا حسوس ابو حزوم
يفتح حسام الطبلون ويطلع منو كيسه هدايا وينوالها لي حبيبه
حسام.. ما تمسكي يا بت اي الاحترام ده من امتا
حبيبه.. اي ده ادي لي يارا ولا اي
حسام… يارا مين ليكي انتي يا بوب
حبيبه… بوب انا ده من اي
حسام… خلاص يا بوب بقا هتتاخري علي الكليه خديها جيبهالك انتي ولا حرام
حبيبه بابتسامة… تمم يا حس شكرا مقبوله
تاخد حبيبه الشنطه من حسام وتبتسم ليه وهو يبتسم ليها ويتحرك بي العربيه
تروح حبيبه لي صحابها
ملك.. يلا نخش نقعد في الكافتريا
يخشو البنات ويدخلو الكافتريا ويقعدو ويطلبو كوفي ميكس
يارا… صحيح يا بنات شلتي جايين يقعدو معانا
سلمي.. اوكي تمم مفيش مشكله
تيجي شله يارا يقعدو معاهم
يارا… بقولك يبت يا بيبو
حبيبه.. نعم يحبيبي
يارا.. مين الواد اللي انتي كنتي جايه معاه ده… وتعرفي منين
حبيبه بضحك… حس ابو حزوم
يارا… اه تعرفي منين… و الشنطه اللي ادهالك وحطيتيها في شنطتك دي فيها اي
حبيبه.. اهدي كدا.. ده حسام انتي عارفه جيرانا بس تقريبا كده نقل اقامتو لي عندنا في البيت
يارا… اه انا استغربت انتي جايه معاه لي
حبيبه.. لا عادي اصل حس زايو زاي حاسم اخويا حته الفرق حرف سابق حرف
يارا بضحك.. اه يبنتي
سلمي.. برضو مقولتيش اي الشنطه اللي ادهالك دي
حبيبه بابتسامة.. دي شنطه بيقولي انو جايبهالي هديه عادي
ملك.. عادي شكل السنارة هتغمز
حبيبه… لا لا لا لا يبنتي ده اخويا احنا متربيين معا بعض وعارفه كل فضايحو
يارا… طب يلا عشان المحاضرة هنتاخر
يقومو البنات يدخلو المدرج ويقعدو
في نهاية المحاضرة
الدكتور… بنات احنا هنوزعكم فرق وكلكم عرفتو فرقكو معادا شويه عشان محضروش المحضرة اللي فاتت ومخدوش الورق وطبعا اولا حبيبه هتبقا معا يارا وسلمي وملك ومنار ودعاء واميرة وشرين وطبعا كل فرقه تمان بنات ودول هيعمل بحث او سيرش عن موضوع وموضوعك يا حبيبه عن الطبيعه
حبيبه… تمم يا دكتور موعد تسليمو امتا؟
الدكتور.. قدامك خمس ايام
حبيبه… تمم با دكتور
يطلع الدكتور برا المدرج والبنات والطلابه يخرجو
حبيبه.. تمم انتو هتيجو عندي البيت بكرا كده كده مفيش كليه بكرا
يارا.. بس مينفعش يا بيبو
حبيبه.. لا ينفع تمم يبنات
اميرة… اوكي مفيش اي مشكله
حبيبه… اهدي يا يارا انتو هتبقو في بيتي ولو حد عايز يجيب حد معاه عادي
حور اختها… مفيش حد يا اختي هنا ادخلي
تدخل حبيبه وتنط جنب حور علي الكنبه
حبيبه…
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اولاد الجيران ) اسم الرواية