رواية شهد السلطان كاملة بقلم نورة عبد الرحمن عبر مدونة دليل الروايات
رواية شهد السلطان الجزء (2) الفصل الحادي عشر 11
لم تتغيير مازلتي طفلتي الصغيره التي عشقتها ..تغفري لي اخطائي تضمينني الى صدرك الدافىء في الليل البارده لا استشعر الحياة الا بقربك.
كيف تظنين بان حبيبك سيقع يوما بمتاهة الضياع ..؟؟؟
كيف تعتقدين بانني سأظن بك سواءً..؟؟؟
همام جذبها الى احضانه دون كلام مسح شعرها بحنو وشهقاتها تعلوا حتى هدأت اخرجها من احضانه ومسح دموعها بحنان بتبكي ليه دلوقتي..
رباب بشهقات انت مصدق الكلام اللي قالته ايمان مرات عمي..انت بجد مصدق اني ممكن اقتل بتك ياهمام.
همام اخذها واجلسها بجانبه على الاريكه ومسح دموعها :هو اني غشيم عشان اصدق ..هو اني معرفكيش يارباب..
رباب بشهقات: اومال ليه . ليه مابتردش على مكلماتي..ليه مجتيش تشوفني بقالك شهر بحاله..
همام :عشان كان عندي شغل كتير قوي وعايز اخلص منه..
رباب :شغل ايه..
همام تنهد بتعب :هتعرفي كل حاجه بوقتها بس نبطل بكي ونعقل شويه منتي خلاص كبرتي عالدلع..
رباب بضحك: كبرت ..اني لسه صغيره..بس انت اللي عجزت وكبرت..
همام بضحك :وانتي فاكره لما تكبري هتتغيري اياكك..منتى كل اما تكبري تحلوي اكتر..
رباب بابتسامه: طب اسكت بقى احنا مش بالبيت..
همام :والله…. دلوقتي عرفتي اننا مش بالبيت ..اومال الدخله اللي دخلتيها عليا من شويه ايه..
رباب بحرج :كنت مقهوره ياهمام ..كنت فكراك مصدق عشان اكده مبتردش عليا وحتى مجتيش تسال فيا.
همام :ماعشت ولا كنت عشان اقهرك.يارباب انتي روحي .
رباب :وحشتني ..وحشتني قوي ياهمام ..
همام :وانتي وحشتيني اني ماسكه روحي بالعافيه عشان مجيش بيت ابوكي.. واروحك البيت..
رباب :ليه كل ده ياهمام..
هماظ :عشان في حاجه اخلصها الاول وبعدين هنرجع وتتحل كل مشاكلنا..
رباب :انت بقلقني اكده ياهمام ..
همام :متقلقيش ياقلب همام خلاص هانت..وقومي خليني اروحك..
رباب :تروحني فين ..
همام :هروحك بيت ابوكي وبكره هجي اخدك انتي ونصر..
ربا طب بضيق: ماشي بس هتسلم على ابوي مش اكده .
همام…
رباب :عشان خاطري ياهمام اني ماصدقت ابويا رضي عني خلاص وخدني بحضنه وسامحني..عشان خاطري متصعبهاش عليا..
همام تنهد بقلة حيله : ماشي يارباب عشان خاطرك بس هسلم على ابوكي..
رباب بسعاده :ويقولولي بحبك ليه..
همام بضحك : ليه ..
رباب :عشان عمرك ماكسرت بخاطري ..
همام :بس اكده
اقتربت منه بدلال : لا عشان بتحبني وبتخاف عليا وحنين قوي معايا وو
همام : قومي قومي ربنا يهديك اني مش حمل كلامك ده لو فضلنا عالحال ده شويه كمان مش عارف هعمل فيكي ايه..
******
في غرفة الحجه نعمه..
سلطان بتعب : مش عارف اعمل ايه ياحجه اني تايه.
نعمه: هتعمل ايه يعني يابني هملها وسيبها تتجوز..
سلطان نهض لينظر اليها :اني مش ماسكها خليها تتجوز بس دي عايزه تاخد سليم معاها ياحجه ..
نعمه :تاخده فين سليم ابننا ومش هيطلع من بيته..
سلطان بضياع: اني حاسس اني غلطت عشان طلقتها ياحجه.
نعمه : سلطان انت بتقول ايه يابني
سلطان :اني مش هقدر امنع سليم يروح معاها..وانتي شايفا بيحبها كيف..
نعمه : انت ندمان بجد على طلاقها.ليها.
سلطان :لما كانت مراتي اقلها سليم كان بحضني ..انما دلوقتي جتلي تبكي وتقول انها هتتجوز وعايزه ابنها معاها..حاولت افهمها كتير بس هي معنده..
نعمه :دي اتهبلت اياك..اني هتلكم مع امها وابوها..
سلطان :لا ياحجه اني هكلمها..
نعمه : اوعى اللي بفكر فيه يكون صوح ..اوعى تفكر ترجعها على ذمتك تاني احنا مش نقصين سهام وبلاويها …وكمان شهد متستهالش تعمل فيها اكده….
سلطان..
ليسمعا صرخات هنا..
خرج سلطان ليصدم بشهد مغشيا عليها امام غرفة نعمه وهنا تحاول افاقتها ..
سلطان بخوف وقلق : جرالها ايه …
هنا :معارفاش ياخوي قولتلها تندهلكم عالوكل ولما شفتها اتأخرت لحقتها ولقيتها اكده..
سلطان نفخ بضيق وهو يحملها الى غرفته ليقول اهو ده اللي كان ناقصني يارب .حلها من عندك..يارب.
وبعد فتره..
خرجت الطبيبه من عندها وهي تبتسم لتجد سلطان بانتظارها..زغاريد ملأت السرايا ..
سلطان : ايه اللي حصل ..
الطبيبه بابتسامه : الف مبروك المدام حامل..
سلطان بسعاده: بجد..
الطبيبه :ايوا مبروك.مره تانيه..بس هي تعبانه شويه لازم تهتم بيها اكتر..
سلطان : في عنيا يادكتوره معنديش اغلا منيها..
لتاخذها هنا وتودعها .
اما سلطان اسرع اليها ليجدها تبكي بقهر والحجه نعمه تحاول معرفة مابها لكنها لاتجيب ..
الحجه نعمه فور دخول سلطان غادرت وتركتهما لوحدهما بعد ان باركت لسلطان..
سلطان جلس بجانبها ومسح دموعها بحنان بتبكي ليه ياشهد انتي مش فرحانه ..
شهد….
سلطان :شهد انتي سمعتي كلامنا اني والحجه نعمه..
شهد زادت شهقاتها ..
احتضنها بحنان والاخرى تشبثت به..لتقول ببكاء وشهقات:هترجعها ياسلطان مش اكده..اني اني مش هتحمل تعمل فيا اكده مش هتحمل..
مسح شعرها بحنان هامسا بصوته الدافىء..
سلطان : انتي فاكراني هقدر اكسر قلبك مره تاني ..
شهد نظرت اليه بضياع ليمسك يدها ويقبل كفها بحنان :اني مش هعمل اكده فيكي ..اني معرفتش الحب الا معاكي..واني معرفش اكون مع حد غيرك ..انتي بقيتي روحي ياشهد كيف عايزاني ارجعها من تاني..كيف عايزاني اعمل مابينا حيطه متتهدش بسهوله انتي فاكراني غشيم اياك..
شهد : اومال ..اومال..ليه قولت انك ندمت انك طلقتها.
شهد :قولت ندمت بس مقولتش هرجعها.. سهام خلاص هتتجوز وربنا يباركلها..اني مش تعبني الا سليم..عشان بكرة هيتشنطط مابينا وبين امه..وقلت اكده بالحظه اني ماكنتش عارف اقول ايه
شهد: انت لو رجعتها باأكده بتقتلني ياسلطان ..اني خلاص مش هتحمل وحده تانيه تشاركني بيك انت بقيت كل حياتي والحاجه الوحيده اللي ليا بالدنيا حبك..ومش عايزه اخسره ..
مسح دموعها :مش هتخسريني ياشهد اني كلي ليكي وليكي لوحدك وان كان على سليم اني هعرف اتصرف بس انتي متشغليش بالك بحاجه وخدي بالك من روحك ومن ابنني..
شهد وضعت يدها على بطنها..ده قطعه منك ياسلطان متقلقش..
جذبها الى صدره وقبل جبينها . ليهمس لها بغمزه بمانسبه الخبر الحلو ده مش هنحتفل بيه ….
شهد بحرج : مينفعش..
سلطان :ليه بقى
شهد :عشان الدكتوره قالت اكده.
سلطان اقترب منها ليهمس بتوهان وهي اشعرفها….
شهد بضحك :سلطان..
سلطان اشاششش وووو..
*******
في اليوم التالي..
شهد :سلطان ياسلطان قوم بقى..بكفياك نوم عاد…
سلطان بنعاس: سيبيني نايم شويه انتي مبارح مخلتنيش اعرف انام
شهد بغيظ : انا برضو..
سلطان اعتدل بجلسته: ايوه انتي..كل شويه انت واحشني ياسلطان خدني بحضنك ياسلطان.. اديني بوسه ياسلطان …شهقت ووضعت يدها على فمه اسكت اسكت اللي يسمعك يصدق..
سلطان ازح يدها ليقول بغمزه :طب بمناسبه البوسه متجيبي بوسه..
شهد حاولت الافلات منه : لا ويلاا قووو…
لكنه جذبها اليه : على فين هو دخول الحمام زي خروجه يابت منصور…
شهد بتذمر: سلطان
سلطان وهو يحرك يديه بجرأه على جسدها ليهمس لها :عيون سلطان وقلب سلطان ورح سلطان..
شهد بتوهان :سسلطان اقترب منها وقبلها والاخرى احاطه عنقه بذراعيها وبادلته القبله حتى تاها ببحور عشقهما ليستفيقا على طرقات الباب لينتفضا معا بحرج..
سلطان بغيظ : مين..
سليم :انا سليم مش هتنزلو والا ايه.
شهد وهي تعدل ثيابها :ايوه ياحبيبي جايين اهاه..
سليم :ماشي هسبقكم ..
سلطان جذبها اليه وقبلها بعنف ليقول بتحذير : مش عايزك تقول حبيبي لحد واصل ..
شهد بدلال: هو انت بتغيير من سليم…
سلطان :واغيير من ابوكي كمان..
شهد بضحك: طب اوعى اكده خليني انزل وانت متتاخرش وحصلني..
لكنه حملها بسرعه وقال :هتنزلي فين مش هنكمل اللي بدأناه ..
شهد :ياسلطان هما مست….لكنه ابتلع كلماته بقبلة عميقه وووو
******
فايق : مالك ياهمام قلقتني ..قولتلي اخد عيشه عند اهلها واجيلك بسرعه..
همام: هتعرف كل حاجه كمان شويه اصبر لحد مانوصل البيت عشان ناخد راحتنا بالكلام..
وصلا المنزل واستقبلتهما ايمان..
ايمان :يلااا يافايق ابوك قالي عشان توصلني عند شهد عشان هو هيسبقنا هناك.
همام : مش هنتكلم الاول.يامرات ابوي.
ايمان : نتكلم بايه.
فايق :مالك ياهمام بتتكلم مع امي اكده ليه..
همام :عشان اني خلاص زهقت من امك يافايق ومن عمايلها..
فايق بغضب انت بتتكلم عن امي ياهمام.انت اتهبلت ..
همام :ايوه اتهبلت يافايق اتهبلت عشان امك خلاص جابت اخري معاها..كل حاجه عمالتها زمان واني ساكت وماقولتش حاجه لابوك ولا ليك ..انما دلوقتي خلاص فاض بيا ..
كل حاجه الا رباب كفايه اتحملت امك وظلمها السنين اللي فاتت واتحملت بعدي عنيها .. وربت ابننا لوحديها ..لا امك مش مكفيها كل ده عارف عملت ايه كمان..
نظر فايق الى همام بتعجب فهو لاول مره يرى اخاه هكذا علامات الغضب والانفعال مسيطره عليه ليقول محاولا امتصاص غضب اخيه الاكبر : همام اني متاكد ان في حاجه غلط ياخوي استهدى بالله وقولي انت بتتكلم عن ايه..
همام :اني هقولك على كل حاجه وبعد اكده هاخد مرتي وعيالي واسيبلكم البلد باللي فيها عشان اني عايز اعيش حياة نظيفه بعيد عن الغل والكره ده .لينظر الى ايمان ويقول :بس مش قبل ماابنك يعرف بكل عمايلك…
ايمان بخوف : استهدى بالله يابني اكيد في حاجه غلط خلينا نتكلم وحديني .
همام نفض يدها عنه بغضب: خلاص مفيش بني كلام يامرات ابوي وابنك لازم يعرف كل حاجه انت عملتيها ..…
فايق : متفهموني بقى غي ايه يمه قولي اتكلمي هما بيتكلم عن ايه..
همام….
ايمان……
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية شهد السلطان ) اسم الرواية