رواية قضية خلع كاملة بقلم عمرو راشد عبر مدونة دليل الروايات
رواية قضية خلع الجزء (2) الفصل الثالث 3
قت*لته ليه ، ليه يا حسام حرام عليك ، حرام اللي بتعمله دا
= نادية أنتي بتاعتي أنا فاهمة يعني ايه بتاعتي ، هو كان لازم يموت قبل ما يفكر انه ياخدك مني
” بعدت عنه بخوف ، بزحف ل ورا وخطواتي بطيئة جدا
وانا مش عايزاك ، انا بقيت خايفة منك..
” مقدرتش اكمل بسبب العياط
اسمعيني احنا هنحاول نخفي الج*ثة دي بأي شكل ، لازم محدش يعرف حاجة عنها
” مكنتش مركزة وحاسة إن الأرض بتلف بيا
انتي سامعاني ولا لا
” سامعة صوته بعيد أوي ، غمضت عيني ، مش هينفع يغمى عليا دلوقتي ، لازم ابقا صاحية ، بحاول افوق بأي طريقة ، الصوت رجع يقرب تاني
نادية ، سامعاني ولا لا
” فتحت عيني ، كان حسام قاعد قدامي وايديه لامسة وشي عشان يفوقني ، شيلت ايده ووقفت وقولت ب جمود
انا مليش دعوة بيك ولا ليا دعوة بالجريمة دي ، اتصرف انت لوحدك
= نادية انا عملت كدا عشانك أنتي ، عشان بحبك اكيد مش هتيجي دلوقتي وتبعيني
و هو انا قولتلك اقت*له ، دا غير انك عملت كدا عشان ميفضحكش اكتر قدامي ، بس خلاص يا حسام كل حاجة بانت ، انت كداب و و*سخ زيك زي وائل ، انتو الاتنين متفرقوش حاجة عن بعض
” قرب مني ومسكني من شعري وزعق
بقا انا تشبهيني ب وائل يا حيلة امك ، انااا حسام الهواري مليش شبه ولا في اي مخلوق في الدنيا هيكون نسخة مني حتى
” اتكلمت وانا بتألم
السواد اللي جواك طلع اهو ، هو انا ازاي مكنتش شايفاك على حقيقتك
= عشان شايفاني ب عين واحدة ، انما لو كنتي شوفتيني كويس كنتي هتعرفي انك ملكيش غيري ولا حد هيقبل بيكي ، يابت ، يابت دا انا ممكن الصبح اخلي سيرتك على كل لسان ومتنسيش انك مطلقة دلوقتي يعني سيرتك هتتجاب في كل ثانية
” صوته بقا عالي أكتر
كل داا انا ممكن اعمله ومحدش هيقدر يقف قدامي ، وممكن برضو ارجع حسام بتاع زمان ، هااا تختاري ايه
= انا بكرهك ، بكرهك
كدا أنتي اختارتي
” رماني على الأرض
انا مش هتعب نفسي ، شوفي معايا كدا الخبر دا ، بعد ساعات من اعلان خطوبتهم ، حريق في شقة رجل الأعمال فؤاد الحداد وخطيبته مما أدى إلى تفحم الجثث بالكامل ، حلو مش كدا
” المس*دس بقا متوجه ناحيتي وهو مبتسم
الوداع يا نادية
” الطلقة خرجت وقبل ما تدخل جسمي ، الدنيا كلها لفت بيا ، كل حاجة بتتغير وبتتبدل حواليا ، اتبدلت ل مشهد تاني خالص ، انا نايمة على السرير ، فتحت عيني لقيت فؤاد وحسام قاعدين جنبي ، حسام قام بسرعة وقرب مني
نادية ، حمدالله على سلامتك يا حبيبتي
” فؤاد هو كمان اتحرك وقام
ابعد كدا يا بني آدم انت عشان تاخد نفسها ، نادية أنتي كويسة؟
” بصيتلهم بعدم فهم
هو ايه اللي حصل
” حسام رد عليا
أنتي اغمى عليكي يا حبيبتي بعد كدا جيبناكي الأوضة هنا وفضلت قاعد جنبك لحد دلوقتي
” فؤاد قاطعه
اسمها قاعدين جنبك ولا انت مش واخد بالك
= نفسي اشوفك بس مش عارف
طب بعد اذنك اطلع برا ، عايز اتكلم مع خطيبتي شوية
= لا انا مش طالع
حسام انت في بيتي يعني انا ينفع اطردك عادي جدا بس عشان أنا عندي اصول مش عايز اعمل كدا ، الأصول اللي انت متعرفش عنها حاجة
= خلاص خلاص من غير ما تطول لسانك ، انا همشي
” حسام خرج من الأوضة وسمعنا باب الشقة وهو بيتقفل ، فؤاد قرب مني وقعد ، حاولت اتحرك عشان اعرف اقعد بس مكنتش لسة قادرة بس لكن هو من غير ما اطلب قام و ساعدني
شكرا
= مفيش بينا شكر ، المهم أنتي كويسة دلوقتي
اه احسن
= ليه مقولتليش يا نادية
اقولك ايه
= انك بتحبي حسام ، ليه خلتيني اعيش حلم مش بتاعي ، عارفة المشكلة ايه ، المشكلة اني صدقت رغم اني كنت حاسس انك مش مبسوطة بس حبي ليكي خلاني عايز اصدق ، من جوايا كنت محتاج اصدق انك بتحبيني وفي الاخر طبعا انتي محبتنيش ، وانا مش زعلان منك على فكرة بس عايز اعرف ليه ، ليه وافقتي نتخطب
فؤاد والله انا ما كنت متخيلة ان كل دا يحصل ، انا ا كنت خططت ل حياتي معاك بس فجأه حسام ظهر تاني وقال كلام مكنش ينفع يقوله في الوقت دا ، انا بحبك يا فؤاد ، انت شخص طيب وجدع ، كل حاجة فيك حلوة
” لقيته ابتسم و رجع يكمل كلامه
حبتيني عشان أنا جدع وكويس ومحترم لكن محبتنيش عشاني انا ، انا مكنتش عايزك تحبيني بالطريقة دي
= بس المهم اني بحبك
لا تختلف كتير ، الموضوع عامل زي البنت اللي بتتجوز واحد مبتحبوش وعشان اهلها يخلوها توافق بيقولولها الحب بييجي بعد الجواز وبييجي بالعشرة ، و دا عمره ما كان حب ، في اسامي تانية كتير ممكن يتسمى بيها لكن مش حب
= فؤاد انا لو مكنتش بحبك مكنتش هوافق نتخطب
وافقتي ومع اول كلمة من حسام ، قلبك رجع يدق تاني
= طب انا موافقة نتجوز ومن بكرا كمان
وانا مش هعيش معاكي غصب عنك
” مقدرتش اتمالك نفسي و بدأت اعيط
انا مش عايزة اخسرك
= ومين قال انك هتخسريني ، احنا هنكمل زي ما احنا ، أنتي هتكملي شغل معايا بس هنعمل تعديل بسيط ، اعتبري الخطوبة دي محصلتش
” شال الدبلة من ايده وحطها جنبي على الكوميدينو
كدا احسن ليا وليكي ، ولما تقرري أنتي عايزة مين فينا ابقي قوليلي ، انا هسيبك ترتاحي ولما تقومي بالسلامة ممكن تيجي وتكملي شغلك ، مع السلامة خلي بالك من نفسك
” مشي وانا انهارت من العياط ، كان ممكن يزعق ، كان ممكن يتعصب ، كان ممكن يعمل اي حاجة غير انه يتكلم بالطريقة دي ، خلاني اشوف نفسي قد ايه انا واحدة حق”يرة ومستاهلش واحد زيه ، انا مينفعش اضيعه من ايدي ، طب وحسام هسيبه بالساهل كدا ، انا اصلا معرفش انا عايزة ايه ، محتارة اوي ، لو أي حد مكاني هيختار مين ، حسام ولا فؤاد ، يارب اديني أي إشارة ، يارب انا تعبت ، كنت مرهقة جدا ، سندت دماغي على المخدة و نمت ، فوقت بليل على صوت جرس الباب ، الساعة كانت 9 ، قومت بصعوبة و فتحت الباب ، كان حسام ، فتحت دخلت قعدت على الكنبة
#بقلم : #عمرو راشد
انا قولت أنتي تعبانة ومش هتقدري تعملي اكل عشان كدا جيبتلك اكل
= شكرا انا مش جعانة
لا أنتي لازم تاكلي عشان تقدري تقفي على رجلك
” كان بيفتح الاكل اللي معاه
= هو انت جاي ليه
” بص ليا وساب الاكل على الترابيزة
جاي عشانك
= ضحكت ب استهزاء
عشاني!! ، و عايز ايه بقا
= جاي اطمن عليكي يا نادية ، مالك
ومش مكفيك اللي حصل بسببك
= هو ايه اللي حصل ، قصدك عشان فؤاد شافنا ولا عشان فشكل الخطوبة
مالك بتتكلم بسهولة أوي كدا ليه
= عشان دا اللي المفروض يحصل من الاول ، و اهو حصلت يبقا مالك بقا مستغربة ليه
مستغربة انك لسة عايز تكمل و تدمر حياتي اكتر ما انت دمرتها
= دمرت ايه يا نادية ، أنتي حقي ورجعتيلي تاني ، لو خايفة فؤاد يرفض تكملي شغل معاه ، ولا يهمك انا هجبلك شغل في مكان احسن منه وبعدين بعد الجواز مش هتحتاجي انك تشتغلي
بعد ايهه! ، جواز ايه ، مين قالك اني موافقة
= هو انتي مش خطوبتك أنتي وفؤاد باظت ، طب خلاص نتجوز انا وأنتي بقا ، هنستنا ايه تاني
لا طبعا مش هيحصل
= هو ايه دا اللي مش هيحصل ، امال أنتي عايزة ايه
انا لسة مقررتش
= هو انتي حبيتي الواد دا
انا مشوفتش منه غير كل حاجة حلوة يبقا اكرهه ليه
= عشان انا بحبك والمفروض انك انتي كمان بتحبيني
ماانت رفضتني لما انا جيتلك ، ودلوقتي جاي تطلب مني اننا نرجع ، لا يا حسام أنا مش لعبة تسيبها بمزاجك و ترجعلها بمزاجك
= يعني ايه
يعني انا لسة مقررتش انا عايزة ايه
= وقرارك دا هيطلع امتا ان شاء الله
في الوقت اللي انا اختاره برضو
” قام وقف و زعق
وعلى ايه الوقت دا كله ، انا هسهلها عليكي
” مشي ، انا بفكر امشي من الشقة دي ، انا معايا فلوس ممكن ااخد بيها اي شقة ايجار لحد ما اشوف انا هعمل ايه ، طول ما هما عارفين طريقي عمري ما هعرف افكر والموضوع هيتصعب أكتر ، شكلي كدا اتكتب عليا اني اهرب طول عمري مرة من وائل ومرة من اهلي ومرة من حسام و فؤاد ، تليفوني رن
ايوا يا نادية ، اخبارك ايه دلوقتي
= الحمدلله
فاضية؟
اه فاضية
= ينفع اعدي عليكي؟
اه طبعا ينفع
= طب انا نص ساعة وهكون عندك
” قومت خدت دش وغيرت هدومي واستنيته ، بعد شوية جرس الباب رن ، فتحت
انا مبعرفش اتحجج و اقول كلام ابرر بيه تصرفاتي بس انا كنت عايز اطمن عليكي حتى لو من جهة اننا صحاب
= بس احنا مش صحاب بس يا فؤاد
” مسكت ايده
احنا أكتر من كدا على فكرة
قوليلي أنتي كويسة دلوقتي
= اه الحمدلله
دا انتي كمان طلبتي اكل..
” سكت ومعرفتش ارد ومن الواضح انه فهم
حسام صح
” مردتش عليه من الاحراج اللي كنت فيه
انا كنت عارف انه جاي تاني ، طيب عموما انا طمنت عليكي خلاص ، بعد اذنك انا همشي
= استنا بس يا فؤاد ، انا عايزة اتكلم معاك
خير في ايه
= كنت عايزة اقولك يعني…
” حسيت بحركة غريبة برا ، صوت همس من ناس كتير ملحقتش افكر كتير لان فجأة الباب اتكسر ، و دخلو ناس ملثمين
اثبت عندك يالاا انت وهي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قضية خلع ) اسم الرواية