Ads by Google X

رواية دحيحة الدفعه الجزء الثاني (2) الفصل الثالث 3 - بقلم يارا عبد السلام

الصفحة الرئيسية

 رواية دحيحة الدفعه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم يارا عبد السلام

رواية دحيحة الدفعه الجزء الثاني (2) الفصل الثالث 

بسمه:وانتى جايه تقوليلي أنا الكلام دا لى يكونشي أنا ضرتك ولا حاجه ،ما تنفلقي انتى وسي امير بتاعك أنا مالى …


وبسمه جايه تمشى ساره شدتها من دراعها ووقع*تها على الأرض بغل

وقفت مربعه ايديها بانتصار وبعدين قربت من بسمه وقالت:دي حاجه بسيطه لكن لو رديتى عليا وبجحتى معايا تانى مش هتعرفي اي اللى هيحصلك..

فجأه لقت نفسها مرميه على الأرض اثر عرقلة بسمه ليها ..

بسمه وقفت بانتصار:ومش أنا اللى اسكت عن حقى أهلى ربونى انى اخد حقى في نفس الوقت ومستناش عن حقى لحظه وربعت ايديها وبصتلها :ولو انتى متعرفيش مين اهلى ممكن اعرفك عليهم هتحبيهم اووي ونصيحه منى متعترضيش طريقي تاني علشان ساعتها مش هكتفى بقلة كرامتك قدام كل الناس زي دلوقتي…

سارة بصت حواليها لقت الكل واقف يبصلها اللي بيبصلها بسخريه واللي بيضحك عليها واللى مستغرب هى عملت اي علشان كل دا…

بسمه خدت شنطتها ومشيت وراحت المدرج بتاعها…

حضرت اليوم وخرجت واخده في وشها ومروحه..

لقت اللى واقف قدامها

رفعت راسها لقته امير..

امير بابتسامه:صباح الخير عامله اي

بسمه بجديه:ولا صباح ولا مسا أنا مفيش بيني بينك حاجه علشان توقفنى عن اذنك..

امير باستغراب:أنا وصلنى اللى حصل الصبح وأعجبت جدا بتصرفك الصراحه واتمنى نكون صحاب..

بسمه:وانا مش بصاحب ومعنديش وقت اصلا للهبل دا كفايه اللي صحبتك ولا معرفش حبيبتك عملته فيا الصبح الواحد مبيبقاش عاوز مشاكل وبيلاقيها جايه لحد عنده..

امير :أنا مفيش بينى وبينها اي حاجه ومش عارف لى عملت كدا وانا بعتذرلك عن اللى حصل بسببي واتمنى تقبلى اعتذاري وعلى فكره انا اول مره اقف مع بنت بالشكل دا واول مره اعتذر لبنت ..

_مشكلتك انك مفكرنى هبله وهصدقك بس هقولك أنا غلطانه انى وقفت معاك من الاول عن اذنك.

امير هرش في رأسه وبص لطيفها بإعجاب :شكلك هتقع ولا اي يا ميرو واثقه في نفسها اووي !

على الناحية التانيه …

في مركز امن القاهره..

كان مالك ومعاذ قاعدين مع بعض بيفكروا في حل للقضيه الجديده اللى شاغله بالهم وتفكيرهم..

مالك:تفتكر هنلاقى حل..

معاذ بثقه:اكيد دي اول قضيه نمسكها بحزافيرها ولازم نكسبها حتى لو كبيره لازم نثبت وجودنا..

مالك بتفكير:احنا دلوقتي بقالنا شهر مش عارفين نوصل لطرف الخيط ولا نعرف مين الشخص اللى ورا عمليات الخطف دي في بنات كتير بتخرج من بيوتها ومش بترجع لاهاليها بسبب الخط*ف ولحد دلوقتي محدش يعرف حاجه عنهم والاكيد ان البنات دي اكيد يا بتغت*صب يا بيا*خدوا اعضا*ئهم يا بيسر*حهوهم بمناديل أو غيره في محافظات مختلفه والله الواحد بقى خايف على اخواته …

معاذ بتفكير :تعالى نروح المول يمكن نلاقي طرف خيط لأن أغلب عمليات الخط*ف بتتم هناك..

مالك هز رأسه والاتنين قامو سوا..

(مالك ومعاذ قرروا يدخلو شرطه لأنهم حابين المجال واتخرجوا من سنه )

بسمة وصلت البيت وهى شبه متعصبة وبصت لقت ياسين ابن عمها قاعد ومهموم..

بسمه قربت منه:اي يا ياسو مش بتذاكر لى يلا دانت في تالته ثانوي يخربيتك..

ياسين بلامبالاة:يعنى اللى ذاكروا خدو اي يعنى مانتى اهو في طب ومليكه في اسنان وهتتخرج السنادى استفدنا منكوا بحاجه أنا بقى عاوز اعمل حاجه افيدكوا بيها ..

بسمه:اي !انت يا ياسين هتفيدنا دا الحمد لله أن احنا عايشين ورضا أن اهالينا أغنيا كان زمانك واكلنا دلوقتي دانت حتى علمت ملك الاكل يا اخى منك لله..

ياسين:ملكيش دعوة بملك أنا هتجوزها

بسمة:يا حسرتى اختى الصغيره هتتجوز قبلى لنا الله بجد

ياسين:أهدى بقى يا بنتى وبطلى صياح المهم كنت عاوز اعمل حاجه كدا تفيد خير البشريه..

بسمه بفضول:اي..

ياسين:عاوز اعمل مشروع صغير كدا مطعم اكل انتى عارفه يا بسمه انى شغفى كله في الطبخ وانى ادوق الاكل وكدا فانا حابب المجال وكل لما افتح الموضوع مع بابا بصدنى ويقولى ركز السنادى الاول وانا عاوز ادرس واشتغل وملكوش دعوه بالنتيجه..

بسمه بعقل:عمو عنده حق يا ياسين أن لسه قدامك طريق طويل أن مش شايف الهالات السودا اللى تحت عنيا من كتر الإرهاق والتعب والضغط..

_بسمه أنا عاوز ادخل سياحه وفنادق وعاوز يكون عندى مطاعم وكافيهات وكدا وعاوز ابدأ لوحدي وانجح لوحدي وميكنش لحد فضل عليا فكنت عاوز بابا يساعدنى في أول الطريق بس ونتائج النجاح أو الفشل دي تكون ليا مع انى واثق انى هنجح..

بسمه بتفكير:بابا

_اي

_يبنى ركز قول لبابا مراد هوا دائما بيحترمنا وبيحترم رغباتنا وعمره ما ضغط على حد حاجه كلمه وهوا هيقنع عمر..

_تفتكري

_اه افتكر اووي بس لو وافق شرط عليك اول طبق من كل حاجه يكون ليا اتفقنا..

ياسين بابتسامه:اتفقنا..

بسمه قامت من جنبه وطلعت على فوق بارهاق..

دخلت اوضتها وافتكرت كل اللى حصل في اليوم وامير وطريقته معاها وابتسمت على شكله اتنهدت وبصت للسقف بهيام:ياااه لو كان دا قرة عيني مش هحتاج من الدنيا حاجه ..

لازم اتقل علشان مش كل الطير اللي يتاكل لحمه ..هقهقهقهق..

بسمااااااه..

بسمه بفزع:اي يا بنت المجنونه..

ملك :اختى القمورة العسوله الكتكوته..

_اخلصي اكيد عوزا مصلحه..

ملك:مهو ورفعت الكتاب :قولت انتى اكتر واحده تفيدينى..

بسمه:هه أنا اخر واحده تسأليها في دراسه روحى لمليكه أو ماما أو فريده اه فريده اكبر منك بسنه المعلومات لسه متسيحتش عندها أو اقولك روحى لياسين حبيب القلب..

ملك بتذمر:على فكره انتى مش اخت..

_لا يا حبيبتي أنا اخه يلا يا ماما طرقيني علشان مصدعه .

ملك:طب والله لاقول لماما على أمير..

بسمه بخضه:بت انتى جبتى الكلام دا منين وامير مين..

ملك:اللى فضلتي ساعتين تدوري عالاكونت بتاعه انتى وفريده ومفكرانى مش هعرف ..

بسمه بابتسامه:اه يا سوسه تعالى يا روحى هاتى الكتاب وتعالى..

ملك ابتسمت بتكبر وراحت قعدت جنبها وبسمه بدات تشرحلها ..

بسمه خلصت وبصتلها وبعدين قفلت الكتاب:ما شفش وشك هنا تاني ..

ملك:هفكر انتى عارفه انى تالته اعدادى وهحتاجك كتير متقلقيش..

بسمه رمتها بالقلم:بااارده غورى يبه….

ملك خرجت وهى بتضحك على منظرها وبعدين نزلت …

مالك ومعاذ كانو بيلفو في المول بحذر وواخدين بالهم من كل حاجه ..

معاذ:مالك روح انت راقب المكان من اوضة الكاميرات..

مالك هز رأسه ومشي ومعاذ كمل لف..

وهوا ماشي شاف مليكه خارجه من كافيه مع واحد ..

اتعصب ودماغه فارت وقال بكل صوته:ملييكهه

مليكه بصت لمصدر الصوت بخوف ومعاذ قرب منها بعصبية

معاذ بعصبية وهوا عنيه على اللى معاها:انتى اي جابك هنا وازاي تخرجى من غير ما تقوليلي..

مليكه :معاذ كفاية كدا..

_مين دا يا مليكه

معاذ ما استحملش أنه يقول اسمها قدامه قام ضر*به بالبو*نية وقعته على الأرض

معاذ بغضب :دي تبقى خطيبتى يا عسل ..

    • تابع الفصل التالي "رواية دحيحة الدفعه الجزء الثاني دليل الروايات" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent