رواية جعلني احبه كاملة بقلم سارة بكر عبر مدونة دليل الروايات
رواية جعلني احبه الفصل الرابع و العشرون 24
رغد: انا انا لزم ارجع مصر
سليمان: اي ترجعي مصر لي
رغد: عشان اكون جمب ريم و ندي انا صحبتهم و لزم اكون معاهم
سليمان: فكري كويس يا رغد انتي عارفه يعني اي هترجي قنا
رغد: عارفه يا بابا يعني هقابل يحيي وانا مستعده جدا للمقبله دي متخفش عليا
سليمان: هو لزم يعني ترجعي
رغد: لزم اكون جمب ريم يا بابا لزم
سليمان: خلاص ماشي اجهزي و هننزل
رغد: ممكن يا بابا ترتاح انت و كنان هو اليجي معايا
سليمان: لي بس
رغد: عشان متتعبش انت يعني
سليمان: شوفي كنان لو هيرضي تمام لو لا هاجي انا
رغد استاذنت تدخل اوضه كنان
كنان: اتفضل
رغد: كنان ممكن طلب
كنان استغرب شكل رغد..
مالك يا رغد في اي انتي كويسه
رغد: اه اه انا كويسه
كنان: كويسه اي بس طب تعالي اقعدي في اي
رغد: ممكن يا كنان تيجي تنزل معايا مصر عشان اعزي صحبتي ممكن بعد اذنك و بدات دموع رغد تنزل
كنان: من غير بعد اذنك دي انا هاجي معاكي في اي حته هحجز اول طياره متقلقيش
رغد: شكرا يا كنان
في السعودية
عمر كان قاعد لقي خبر موت سليم الانصاري و صالح الديب
عمر: ان لله وان اليه راجعون
واحد صاحب عمر.. في اي يا عمر مالك
عمر: عمي سليم مات و انا لزم انزل مصر فورا هستاذن من صاحب الشغل عشان لو اتاخرت
و حجز عمر تذاكر للسفر
مر يومين علي موت سليم الانصاري و صالح الديب
امينه كانت مش في الحياه اصلا كانت بتسمع بس و مش بتتكلم
صابرين كانت بتهدي امينه و بتهدي ريم و بتخفف علي يحيي و هي كان في قلبها حزن كبير علي سليم و علي حال اختها و حال جوزها البين الحياه و الموت
ندي كانت تعبانه و كان علي معاها ديما
نزل عمر من السفر ووصل لبيت يحيي الأنصاري
في اليوم التالت للعزاء
عمر: البقاء لله
يحيي: الدوام لل.. رفع يحيي عينه في عين عمر و اخدو في حضنه اوي و دموعه نزلت
عمر: شد حيلك يا يحيي
يحيي: اقعد يا عمر
__________________________
عند الستات
رغد: البقاء لله
ريم: رغد اهئ اهئ اهئ بابا مات يا رغد
رغد: وحدي الله يا ريم وحدي الله
ريم اخدت نفس.. لا اله إلا الله.
تعالي اقعدي قوليلي انتي جيتي امتا
رغد: لسه جايه اهو كان لزم اكون جمبك
ريم: ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
رغد: فين هاجر و ندي
ريم: هاجر فوق مع ندي عشان ندي تعبانه شويه
رغد: طب تعالي نطلع نشوفها
طلعوا لندي و اطمنه عليها
________________________
عند الرجاله بره
دخل كنان و مكنش عارف غير عمر.. دخل و عزه علي و يحيي و كريم و سلم علي عمر
عمر: ازيك يا كنان انت جيت ازاي و عرفت من اين
كنان: جيت انا ورغد عشان تعزي صحبتها و انا جيت معاها
يحيي اسم رغد رن في ودنه و بص علي كنان..
هو حضرتك مين
… انا كنان قريب رغد و قريب عمر
قلب يحيي دق تاني و حس اني في امل لسه
بعد العزاء طلب عمر انه يعزي امينه و صابرين
دخل عمر و شاف ريم و هي قاعده و بتعيط في حضن رغد عمر كان نفسوا ياخد ريم في حضنه و يطمنها و يحسسها انو لسه موجود و انه الفتره الفاتت كان عايش زي مش عايش بس فات الاوان و بقت ملك راجل غيرو
رغد كانت حضنه ريم و فجاه قلبها دق اووي و عرفت اني يحيي دخل غمضت عينيها اوي و خبت نفسها في ريم عشان متشوفوش بس غصب عنها لقت نفسها بتبص عليه حست انها هترتاح لما تشوفه و ارتاحت اكتر لما شافتوا مش باصص عليها اصلا و اخدت نفس
يحيي دخل شاف رغد قاعده و دموعها نزله بصلها و اتمني انها ترفع عيونها في عيونه بس هي بقت بتخبي نفسها اكتر و اكتر حس انها عمرها مهتسمحوا و شال عيونه من عليها و دخل هو و عمر و كنان ل صابرين و امينه
علي دخل قعد مع كنان و عمر و كريم لمح هاجر و ندي خرجين بره فا قام وراهم
علي: انتو ريحين فين
هاجر: كنت عوزه اشم هواي و خرجت ندي معايا
علي: انتي عامله اي انهاردا يا حبيبتي
ندي: انا كويسه اهو الحمد الله
علي: كفايه عياط بقي يا ندي عشان خاطري كفايه هتتعبي اكتر
ندي: صعب عليا اني اتخيل انه مش معايا يا علي صعب اوي بجد احساس وحش يارب حد ميحسش بي
علي: كلنا هنموت يا ندي تعالي ادخلي معايا تعالي
عمر طب يلا عشان نمشي يا كنان بقي
كنان.. طب هي رغد مش هتيجي معانا ولا اي
صابرين: مينفعش يبني تروح معاكوا بذات من بعد ما ام عمر ماتت الناس ممكن تتكلم
عمر: طب هي تقعد فين
يحيي بدون تفكير..
هتقعد هنا.
ااااااا انا اقصد انها تقعد مع ريم يعني
عمر… ماشي
كنان.. طب انا هخرج عشان مفيش هنا شبكه و انا عاوز اعمل مكلمه
لما هاجر شافت علي و ندي بيتكلموا اتكسفت و خرجت تقعد في الجنينه القدام البيت من بره
خرج كنان عشان كان بيكلم زميله في الكليه.. لمح كنان حوريه جميله قاعده في الجنينه لبسه اسود و حطه وشها بين اديها و بتعيط كنان قلبه طيب اوي و لما شفها كده من غير تردد راح لها
كنان حط ايدو عليها و بدا يتكلم.. ممكن كفايه عياط بقي عيونك هتوجعك كفايا هتتعبي
_ هتعب هتعب اي منا تعبانه تعبانه من كل حاجه لا وغير دا كلو محدش حاسس بيا خالص انا فيا تعب يهد جبل و الانا بحبهم بيبعدو انا خيفه اوي خيفه
كنان اتأثر بكلام هاجر اوي و دموعه نزلت عليها ازاي الرقيقه دي فيها التعب و الخوف و ازاي عيونها الحلوه دي تدمع كده لي كل الحزن دا في الحوريه دي
كنان حضن هاجر بهدف انه يخفف عنها و يحسسها بالامان باااس.. اهدي اهدي انا انا معاكي
كان كل الوقت دا هاجر مكنتش حسه و كانت بتتكلم عادي لكن لما هو اتكلم و هي سمعت صوته كويس انتبهت و قامت مخضوضه منه
كنان انا انا اسف بجد بس انتي كنتي زعلانه و بتعيطي
هاجر: انت مين و ازاي تقعد و تتكلم ومعايا و ازاي تحط ايدك عليا انت اتجننت ولا اي
كنان: انا بجد اسف بس انتي كنتي في حاله صعبه و انا كان لزم اخفف عنك بس
هاجر اخدت بالها من ارتباكه و واضح من شكلوا انه مش مصري شكلوا اجنبي فا محبتش انها تتكلم معاه اكتر من كده و جريت علي جوه
كنان:طب استني يا انسه انتي استني طب اسمك اي
دخل كنان وراها بس وقفوا عمر
اي يبني رايح فين
كنان: كنت داخل اكلم رغد هي مش هتيجي صح
عمر: اه يلا نمشي احنا بقي
كنان و عمر روحوا كان كل الشاغل بال كنان الحوريه الحزينه ولي في حزن كتير في عيونها
اما عمر كان حزين علي حال ريم اوي هو اه زعلان بس مفيش في ايدو حاجه يعملها الحصل حصل خلاص
___________________________
في بيت يحيي الأنصاري
_____________________
رغد: انا ازاي هبات هنا
ريم: هتنامي معايا ي رغد
رغد: طب و جوزك
ريم: لا متقلقيش
في اوضه علي
____________
علي: مش هتاكلي يا ندي
ندي: لا ي علي مليش نفس
علي: لا يلا انا مش هفرح لما يحصلك حاجه
و بداء علي ياكلها بايدو و هي حست بحنيتوا و عرفت قد اي هو طيب و حنين و حست انه بيحبها او ممكن يكون بيعطف عليها عشان بقت يتيمه
_______________________
في اوضه ريم
كانت ريم نيمه علي رجل رغد و كانت بتحكلها الحصل معاها و رغد كمان حكتلها كل الحصل معاها و الهي نويه تعمله
ريم: ازاي يا رغد هتعيشي باسم سلمي ازاي طب و اسمك انتي هيروح فين
رغد: انا اتفقت مع عمي اني هكون سلمي كده كده هو مطلعش لسلمي شهاده وفاة يعني معني كده انها لسه عيشه و انا هكون سلمي
ريم: لي ي رغد هتعملي كده
رغد:انت الوحيده يا ريم المش هقدر اقولها.
. ااا عادي يا ريم
ريم: ماشي انتي هتسافري امتا
رغد:هقول لكنان و ممكن يكون بكره او بعدو
ريم: خليكي شويه دا فاضل شهر واحد علي الامتحانات امتحني و ابقي امشي حتي هتكملي تعليمك بره الكليه يعني
رغد: تصدقي فكره
ريم: ماشي خليكي هنا هنزل اجيب مياه اشرب و اجي
رغد: لا خليكي انا كده كده لبسه لكن انتي لسه هتلبسي هنزل انا اجيب المياه و اجي
نزلت رغد و كانت بتدعي ربنا في داخلها انها متشوفش يحيي و فعلا نزلت و جابت المياه و كانت لسه هتطلع سمعت حد بينادي عليها
رغد في سرها.. يارب يارب يارب يارب
يحيي: حمدلله علي سلامتك يا رغد عا عا عامله اي اخبارك
رغد وقفت و لما خلص كملت طرقها من غير كلام
يحيي: مش عوزه تردي عليا يا رغد ليكي حق بصراحه انا غلطان و كنت عاوز اقولك تسمحيني
رغد بصت ليحيي بصه كانت كفيله انها تحرقه مكانه
________________________
في بيت صالح الديب
كريم: انا طالع انام يا هاجر
كريم طلع و هاجر فضلت قاعده مستغربه خالد اوي انه مكلمهاش يطمن عليها ولا حتي بعت ليها رساله و قعدت تعيط
اكيد هيسبني اكيد مهو مش هيرضي علي نفسوا انه يتجوز واحده زي و وسط دموعها افتكرت الموقف الحصلها مع الشاب الكان في الجنينه و ضحكت…
هو انا ازاي اي حد يجي يحط ايدو عليا و انا اتكلم معاه كده بس ياتره هيكون مين دا فضلت هاجر تفكر شويه و بعدين طلعت عشان تنام
نرجع تاني عند يحيي و رغد
رغد: انت بتتاسف انت بجد بتتاسف معلش اصل وانت ماشي دست علي رجلي غصب عنك لا يا يحيي انت عملت حاجه صعبه و حرام و حاجه محدش يستحملها وانت مترضهاش لاختك او لريم بس رضتها عليا لا و كمان جاي بكل بجاحه و تقولي عامله اي هكون عامله اي انا واحده اتحكم عليا اني اعيش لوحدي عمري كله محدش هيرضي يتجوزني بسببك و هفضل لوحدي بسببك اتحكم عليا اكون لوحدي طول حياتي مره اهلي ماتوا وانا صغيره و عشت يتيمه كانوا كل البنات حوليه اهليهم معاهم وانا لوحدي بس قولت دي مشيأت ربنا انا مش هعترض عليها و الانت عملتوا لو جيت و بلغت عنك الكل هيجيب الحق عليا انا و هتطلع انت المظلوم و انا السبب رضيت بالربنا كتبه و اني افضل لوحدي بس عرفت عامله اي
يحيي: انتي مش لوحدك يا رغد انا معاكي وانا بجد اسف علي الحصل و كمان مستعد اتجوزك دلوقتي والله
رغد: يحيي انت لو اخر واحد في الدنيا انا عمري متجوزك فاهم…
و سابتو و طلعت جري علي الاوضه
بعد مرور شهر
ريم و رغد خلصوا امتحانات و كانت رغد مبتخرجش من الاوضه خالص غير وهي راحه المدرسه و بس
ندي و علي علقتهم اتحسنت كتير عن الاول و ندي تعيشت مع الوضع و بقوا عادي
كنان كان بيفكر في الخطفت قلبه من اول نظره بس الكان مضيقه انه ميعرفش عنها اي حاجه ولا حتي يعرف اسمها
دياب حالتوا بتسوء اوي في المستشفى و الدكتور طلب من يحيي و علي يجوا بسرعه
في المستشفى
_____________
يحيي: خير يا دكتور في اي
… انا جبتكوا عشان اقولكوا اني الحج دياب قدامه ساعات و يتوفي الصدمه كانت كبيره عليه و الجلطه اتمكنت منه و هو مستسلم للموت هو مش بيقاوم بقالوا شهر عايش علي الاجهزه فا انا جبتكوا عشان لو تقعدو معاه قبل ما يموت
كانوا قاعدين في مكتب الدكتور و بيسمعوا الكلام.. قطع كلام الدكتور الممرضه جايه بتجري و بتقول للدكتور..
الحق يا دكتور المريض الفي غرفه 7 الاجهزه بتعتوا صفرت هو مات
و في اللحظه دي علي و يحيي جريوا علي اوضه دياب
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جعلني احبه ) اسم الرواية