رواية معلمة من الصعيد كاملة بقلم مريم شعبان عبر مدونة دليل الروايات
رواية معلمة من الصعيد الفصل السادس و العشرون 26
صباح يوم جديد ف المدرسة
ف فصل جاد كانوا قاعدين مستنين موده تجي و يدخل تامر
تامر: صباح الخير
:صباح النور
يوسف: يا هلا حضرتك فين ده كله
تامر: معلش كنت مسافر عاملين اي
جاد: الحمدلله جيت ليه قصدي حمدالله علي سلامة حضرتك
تامر: الله يسلمك نبدا بقي حصتنا مش عايز تأخير كفاية كده صح ولا اي
رويدا: صح طبعا يا مستر
تامر: طيب نبدا بقي
****
ف كلية زهراء
زهراء: لا أنا زعلانة منك
هاجر: طيب اعمل اي كنت مسافرة
زهراء: اي ده كله سفر ليه
هاجر: ما انت عارفة ماما بتحب تقعد هناك كتير و شكلنا الترم التاني هنسافر هناك
زهراء: ده بجد
هاجر: اه يا زهراء للاسف هتجوز و أقعد هناك
زهراء: ربنا يكملك علي خير ابن خالتك صح
هاجر: اه يا حبيبتي اتفرج بقي صوركم بتاعت امبارح كده
زهراء: يلا تعالي
*****
ف القسم عند حاتم و مصطفي
حاتم: بجد يا مصطفي رايح الصعيد
مصطفي: لازم اروح الصعيد انت هنا و انا هناك
حاتم: علي خير يا صحبي ربنا يستر طريقك طيب و والدك
مصطفي: جاي معايا
حاتم: علي خير يارب
مصطفي :يارب يا اشوف وشك بخير
حاتم: ف رعاية الله يا صحبي
***
ف المدرسة ف اوضة للمدرسين تدخل رويدا
تامر: رويدا تعالي
رويدا: حضرتك عامل اي
تامر: تمام اي عاملة اي
رويدا: بخير الحمدلله حضرتك كنت فين
تامر: كان عندي سفر مهم اوي اسف جدا علي التاخير ف الدرس باذن الله من انهاردة في فاضية نشرح الدرس ينفع انهاردة
رويدا: اه عادي تنور يا مستر ف اي وقت
تامر: اقعدي واقفة ليه رويدا قعدت
تامر: اي عاملة اي ف المذاكرة
رويدا: ماشية الحمدلله اهو بحاول
تامر: ربنا معكي و يروح قاعد قدامها و يمسك ايديها
تامر: لو عايزة اي حاجة أنا موجودة
رويدا بتوتر: اكيد يا مستر حاضر و الباب يخبط و يدخل غيث و تامر يسيب أيدها علي طول
غيث بشك: مستر تامر نورت
تامر: بنورك
غيث: رويدا يلا علي فصلك
رويدا: حاضر و تجري
غيث: حضرتك كنت مختفي فين
تامر: كنت مسافر
غيث: اه اهلا بعد اذنك عشان عندي حصة و يمشي
تامر: اوف رخم
*****
ف المطعم غرام قاعدة لوحدها و يجي يوسف
يوسف: يا صباح الجمال
غرام: نعم علي الصبح
يوسف: هقعد معكي
غرام: اكيد لا
يوسف: هقعد معكي غصب عنك
غرام: اوف و تسيبه و تقوم
يوسف: ماشي يا غرام ماشي اي ياربي الناس المحترمة دي
ماهر: ناس محترمة ف سيبها ف حالها
يوسف: ماهر
ماهر: اه مالك بيها
يوسف: برخم عليها بس
ماهر: اقعد عايز اتكلم معك
يوسف: نعم
ماهر: روحتوا امبارح المطعم ليه تاني
يوسف: موده قالتلك
ماهر: هي موده كانت معكم
يوسف: اه ما مين قالك
ماهر: واحد صاحبي شاف جاد و هو داخل هناك و قالي اخوك و صحابك هناك و اه عشان كده بيقولي معهم بنت كنتوا رايحين ليه
يوسف: عايز اجيب حق اخوي
ماهر: المطعم كله إسرائي/لي/ين
يوسف: عارف ما مين السبب ف موت اخويا
ماهر: ربنا يرحمه و يغفر له ممكن تفوق بقي و تركز ف مستقبلك و والدتك محتاجك دلوقتي يا يوسف مش محتاج حاجة غير تفرح بيا
يوسف: أمي مش مهم عندها غير اسمها حتي حق ابنها نسيته غالبا و نسيت ابنها اللي ف فلسطين كمان
ماهر: مفيش ام بتنسا عيالها يا يوسف والدتك ربنا يكون ف عونها حقيقي و ربنا يصبرها ابنها مات قدام عيونها و التاني مش عايز ينزل
يوسف: و انا عايز اجيب حقه
ماهر: حقه هيجي هيجي باذن الله ذاكر بالله عليك ذاكر عشان خاطر والدتك
يوسف: حاضر
ماهر: يلا علي فصلك و باذن الله حق اخوك هيرجع
يوسف: باذن الله
****
ف فصل جاد تدخل موده
موده: السلام عليكم
:وعليكم السلام
مروان: اخيرا افتكرتي اني عندك حصص
موده: اسفة بجد بس انا فرحي كمان اسبوعين و كنت بجهز و مش فاضية بس اوعدك بعد الجواز ب اسبوع هيكون معكم علي طول
تيا: باذن الله
موده: فين يا يوسف
جاد: راح يجيب حاجة و جاي
موده: تمام عاملين اي بقي
رويدا: الحمدلله
موده: الحمدلله يلا نبدا لحد ما يوسف يجي
****
و يمر اسبوع ف تجهيز كتب كتاب رحاب و ماهر و تجيهزات فرح موده و عز و بيري و غيث و فرح موده و عز تم تأجيل الفرح اسبوع عشان يقدروا يفرحوا ب كتب كتاب رحاب و ماهر و ف الفترة دي رحاب مشفتش ماهر كتير غير ف المدرسة و التجهيزات و تم برضو تأجيل فرح غيث و بيري اسبوعين كمان
مفيش احداث جديد الكل مشغول ف الفرح محدش عارف يفكر ف اي حاجة ولا مين تجار مخدرات ولا متهمين الفترة دي بالشباب و البنات المهم عندهم دلوقتي يخلصوا كتب الكتاب علي خير
******
قبل كتب الكتاب بيوم
فيلا سليم
ماهر: عايز حاجة بسيط كده و مكان للستات و مكان للشباب
:تمام يا فندم و يجي عز
عز: اي خدمة يا عريس
ماهر: لا يا حبيبي تسلم كله تمام
عز: طيب الحمدلله فرحي بسببك تم تاجيله اسبوعين
ماهر: ما اعمل اي لازم نتجوز ف اقرب وقت
عز: ليه ان شاء الله
ماهر: عشان جد لين احنا مش عايزين مشاكل
عز: علي خير يا اخويا متخفيش خير
ماهر: الحمدلله و بعدين ده اسبوع بس يعني عادي يعني مش شهر يعني
غيث: لا يا حبيبي ما بسببك فرحي انا بقي بعد 3اساببع
ماهر: كبرتوا الموضوع والله يا شباب
عز: اسكت يا بني
حاتم: طيب أنتوا كلكم فرحكم بعد شهر طيب انا و الغلبانة اللي جوا دي
ماهر: اصبر اتجوز انا الاول و نخلص من العيال دي و تكتب عليها بعد فرح غيث
حاتم: احلف
ماهر: اه و الله اكلم بابا مش عايزين دوشة بقي
حاتم: اقسم بالله حبيبي بس أختك هتوافق
ماهر: اكيد براحتها بس ده كتب كتاب مش جواز هتقعدوا فترة كده تمام يعني كام شهور كده عشان تتجوزوا
حاتم: اكتب الاول و بعد كده نشوف الجواز بعدين
غيث: مستعجل أوي
حاتم: لا يا واد طيب شوف نفسك
غيث بضحك: كلنا مستعجلين
عز: قد وقعنا ف عشق الحوريات
حاتم: بالله سيبني عشان مينفعش اتكلم عشان حرام و عشان أنتوا اخواتها واقفين
عز بضحك: اه بس أختك حبيبتي يا حاتم اي مراتي
حاتم: ماشي يا عز ماشي
غيث: بس بنت عمك حبيبتي يا عز شوفت جبتلك حقك
حاتم: حبيبي
سليم: أنتوا واقفين كده ليه
غيث: الحاج عقبالك كده مفيش غيرك قاعد
سليم: انا كل ما اقول خلاص استحمله يطلع بحاجة تخليني أكرهك اكتر احترام نفسك خلصت يا ماهر كل حاجة
ماهر: اه يا جدو كله تمام
سليم: علي خير يا بني بإذن الله و يجوا الشباب
يوسف: الشماريخ جاهزة يا جدعان
سليم: شماريخ تاني
موسى: مفيش فرح من غير شماريخ
سليم: والله
جاد: والله يا جدو
سليم: انا تعبت منكم
غيث: بس يا حاج احنا عندنا فرح سيبنا نفرح براحتنا متخفيش الشماريخ مش هتعمل حاجة
سليم: مش واثق فيك بس تمام
****
ف بيت صابر البنات كلهم هناك
رحاب: كفاية وشي حرام عليكم
موده: بس لسه طقوس الافراح عندي فاضل كام ماسك يا بيري
بيري: اتنين
رحاب: لا كفاية مش قادرة
بيري: بت اصبري شوية
رحاب: وشي اشوف فيكم يوم
زهراء: بطلي دعاء علينا حطي يا موده حطي
يارا: قال مش هحط حاجة ف وشي ولا اعمل مكياج مع اني الحفلة بنات بس لسه
رحاب: عشان انا مش صغيرة علي كلام ده
بيري: مش صغيرة بالله اسكتي ولا كننا سامعين حاجة كملي كملي
موده: صح بردو افرحي يا حبيبتي مع جوزك و انسي اللي فات ماهر شخص كويس
رحاب: انا حاسة اني استعجلت أوي كان لازم اخد فرصة افكر و اي بعد شهر من الكلام نتجوز علي طول
موده: من ناحية الاستعجال ف هو استعجال علي فكرة
بيري: بس يا بت انتي كمان
موده: بقول الحقيقة
رحاب: كان المفروض أرفض صح مش هينفع زهراء كلمي اخوكي و قولي اني مش موافقة
زهراء: يلهوي عليا يا بنتي اهمدي شوية مش موافقة اي الفرح بكرة
رحاب: خايفة أوي متوترة و عايزة اعيط و تعيط
بيري: ياربي بقي مالك بس
زهراء: يا رحاب ماهر مفيش اطيب منه متخافيش كده
رحاب: انا مش خايفة منه
موده: طيب خايفة ليه
رحاب’ عشان حاسة اني مستعجلة و وافقت بسرعة
يارا: عشان هو الخير لكي و ماهر شخص كويس جدا
رحاب بعيط: عارفة
زهراء: خلاص اهدي انا اكلم ماهر اقوله يوقف كل حاجة
رحاب: لا طبعا
يارا: ما انتي عايزة
رحاب بعيط: مش عارفة
حسناء: في اي يا حبيبتي
رحاب: ماما خليهم يوقفوا كل حاجة
حسناء: ليه يا حبيبتي
رحاب: مش عايزة اتجوز تاني
موده: زهراء كلمي ماهر خلي يجي يشوف الكائن ده
رحاب: لا طبعا
زهراء: بس يا رحاب و تخرج تكلم ماهر
حسناء: ممكن تهدي
رحاب: لا خليه يوقف كل حاجة
حسناء: طيب في اي حد يفهمني
رحاب: انا استعجلت أوي
حسناء: يعني عايزة تسيبي ماهر
رحاب بعيط: لا بردو
****
فيلا سليم
الشباب واقفين و موبايل ماهر يرن
ماهر: السلام عليكم اي يا حبيبتي
زهراء: وعليكم السلام ماهر تعال هنا ثواني
ماهر: ليه في اي
زهراء: رحاب بتعيط و عايزة تلغي كل حاجة
ماهر: طيب انا جاي سلام و يقفل
عز: في اي
ماهر: رحاب بتعيط و عايزة تلغي كل حاجة
حاتم: نعم ليه
ماهر: مش عارف تعال معايا نروح نشوف في اي
حاتم: تمام يلا و يمشوا
غيث: خير بإذن الله
عز :في اي بس
غيث: توتر عادي يا بني احنا هنشوف كتير من كده
عز بضحك: و انا المدام اسمها موده توتر اساسا
غيث: كلهم يا بني و الله دي هرمونات عندهم كده
عز: ربنا يسترها
غيث: يارب
****
بيت صابر الكل ف اوضة رحاب اللي بتعيط و يجوا الشباب
حاتم: امي
هيام: خليك عندك ثواني
حاتم: حاضر
هيام: الحجاب يا بنات
البنات: حاضر
حسناء: تعال يا حاتم
حاتم يدخل و ماهر يفضل برة
حاتم: اي في اي
حسناء: شوف الهبلة دي
حاتم’ مالك يا رحاب
رحاب: الغي كل حاجة
حاتم: ليه بس
رحاب: كده
حاتم: طيب ماهر برة و عايز يكلمك تعال نخرج و انا هقف جنبكم
رحاب: تمام و تخرج
رحاب: السلام عليكم
ماهر: وعليكم السلام
حاتم: انا واقف هنا أهو
ماهر: تمام تعالي نقعد يا رحاب و يقعدوا
ماهر: مالك بقي
رحاب: مفيش
ماهر: طيب بتعيطي ليه و نلغي كتب الكتاب ليه
رحاب بعيط: عشان كل حاجة جات بسرعة
ماهر: طيب ممكن تهدي من غير عياط و اللي انتي عايزه هيحصل
رحاب: نلغي الفرح فترة
ماهر’ حاضر يا ستي بس عايز اقولك حاجة بس انا لما عملت كل حاجة بسرعة عشان قولت مفيش داعي للخطوبة و نكتب و نعمل حفلة بسيط و بس كده و كمان عشان اهل لين مش عايزين مشاكل ف قولت تكوني مراتي علي طول و غير ده كله انا محتاجك جنبي ف قولت علي خير و نعمل فرح علي طول بس طالما انتي مش مرتاحة نلغي كل حاجة و شوفي الوقت اللي انتي عايزه
رحاب: يبقي انت مش عايزني
ماهر: ليه بس بتقولي كده
رحاب: عشان هتلغي كتب الكتاب
ماهر بص لحاتم
حاتم: مجنونة اقسم بالله
ماهر: يا رحاب مش انتي اللي عايزه كده
رحاب: اه
ماهر: طيب اي
رحاب: مش عايزة حاجة محدش له دعوة بيا
ماهر :طيب بس اهدي و بطلي عياط و نتكلم براحة انتي خايفة ليه
رحاب :خايفة من ٣ اطفال مش هقدر عليهم لوحدي
ماهر: مين قالك انك لوحدك انا معكي و هيكون جنبك ف اي حاجة
رحاب: انا خايفة من فكرة مرات الاب دي
ماهر: رحاب انا لو مش واثقة انك هتكوني ام لولادي مكنتيش اختارتك بالعكس انا واثقة انك هتكوني احن ام و نورسين و سند بيحبوكي أوي و اظن انتي شوفتي بنفسك الكلام ده صح ولا لا
رحاب: صح
ماهر: طيب خايفة من اي تاني اوعي تكوني خايفة مني
رحاب: لا مش خايفة
ماهر: طيب اهدي كده و صل علي النبي اولاد احنا مع بعض احنا هنشارك بعض كل حاجة المسؤولية هتكون كبيرة عليكي انتي قدها و احنا مع بعض و صدقني مش هسيبك ابدا هنحفظ عليهم مع بعض و يا ستي لو عايزة نلغي كتب الكتاب يتلغي
رحاب: بجد
ماهر: اه والله
رحاب: طيب ممكن نلغي فترة
ماهر: حاضر يا ستي
حسناء: انتي بتقولي اي
ماهر: طنط لو سمحت انا اسف هو قرارها هي و هي مش مرتاحة دلوقتي ف نلغي عادي كل حاجة
حسناء: يا بني الفرح بكرة انتي مجنونة يا رحاب
ماهر: مش مهم عادي اهم حاجة هي تكون مبسوطة و مرتاحة يلا يا حاتم
حاتم: يلا
رحاب: اصبر
ماهر: نعم
رحاب: الفرح هيكون ف نفس المعاد
حاتم: لا انا تعبت
ماهر: رحاب مفيش اي إجبار عليكي عايزة تلغي بجد عادي اقسم بالله
رحاب: لا خلاص
ماهر: اخر كلام
رحاب: بإذن الله
ماهر: تمام يلا يا حاتم
حاتم: يلا قبل ما تغير رأيها و يمشوا
موده: ممكن بقي نكمل
رحاب: يلا
****
ف المساء البنات و جاد و موسى قاعدين فوق السطح
سهام: اعمل اكل اي بكرة يا بنات
موده: انا الصراحة مش عايزة اكل من البيت
هيام: ما عايزة اي
بيري: تعالوا نجيب ماك
سهام: طيب طالما من برة فاكروا براحتكم يلا يا هيام ننزل نشوف حسناء و اسماء
هيام: يلا و ينزلوا
رحاب: مش داخل ف دماغي حوار ماك ده
زهراء: عايزة اي
رحاب: كبده
جاد: اوبا بس هتدخل البيت ازاي
يارا: البركة فيك
جاد: اجبيها انا يعني
رحاب: اه اي رايكم الصبح بدري تروح يا جاد و تجي بسرعة
جاد: خلاص تمام
موسى: الشماريخ جاهزة
جاد: كله تمام يا باشا
زهراء: كبده و شماريخ ماشاء الله
موده: انا ضمنت كده اننا هنتطرد كلنا
جاد: انا مليش دعوة أجيب الاكل و امشي
رحاب: مش هتاكل معنا
جاد: لا هاكل و انزل جري عشان اقسم بالله لو حد من الشباب عارف يولع فينا كلنا
موده: طيب اسكت بس
جاد بضحك: تمام
*****
و يمر باقي اليوم و يجي اليوم المنتظر البنات كلهم بيجهزوا الفيلا سليم ف اوضة موده
موده: فهمت يا جاد
جاد: اه هروح انا و موسى و نجي بسرعة
زهراء: بظبط كده يلا قبل ما المكيب ارتست تجي يلا
موسى: تمام يلا و يمشوا
رحاب: ربنا يستر
بيري: كان لازم كبده يعني
رحاب: انا بحبها بس ربنا يستر و جاد يجيب من حد كويس
يارا: يارب و تجي هيام
هيام :بنات البنت بتاعت المكيب جات
رحاب: خليها تدخل يا عمتو
هيام: اتفضلي يا بنتي
:السلام عليكم
:وعليكم السلام
موده: تعالي اتفضلي منورة
:بنورك فين العروسة
رحاب: انا
:مبارك يا جميلة
رحاب: الله يبارك فيكي
:لو تحبي تأكلي قبل ما نبدا
رحاب: اه هاكل بس ممكن شوية كده
:طيب ابدا احط مكياج ولا لا
رحاب: لا
زهراء: ممكن معلش تاكل الاول
: اكيد
بيري: الاكل لسه جاي ف الطريق
:خلاص نحط ماسك لحد ما يجي
رحاب: تمام
*****
عند جاد وموسى بيلفوا بالعربية عشان يشوفوا محل كبدة
موسى: بقالنا نص ساعة بنلف
جاد: طيب ما انا معرفيش مكان هنا و عمري ما اكلتها من برة
موسى: جاد في واحد هناك أهو
جاد: يلا بينا
****
عند البنات
رحاب: اتاخروا أوي
زهراء: يكون جدو عارف
بيري: يالهوي مش كنتي عايزة تلغي الفرح أهو هيبوظ يا زفتة
رحاب: بيري امشي من هنا
موده: معلش يا آنسة اصل احنا هنجيب سندويشات كبده و جدو مانع الحاجة دي هنا
:اه براحتكم عادي انا قاعدة
يارا: تسلمي ما ترد يا زفت يا موسى
موسى: السلام عليكم
يارا: وعليكم السلام أنتوا فين
موسى: جاين أهو خمس دقائق و نكون عندكم
يارا: تمام يلا بسرعة وتقفل
يارا: جاين
رحاب: يارب يطلعوا هنا من غير اي دوشة
**”**
عند موسى و جاد واصلوا الفيلا
موسى: هندخل ازاي
جاد: تعال ندخل من الباب الخلفي و ربنا ييسر الباقي
موسى: تمام يلا و يروحوا يدخلوا من الباب الخلفي
جاد: ندخل من المطبخ
موسى: طيب طنط و عمتو هناك
جاد: دول ستر و غطا علينا
موسى: تمام يلا و يدخلوا
جاد: السلام عليكم و كان طالع هو و موسى
حسناء: تعالوا تعالوا
جاد: نعم يا حماتي
حسناء: حماتك ف عينك رايحين فين
موسى: عند بنات
سهام: ليه و اي الريحة دي
جاد: من الاخر دي كبدة
هيام: كبدة من برة طيب كنتوا قالتوا و كنا عملنا كبده هنا
موسى: طيب يا عمتو ممكن نطلع عشان اللي فوق ده
سهام: اطلعوا و اطلعوا بسرعة قبل ما حد يشوفكم
جاد: تمام و يجروا علي فوق
هيام: ربنا يستر
:يارب
*****
عند البنات يجوا موسى و جاد
رحاب: ده كله خمس دقائق
موسى: لحد ما عارفنا نجي
يارا: يلا ناكل بس بسرعة
موده: اتفضلي يا آنسة
:لا تسلمي
موده: لا و الله مينفعش
:لا يا حبيبتي انا مش بحبها تسلمي انا جايبة سندويشات معايا هدخل البلكونة اكلها لحد ما تخلصوا
رحاب: تمام اتفضلي وتمشي و هو يقعدوا علي الارض ياكلوا
زهراء: الله طعمها حلو أوي
جاد: جدا
بيري: اول مرة اجربها من برة بس تحفة
موسى: احنا علي طول كبدة لما كنا ف البلد بس دي فيها حاجة
يارا: اه بس بتاعت البلد احلي مليون مرة من دي
رحاب: حتي انا لحظت كده دي فيها طعم غريب كده
موده: اه
زهراء: طيب نخلص بسرعة و معطر بقي عشان محدش يعرف
بيري: تمام
*****
ف اوضة ماهر الشباب كلهم عنده و عز بيعمل شعر ماهر
غيث: جاد و موسى اختفوا فجأة
حاتم: اه يمكن راحوا يجيبوا الشماريخ
عز: يمكن حلو كده يا باشا
ماهر: تسلم إيديك
عز: سلمك الله مبارك يا اخويا
ماهر: الله يبارك فيك
*****
عند البنات خلصوا اكل و رحاب بدات تجهز و لبست فستان ابيض بسيط
موده: بسم الله ماشاء الله قمر يا رحاب
رحاب: شكلي حلو
يارا: جدا اللهم بارك
زهراء: طيب مين يزغرط دلوقتي
رحاب: انا عادي لولولولوي لولولولوي
موده: عادي عادي زغرطي
رحاب: لولولولوي لولولولوي
نورسين: طنط رحاب بصي
رحاب: يا ختي علي العسل
نورسين: بحبك أوي
رحاب: و انا كمان
حسناء: اي يا بنات خلصتوا
بيري: اه يا طنط
حسناء: طيب يلا الناس كلها تحت و ربع ساعة و يبدا كتب الكتاب
موده: حاضر نازلين و تمشي حسناء
موده: يلا بينا
رحاب: لازم نخرج يعني
موده: يلا يا رحاب و يقوموا كلهم و يخرجوا
***
تحت عند الستات
سهام: منورين يا جماعة
بسملة: بنورك
بيري: العروسة جاية ورانا اهي و تشتغل الاناشيد و تنزل رحاب تقف جنب البنات
سهام: بسم الله ماشاء الله مرات ابني القمر
رحاب: تسلمي يا طنط
هيام: اللهم بارك اللهم بارك
رحاب: عمتو
هيام: قلب عمتو
رحاب: شكلي حلو
هيام: جدا يا رحاب اللهم بارك
موده: كتب الكتاب بدا
رحاب: انا عايزة اروح
الكل يضحك عليها
هيام: تروحي اي أمسكوا البت دي
بيري: متخافيش يا طنط مسكها كويس
هيام: جدعة و تمر اجراءات كتب الكتاب
صابر: هيام
هيام: نعم يا اخويا
صابر: عايز ادخل عشان إمضاء العروسة
هيام: اه طبعا بنات اتغطوا تعال يا صابر
صابر: السلام عليكم
:وعليكم السلام
صابر: بسم الله ماشاء الله اي الجمال ده
رحاب حضنته: حبيبي يا عمو
صابر: يلا أمضي يا عروسة
رحاب: حاضر و تمضي
صابر: مبارك عليكي يا ابنتي الغالية
رحاب: الله يبارك فيكي و يمشي صابر و يسمعوا كلهم
:بارك الله لكم و بارك عليهم و جميعا بينهم ف خير و انطلقت الزغاريط ؛يارا عيطت و حضنت رحاب
رحاب: طيب بتعيط ليه
يارا: عشان هتسيبني و تمشي
سهام: يا حبيبتي هي جنبك اي وقت تعالي
رحاب: بس عشان هعيط انا كمان
يارا: لا خلاص
حسناء: مبارك يا حبيبتي
رحاب: الله يبارك فيكي يا ماما و تعيط حسناء
رحاب: يا جماعة بقي
موده: خلاص خلاص كفاية عياط
حاتم: يا جدعان العريس عايز يدخل
رحاب: يدخل فين ده بيهزر خليه برة
بيري بضحك: خلي يجي يا حاتم
رحاب: انتي بتقولي اي
موده: مش ناقصة جنان هي
رحاب: هيشوفني بشعري
زهراء: المفروض انه جوزك صح
حاتم: يارب يا ساتر
موده: اقف عندك عشان اصور
سهام: يا هبلة
موده: اصبري يا سهام انتي بس يلا يا بنات علي طول عشان نصور
رحاب: يلا و يجروا كلهم
حسناء: مجانين اقسم بالله
ماهر: السلام عليكم
:وعليكم السلام
سهام: تعالي يا حبيبي
ماهر: فين العروسة
سهام: تعال جوا عشان التصوير
ماهر: تمام و يروح معها و كانت رحاب واقفة بضهرها
زهراء: تعال يا عريس
بيري: لفي يا عروسة و تلف رحاب و انطلقت الزغاريط
ماهر بابتسامة: بسم الله ماشاء الله و يسلم عليها
ماهر: قمر أوي
رحاب بتوتر: شكرا
زهراء: اي الكلام ده
ماهر: كلام اي
بيري: بيكون في حضن كده و لفة
ماهر: تصدقي صح و يقرب من رحاب
رحاب: لا لا و يشيلها و يلف بيها
موده: لولولولوي لولولولوي و ينزل رحاب و يحضنها
ماهر: مبارك علينا
رحاب: الله يبارك فيك
سهام: يلا يا عرسان تعالوا ارقصوا مع بعض شوية برة
ماهر: تمام
زهراء: امسك ايديها
ماهر: حاضر و يخرجوا و يشغلوا ليلة عمر و نصيب و يرقص ماهر و رحاب عليها و البنات حولهم
و يمر الوقت ف سعادة و فرح و بهجة بعد الفرح
هيام: مبارك يا ولاد
ماهر: الله يبارك ف حضرتك
صابر: خلي بالك منها
ماهر: ف عيوني يا حاج
صابر: يلا بينا احنا بقي يا بنات
حسناء: خلي بالك منها
ماهر: ف عيوني يا طنط
حسناء: هتوحشني أوي
رحاب: و انتي كمان و حضنتها و عيطت
سهام: خلاص يا حسناء كفاية عياط
يارا حضنت رحاب
رحاب: خلي بالك من نفسك
يارا: و انتي كمان
موده: صديقي الصدوق و تحضنها
موده: مبارك يا حبيبتي
رحاب: الله يبارك فيكي
سليم: مبارك يا ولاد ربنا يرزقكم الذرية الصالحة
الكل: يارب
صابر: يلا بينا احنا
حاتم: يلا يا لين
لين: و ماما
موده: انتي هتجي معنا انهاردة.و بكرة تجي لماما ماشي
لين: ماشي
رحاب حضنتها: اسمعي الكلام
لين: حاضر
حسناء: يلا يا بنتي اطلعي مع عريسك
رحاب: حاضر
ماهر: بعد إذنكم يا جماعة و يطلع هو و رحاب
نبيل: ربنا يحفظهم لبعض
الكل :يارب
صابر: يلا بينا احنا
****
ف جناح رحاب و ماهر
ماهر: اتفضلي و يدخلوا
ماهر: نورتي جناحك يا حبيبتي
رحاب: شكرا
ماهر: تحبي تأكلي
رحاب: هروح اغير الفستان
ماهر: تمام اتفضلي بس اتوضي عشان نصلي
رحاب: حاضر و تمشي
ماهر: الحمدلله يارب الحمدلله
****
عند بيري واقف هي و غيث
بيري: انا شايفة كده اني كل واحد يروح لحاله ماهر اتجوز
غيث: و الله تفتكري جدك هسيبك حتي لو اتجوز
بيري: مش فاهمة
غيث: جدك مستعد يجوزك ماهر حتي لو هتكوني زوجة تانية
بيري: طيب هنخلص امت
غيث: جدك يشيل الكلام ده من دماغه
بيري: ياربي امت
غيث: الله اعلم انا ماشي
بيري: ليه
غيث: عادي سلام
بيري: ثواني بس
غيث: عايزة اي
بيري: انا اسفة انت زعلت ليه
غيث: مش شايف كلامك فرحك بعد ٣ اسابيع يا هانم
بيري: اي ده انا فرحي بعد ٣ اسابيع يالهوي نسيت
غيث: شوفي بقي خلينا نكمل الموضوع ده و فترة و يتم الطلاق لما الوضع يكون تمام
بيري: اه
غيث: للدرجة دي عايزة تخلصي مني
بيري: اه
غيث: خلاص عرفت يا ستي
بيري: اه الحقيني يا غيث
غيث بقلق: مالك
بيري: بطني مش قادرة
****
ف جناح رحاب و ماهر
رحاب: هم نورسين و سند هيجوا امت
ماهر: بكرة بإذن الله
رحاب: تمام
ماهر: ما تأكلي يا رحاب
رحاب: مش قادرة بطني واجعني
ماهر: طيب تحبي اعملك حاجة تشربها
رحاب: لو ينفع ممكن ينسون
ماهر: ينفع طبعا و يقوم
رحاب: اه ماهر مش قادرة
ماهر يجي: مالك بس
رحاب: بطني يا ماهر بطني
ماهر: انتي اكلتي اي الصبح
رحاب: كبده من الشارع
ماهر: كبده
رحاب: مش قادرة
ماهر :طيب ثواني يروح يجبب الاسدال و يجي و يساعدها انها تلبسه و يشيلها و ينزل
*****
ف اوضة نبيل و سهام
نبيل: الحمدلله ربنا طمن قلبي علي ماهر
سهام: الحمدلله وربنا رزقه بالزوجة صالحة تحفظ علي بيته و عياله عقبال الباقي يارب و عقبال زهراء
نبيل: اللهم امين احلي حاجة انهم كلهم من العيلة حتي بيري ربنا كرمها و اتجوزت واحد نعرفه
سهام: اه الحمدلله و يسمععوا صوت صراخ
نبيل: في اي و يجري
سهام: يا ساتر يارب و تجري وراه و لقيت ماهر نازل بيجري ب رحاب
سهام: في اي و تشوف زهراء خارجة بتعيط و جاد بيصرخ
نبيل: في اي مالكم و الكل يخرج
عز: مالك يا جاد مالك يا زهراء
ماهر: هاتهم بسرعة و تعال ورايا و ينزلوا كلهم
سليم: في اي
كاظم: مش عارفين يا بابا بيري انتي كمان
غيث: عمي انا مش عارف مالها
ماهر: اكلوا كبده
سليم: نعم
نبيل :مش وقت يا بابا يلا بينا و يجروا كلهم و يكون حاتم نازل و ماسك موده و يارا و صابر خارج ب موسي
صابر: رحاب بنتي مالها
ماهر: الكبده يا عمي يلا بس بسرعة و يركبوا كلهم و يمشوا
بسملة من البلكونة ل يوسف
بسملة: هو في اي مالهم دول
يوسف: مش عارف بس جاد و موسى مالهم انا لازم اروح
بسملة: طيب يا حبيبي عارف المستشفى
يوسف: اكيد المستشفي اللي هنا و يروح يلبس
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية معلمة من الصعيد ) اسم الرواية