رواية القاسي العنيد كاملة بقلم وحيدة كالقمر عبر مدونة دليل الروايات
رواية القاسي العنيد الفصل السادس و الثلاثون 36
فاق من شروده علي صوت ياسين و……..
ياسين : هتعمل ايه يا آسر
آسر بضياع : مش عارف ….بس انا لازم القيها ولازم اخليها تسمحني مهما كان التمن
مرت عده ايام ..كان الجميع يبحث عن ساره ……. فـ آسر وعزالدين وياسين وندي ..وتالا وحاتم الذين شعروا بنجذاب اتجاه بعضهم رغم الصروف وقد قرر حاتم شئ ما بعدما يجدوا ساره …ويوسف ايضا كان قلق عليها بشده ….فجميعهم لم يتركوا مكان لم يبحثوا فيه …ساءت حالت آسر جدا ولم يعد يهتم بمظهره وكان شعورا الندم يقتله …كيف شك بحبيبته ؟؟ وكيف ظلمها ورفع يده عليها ؟؟؟ يا ليت الايام تعود …عليه ان يجدها وسوف يعوضها عن كل ما فعله بها …سوف يتحمل اي شئ منها ولكن تعود ويرأها امامه ويطمئن انها بخير
»»»»»»»»»»»»»
اما عن ساره فحالتها لا تختلف عن آسر كثير بل اصبحت أسو بعد ان علمت بخبر طلاقها من آسر اصبحت ضعيفه جدا بسبب رفضها لتناول الطعام …كم حزنت عندما علمت بهذا الخبر …الهذي الدرجه اصبح آسر يبغضها ؟؟؟ هل حقا يصدق انها تخونه ؟؟؟ هل اصبح يكرها ؟؟؟ هل نساها ولم يعد يفكر بها ؟؟؟ والآف الاسائله الاخري التي تدور في رأسها …حتي كادت تجن من كثره التفكير
»»»»»»»»»»»
وفي احدي الايام كانت ساره تنام علي السرير بهدوء وفجاءه شعرت بوجود احدا ما في الغرفه ..ففتح عينيها ببطئ لتتفاجئ مما رأت
ساره بصدمه : انتي
نيفين :اتفجأتي صح
ساره : انتي عايزه مني ايه
نيفين : وهعوز منك انتي ايه ……انا عاوزه جوزي
ساره بعدم فهم : جوزك مين
نيفين : آسر …..طليقك
ساره بصدمه : اسر جوزك …
نيفين بسخريه : آوه ياا حرام …معقول آسر مقالكيش اني مراته ….لا بجد اخص عليه
ساره : لا …لا مستحيل انتي كدابه
نيفين بقوه : لا يا حلوه انا مبكدبش ….ولو عاوزه تتاكدي خدي شوفي بنفسك…..واعطت لها ورقه …..فتحت ساره الورقه بخوف وايدي مرتعشه وجدت عقد جواز عرفي بتاريخ قديم
…… وصدمت عندما وجدت بالفعل توقيع آسر فهي تعرفه جيدا وحاتم ايضا احد الشهود ….سقطت منها الورقه من شده الصدمه وانهارت علي الارض باكيه بشده …فهي لا تصدق كل ما يحدث معها الان …نظرت له نيفين بتشفي ثم غادرت الغرفه
»»»»»»»»»»»»»»
في خارج الغرفه كان سليم ينتظر نيفين بفارغ الصبر وهي يستمع لصوت صراخ ساره وبكائها
سليم بعصبيه : ليه عملتي كده
نيفين بحقد : كان لازم احرق قلبها زي ما هو حرق قلبي وسبني
سليم : ودلوقت ارتحتي ….وبعدين متنسيش هو سابك ليه نيفين بآلم : لا مش ناسيه …بس كان ممكن يديني فرصه ويسامحني ….انا بحبه ….بس هي خدتوا مني وخلتوا حبها
سليم : متكدبيش علي نفسك يا نيفين …..انتي عمرك ما حبتيه …. انتي حبيتي فلوسه وشكله
نيفين بصراخ : لا انا حبيته هو حبيت اهتمامه بيا وخوفه عليا ….نظره عنيه ….ولمست ايده …كل حاجه معاه مختلفه وليها طعم ……انا منكرش برضو انا حبيت فلوسه وشكله ووسامته اللي كل البنات كانت بتحسدني عليها
سليم : ولم بتحبيه كده …..ليه خنتيه
نيفين بانهيار : ضعفت قدام الفلوس والسلطه ….انا بشر وكل البشر بيغلط ومن حقه فرصه تانيه ….بس هو مرضيش يسامحني ويديني فرصه واحده بس اثبتله اني ندمت علي كل حاجه واني بحبه …..علشان كده كان لازم احرق قلبه عليها بس هو عرف الحقيقه وبيدور عليها …فكان لازم اقولها وخليها تكرهه
في المساء
عاد آسر الي المنزل وهو مرهق بشده وقد بدأ ييئس من انا يجد ساره …..فقد بحث في كل مكان يمكن انا تذهب اليه ….وكان علي وشك الصعود الي غرفته لكي يرتاح قليلا ثم يعود لمواصله البحث ولكن سمع ماصدمه بشده وجعله يتسمر في مكان و………
يا تري آسر سمع ايه ؟؟؟؟
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية القاسي العنيد ) اسم الرواية