رواية ظننا انه باب الامل كاملة بقلم ملك ناصر عبر مدونة دليل الروايات
رواية ظننا انه باب الامل الفصل التاسع و الثلاثون 39
باسم: متقلقش يا بابا انا هروح واكلمهم بنفسي وان شاء الله
هيسامحوك..
فاروق بحزن وتعب: مش هيسامحوني يابني.. م
هيسامحوني..
باسم بقلق: بابا انت كويس مالك..
فاروق وهو بيكح: لا لا يابني انا كويس مفيش حاجه.. انا
هدخل بس ارتاح شوية.. فاروق دخل ينام اما باسم فغير
هدومه علشان ينزل يدور على شغل بدل اللي سابوه من
اسبوعين وكان وسيم بدرجه كبيرة وكان يشبه كيان شوية
في ملامحوه..
……………….
جاسر قرب من كيان اللي كانت سرحانه: حبيبتي انتي
مكلتيش من امبارح اجيبلك اكل..
كيان بابتسامه: لا يا حبيبي متتعبش نفسك انا مش جعانه..
انا اسفه يا جاسر اني عطلتلك عن شغلك وشاغلتك بمشاكلي ..
جاسر مسك اديها! وانا لو متشغلتش بيكي هتشغل بمين
يعني.. وبعدين اوعي تقولي كده تاني انا وانتي واحد يا
كوكي فاهمه.. هنزل اقول لجميله (الشغاله) تعملنا اكل..
كيان بسرعه: لا لا انا هنزل اقولها..
جاسر باستغراب: اشمعنى يعني..
كيان بغيره: اصلى البت دي حلوه اوي بصراحه انا نفسي
اكرشيت عليها..
جاسر ضحك جامد عليها: هههههه انتي بتغيري بقا..
كيان بتهرب: لا هو الموضوع مش كده يعني بس..
جاسر بمقاطعه ورومانسيه: انا عيني مش شايفه اجمل منك يا كياني..
كيان بهزار: حبيبي حبيبي حبيبي لو هشحت كده محبش ادك 😂😂
جاسر بقرف مصتنع: عديمه الرومانسيه ومخربه اللحظات
السعيده…
كيان ضحكت برقه عليه وهو كان فرحان انو قدر يطلعها
شوية من اللي هي فيه..
…………………… تاني يوم…..
كانت كيان قاعده بتشتغل وقاطعها صوت خبط على الباب..
مروة: المهندس الجديد عايز يقابل حضرتك يا كيان هانم..
كيان: تمام خليه يدخل..
مروة خرجت ودخلت المهندس الجديد وكانت كيان مركزة
على الورق اللي في اديها..
: اهلا يا كيان هانم..
كيان: اهلا بيك اتفضل.. دخل المهندس وقعد اودام كيان..
كيان: ايوة كنت عايز مني حاجه؟!
: كنت عايز اشوفك..
كيان للحظه دققت في ملامحوا اللي تشبه ملامحها بنسبه مش قليله..
كيان: افندم..
: كان نفسي من زمان اشوفك واقعد معاكي..
كيان كانت لسه هتتكلم لكن قاطعها صوت فتح الباب بقوة
ودخل منو جاسر وهجم على الشخص اللي قاعد..
جاسر وهو بيضربه بالبوكس: انت مين يا حيو.ان انت وازاي تكلم مراتي كده..
كيان بصدمه: جاسر انت بتعمل ايه..
جاسر: ابعدي انتي.. انت مين روود
الشخص بسرعه: باسم.. انا باسم فاروق المهدي..
جاسر وقف ضرب بصدمه وبعد عنو اما كيان فبصتلو هي
كمان بصدمه: ا. انت اصدك.. انك اخويا..
باسم وهو بيمسك وشو بقلم: اه انا باسم اخوكي..
كيان قربت منو وعلى عكس توقعاتوه حضنتوه جامد بحب اخوي..
جاسر وباسم اتصدموا وجاسر بان عليه الغيرة ووشو احمر..
…….. بعد وقت……..
كانت كيان قاعده جمب باسم بساعده وجاسر قاعد اودامهم
وهو بيبص لباسم بغيظ..
باسم: انتي فعلا حلوة زي ما بابا قالي.. بس اتغيرتي عن
الصورة اللي بابا كان بيورهالي..
كيان باستغراب: هو باباك كان معاه صور ليا؟!
باسم: كتيييير وصور لاسيل ولمليكه ولمامتك كمان..
كيان بصدمه: بجد..
باسم بتنهيده: بابا مش زي مانتي متوقعه يا كيان.. انا معترف
انو كان قاسي جدا معاكي انتي واخواتك ومامتك لكن هو
مش كده كل الحكايه انو كان بيطلع غيظو وغضبوه فيكوا
بسبب اللي جدو عملوه فيه.. كان بيروح لصاحبوه اللي دايما
بيقوموا عليكوا وبيخليه يشرب وبقا مد.من بسببوه صدقيني
بابا ندم يا كيان ونفسوه دلوقتي انك تسامحيه..
كيان: مستحيل ده يحصل يا باسم انا عمري ما هسامحوه ابدا
قولتها من خمس سنين وهقولها تاني دلوقتي.. انا بابا مات..
كيان وهي بتحاول تتهرب من الموضوع: بس على فكره اول
ما شوفتك حسيت انك اخويا..
باسم: اشمعنى؟!
كيان: علشان انت حلو موز زيي هههههه
باسم: هههههه
وهما قاعدين بيضحكوا ويهزروا كان قاعد اودامهم طور هايج
وشو احمر من كتر الغضب والغيره مش قادر يتقبل انو
اخوها.. مش قادر يتقبل اصلا انو يكلمها كده ولو حتى
اخوها..
كيان: مالك يا جاسر قاعد ساكت كده ليه..
جاسر من بين سنانه: لا ابدا مانا عادي اهو..
باسم: انت جوزها صح..
جاسر وهو بيبص لعنيه بشر: صح
باسم بخوف وتوتر: احم طيب ماشي مقولتش حاجه الف
مبروك..
كيان: متجوزين بقالنا شهر..
باسم: اممم من قريب يعني.. ربنا يسعدكوا مع بعض..
انا عايز اشوف اسيل ومليكه كمان هما فين وانتو اصلا
عايشين فين.. واه صحيح انتي ايه اللي جابك شركه زي دي
وقاعده في مكتب المديرة كمان..
كيان بضحك: ههه مديرة.. اقدملك كيان الهدي صاحبه شركه
جروب وصاحبه قصر المهدي وزوجه في قصر الجارحي..
قالت الكلام ده بكل فخر وثقه..
باسم فتح بوقه من الصدمه: ايه ازاي كل ده؟!
كيان: لا دي حكايه طويله هبقا احكيهالك بعدين..
……………..
تليفون مليكه رن..
مليكه بصوت باكي ومتعب: الو
انس بقلق: ايوة يا مليكه بكلمك من امبارح مش بتردى عليا..
ملكيه:…….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ظننا انه باب الامل ) اسم الرواية