رواية نفوس مريضه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم تسنيم حمدي
رواية نفوس مريضه الفصل الثالث 3
عادل :سيبك منهم المهم انت ايه مزعلك
معتز : جدي عايزني اتجوز..
عادل :الف مبروك يا ميزو عقبالي يارب.
بس ثانيه واحده هو مش جدك ما ت
معتز بصله بغيظ : يا راجل.. لالالا.. كمل مباركه .. هو انا جيلك تحرق د مى يا عادل
عادل : طيب احكيلي براحه ايه اللي حصل عشان افهم
معتز :اللي حصل.......... حكاله الوصيه... والمفروض اتجوز بنت عمي عشان الورث يتوزع بعد سنه من الجواز واول ماسمعت كده سبتهم ومشيت
عادل :طيب وايه المشكله يعني ماتتجوز بنت عمك هي وحشه
معتز :دي ارجلك منك يا عادل..
قالها معتز وهو بيشرب عصير ليمون يهدي بي اعصابه
عادل بصله بغيظ :ماتحترم نفسك يا معتز
معتز :والله مابهزر شوفها بس وانت تحكم.. والادهي انها شغاله مع المجانين
...... .
استغل جاسر نوم حنين بسبب المهداء
وقرر يدخلها غرفة العزل بعد مابقى هو المسؤول عن حالتها رسميا
اول مادخل الاوضه وقف قدام سريرها
وفضل يتأمل ملامحها بهدوء اللي كانت مجهده جدا .. ووشها شاحب
وجسمها ضعيف
اتنفس جاسر بخنقه وضيق وبدأ يكلم حنين كأنها واعيه لكلامه
: ازيك يا حنين.. تعرفي انك وحشتني.. ماتخيلتش ان ممكن تجمعني الصدفه بيكي تاني
وتكون هنا واشوفك قدامي بالشكل دا.. وانا اللي المفروض ادويكي.. ياترى ايه اللي حصل معاكي وصلك لحاله دي..
.....
فلاش باك....
حنين :جاسر ارجوك اسمعني
جاسر بغصب :اسمع ايه عندك مبرر لكدبك عليا عندك مبرر للي عملتي
مش اتجوزتي عايزه مني ايه تاني
حنين بدموع : عايزك تسامحني مش عايزه كل ماتشوفني احس بكر هك ليا.. انا اسفه
جاسر :اسفه.. اسفه على ايه..
على الخيا. نه .. هي الخيا.نه فيها اسف
ليه عملتي كده!!
ردي عليا.. وماتعيطيش
ردي عليا... فهميني
ليه يا حنين؟! ليه سبتني وبعدتي
ليه قبلتي تكوني لغيري!! ليه
حنين :..كان غصب عني.. دا النصيب.. وكل واحد مابخدش غير اللي مكتبله
واحنا نصبنا مانكملش مع بعض
جاسر :.. النصيب صح
النصيب هو اللي غلطان
..و هو اللي خالكي تقلعي دبلتي وانا مسافر
وهو اللي خلاكي تتجوزي غيري
من غير معرف..
وانا العبيط اللي راجع من المطار عليكي جري وجيبلك فستان الفرح
القى خطبتي متجوزه وحامل
امشي يا حنين .. اختفى من قدامي
عشان معملش حاجه وارجع اندم عليها
مش عايز اشوفك تاني..
.........
فاق جاسر من الماضي واقرب من حنين ومسك ايدها.. لازم تفوقي ياحنين.. لازم تخرجي من هنا
خرج جاسر من الاوضه وهو بيفكر هيبداء علاجها ازاي
..........
نور روحت البيت وهي لسه مديقه من الوصيه وموقف الصبح واول ما دخلت الشقه قابلت ابوها وامها في وشها وآدم قرب عليها بعصبيه
ادم : مابترديش على تلفونك ليه ها.. من الصبح بحاول اكلمك
نور :بابا لو سمحت انا تعبانه وعايزه انام
هاله :مافيش نوم يا نور قبل ما نتكلم
ايه اللي عملتيه عند المحامي دا.. عايزه عمك ياخد كل حاجه على الجاهز كده
نور :ماما انا مش هتجوز عشان الفلوس
ادم :فلوس ايه .. الشركه دي انا تعبت فيها وضاع فيها عمري عايزني اسيب حقي عشان انت بتدلعي
نور: بدلع اني رافضه اتجوز بالطريقه دي واضيع مستقبلي مع واحد معرفوش ابقى بدلع
هاله بخبث : وليه تضيعي مستقبلك دا بالعكس بدل ما ابوكي هيكون ليه نص الشركه.. ممكن ياخدها كلها.. وانت وشطارتك وكله هيبقى ليكي انت
نور :انت بتقولي ايه
هاله :بقولك الصح.. معتز دا فر فور سهل انك تكرهيه في عشته.. يقوم يطلقك قبل السنه وبكده كل حاجه هتكون ل ابوكي
ادم :اسمعي الكلام يا نور هتروحي معايا للمحامي وهتوفق على الجواز من سكات
نور غمضت عينها بياس منهم ودخلت اوضتها بصمت وقفلت الباب عليها
.....
معتز كان لسه اقعد مع عادل والشله كلها اتجمعت
حوليه وكل واحد بيقول رائيه
سها :بس انا رائي تتجوزها يا ميزوا مش هتخسر حاجه
لولا بعصبيه : لا ماتسمعش كلامها يا معتز .دي واحده عايشه وسط مجانين وممكن تجننك وتحبسك في المستشفى اللي شغاله فيها هتتجوزها ازاي دي بس يا بيب
معتز بقرف : ممكن ماتتكلميش تاني يالولا عشان مش ناقص عبط
لولا: يابيبي مش انت اللي قولت
انا مش بتاع جواز وبحب الحريه
طيب أرفضها.. متخليش حاجه تجبرك
معتز :.. اطلعي من دماغي يالولا بقا.. ها ياجماعه حد عنده رائي تاني
عادل :انا رائي زي سها اتجوزها يا معتز جرب مش يمكن الجواز يبقي حلو وبعدين دي مافهاش غلطه دي دكتوره وهتكسب من وراه الجوازه كتير ويمكن تتفقه وتحبوا بعض
لولا: حب ايه لا معتز مابحبش حد مش انت عايز تسافر تعالي نسافر من الصبح سوا
معتز رافع حجبه بعتراض :.. اسافر معاكي ليه أن شاء الله.. انا ماشي
سها :.. استنا يا ميزو.. لولا فكك منه بقي
معتز :ياسين عمال يرن عليا هروحله. سلام
سبهم وخرج.
؟.........
ياسين :على فكره انت احرجت البنت بطريقه زفت خالص ليه كده يا معتز
معتز :بنت ايه انا ماشوفتش بنات في القعده دي كان كلها رجاله
ياسين :على فكره نور عسوله ورقيقه انت بس اتعرف عليها ادي نفسك فرصه يمكن تعقلك
َمعتز :طيب ما تتجوزها انت طلما عجباك اوي كده
ياسين :جدك وصي ان انت االي تتجوزها لو وصي انه انا ماكنش هيبقى عندي مانع ابدا
معتز ابتسم بخبث وهو شايف هنا جايه من وراه ياسين وبتمثيل: انت عايز تتجوز على هنا يا ياسين
دي اخرتها يا ياسين
عايز تبيع مراتك عشان بنتك عمك
بتحبها اوي كده..
ياسين بصدمه :انت بتقول ايه ياض
هنا شهقت :مين دي يا ياسين اللي عايز تتجوزها عليا
ياسين :هنا!! لا يا هنا انت فهما غلط انا.. دا معتز
معتز بحزن مصطنع :عايز يتجوز نور يا هنا بنت عمنا ادم .. عايز يتجوز عليكي
ياسين :اخرس انت
هنا دا عيل بتاع حورات بيكدب عليكي صدقيني
معتز :انت مش لسه بتقول انها حلوه ولذيذه ولو مكاني كنت هتتجوزها لأنها تتحب
ياسين :بس يابني بقى هتخرب بيتي
هنا انا..
هنا بدموع : دا اخرتها عايز تتجوز عليا
معتز :طيب اسبكم انا بقى عشان وريا مشوار مهم.
ربنا يهديك يا ياسين يا ابن امي وابويا
ياسين :معتز استنا
معتز :مستعجل والله اشوفك بكره
سابه وخرج بسرعه من الشقه
بص يا سين لي هنا واتكلم بمحيله .. ممكن تهدي وافهمك انا بحاول أقنعه عشان يتجوزها هو عشان الوصيه
سابته هنا ودخلت أوضة النوم بحزن
مشي وراها ياسين وهو بيكلمها .. يا هنا بطلي شغل العيال الصغيره دا واسمعيني بس
أقفلت هنا الباب في وشه بغضب قبل مايدخل الاوضه وقالت بصراخ : .. نام على الكنبه عندك وبقي خلي بنت عمك تنفعك
ياسين : هنا حببتي انا جوزك حبيبك افتح الباب نتفاهم
هنا :.. تصبح على خير يا ياسين
ياسين بحسره : يخربيتك يا معتز .. منك لله.. كان مالي انا ومالك ايه اللي وقعني معاك
قالها وهو بيقعد على الكنبه بنزعاج
ادي شهر هقضبه على الكنبه دي
على ماعرف أصلحها تاني منك لله يا معتز
•تابع الفصل التالي "رواية نفوس مريضه" اضغط على اسم الرواية