رواية عودة الماضي كاملة بقلم مني الصاوي عبر مدونة دليل الروايات
رواية عودة الماضي الفصل الثالث 3
خرجوا وسبونا لوحدنا كنت مكسوفه وملخبطه فجأه
اتكلم
محمود.. هتقضلي باصه للسجاده كدا كتير والا ايه المفروض
اننا هنتعرف على بعض بس مفيش مشكله
انا هبدء بصي يا ستي انا محمود عبدالرحمن انا زي اي شاب
من سني اشتغلت وعملت مشروع صغير بدءت بيه حياتي
والحمد لله المشروع بدء يكبر ونويت اكمل نص ديني الست
الوالده قررت تسأل أصحابها عن عروسه بمواصفات انطبقت عليكى
صراحه الكل بيشهد باخلاقك وادبك
بس صراحه محدش قال انك حلوه اوي كدا
نظرت شروق باستغراب لجراته
محمود… انا اسف مقصدتش ازعلك بس كنت بقول اللي
شايفه وانت مش هتتكلمي
شروق… انت عايزني اقول ايه
محمود… قولي انطباعك عني أو اتكلمي عنك عرفيني بيكي اكتر
شروق.. انا بنت عاديه جدا ومتشكره لكلامك عني
سرحت شروق في ذكرياتها وفرحتها في اليوم اللي انقلبت
فيه حياتها وافتكرت امها وخوفها عليها
محمود… انسه شروق ايه روحتي فين
في اللحظه دي دخلت والدت شروق
ياسمين…. ايه يا ولاد اخباركم ايه
محمود.. انا بالنسبه لي شايف ان الانسه شروق قمه في الأدب
والأخلاق ومن حسن حظي لو وافقت على الارتباط بيا
شروق خرجت من الغرفه تحت أنظار الجميع وكانها في عالم
آخر
ياسمين… معلش يا جماعه البنت مكسوفه شويه
والد محمود… اكيد فاهمين يا ام شروق عموما احنا اتشرفنا
بمعرفتكم ويزيدنا شرف لو تقبلوا نصبنا
ياسمين.. الشرف لينا
والدت محمود.. عموما يا حبيبتي احنا هنستني الرد على
طلبنا نشوفكم بخير ان شاء الله
خرجت عائله محمود من منزل شروق
ياسمين… وبعدين يا شروق هو ده اللي اتفقنا عليه
شروق.. خلاص يا ماما هصلي استخاره وارد عليكي بكرا ان شاء الله
في صباح اليوم التالي خرجت شروق من غرفتها وعلى وجهها ابتسامه
شروق… صباح الخير يا قمر
ياسمين… صباح الفل يا عيوني
شايفه انك مرتاحه
شروق.. دايما مستعجله كدا يا سوسو
عموما يا ستي انا صليت استخاره وصحيت مرتاحه مع اني كنت قلقانه اوي
ياسمين… أحمدك يارب يعني أبلغهم الموافقه
شروق… مش ده اللي عايزاه يا أمي خلاص مش عابزاكي تزعلي ابدا
ياسمين…. ربنا يسعدك يا حبيبتي واشيل ولادك قبل ما اموت
مرت الايام سريعا بين تجهيز الزفاف وفي تلك الاثناء تعرفت شروق على محمود اكتر ولكنها لاتنسى حبها الأول وجرحها الذي لا يزال ينزف في صمت
وجه يوم الزفاف كانت شروق جميله كاميرات ديزني بفستانها المرصع بتطريزات هادئه وطرحتها الطويله
بين فرحه الاهل والأصدقاء
مي… بسم الله ما شاء الله عليكي يا قلبي
شروق. . عقبالك يا حبيبتي فجأه الباب بيخبط ويدخل العريس بمظهره الجميل
ينزل العروسين قاعه الفرح تحت أنظار الجميع
مي… ايه ده مش تحاسب انت أعمى
حسين.. اعمي انت يا بت هبله والا ايه هتستهبلي
مي… هبله انت انسان مش محترم على فكره
فجأه يدخل شاب تجاه حسين ايه يا حسين واقف عندك بتعمل ايه تعالي نشوف العريس
ويخلص الفرح ويذهب العرسان الي منزلهم ليبدؤا حياتهم الزوجيه
وتمضي الايام وشروق تعيش حياة هادئه مع محمود
وفي يوم من الايام يدخل محمود الشقه بفرحه كبيره
محمود… شروق حبيبتي تعالي انا فرحان اوي انا حكتلك عن فريد اخويه قبل كدا صح
شروق.. اه كتير خير هو كويس
محمود… فريد خلاص راجع من الغربه بكرا ان شاء الله وهيستقر هنا هو ومراته وولاده
شروق.. كويس دي مامتك دايما تتكلم عنه وهي زعلانه
داخل بيت العيله يدخل محمود وهو سعيد ومعه اخوه العائد بعد غربه دامت لسنوات طويله
جرت الام تحتضن ابنها وهي سعيده
محمود.. تعالي يا شروق يا حبيبتي سلمي على فريد وولاده
شروق.. … اهلا وسه…
علي مش معقول…
يجري الجميع تجاه شروق الفاقده للوعي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عودة الماضي ) اسم الرواية