رواية ظننا انه باب الامل كاملة بقلم ملك ناصر عبر مدونة دليل الروايات
رواية ظننا انه باب الامل الفصل الثالث و الاربعون و الاخير 43
جاسر رجع العربيه عند كيان وعلى وشو ملامح الحزن والصدمه..
كيان بقلق: جاسر في ايه؟!
جاسر بصلها ومردش..
كيان: جاسر قول في ايه قلقتني ايه اللي قطع الطريق..
جاسر: كيان.. انا هقولك حاجه بس خليكي هاديه تمام..
كيان بقلق وخوف: ج. جاسر انطق
جاسر: باباكي عمل حاد.ثه وهو دلوقتي في المستشفى..
كيان بصدمه: ب. بابا!
………………………
بعد وقت كانوا الاتنين في المستشفى..
جاسر: لو سمحت في عربيتين عملوا حاد.ثه من شوية وهما
دلوقتي في العمليات..
الكسرتير: ايوة يا فندم اللي جاي في حادثه العربيه اللي
وقعت في الميه..
كيان بألم: ميه..
جاسر: ايوة هما.. هما فين دلوقتي..
كسرتير: هو مفيش غير شخص واحد بس وكبير في السن
وهو حاليا في غرفه العمل.يات..
جاسر: ازاي؟! والتاني راح فين..
الكسرتير: مش عارف والله يا فندم تقدر تسأل فوق..
…………………
جاسر وكيان طلعوا فوق جري لغرفه العمليات وعلى وصولهم
خرج الدكتور وعلى ملامح وشو الحزن..
كيان بسرعه: ب. بابا عامل ايه هو كويس صح
الدكتور: للاسف المريض اللي جوا .. تعيشوا انتو….. هو كان
جاي غرقان وللاسف ملحقناش نلحقوا.. البقاء لله مره تانيه..
الدكتور مشي وكيان الصدمه الجلتها وفضلت واقفه مكانها
مش بتتحرك..
جاسر بقلق عليها شدها لحضنوا: كيان اهدي يا حبيبتي هو
ممكن ميكنش باباكي صدقيني مش هو انا متأكد.. اكيد ده
الراجل اللي في العربيه التانيه..
كيان ولسه تحت تأثير الصدمه: م. مات!!
جاسر: كيان بالله عليكي ركزي معايا وفوقي باباكي مامتش
هدخل اشوفوا دلوقتى وهطلع اقولك انو مش هو هاا..
لسه مكملش قاطعوا خروج الممرضين مع الشخص اللي ما.ت
ووشو متغطي ومش باين..
كيان قربت منو وبأيد بتترعش شالت الغطا اللي على وشو ببطئ..
كيان بدموع اول ما شافتوه:……………..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
&&بعد مرور سبع سنين&&
كيان بصوت عالي: سليييييييييم تعالى هنااا
سليم جه وهو ممثل البرائه على وشو: نعم يا مامي..
كيان: تعالى يا روح مامي.. ومسكتوا من قفاه.. ضربت كنزي ليه..
سليم: يا مامي انا هشرحلك..
عدي جه من وراه مسكوا من قفاه: انت لسه هتشرح ياروح
ابوك.. ضربت بنتي ليه ياالا
سليم: هفهمك يا عدي والله
عدي: عدي حاف كده يا حيوان..
سليم: لا خلاص استنى هحطلك عليه كاتشب ومايونيز ههههه
عدي بصلو بقرف: ابو دم امك ياخي..
كيان بغيظ: عديي
اسيل: الله بتزعقي لجوزي ليه يا كوكي هتبقي انتي وابنك علينا..
كيان: بس يابت.. اومال فين مليكه..
اسيل بحزن: كانت عند الدكتور وبتقول انها هتيجي بعد ما تخلص..
كيان بتنهيده: لسه برضو نفس الموضوع..
اسيل: للاسف..
_______
استوب اعرفكم على ابطالنا الجداد
_______
سليم&ابن كيان وجاسر الكبير وعندو سبع سنين..
ليالي&بنت كيان وجاسر الصغيره وعندها سنه..
كنزي&بنت عدي واسيل وعندها خمس سنين.. واسيل حامل
بقالها سبع شهور..
________
سمعوا صوت الباب بيخبط(ملوحظه**بعد ولادة كيان نقلوا
جاسر وكيان لفيلا يعيشوا فيها لوحدهم)
كيان راحت فتحت الباب لقت مليكه وانس وعادل واخو
وامينه وصافي ودهب..
كيان بابتسامه جمليه: اخيرا وحشتوووني والله اتأخرتوا اوي..
وبدأت تسلم على الكل..
مليكه بحماس: يا جماعه عايزة اقولكم حاجه..
الكل: قولي..
مليكه بصت لانس بسعاده: انا حاامل
الكل اتفأجاه وفرح جدا ليها..
كيان: بجد يا لي لي الف الف مبرووك يا روحى ربنا يتمملك على خير..
الكل باركلها وفجأه سمعوا صوت خبط تاني على الباب..
جاسر باتغراب: هو احنا مستنيين حد تاني؟!
كيان وجاسر راحوا يفتحوا الباب واتصدموا لما لقوا داليا
ومعاها شاب جمبها وطفله صغيره..
كيان: دالياا!!
داليا هزت راسها بسعاده..
دخلت جوا هي وجوزها وابنها.. والكل حضنها بأشتياق هي
مهما عملت هتفضل بنتهم في الاخر وقريبتهم..
كيان: دي بنتك صح..
داليا: ايوة بنتي اسمها كيان..
كيان بصدمه وزهول: كيان؟!
داليا: ايوة ملقتش احلى من الاسم ده واسميه لبنتي يمكن
تكون شبهك في يوم من الايام..
كيان حضنتها بحب صادق..
الكل قعدوا مع بعض يضحكوا ويهزروا..
وهما قاعدين الباب خبط تاني..
جاسر بضحك: ههههه هو في حد تاني..
كيان بحماس: ايوة بابا وباسم كانوا جايين..
وراحت تفتح الباب وحضنت باباها وفاروق حضنها بحنان..
كيان: ازيك يا بابا..
فاروق: بقيت كويس لما شوفتك يا حبيبتي..
دخل جوا وكل الاطفال جريوا عليه: جدووو
فاروق: حبايب جدو..
دخل وسلم على الكل..
كيان: كده الكل اتجمع يالا بقا نقوم نطفي الشمع.. الكل: يالا..
الكل راح لمكان وكان متزين وباللونه كبيره على شكل واحد
واسم ليالي مكتوب عليها..
احتفلوا جاسر وكيان بعيد ميلاد بنتهم زهره حبهم مع بعض
وسط عليتهم متجمعين متصالحين راضيين صافيين ناحيه بعض..
فاروق قرب من دهب اللي واقفه بهدوء: كل سنه وانتي مع
احفادك يا دهب..
دهب مردتش عليه..
فاروق بحزن: لسه مش ناويه تسامحيني يا دهب..
دهب: قولتهالك قبل كده اني عمري ما هسامحك يا فاروق
انت اب لبناتي وجد لأحفادي مش اكتر فمتتعشمش بأكتر من كده..
فاروق بحزن: طيب انا اسف لو ضايقتك..
.. مش كل النهايات سعيده مش كل الناس تقدر تسامح
بسهوله فاروق غلط في حق دهب وهي قالتها من 17 سنه
وهتقولها تاني.. عمرها ما هتسامحوه..
وبكده نقدر نقول انتهت روايتنا واتمنى تكون عحباتكم ❤
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ظننا انه باب الامل ) اسم الرواية