رواية ابن زوجي كاملة بقلم نور الشامي عبر مدونة دليل الروايات
رواية ابن زوجي الفصل الرابع 4
اقتربت نوال من امير ثم سحبته من احضان نغم وتحدثت مردفه: حبيبي انت كويس يا عمري اي ال حوصلك
ذهبت رقيه بسرعه واخذت كوب من الماء ثم مسحت به وجهه وحاولت ان تجعله يستعيد وعيه حتي نجحت وتحدثت بلهفه مردفه: امير انت كويس حاسس بحاجه
نظر امير الي نغم التي كانت تقف بتوتر وصدمه فتحدث مردفا: الحمد لله انا كويس تعبت بس فجأه
نهض امير وهو يستند علي رقيه وتحدث مردفا: يلا نطلع اوضتنا علشان تعبان
القي امير كلماته ثم صعد الي غرفته مع رقيه فنظرت نوال الي نغم وتحدثت بحده مردفه: نغم خدي بالك بعد اكده علشان مينفعش ال انا شوفته دا
نغم بضيق: انا معملتش حاجه ولا دا ذنبي هو كان تعبان
تنهدت نوال بضيق ثم ذهبت فوضعت نغم يديها علي قلبها واخذت نفس عميق وهي تتحدث مردفه: انا اي ال بيوحصلي
في الاعلي كان امير نائم بين احضان رقيه التي تذكرته وهو يقول لنغم انه يحبها فتحدثت مردفه: امير انت فاكر كنت بتجول اي لنغم وانت تعبان
اعتدل امير في جلسته ثم تحدث مردفا: ايوه فاكر بس انا مكنتش بجولها هي… انا معرفش اصلا ازاي اجول كلام زي دا كل ال كان جدامي ساعتها هي امي كنت حاسس اني شايفها
رقيه بحزن: ربنا يرحمها… طيب يا حبيبي نام وارتاح
اما في غرفه نغم تحدث عزت بعصبيه مردفا: انتي مجنوونه هو اي ال بتجوليه دا
نغم بحده: بجول اني مش عايزه اعيش اهنيه يا انا امشي يا ابنك هو دلوجتي متجوز عايش اهنيه ليه ما يروح يعيش في بيت لوحده
عزت بغضب: انتي عايزاني اطرد ابني من بيته وبعدين هو اي ال بتجوليه دا اصلا انا مش همشي ابني من البيت
نغم بعصبيه: خلاص نمشي احنا ونروح نعيش في اي مكان تاني.. انا وابنك مينفعش نعيش مع بعض في مكان واحد انا اتظلمت كتير جووي من وجت ما دخلت الييت اهنيه يبجي من حقي ارتاح شويه
عزت بضيق: ماشي احنا ال هنمشي وكل يوم هبجي اهنيه وبليل هبجي اجي انام معاكي علشان خاطر متحوليش اني بظلمك
القي عزت كلماته ثم ذهب الي الفراش بحزن شديد وفي الصباح كان الجميع يجلس علي مائده الفطور وامير يتحدث بابتسامه مع نوال ورقيه مردفا: خلاص يبجي نعمل فرح
رقيه بضحك: فرح اي بس يا امير ال بتجول عليع ملوش لازمه
نزال بابتسامه: لع ليه دي كانت امنيه حياتنا انا وابوه اننا نشوفه وهو عريس ونعمله اكبر فرح في البلد كلها ولا اي رأيك يا حج عزت
عزت بتوتر: اكيد طبعا… بصوا فيه نوضوع مهم عايز اتكلم فيه معاكم
انتبه الجميع له فنظر عزت بضيق للي نغم ثم تحدث مردفا: نغم مش عايزه تعيش اهنيه فأقترحت اننا ننقل في اي شقه بتوعي وافضل اهنيه طول النهار واروحلها علي النوم وخلاص
انصدم الجميع وبالتحديد امير الذي تحدث بفزع مردفا: هتسيبني زي ماما؟!
عزت بلهفه: لع والله مجدرش اسيبك لحظه واحده بس
صرخ امير بغضب مردفا: بس اي… اجولك انا… ست هانم مرتك مش عايزه تعيش معايا في نفس البيت صوح يعني المشكله بسببي انا
نوال بحده: نغم انتي جايه اهنيه تعملي مشااكل
نغم بضيق: انا معملتش حاجه انا بس بجول اني عايزه اعيش في مكان لوحدي
امير بحده: رقيه جوومي واطلعي حضري هدومنا احنا هنمشي من اهنيه
عزت بلهفه: لع يا امير دا بيتك متجولش اكده يا ابني
امير بعصبيه: ابني اي انت خليت فيها ابنك.. انا ماشي ومش هجعد اهنيه مش هخليك انت ال تطلع من بيتك بسببي يلا يا رقيه
نوال ببكاء: لع يا ابني بالله عليك دا بيتك محدش هيمشي من اهنيه
لم يهتم امير لكلام احد واخذ رقيه وصعد الي الاعلي ليجهزوا حقيبه ملابسهم فنظرت نوال الي نغم وتحدثت بغضب مردفه: ايووه بجا جولي اكده انك شيطانه وجايه علشان تدمري عيلتنا عايزه تبعدي الابن عن ابوه كان باين عليكي اصلا انك بتكرهي امير من اول يوم جيتي فيه اهنيه
نظرت نغم اليها بدموع ثم تحدثت مردفه: انا معملتش حاجه من كل دي والله ولا عايزه ابعد حد عن حد بالعكس بس انا مش هعرف اعيش اهنيه انتوا كلكم بس مش في دماغكم غير امير طيب وانا؟! هو انا يعني مليش لازمه ولا رائي ولا كرامه
نوال بغضب: لع ليكي بس انتي جايه اهنيه وعارفنا ان كلنا هنعيش مع بعض احنا مكدبناش عليكي.. جايه دلوجتي تجولي اكده وتفرقي بينا وبطلي بجا دموع التماسيح دي انا عارفه انك اصلا داخله تدمري عيلتنا وانت يا حج بتسمع كلامها علي حساب ابنك الوحيد وانت عارف انه تعبان من وجت امه ما ماتت الله يرحمها
نظر عزت بحزن شديد ولم يتفوه بأي حرف حتي وحد امير يحمل حقيبته وبجانبه رقيه فتحدثت نغم ببكاء مردفه: اسمع انا مش جصدي ال انت فهمته والله دا بيتك خلاص اجعد واعتبروني متكلمتش من الاصل وانا مش هجول حاجه تانيه
امير بحده: مش كل الكلام ال يتنسي وخلاص انا مش عايز اجعد اهنيه تاني هروح في مكان بعيد عنكم انا ومرتي
عزت بحزن: اجعد يا ابني بالله عليك انت لو سيبت البيت دا انا هيوحصلي حاجه
امير بحده: خليك مع مرتك
القي امير كلماته ثم مسك يد رقيه وذهب وقبل ان يخرج من البيت وقف مكانه عندما سمع نغم وهي تتحدث مردفه: لو خرجت من اهنيه انا هجتل نفسي
التفت امير لها وانصدم عندما وجدها تضع السكين علي يديها فتحدثت رقيه بفزع مردفه: نغم بلاش جنان اي ال بتعمليه دا
نغم ببكاء: والله العظيم هجتل نفسي لو خرجت من اهنيه ومش بهزر
امير يضيق: نزلي السكينه دي وبلاش جنان انتي هبله ولا اي
نغم ببكاء: جولتلك هجتل نفسي بجد طيب اهه
القت نغم كلماتها وضغطت علي السكين فصرخت رقيه ولكن اوقفها امير بحده مردفا: خلاص سيبيها مش همشي
دخل امير الي البيت مره اخري وطلب من احدي الخادمات ان تاخذ الحقائب الي الغرفه ثم اخذ السكين منها وتحدث مردفا: متحاوليش تعملي اكده تاني
اقترب عزت منه ثم تحدث بحزن مردفا: والله العظيم ما اجدر اعيش من غيرك تعرف لو بعدت عني انا هموت
القي عزت كلماته ثم احتضنه وفي المساء عند في حديقه البيت كانت نغم تجلس وهي تبكي بشده وتتذكر ما حدث طوال اليوم حتي سمعت صوته وهو يتحدث مردفا: انا اسف اني خليتك تعيطي
التفتت نغم ووجدت امير امامها وهو ينظر اليها بحزن فتحدثت ببكاء وعصبيه مردفه: انت عاايز مني اي بتعمل فيا اكده لييه… انت بتكرهني ليه اصلا هو انا اذيتك في حاجه حرام عليك
امير بضيق: انا مش بعمل حاجه ولا ببجي عايز اعمل حاجه
نغم ببكاء: لع انت بتكرهني ومعرفش ليه كل المره في جلبك ليا دا
امير بعصبيه: بطلي تجوولي اكده يمكن بعمل كل دا علشان بحبك
نظرت نغم اليه بصدمه ثم تراجعت للخلف وتحدثت مردفه: انت بتجول اي؟
امير بحزن: انا بحبك يا نغم
نغم بصدمه وبكاء: لع انا لازم امشي من اهنيه فورا انت مش طبيعي والله العظيم انت اكده هتودينا كلنا في ستين داهيه
القت نغم كلماتها ثم صعدت بسرعه الي الاعلي فنظر اليها امير بسخريه ثم جلس علي احدي الكراسي واخذ نفس عميق وفجأه سمع صوت صراخ في الاعلي فركض بسرعه حتي دخل الي غرفه وتجمد مكانه عندما وجد رقيه علي الارض غارقه في دماءها ونغم تمسك السكين وووو
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ابن زوجي ) اسم الرواية